Hoog volume in cafe's e.d.

Svart Rose

Stamgast
Hoi Allemaal,

We kennen het allemaal wel: in veel uitgaansgelegenheden staat de muziek behoorlijk hard. Ook waar ik vrijwilligerswerk (concertzaaltje) doe staat de muziek hard. (maar nog wel onder de norm) Altijd als ik mensen vraag wat ze van het volume vinden zeggen ze dat het best zachter mag. Nog nooit heb ik iemand gehoord die het volume oke vindt. Toen the Gathering bij ons was was het volume wat zachter. En toen hoorde ik goede reacties over de kwaliteit van het geluid. Voordat ik dit topic opende zocht ik naar gelijksoortige topics. ik vond alleen maar topics over gehoorbeschadiging. En dan nu de grote vraag: zijn er mensen die het juist prettig vinden dat hoge volume? En wat als meer dan 50% van de mensen het niet prettig vindt? Moet het volume dan omlaag?

Dat het volume stevig moet zijn in een concertzaal, daar ben ik het mee eens. Zo hoor je minder 'ruis' van de mensen om je heen en zo. Maar wat minder hard allemaal mag van mij best! Hoe denken jullie daarover?

een knallende kick moet wel knallen, maar soms gaan ze idd gewoon te hard dat hoeft van mij ook niet. Dus wel lekker hard, maar niet knoepiehard

ja het is en blijft een kwestie. wat vind je ook hard??? Er zijn mensen die 100 dB niet eens zo hard vinden. Dus die vinden dat het wel wat harder mag. Anderen zijn het daar weer neit mee eens dus zo blijf je touw trekken.

persoonlijk vind ik tot 90 dB wel gaan. Als het dan ook goed is afgesteld (goede bas en iets minder treble) dan vind ik het goed. 90dB alleen maar treble vind ik niks. Doet gewoon pijn aan mijn oren.

in een cafe moet de muziek gewoon op achtergrondniveau zijn, ik kom daar om met mensen te lullen...... als ik ergens kom om te dansen heb ik ook liever dat de muziek "Strak" klinkt dan snoeihard en overstuurd.....kwaliteit boven volume zeg maar....het probleem is dat veel PA's niet genoeg laag weergeven, vanwege vermogen, afstellingen en/of acoustiek van de ruimte... om dan toch die "fysiek voelbare" bas te krijgen gaat het gehele volume vet omhoog....maar dan gaat het midden en hoog ook mee...en dat is precies wat nu het meest pijn doet aan je oren.....dat opgeblazen autoradio geluid zeg maar..... dus je kan dan beter wat meer vermogen op het laag zetten, of een of meer subwoofers inzetten zodat je veel meer controle hebt over de balans van het geluid....

wat ook vaak mis gaat is dat er maar aan 1 kant van de dansvloer een PA staat......waardoor het volume ook weer zo hard moet om het grootste deel van de dansvloer genoeg volume te geven......met als gevolg dat het niet aan te horen is vanwege oversturingen e.d. en je oren ook nog eens kapot gaan als je dicht bij die boxen staat...... het is veel beter om met fillers te werken aan de zijkanten, of gewoon in elke 4 hoeken van een vierkante dansvloer een speaker-stack....zo kan je de dansvloer qua geluid veel beter uitvullen zonder de boel heel snoeihard te hoeven zetten.....en als het ook nog eens qua acoustiek heel goed is afgesteld heb je het bijkomende voordeel dat je het geluid heel gericht op de dansvloer kan focussen en dat er heel weinig spill buiten de dansvloer terecht komt...

Olaf

Ik ben het met olaf eens.... gewoon meer laag en NIET het volume harder zetten zodat het mid en hoog ook mee gaat.
:)

Ik vind het bezopen om met oordoppen een cafe binnen te gaan. En een concert waarbij je broekspijpen meebewegen op de kick hoeft van mij ook niet. Volgens mij hebben die bazen niet door dat als je meer lult je sneller dorst krijgt. Dus je hoeft niet meer in elkaars oren te gaan staan schreeuwen.
Doe me dan maar een gezellig bruin cafe met van die kleedjes op de tafel en Andre op de achtergrond. :P

Ik stel voor om stickers te gaan maken die aangeven dat je tegen te hard volume muziek bent.
Of bestaat er al een stichting 'MAG HET OOK WAT ZACHTER!?'

Het is belangrijk dat het geluid goed staat afgesteld (dus veel bass, hoog kan ook goed, maar niet te veel vuig midhoog, dat funest voor je oren is) Vaak staat dus een deel van het geluid te hard, niet het geheel. Als er ergens gedanst moet worden, is het natuurlijk fijn als de muziek pounding is; als je met iemand in een cafe 'lekker gezellig' wat wil drinken, dan is het fraai als de muziek niet te hard staat - over muziekkeuze zal ik het maar niet hebben.

Back