Hoe doet ie het toch?

goran

1984
Ik vraag me af of er iemand is die weet waarmee Delic ( van opgezwolle ) zijn beats Vroeger mee maakte, nog in de tijd van Hoedenplank ( hij zal nu ongetwijfeld beter spul hebben ).
Vooral in het nummer hoedenkplank zit een kick die ik nog nooit eerder ben tegen gekomen, ligt natuurlijk aan mij, maar ik wil ook best geloven dat zijn werkwijze geen mysterie is, hoewel ik er maar niet achter kan komen ...
Het klinkt erg op een boomer met een zachte mid-kick, maja..ik krijg het maar niet voor mekaar :(

voor de mensen die het nummer niet kennen maar toch wel nieuwschierig zijn en mischien het antwoord weten, heb ik een stukje als bijlage geplakt :)

Attachments

• hoedenplank.mp3
    538,2 KB · Bekeken: 159
haha, is het echt zo simpel?

ik heb vaak dat me bass weggedrukt wordt door de kick, of dat ik de kick niet krachtig hoor omdat de bass weer te hard staat...
Ik denk dat de nodige Eq en Compressie nodig is, maar hoe ik de instellingen ook zet, het wil maar niet lukken...

ik weet niet of alleen eq-en en compressie ( of uberhaupt ) de juiste of goede manier is om zoiets te bereiken, maar ten info : ik gebruik de Waves Ssl4000

Op de publieke omroep is er eens een programma, Gewest, met daarin Opgezwolle uitgezonden. Daarin vertellen ze wat over hun leven en muziek. Je ziet daarin een stukje in de kamer van Delic met z'n apparatuur, ik herkende zelf alleen Cubase op de computer, hij heeft 't ook over een gruwelijke compressor die Wyclef Jean ook gebruikte. Dit is wel van een aardige poos terug, ik denk nog voordat Vloeistof uit was.
Hij is nog online te zien: http://www.omroep.nl/nps/geweest/welcome.html?Gewest_archiefsep-dec2002.html~contentright

Origineel geplaatst door goran
ik weet niet of alleen eq-en en compressie ( of uberhaupt ) de juiste of goede manier is om zoiets te bereiken, maar ten info : ik gebruik de Waves Ssl4000
Aan de spullen ligt het iig niet.

Wow, Bedankt zeg !!!! ik had idd van dit filmpje gehoord maar nog nooit gezien, Nu wel dus :D
Wat ik me afvraag he, je hebt van die masteringsbedrijven, engineers ( of mischien is het wel hetzelfde, ik weet het niet ) die ervoor zorgen dat alles Loep-Zuiver klinkt, en als ik dan zo`n filmpje zie, een gozer, in dit geval Delic ( Peter Blom!! Nu weet ik ook hoe die echt heet hehe ), die lekker rustig in z`n studentenkamer zo een album gemaakt heeft op een stel gare boxen die volgens hem iedereen wel zou kunnen hebben, dan denk ik : waarom zou je nog een masteraar en van al dat andere dure ongein nodig hebben?
In principe heb je aan een computer (incl software etc), een paar boxen die je goed kent en iets wat je midi aanstuurt toch genoeg??
Zoals die al zelf zegt, sommige mensen hebben een studio van een halve ton, maar kennen hun spul niet eens... dus zou je, zoals hij zelf al zegt, mits je elk knopje kent ( of mischien niet eens ) dezelfde kwaliteit eruit kunnen halen t.o.v. professionele bedrijven?

http://youtube.com/watch?v=jidrl9zCQQ0
Dit is een filmpje van Alchemist die o.a. voor Mobb Deep, Infamous Mobb en voor meerdere artiesten beats heeft gemaakt.
Je ziet waarmee hij in ieder geval heel H.N.I.C. voor Mobb Deep mee gemaakt heeft,
als ik me niet vergis met een ensonique, draaitafel en nog wat...
( je ziet het rond de 3 minuten, ongeveer bij het einde )

Dus om op de topic terug te komen : Zo deed alchemist het! :D

Laatst gewijzigd:
zo speciaal vind ik die kick helemaal niet eigenlijk...

de beats zijn op zich wel dik, maar imho niet alles van opgezwolle is erg goed gemixt..vrij plat allemaal...zodra je boven 500 Hz komt...

Goran, als er een cd wordt uitgebracht in die oplage dan kan je er bijna zeker van zijn dat de cd is gemasterd door een profi. De muziek kan op een zolderkamertje in elkaar gezet zijn maar het afmixen/masteren is daarna een proff job. Ik claim niet dat het perse moet, maar masteren brengt net dat beetje extra sjeu aan een cd, mits gedaan door een ervaren knaap.

btw zit er wel een verschil in een track afmixen/masteren met enkel een beat en vocal rap dan een 48 track symfonie rock/orkest oid. ;)

Volgens mij werkte hij vroeger met een tracker en heel veel geduld. Nu met Logic en een oude 12 bit sampler die 'iets' met zijn geluid doet, las ik een week of wat geleden in een interview in Interface. Check: http://www.interface.nl/d2/all/if104/

Arv Zegt : Goran, als er een cd wordt uitgebracht in die oplage dan kan je er bijna zeker van zijn dat de cd is gemasterd door een profi. De muziek kan op een zolderkamertje in elkaar gezet zijn maar het afmixen/masteren is daarna een proff job. Ik claim niet dat het perse moet, maar masteren brengt net dat beetje extra sjeu aan een cd, mits gedaan door een ervaren knaap.

Ikzelf zit eraan te denken om volgend jaar een audio opleiding te gaan doen, ik weet niet echt precies hoe het zit met pakketten, maar het liefst zoek ik een opleiding die me dus de fijne kneepjes van het vak leert ( dus ook het masteren ) ...
Nu ken ik de SAE maar dat is een particulieren school, dus je krijgt hierbij geen studiebeurs, kent iemand een goede school waarbij je Wel een studiebeurs krijgt en aan te raden is?

( of zal ik hiervoor een nieuwe topic openen? )

Laatst gewijzigd:
hiervoor moet je niet in nederland zijn... Nederlands onderwijs is volgens mij het slechtste in heel europa... Denk dat Belgie een leukere optie is al weet ik niet waar... Kan je overigens ook stufi voor ontvangen.

Origineel geplaatst door bombario
Volgens mij werkte hij vroeger met een tracker en heel veel geduld. Nu met Logic en een oude 12 bit sampler die 'iets' met zijn geluid doet, las ik een week of wat geleden in een interview in Interface. Check: http://www.interface.nl/d2/all/if104/

Dat van die tracker kan idd wel eens kloppen, heb ook zulke verhalen gehoord. Echt veel gear heeft ie niet staan. Vriend van me woonde in t zelfde studentenhuis als hem. Hij had ze deur wel eens open staan, maar als je naar binnen keek zag je alleen een tabletop rackje staan met wat gear. Herkende er nix uit, maar was toen ook nog niet zo bekend met wat er allemaal bestaat. (is zo´n 2 jaar terug)

een tracker? ben een beetje lomp met namen hoor, maar is dat net als wat je in cubase hebt? gewoon sporen en plugins etc?

Attachments

• cubase.jpg
    cubase.jpg
    236,1 KB · Bekeken: 139
Origineel geplaatst door goran
Wat ik me afvraag he, je hebt van die masteringsbedrijven, engineers ( of mischien is het wel hetzelfde, ik weet het niet ) die ervoor zorgen dat alles Loep-Zuiver klinkt, en als ik dan zo`n filmpje zie, een gozer, in dit geval Delic ( Peter Blom!! Nu weet ik ook hoe die echt heet hehe ), die lekker rustig in z`n studentenkamer zo een album gemaakt heeft op een stel gare boxen die volgens hem iedereen wel zou kunnen hebben, dan denk ik : waarom zou je nog een masteraar en van al dat andere dure ongein nodig hebben?

En weer het fabeltje dat een mastering engineer een tovenaar is die zijn/haar magische krachten gebruikt om je track op nummer 1 van de charts te krijgen.

DAT IS DIKKE VETTE ONZIN!

Een mastering engineer zorgt ervoor dat de muziek klaar wordt gemaakt voor duplicatie dmv het maken van een pre-master. Dus als je mix ruk is dan zal een ME ook hier geen chocola van kunnen maken.
Dus die vette shit komt van Delic die gewoon het gevoel en talent heeft om iets te bouwen wat de mensen aanspreekt. Los van wat voor 'gare zooi' hij in z'n studio heeft staan.

Dus laat je niet wijs maken dat je perse dit of dat nodig hebt terwijl jezelf de persoon bent die het moet doen. Dus leren, doen en vooral veel lol hebben zal je veel meer helpen dan te geilen op dure shit.

Je moet dat verhaal in de Interface maar eens lezen, maar de strekking was dat ie (hiphop)producers tegenwoordig gemakzuchtig vindt en dat hij hard werkt voor zijn beats, dus geen hap snap sample-cd's maar net zolang schaven aan (de quantise van) zijn beats totdat ze echt stuiteren. Leren dus, veel tijd investeren en - ook niet onbelangrijk - talent :)

weetje...Jullie hebben gelijk, ik heb hun niet nodig ...

Dus laat je niet wijs maken dat je perse dit of dat nodig hebt terwijl jezelf de persoon bent die het moet doen. Dus leren, doen en vooral veel lol hebben zal je veel meer helpen dan te geilen op dure shit.

wat je zegt maakt a lot of sense .. ikzelf doe het ook niet met veel, en geloof me, ik heb al echt veeeeeel nummers geproduceerd, het is enkel dat ze nog niet zo klinken zoals ik wil, maja..zoals je al zelf zegt, veel oefenen .. ikzelf zit me hele leven al in de muziek, maar pas 2 jaar als het om apparatuur, producen en dat soort dingen gaat ...

Dus Bedankt! :okdan: in principe had ik het ook wel kunnen weten, maar het zijn gewoon ff de woorden die ik nodig had :)

Ik heb em eindelijk binnen..de Interface ( blad ) met het intervieuw van Delic...

Er staat dat het ergens in Belgie gemasterd wordt .. nu maakt dat mischien niet zoveel uit, maaaaar, er staat dat er -als het ware- op de tempo van de song gecompressed wordt...dit met gevolg dat het "levendiger" gaat klinken...

Ik heb hier nooit eerder van gehoord ( maar goed, wie ben ik :) ) , is dit met een computer ook te realiseren? of spreken we hier echt over hi-tek duur spul wat ook alleen maar met hi-tek duur spul te doen is ...

Op het tempo compressen?

Eh :confused:

Misschien de compressor-instellingen automaten zodat ze op de beat veranderen?

Offtopic, maar vet filmpje! En ik ben geen schoonmaker, maar volgens mij is het knap ranzig om eerst de plee schoon te maken en daarna met hetzelfde doekje de wasbak te doen, whahaha :engel:

Erg vette plaat trouwens, Eigen Wereld, 1 van de weinige hiphop platen die regelmatig rondjes in mijn cd spelert draait :okdan:

Back