Wat beteken buizen ???

1. buis 1 zn. ‘pijp’
categorie: leenwoord
Mnl. Eene buuse ende conduit onder den bodem ‘een wijde pijp en gegraven leiding onder de grond’ [1322; MNW], 2 yseren busen ‘twee ijzeren pijpen/buizen’ [1343–44; MNW], Eenen metalen craen oft houten buyse om int vat te steken ‘een metalen tap of houten pijp om in het vat te slaan’ [1300–1450; MNW].
Mogelijk uit Frans buse ‘buis, pijp’ [13e eeuw; Rey], dat wellicht een nieuwvorming is uit het verkleinwoord Oudfrans busel ‘buis, koker, pijp (van een muziekinstrument)’ < Gallo-Romaans bucellum, dat op zijn beurt een verkleinwoord is bij Latijn bûcina, buccina ‘hoorn, bazuin’, zie bazuin.
Fries cognaat: buis
2. buis 2 zn. ‘kiel’
categorie: verkorting
Vnnl. buys ‘kiel, jak’ [1573; Thes.]; nnl. buis ‘kort bovenkledingstuk voor mannen’ [1840; WNT buis VI].
Verkorting van wambuis.
Fries cognaat: buis
3. buis 3 zn. ‘vissersvaartuig’
categorie: leenwoord
Mnl. buse ‘soort schip’ [1407–32; MNW], buys(s)e; vnnl. buyse, buse, ook in de samenstelling buyssescip ‘haringbuis’ [1513; MNHWS].
Evenals mnd. butze, buse en mhd. butze ‘schip’ ontleend aan middeleeuws Latijn buscia ‘vrachtschip’ [1192], buza [1200], buccia [1477], eventueel via Oudfrans buce, busse ‘zeilschip voor vrachttransport’ dat teruggaat op hetzelfde middeleeuws-Latijnse woord. De verdere herkomst van het woord is onbekend.
De haringvloot bestond vroeger hoofdzakelijk uit houten buizen. In de 14e eeuw waren dat nog kleine open schepen, maar in 1416 werd de eerste grote haringbuis gebouwd in Enkhuizen. In Vlaardingen voer de vloot vroeger op 15 juni uit. De zondag daarvoor werd het buisgebed gebeden en zong men de buiszang. Op 15 juni was het dan buisjesdag.

Een buis (electrodebuis) is een soort ouderwetse transistor o.a. gebruikt voor het versterken van signalen. De signaalvervorming die door zo'n buis in een electrisch circuit ontstaat wordt als prettig/warm ervaren, in tegenstelling tot transistoren of digitaal. Kwestie van smaak. Vaak oorzaak van oorlog en slaande ruzie tussen audio- en studiofielen. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_tube

als straks de gloeilampen verboden worden mogen buizen al helemaal niet meer :duivels:

in combinatie met de digitale studio horen we dan enkel nog kille muziek

Origineel geplaatst door machine
als straks de gloeilampen verboden worden mogen buizen al helemaal niet meer :duivels:

in combinatie met de digitale studio horen we dan enkel nog kille muziek

Hehe, das een goeie. Krijgen we dan LED versterkers of zo... of spaarlamp versterkers....

Zou je eigelijk kunnen zeggen dat wat '' analoog '' is wat betreft: synths en mixtafel (warmte + kleuring), is ''buizen/tube'' (-versterker) voor een micpreamp?

En wat ''digitaal'' is wat betreft synths en mixtafels, is hetzelfde dan dat een mic preamp neutraal/clean is?

Beetje ietwat knullige zinsconstructie maar hoop dat de zin duidelijk is.

niet om een anoloog vs. digitaal flame uit te lokken zou je ook kunnen zeggen:
anoloog klinkt "warm"...
digitaal klinkt "kil"

dat geldt voor synths, drummcahines, mixers, vinyl vs. cd's, mp3's, en.... versterkers.

hoe meer je anoloog in die lijn hebt hoe warmer het geluid

buizen is vlaams voor zakken voor je examen toch? ofzoiets :-)

Origineel geplaatst door Lynxxx
buizen is vlaams voor zakken voor je examen toch? ofzoiets :-)

Ik dacht dat buizen ook iets met :biertje: (in grote mate) te maken had.

Maar zou je het zo naar het ''buizen'' vs. ''clean'' verhaaltje kunnen vertalen? Het voorbeeldje wat ik gaf?

Origineel geplaatst door Kraan
Ik dacht dat buizen ook iets met :biertje: (in grote mate) te maken had.

Buizen Berend van Normaal?

Origineel geplaatst door machine
niet om een anoloog vs. digitaal flame uit te lokken zou je ook kunnen zeggen:
anoloog klinkt "warm"...
digitaal klinkt "kil"

dat geldt voor synths, drummcahines, mixers, vinyl vs. cd's, mp3's, en.... versterkers.

hoe meer je anoloog in die lijn hebt hoe warmer het geluid

bullshit. digitaal kan tegenwoordig ook heel warm klinken

even om dat vage "warmte" verhaal te onderbouwen, anders denkt hij straks dat geluid wordt gemeten met een thermometer

Een buis voegt "even harmonische" toe

dwz: een buis vervormd het geluid waarbij (b.v. bij een toon van 440 Hz) een bijgeluid ontsaat van 442 Hz, 444 Hz, 448 Hz, 456 Hz enz......

maar ook naar beneden rekenen natuurlijk, dus ook 438 Hz, 436 Hz, 432 Hz, en dat gaat door tot 20 Hz

het lijkt wel een soort van unison, dat effect van een buis

Voor de vraag: wat is een unison? graag een nieuw topic openen aub

Origineel geplaatst door Funky Dee
even om dat vage "warmte" verhaal te onderbouwen, anders denkt hij straks dat geluid wordt gemeten met een thermometer

dwz: een buis vervormd het geluid waarbij (b.v. bij een toon van 440 Hz) een bijgeluid ontsaat van 442 Hz, 444 Hz, 448 Hz, 456 Hz enz......

maar ook naar beneden rekenen natuurlijk, dus ook 438 Hz, 436 Hz, 432 Hz, en dat gaat door tot 20 Hz

het lijkt wel een soort van unison, dat effect van een buis

Voor de vraag: wat is een unison? graag een nieuw topic openen aub
Volgens mij klopt dit niet. Harmonische tonen zijn altijd een verdubbeling van de grondtoon, toch? Dus bij 440 Hz naar 880 Hz, 1760, 3520 enz.... Anders zou je bij een buisoverdrive faseverschillen krijgen, en dat is niet echt het geval.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Volgens mij klopt dit niet. Harmonische tonen zijn altijd een verdubbeling van de grondtoon, toch? Dus bij 440 Hz naar 880 Hz, 1760, 3520 enz.... Anders zou je bij een buisoverdrive faseverschillen krijgen, en dat is niet echt het geval.

hoeft niet perse , er kan inharmoniciteit iinzitten waardoor er verschil zit , dat wel klopt metmekaar , dus 440 kan een oktaaf hoger 881 zijn of 879

Analoge warmte, hahaha !!!
Vervorming is het dus want het voegt iets toe wat er niet hoort te zijn.
Bij kreten als dit moet ik altijd denken aan OFC kabeltjes van 300 euro per meter enzo.

Was voor mij een reden om de mix contest hier op het forum over te slaan.

Iets in mij zegt dat ik hier geen vrienden mee ga maken. :engel:

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik weet niet precies hoe het zit, ik heb ook maar MAVO gedaan. Het is maar om die warmte te verklaren. ik ga een biertje drinke :biertje:

Is dat zo ja, heeft het ''warme buizen'' geveoel een soort waarde wat in synths ''unison'' heeft? Dat is 9 van de 10 x een verbetering, mijn inziens.

QUOTE: '' even om dat vage "warmte" verhaal te onderbouwen, anders denkt hij straks dat geluid wordt gemeten met een thermometer

het lijkt wel een soort van unison, dat effect van een buis ''

Kan dit door meerdere bevstigd worden?

QUOTE: '' Analoge warmte, hahaha !!!
Vervorming is het dus want het voegt iets toe wat er niet hoort te zijn.''

Toch snap ik dit ook wel, zijn punt. Wat hij probeert te zeggen.

Back