Heb een tijd terug in een ruimte ook een paar muren van een voorzetwand voorzien. Voor zover ik me heb laten informeren op
www.geluidforum.nl was het belangrijk dat de voorzetwand geen contact maakt met de muur waaraan je deze bevestigd en ook niet met het plafond en vloer. Ik heb deze dingen gebruikt.
Akoeraggel zelfbouw rachel veerregel 200 - Geluidsisolatie kopen in geluidsisolatiewinkel akoestiek galm geluidsisolatieplaten Een studwand was ook een mogelijkheid trouwens. Die maak je dan aan de vloer, plafond en andere wanden vast maar dan heb je als snel een veel dikkere muur en je kunt hiermee nooit echt 'n kamer in 'n kamer construeren omdat de muur altijd contactgeluid doorlaat van 'n muur, plafond of vloer.
De ruimte die ik wilde isoleren was 225 breed en wilde niet verder gaan dan een spouw van 40mm en het geheel afgewerkt met 18mm OSB platen. De spouw had ik helemaal opgevuld met hogere dichtheid steenwol. Het resultaat was bij mij best goed omdat het om niet om bassen ging. Dan hoef je niet een hele diepe spouw te hebben.. Een vrouwenstem dempen zal daarom ook beter te doen zijn.
Om bassen goed te dempen moet je echt een diepere spouw hebben en deze juist losser vullen. Ook de constructie speelt hierbij een rol. Een buigslappe muur verlaagd de resonantie frequentie en onder deze frequentie dempt hij niet. De constructie kan dus veel verschil maken. Maar over het algemeen moet de afwerking veel massa hebben.. 2 lagen gipsplaten zal beter dempen dan 1 OSB plaat. Ik heb nog even getwijfeld of ik er niet 'n gipsplaat op ging schroeven.. maar de wand waar ik het aan hing was van gasbeton.. en daar kun je beter niet teveel aan hangen.. maar een OSB plaat is de perfecte ondergrond daarvoor omdat die je daar beter wat aan kan schroeven.
Ik had ook alles luchtdicht gemaakt via cellrubber aan de boven en onderzijde, het was echt best wel een karwij om alle platen perfect te laten passen qua hoogte. Geen idee of het veel geholpen heeft maar een centraaldoos is eigenlijk een lek. Ik denk dat ik gewoon een verlengkabel zou gebruiken en daar een stekkerdoos op aansluiten en op de grond leggen.. maar goed.. het is een woomkamer denk ik?
Ik heb ook nog een zwevende vloer gemaakt.. en als je het goed wilt doen moet je het plafond ook nog aanpakken.. Nu zal er via het plafond en de anderre muren toch geluid doorklinken.. ok.. het
@demian. Een voorzetwand voor een buitenmuur ga je condens op krijgen.. omdat de warme lucht vocht bevat. Net als een enkel glas waarop vaak condens zit. Je moet dan ook een spouw hebben voor ventiatie en dampdoorlatende folie inderdaad... maar met een binnenmuur hoeft dat niet omdat de temperatuurverschillen niet heel groot zijn.