ak.sys + nieuwe iMac

Hooihuis

Acta est fabula
Okee, hier even een vraag over een terrein waar ik niet zo heel erg in thuis ben (computers). Bij voorbaat dus mijn nederige excuses als het niet zo'n heel slimme vraag is :)

Ik zit er over te denken om een nieuwe computer te kopen. Ik werk nu nog steeds met een iMac uit 2002 (zo'n halve bol waar een beeldscherm uit groeit zeg maar) welke draait op OS 10.1.5 en deze is echt aan vervanging toe. Ik weet, ik kan een nieuw OS aanschaffen maar dan loop je nog steeds tegen beperkingen aan qua processor e.d. en ik wil gewoon weer wat jaartjes vooruit.

Waarschijnlijk ga ik voor een huidig model iMac. Een van de dingen die ik weer wil draaien (en om het gerelateerd aan dit forum te houden) is ak.sys, omdat dit gewoon erg handig is in samenwerking met mijn Akai Z8. Op de Akai website is dit nog steeds te downloaden; er staat bij: "voor OS X".

Mijn vraag is nu: weet iemand of dit ak.sys nu ook compatibel is met de Macs die je op dit moment nieuw in de winkel koopt? "OS X" is wel erg algemeen en al een tijdje op de markt, daarbij zou het me niets verbazen als Akai het een beetje laat afweten qua support voor nieuwere Apple machines. Het verfijnen van de Z8 zelf (verwijderen van o.a. een belangrijke bug) hebben ze namelijk ook al nagelaten.

Het zou fijn zijn als iemand hier ervaring mee heeft en mij iets wijzer kan maken! Alvast bedankt dus :halleluja

Okee, thanx! Ik zal op dat forum even verder neuzen....

Zover ik weet werkt de "OS X" ak.Sys niet op Intel Macs. Hij was er namelijk al voordat Apple overgestapt is, dus tenzij Akai een vooruitziende blik had, wisten ze toen nog niks van Intel Macs.

Origineel geplaatst door etaoin
Zover ik weet werkt de "OS X" ak.Sys niet op Intel Macs. Hij was er namelijk al voordat Apple overgestapt is, dus tenzij Akai een vooruitziende blik had, wisten ze toen nog niks van Intel Macs.

Ja, ik begin ook een een donkerbruin vermoeden te krijgen dat het niet gaat werken.....als ik het zo (even snel) lees dan heeft Akai er ook vrij snel de brui aan gegeven qua doorontwikkeling, precies hetzelfde wat ook met de Z8 zelf al te merken was. Ik vind dat niet echt een fijne instelling want het is natuurlijk (samen met de Z4) wel hun laatste grote hardware sampler waar heus nog wel wat aan geschaafd kon worden.....maar ja, het zal ze financieel niets meer opleveren waarschijnlijk. Behalve tevreden klanten dan.

Nou ja, laat ik me hier verder maar niet pissig over maken op zondagochtend :(

Ergens bedenk ik me nu: een nieuwe computer zal ik sowieso een keer moeten hebben want dat ding van mij is echt aan vervanging toe. Misschien moet ik er dus ook gewoon maar een kopen en dan maar zien of het werkt - zo niet, jammer dan. De Z8 is redelijk goed te bedienen vanaf het frontpaneel, maar ak.sys is met name erg makkelijk bij het invoeren van namen en het managen van veel files tegelijkertijd.

Verdere muziektoepassingen ga ik waarschijnlijk toch niet meer draaien op die nieuwe iMac (mijn oude ga ik waarschijnlijk downgraden naar OS 9 om Cubase 5.1, die ik nog origineel heb liggen, weer af en toe te kunnen gebruiken).

Ik vind dat niet echt een fijne instelling want het is natuurlijk (samen met de Z4) wel hun laatste grote hardware sampler waar heus nog wel wat aan geschaafd kon worden.....maar ja, het zal ze financieel niets meer opleveren waarschijnlijk. Behalve tevreden klanten dan.

Vergeet niet dat Akai Pro ter ziele gegaan is, en opgekocht is door Numark. Daarbij is het grootste deel van het sampler-personeel ontslagen. Ik denk niet dat de originele Akai Pro z'n klanten wilde laten vallen, maar dat Akai bestaat niet meer en Numark zag er gewoon geen brood in.

Verdere muziektoepassingen ga ik waarschijnlijk toch niet meer draaien op die nieuwe iMac (mijn oude ga ik waarschijnlijk downgraden naar OS 9 om Cubase 5.1, die ik nog origineel heb liggen, weer af en toe te kunnen gebruiken)

Kun je gelijk daar ak.Sys (de OS9-versie) op draaien. Ik heb ook diverse oude machines achter de hand voor software die nergens anders meer op draait. Onder andere ook een OS9-doos om mijn Opcode Studio 5 te kunnen configureren.

Vergeet niet dat Akai Pro ter ziele gegaan is, en opgekocht is door Numark. Daarbij is het grootste deel van het sampler-personeel ontslagen. Ik denk niet dat de originele Akai Pro z'n klanten wilde laten vallen, maar dat Akai bestaat niet meer en Numark zag er gewoon geen brood in.

Okee, ik was daar eerlijk gezegd niet van op de hoogte....werpt wel een ander licht op de zaak.

Kun je gelijk daar ak.Sys (de OS9-versie) op draaien. Ik heb ook diverse oude machines achter de hand voor software die nergens anders meer op draait. Onder andere ook een OS9-doos om mijn Opcode Studio 5 te kunnen configureren.

Dit zou wel heel erg mooi uitkomen! Kan mijn oude computer in de studio blijven staan met Cubase + ak.sys en de nieuwe in de woonkamer of zo :eureka:

Misschien nog even een domme vraag: hoe kom ik nog aan ak.sys voor OS 9? Op de Akai website staat dit uiteraard niet meer.....

Misschien een klein beetje offtopic, maar weet iemand of ak.sys te draaien is op een vista-systeem?

Origineel geplaatst door Hooihuis

Misschien nog even een domme vraag: hoe kom ik nog aan ak.sys voor OS 9? Op de Akai website staat dit uiteraard niet meer.....
Ja, een beetje dom is de vraag wel want een simpele Google search op "ak.sys + OS9 + download" had het antwoord gegeven ;)
Veel oude software is nog te vinden onder: Support > Software > Archives

Origineel geplaatst door cowbell
Ja, een beetje dom is de vraag wel want een simpele Google search op "ak.sys + OS9 + download" had het antwoord gegeven ;)
Veel oude software is nog te vinden onder: Support > Software > Archives

Ouch!!!:stupid :o:

Maar toch bedankt hoor, ik weet wat me te doen staat in ieder geval. Waarschijnlijk a.s. vrijdag eventjes naar de Macstore :walker:

Back