Gladheid verdwijnt

goran

1984
Ik gebruik me Juno-D met Sx3,
als ik iets heb gecomponeerd in Cubase en ik dat op wil nemen via me mengert, dan is
de karakter van de Audio op de een of ander manier anders dan de Midi.
Op het moment dat ik em als Midi hoor klinkt het een stuk voller, dieper en gladder, op het moment ik hier een audio track van maak verdwijnt dit ..

Iemand bekend met dit probleem?

Ik denk dat de audio anders klinkt op het moment dat hij zijn midi spoor bounced naar audio in CB.

Klankverschil

Klankverschil

Er zit waarschijnlijk een groot verschil op de DA conversie van je Juno D en de ADDA conversie van je PC.
Dit kan, afhankelijk van het soort audiokaart die je gebruikt, een aardig verschil in klank betekenen.
Als je on-board PC-audio gebruikt, dan hoef je niet verder te zoeken...of juist wel op zoek gaan naar een behoorlijke audio-kaart.

Ik ken de Juno D niet qua sound, maar ik kan me voorstellen dat Roland toch iets of wat goeie convertors in dat apparaat heeft gezet.

Een vergelijkbaar probleem heb ik dus met mijn nordlead 2x met de unison mode... als ik mijn midi signaal naar de synth stuur klinkt het geluid super dik, gewoon unison. Als ik het daarna opneem als audio en de audio afluister is als het ware de unison mode niet meeopgenomen en klinkt het geluid dus heel iel???:confused:

Heeft dit niks met mono/stereo instellingen te maken?

Hallo,Goran,

zet je in Cubase een effect op de input bus waar het audio signaal van de Juno-D
binnenkomt,zoja,dan kan hier het probleem zijn als je naar audio bounced.
Cubase zijn effecten werken op 32 bit,nu als je gaat bouncen naar 24 bit,ga
je niet veel verschil horen,maar naar 16 bit duidelijk wel.
Staat ergens in de manual :-)

Dus als je veel in Cubase werkt en mengt met de interne VST effecten,
dan zou je beter op 24 bit werken en erna de final mix bounce ditheren naar 16 bit
via de apogee dithering plugin die je dan als een post insert effect(insert 7 en 8) zet op
output bus.

Zo behoud je meer dezelfde klank.

misschien een domme vraag maar... neem je stereo op?

kan idd ad (analoog digitaal) converters zijn die hier de grootste rol spelen, maar ook hoe je het opneemt.

Doe je dit rechtstreeks naar de pc of via een mixing console?

Neem je op 44.1 of op 48 Khz op of op 16 of 24 bit...?

heey mensen,

Ik neem via me mengert op, das een dynacord 600, het is een live ding en volgens mij niet voor in de studio gemaakt, maar het is ff niet anders ( binnekort een mackie :) ) , dus mischien dat het daar dan door komt, enne..die gaat naar m`n emu 1212m.

Ik neem op op 44.1 Khz en via cubase in ieder geval op 24 bits maar weet eerlijk gezegt niet hoe dit met mijn emu kaart zit en/of dit dan daadwerkelijk 24 bits is..

Op het moment dat je een midi sequence neerzet (inspeelt) en zowel het geluid door de audio outputs van je Roland Juno hoort als het geluid dat gegenereerd wordt door het signaal van de midi-out vanuit Cubase naar je Roland, (double layered) waarvan 1 van de lagen (midi) met een kleine vertraging terugkomt, waardoor je geluid dikker klinkt. Na het bouncen verdwijnt 1 van die lagen en hou je enkel de audiotrack over.

ok ok ...
wat kan ik hiertegen doen?
logischerwijs zou ik zeggen me direct monitoring uitschakelen, maar betekend dit dat ik
het niet meer over me speakers hoor?
en dat schakel ik via het menutje van m`n emu kaart uit?

sorry gasten, ben hier een leek in :(

Bij het inspelen van je part zorgen dat het Midi Out-signaal van betreffende track aan geen enkel apparaat gelinked staat (unassigned). Hierdoor voorkom je feedback vanaf Cubase en hou je in de weergave maar 1 laag (zoals bedoeld) over.
Dus opnemen : puur 'midi in > apparaat' selecteren...

-------
Roland S88 Workstation Te Koop !

Puur midi in? als ik het goed begrijp kan er wel een geluidskaart aangeklikt worden op de midi Out maar er moet niets aan gelinked staan?
Bij Insert, sends, channel whatever staat niks aangesloten.

kheb ook ff een plaatje toegevoegd, mischien dat het iets meer zegt ( mischien ook niet natuurlijk) ...

Attachments

• cubase2.jpg
    cubase2.jpg
    52,2 KB · Bekeken: 95
juist..
bij "OUT" moet niets geselecteerd staan.
in dit geval staat hetzelfde apparaat (jouw geluidskaart) voor zowel "IN" als "OUT" geselecteerd.

Als je gaat bouncen, moet "OUT" wel weer verwijzen naar je geluidskaart.

Dit heb ik, bij Out staat niks gekoppeld, unnasigned dus..
Met bouncen bedoel je volgens mij recorden en doe dat op jou beschreven manier, helaas zonder resultaat...

Ik denk ook dat de oplossing recht voor me neus ligt, maja..das meestal :(

Dus nogmaals : - Out = unnasigned
- Tijdens recorden verwijst mn Midi In en Out naar mn geluidskaart

Heb het probleem al gevonden,

Zoals Rezonator terecht opmerkte, ik nam in stereo op, dit moet dus 2x mono zijn...

Turbo2tone heeft het me ook ff uitgelegt..

beetje dom van me, maar weet het nu voor goed, Dus Dat !!

( en mischien dat andere hier nog wat aan hebben, je weet maar nooit )

Heb een 1212M en het geluid is naar mijn mening exact gelijk!

Hoe steekt dat in elkaar dan? Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Ipv op 1 stereo track op te nemen heb ik 2 mono tracks genomen, je kunt in cubase
instellen dat de ene mono kanaal voor Links is, en de andere mono kanaal voor Rechts...
Op die manier neemt ie dus ook links En rechts op waardoor je die volle sound krijgt :)

dat wil ik niet zeggen, maar het lukte mij in ieder geval niet om op stereo zo op te nemen als ik nu met 2x mono doe, dus ik zal dan mischien wel iets fout hebben gedaan, dit is in ieder geval de manier zoals die het bij mij wel goed doet ..

Back