Advies over Mac OSX software

wdebitewari

Ingeburgerd
Op mijn Windows PC gebruikte ik altijd Sound Forge voor audio-editing/mastering en Cubase SX3 voor Sequencing en Audio-recording/mixage.

Nu ben ik overgestapt op Apple (OS X 10.4) en ben op zoek naar soortgelijke software.

Voor sequencing ben de volgende pakketten tegen gekomen die mij aanspreken:
- Cubase 4
- Logic Pro 7
- Pro Tools (valt buiten mijn budget)

Nu ben ik eigenlijk een ontzettende "Cubase Maniac" maar stabiliteit van het syeteem gaat voor alles. (niet is erger dan je volledige arrangement naar de *%$#@ helpen als je computer vastloopt.....=(

Kan iemand mij vertellen hoe stabiel Cubase (4) op de mac is en/of Logic Pro een betere keus is?

Ook ben ik benieuwd welke audioediting software (gelijk aan Sound Forge 8 op Windows) er beschikbaar is voor Mac OS X 10.4

Thanks in advance.

Re: Advies over Mac OSX software

Origineel geplaatst door wdebitewari
Ook ben ik benieuwd welke audioediting software (gelijk aan Sound Forge 8 op Windows) er beschikbaar is voor Mac OS X 10.4

Thanks in advance. [/B]
Audacity.

@mikanik
thanks,

Maar heb het net even bekeken....is wel erg summier vergeleken met Sound Forge is er niets anders (maakt niet uit of het commercieel is)....thanks so far......nu de andere vraag nog...

Ik heb Cubase 4 op OSX 10.4.9 macintel .
Ben er niet tevreden over .
Cubase "verdwijnt" af en toe gewoon .
Dit was trouwens ook het geval met SX op een niet Macintel machine .
Je kan het beste op Logic proberen over te stappen .. of Ableton .
Ik heb het ook een paar keer geprobeerd, maar werk al zo lang met Cubase ..
Of mischien wel Digital Performer . Een vriend van mij werkt bij de importeur van Motu .
Daar heb ik Digital Performer van gehad, ik ben er alleen nog niet aan toegekomen , maar er ga er binnenkort wel even serieus voor zitten .
Ik wil ook nog steeds een keer proberen om over te stappen naar Logic .

Voor audio editing kan je ook naar Bias Peak kijken .

Dus als ik je zo hoor, is Logic Pro 7 een betere keuze....
Is wel beetje duur...maar goed. Daar krijg je dan ook wat voor....

Kan ik ook nog (audio)hardware issues tegenkomen. Ik heb een Hercules FW 16/12.

Mischien zou je garageband wat beter moeten checken...die vind ik echt top...stabiel, eigenlijk logic en gratis!!!

DP5

DP5

Heb je al naar Digital Performer van MOTU gekeken (DP5)? Dit is loopt echt super strak op de Mac. Het is alleen wel even wennen als je Cubase gewend bent maar dat is met ProTools en Logic niet anders.
Bij een aantal audio interfaces van MOTU krijg je AudioDesk, dit is een uitgeklede versie van DP (~ alleen het audio deel). Dit kun je voor 300 euro naar DP5 upgraden. Misschien kun je ook nog een crossgrade van Cubase doen.

Cubase 4 op de Mac heb ik ook maar op m'n G5 1.6GHz met 2GB ram vond ik het niet vooruit te branden. Met elke nieuwe versie die er sinds SX 1 is uitgekomen zijn er meer tierelantijntjes bij gekomen die de snelheid en stabiliteit wat mij betreft niet ten goede zijn gekomen.
Ik heb met Cubase gewerkt vanaf het eerste uur - de Keys test waarin het paket nog Cubit heette heb ik ook nog liggen ;) - maar toen Cubase 4 uit kwam was het voor mij afgelopen.

Dus als ik je zo hoor, is Logic Pro 7 een betere keuze....
Is wel beetje duur...maar goed. Daar krijg je dan ook wat voor....

Kan ik ook nog (audio)hardware issues tegenkomen. Ik heb een Hercules FW 16/12.

Garageband is my first Logic...ik ben fan

Re: DP5

Origineel geplaatst door pt.
Heb je al naar Digital Performer van MOTU gekeken (DP5)? Dit is loopt echt super strak op de Mac. Het is alleen wel even wennen als je Cubase gewend bent maar dat is met ProTools en Logic niet anders.
Bij een aantal audio interfaces van MOTU krijg je AudioDesk, dit is een uitgeklede versie van DP (~ alleen het audio deel). Dit kun je voor 300 euro naar DP5 upgraden. Misschien kun je ook nog een crossgrade van Cubase doen.

Cubase 4 op de Mac heb ik ook maar op m'n G5 1.6GHz met 2GB ram vond ik het niet vooruit te branden. Met elke nieuwe versie die er sinds SX 1 is uitgekomen zijn er meer tierelantijntjes bij gekomen die de snelheid en stabiliteit wat mij betreft niet ten goede zijn gekomen.
Ik heb met Cubase gewerkt vanaf het eerste uur - de Keys test waarin het paket nog Cubit heette heb ik ook nog liggen ;) - maar toen Cubase 4 uit kwam was het voor mij afgelopen.

Thanks for your info....Met MOTU heb ik altijd het gevoel gehad dat het niet veel in NL gebruikt wordt....en ik vind de hardware best prijzig.

DP5

DP5

Klopt, het is een zeer select gezelschap dat hier met DP5 werkt zullen we maar zeggen :). In de VS is het wel veel populairder. Voor ~ 500 euro koop je tegenwoordig een Motu 828mkII met USB meen ik. Daar krijg je dan AudioDesk bij.

ProTools (LE) krijg je tegenwoordig ook bij redelijk betaalbare Digidesign audio interfaces.

Je kunt je SX3 toch ook gaan draaien op de Mac? De licentie geld is zowel voor Mac als PC te gebruiken. SX3 vond ik beter draaien dan 4...

Patrick.

Wat is er mis met Garageband, voordat je daar bent uitgegroeid kan je doorstromen naar Logic express of Pro

SX3 draait niet op Macintel .
Ik neem aan dat je een Macintel hebt wdebitewari ?

PT, jij werkt dus met Digital PErformer .
Heb je tips voor het omswitchen van Cubase naar DP ?
Ik ben er wel aan toe .
Krijg binnenkort een tutorial dvd van mijn maat die bij de importeur van Motu werkt .
Mischien dat ik daar wat verder mee kom .
Ik schrok nogal van de manual die bij DP5 zat .
Twee keer zo dik als die van Cubase .

Origineel geplaatst door pt.
Klopt, het is een zeer select gezelschap dat hier met DP5 werkt zullen we maar zeggen :). In de VS is het wel veel populairder. Voor ~ 500 euro koop je tegenwoordig een Motu 828mkII met USB meen ik. Daar krijg je dan AudioDesk bij.

ProTools (LE) krijg je tegenwoordig ook bij redelijk betaalbare Digidesign audio interfaces.

Je kunt je SX3 toch ook gaan draaien op de Mac? De licentie geld is zowel voor Mac als PC te gebruiken. SX3 vond ik beter draaien dan 4...

Patrick.

Guys, als ik zo de balans opmaak kom ik toch weer uit op Logic.
Ik heb inderdaad een Intel Mac.

Cubase 4 met dongle kan ik nergens vanuit voorraad krijgen....overal moet ie besteld worden.....en als ik ergens een hekel aan heb is het wachten op software.....grrrrrrr

Ook merk ik dat er meer support op Logic is dan Cubase. Klopt dit of zoek ik gewoon verkeerd?

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Wat is er mis met Garageband, voordat je daar bent uitgegroeid kan je doorstromen naar Logic express of Pro

Ik wil liever niet op een later moment overstappen naar een ander type progje. Liever direct met 1 prog leren lezen en schrijven.

Re: Re: DP5

Re: Re: DP5

Origineel geplaatst door dextah
SX3 draait niet op Macintel .
Ik neem aan dat je een Macintel hebt wdebitewari ?

Yep, check m'n PB.

Ga voor digital performer als DAW, goedkoper dan logic en net zo goed en flexibel. Zitten wat minder plugins bijgeleverd maar er zijn er maar zat voor te krijgen.

Qua audio editing software is er bias peak (LE) of eventueel het gratis audacity.

Heb logic geprobeerd maar kom er niet echt wijs uit. Vind de look en feel bij DP veel beter en het kan volgens mij het zelfde en misschien zelfs meer dan logic voor minder geld. Beiden kunnen als pro tools frontend gebruikt worden (HD - tdm frontend dus... geen LE) en beiden lopen perfect op de mac.

Overstappen van Cubase

Overstappen van Cubase

@dextah
Tips voor het overstappen van Cubase heb ik niet echt. Ik ben gewoon een paar maand geleden gestopt met Cubase, heb DP5 opgestart en kon daar al gauw m'n weg in vinden.
Daarna nooit meer Cubase opgestart... Een aantal project waar ik mee bezig was ben ik gewoon overnieuw begonnen al moet er met OMS wel iets te doen zijn qua uitwisselen van bestanden maar dat heb ik eigenlijk nooit geprobeerd.
Als je het hebt liggen zou ik gewoon een een middagje proberen hoe het bevalt. Het dikke manual vind ik juist wel fijn, er staan veel details in.

Een aantal dingen zijn echt super opgelost in DP5. Bijvoorbeeld de integratie met de Audio/MIDI setup van OSX. Met Cubase had ik daar altijd problemen mee. Bij iedere upgrade weer (van SX naar SX2 naar SX3 naar 4) werden bijvoorbeeld de midi poorten van m'n twee AMT8's niet herkend en kon ik dus in nummers die in een vorige versie gemaakt waren eerst weer alle MIDI channels gaan lopen toewijzen. Nu kun je in Cubase ook iets met een extra laag er tussen doen door er instrumenten van te maken maar of het daarmee opgelost is weet ik niet.

Met DP5 kun je zelfs je instrumenten aan andere poorten aan de AMT8 hangen en dan de setup aanpassen met de OSX Audio/MIDI setup waarna DP5 het gewoon overneemt. Het zijn als het ware referenties naar de instrument naam waarmee gewerkt wordt en niet naar keiharde midi poorten. Dit maakt het geheel super flexibel.

Ik moest wel wennen aan het arrangeren in DP5 omdat er niet met van die keurig afgekapte balkjes wordt gewerkt voor MIDI tracks als in Cubase. Dat werkt toch eigenlijk wel heel prettig en ik mis het wel een beetje van Cubase. Geldt overigens alleen voor midi tracks, audio wordt wel als balkjes weer gegeven. In DP5 ben je eigenlijk in een soort van "in place key editor" mode van Cubase. Elke midi track wordt in de "sequence" mode als een key editor schermpje weergegeven.

Waar ik vooral erg blij mee ben is dat voor DP5 de muziek de hoogste prio heeft en daarna pas of het scherm netjes wordt geupdate. Cubase 4 (en oudere versies) kan enorm gaan staan hikken als je een loop van 4 maten hebt draaien en dan een editor opent. DP5 blijft dan gewoon strak.

Logic was mij net iets te flexibel. Heb ooit eens wat zitten spelen met de demo van Logic Express maar dat was niet zo'n succes. Een hogere leercurve dan DP5 denk ik persoonlijk.

Patrick.

P.S. vertel die maat van je maar dat MOTU goed spul maakt! Ik ben er fan van. Naast DP5 heb ik nog een 24I/O, Ethno Instrument en Symphonic Instrument.

Logic is een super-programma ! Wellicht een steile leercurve, vooral in het begin, maar ja, je kan er dan ook alles mee. De meegeleverde samples en software-instrumenten zijn geweldig !

DP is ook okee, maar (relatief) weinig gebruikt in NL. Vrij populair in de VS.

Motu maakt heel goede hardware, wellicht beter dan wie dan ook (onder de 1000 euro). Bovendien wordt het zeer veel gebruikt in (semi-)professionlele studio's in NL. Populair merk dus, maar belangrijker : Motu maakt als een van de weinige fabrikanten goede en betrouwbare drivers voor de Mac.
RME maakt ook zeer goed spul, maar is vrij prijzig.

Garageband is leuk, maar wel heel 'basic'....Leuk als je niks gewend bent, maar als je al met Logic of Cubase werkt, dan heb je er verder niks aan.

Cubase 4 met dongle kan ik nergens vanuit voorraad krijgen....overal moet ie besteld worden.....

Nergens op voorraad krijgen??
Hoeveel heb je er nodig ?:)
Cubase 4 en Cubase Studio 4 (en nog veel meer leuk speelgoed natuurlijk)zijn altijd op voorraad bij ons en je krijgt er hier een gratis cursus bij in het Steinberg Trainingscentrum
Teach Music (www.teachmusic.nl)
Schieweg 53A Rotterdam

Groeten,
Renier

Back