Wat beteken buizen ???

Analoge warmte, hahaha !!!
Vervorming is het dus want het voegt iets toe wat er niet hoort te zijn.''

Toch snap ik dit ook wel, zijn punt. Wat hij probeert te zeggen.
@Ruudvee, ga even een boek lezen ofzo...

Het is inderdaad "distortion" wat een buis toevoegd, maar omdat het harmonische distortion is lijkt het mooier en warmer, daarom bestaan er dingen als Tube Overdrive/Distortion en daarom klinkt alles beter waar een buis in zit vooral als een buis over z'n nek gaat

Maar het is niet alleen de verdubbeling van de grondtoon, zoals bij een Unison. Volgens mij is het zo dat alle "even" tussen freguenties tussen de grondtoon en een octaaf hoger worden toegevoegd, maar dan in het kwadraad, dus 2 4 8 16 32 enz............

Origineel geplaatst door Funky Dee
@Ruudvee, ga even een boek lezen ofzo...

Hoezo ?
Elke toevoeging op je geluid is vervorming, daar blijf ik bij.
"warmte"....my ass !
Als je het leuk vind klinken, maar zeg dan dat je de boel vervormt om tot een sound te komen die jij mooi vindt.
Distortion is een prachtig voorbeeld, leuk effect, maar of het warm is........????

Origineel geplaatst door ruudvee
Hoezo ?
Elke toevoeging op je geluid is vervorming, daar blijf ik bij.
Een loudness functie op een doorsnee Sony/Philips versterker is toch ook geen vervorming en een unison toch ook niet?

Persoonlijk vind ik alles vervorming als het een toevoeging is wat je niet kan omschrijven.
Een loudness valt meer onder een stukje EQ wanneer je wat meer body wilt bij lage volumes.
Een toonregeling zie ik niet als vervorming, maar als versterking van een bepaald frequentie gebied waar de eindgebruiker voor kiest.
Dit is ook meetbaar, de term "warmte" is een gevoelskwestie en niet te meten.

Als het niet te meten of niet te verklaren is, hoe kunnen ze dan een VST plugin als "Da Tube" maken als ze niet weten wat het precies doet
Het moet wel iets zijn wat je met een eq na kan bootsen dus is het wel meetbaar

In hoeverre zou je de Eventide H8000FW, kunnen laten inzetten voor de job van een ''vacuum tube'' ?

1. Anders gezegd: Wanneer de H8000FW uit de ruim 1800 opties, mogelijkheden heeft aan: eq, compressors,distorsions,preamp replica's, buizen replica's ed. In hoeverre is het dan nog nodig om een ''buizen'' preamp te kopen? Is een betere opties dan wel of niet, het kopen van een zo'n ''clean'' mogelijk preamp, met eventuele lichte channelstrip mogelijkheden?

2. Een ''channelstripper'' ( 2 kanaals) met EQ en eventuele compressie mogelijkheden is toch niet per definitie een ''buizenversterker'' wel ?

Even ter verduidelijking: met preamp wordt bedoeld: mic preamp. Voor allerlei (pop) vocalen doeleinde. Af en toe eens een gitaartje.

Origineel geplaatst door Funky Dee
Als het niet te meten of niet te verklaren is, hoe kunnen ze dan een VST plugin als "Da Tube" maken als ze niet weten wat het precies doet
Het moet wel iets zijn wat je met een eq na kan bootsen dus is het wel meetbaar

ik geloof niet dat je dat met een EQ kunt nabootsen een buis is iets heel anders dan EQ.
Het doet ook iets heel anders dan zomaar ff freq toevoegen want het reageerd op heel het frequentie spectrum
dus het gehele signaal wat er door heen gaat, vandaar dat de meeste buizen compresoren ook verre van liniear zijn in hun verhoudingen. Maar dat is zeker ook de charme ervan. anders zouden ooki weer alle buizen spullen eender klinken
En dat is zeker ook niet zo, een Millenia klinkt weer heel anders als een avalon, die weer anders klinkt als een TLA die weer enz enz. Geloof me een DaTube is verre van wat een echte buis doet.
Enkel met convolutie zoals in de Focusrite/Sintefex zijn wat mijn betreft goed klinkende digitale versies temaken.

Origineel geplaatst door boeklanoei
In hoeverre zou je de Eventide H8000FW, kunnen laten inzetten voor de job van een ''vacuum tube'' ?

1. Anders gezegd: Wanneer de H8000FW uit de ruim 1800 opties, mogelijkheden heeft aan: eq, compressors,distorsions,preamp replica's, buizen replica's ed. In hoeverre is het dan nog nodig om een ''buizen'' preamp te kopen? Is een betere opties dan wel of niet, het kopen van een zo'n ''clean'' mogelijk preamp, met eventuele lichte channelstrip mogelijkheden?

2. Een ''channelstripper'' ( 2 kanaals) met EQ en eventuele compressie mogelijkheden is toch niet per definitie een ''buizenversterker'' wel ?

Even ter verduidelijking: met preamp wordt bedoeld: mic preamp. Voor allerlei (pop) vocalen doeleinde. Af en toe eens een gitaartje.

1 kan maar blijft een benadering niet meer dan dat.

2 hoeft niets met elkaar temaken tehebben maar kan ook alles met elkaar temaken hebben hangt van je keuze af.

Back