Mc-505

Marsman

Ouwe rot
Hallo mensen!

Ik maak nu ongeveer een jaartje serieus muziek op mijn PCtje. Ik ben van plan
binnenkort een groovebox aan te schaffen. Omdat ik niet heel veel geld uit te geven heb,
zat ik eerst te denken aan een Yamaha RM1X, omdat dat simpelweg de eerste groovebox was die
op mijn weg verscheen.
Na ik wat gebruikerservaringen heb gelezen, was ik niet helemaal overtuigd. De sequencer scheen
erg goed te zijn, maar ik denk niet dat het voor mij zwaar zal wegen. De geluiden schenen
enigzins bagger te zijn.

Dus ik heb mijn zoektocht verder gezet en kwam uit op een Roland MC-505. En weer heb ik
gebruikerservaringen gelezen. Daar ben ik wel helemaal door overtuigd.
Helemaal omdat ik de drumgeluiden van Roland over het algemeen erg
vet vind en ik heb begrepen dat die onder andere in de mc-505 zouden zitten..

Ik begruikte die geluiden al wel softwarematig in mijn muziek, maar dan is het toch wat
'minder echt' lijkt me. Zowieso lijkt me op hardware werken heel erg gaaf om te doen
en ik denk dat muziek maken voor mij daardoor alleen maar plezieriger wordt.

Zijn er hier nog mensen die de aanschaf van een MC-505 willen stimuleren, of juist willen
voorkomen dat ik er een koop? En waarom?

Bij voorbaat dank,

Rutger (Marsman)

-----------------------------------------------------------------------------------------------
En ik heb nog een vraagje: Ik heb gezien dat je een opslagkaart kan gebuiken bij de MC-505.
Kan je daar bijvoorbeeld ook eigen drumsounds opzetten en die vervolgens gebruiken in het bakkie?

En ik heb nog een vraagje: Ik heb gezien dat je een opslagkaart kan gebuiken bij de MC-505.
Kan je daar bijvoorbeeld ook eigen drumsounds opzetten en die vervolgens gebruiken in het bakkie?
[/B]

Eigen samples kun je niet in de MC-505 importeren. Dat kan bijvoorbeeld wel in de MC-909 van Roland en de RS7000 van Yamaha; deze machines hebben een sampler aan boord. Hoewel de laatste 2 grooveboxen misschien te duur zijn voor je, hoor je over de RS7000 veel positieve geluiden op het forum. Ik heb zelf zowel een MC-505 als een MC-909 en ben daar best tevreden over.

Bedankt voor uw vlugge antwoord! :)
Dat het nu blijkt dat ik geen eigen samples kan importeren zal niet zo grote
ramp zijn voor mij, maar is toch fijn om te weten. Dan zal ik voor andere sounds
nog wel gewoon mijn PC daarnaast moeten gebruiken. :)
Ik zat ook al te kijken naar de MC-909 maar inderdaad, die ligt ''iets'' boven mijn budget.
Misschien over een tijdje, dat ik die wel kan kopen.

Nogmaals bedankt. :halleluja

Ik lees op Vintage Synth Exlporer dat alleen de dance georienteerde geluiden van de
505 in de roland JX-305 zitten (correct me if I'm wrong). Mijn muziek is niet bepaald dance,
dus voor zover ik een breder geluidsscala kan hebben, heb ik dat liever ook.
En die voorbeeldjes die je gaf, bedankt daarvoor. Maar waarschijnlijk heb ik er toch niet
heel veel aan, aangezien ik niet zulke muziek maak. Toch bedankt. :)

Ok, maar dan snap ik niet zo goed wat je dan verwacht van een MC-505. Dat is ook wel dance-oriented. Terwijl een JX-305 er een synth bovenop is, waar ook nog vele andere klanken inzitten dan een MC-505 "groovebox", en ook niet onbelangrijk je kan zelf klanken maken, wat je niet kan met een mc-505.

PS. heb ooit een mc-505 gehad en vind toch een JX-305 veel beter. Vermits het meer te bieden heeft dan een 505. Je kan er eigenlijk elk genre mee aan.

Laatst gewijzigd:
Ik verwacht uit een MC-505 vooral drums te halen en eventueel bruikbare andere sounds
die er nog in zitten. Als ik zelf geluiden in elkaar wil zetten, gebruik ik daarnaast mijn PC wel. :)

Wat ik zei over dat dance georienteerde sounds niet is wat ik zoek, was lulkoek inderdaad. Ik
hou ervan om dance geluiden te gebruiken in mijn muziek. :D

ok, misschien kan je een sampler overwegen. Die kunnen dat ook.

Veel succes in uw zoektocht verder.

Origineel geplaatst door Marsman
Ik lees op Vintage Synth Exlporer dat alleen de dance georienteerde geluiden van de
505 in de roland JX-305 zitten (correct me if I'm wrong).

ik heb ook een jx305 gehad, maar volgens mij zaten er juist meer geluiden in (naast de dancegeluiden van de mc505) Ben het ook met Kubrick eens dat ie veel meer te bieden heeft dan de mc505 (en ik heb ze ook allebei gehad)

Verder vind ik persoonlijk dat je met de computer meer mogelijkheden hebt om beats te creëren en de drumgeluiden naar je hand te zetten. Met (als je het goed doet) een vetter resultaat tot gevolg dan mogelijk is met een mc505 of jx305. De geluiden die daar in zitten hebben over het algemeen ook nog wel wat aandacht nodig, want de presets klinken behoorlijk kazig meestal.
Dus als je perse met hardware je beats wilt maken zou ik zelf eerder een drumsampler met sequencer aanschaffen (Korg es/esx of iets uit de akai mpc reeks)

Ik neem aan dat ik op de MC-505 ook geluiden wel kan tweaken? Het hoeft ook
niet heel veel te zijn naar mijn mening.
En wie wil er nou presets gebruiken? Ik ga er dan wel voor zitten om alles een
beetje een 'eigen' sound te creeeren. Dat is nogal vanzelfsprekend lijkt me. Ik ben gewoon
erg benieuwd naar hoe het nou is om met zo'n ding te werken. Misschien ben ik dan ook
wel heel erg koppig en is dit topic een beetje overbodig.. :engel:

Jip, tweaken is geen enkel probleem. Heb 'm jaaaren gehad en echt een fijn bakkie (en uiteraard niet alleen voor dance; ligt aan de persoon zelf wat ie ermee doet)

MAAR 'k heb 'm weggedaan, omdat de 'timing' wat te wensen overlaat tov andere bakken (ofwel: loopt niet altijd strak) en was uitgekeken op de meeste geluiden.
Zijn eerlijk gezegd een beetje gedateerd hier en daar, maar dat ligt meer aan mijn smaak dan aan 't bakkie, he.

Hoofdreden was de timing voor mij. De RS7000 en de MC909 (en natuurlijk de MPC's van Akai) lopen veel strakker!

Re: Mc-505

Dus ik heb mijn zoektocht verder gezet en kwam uit op een Roland MC-505.
Rutger (Marsman)

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Reactie Murc
Hoi de MC 307 zeker niet gezienof gevonden..?

Heeft veel meer sounds en is meer Synth -achtig....
voor sampelen (wie doet dat nog, waarom en wat wio je dan sampelen...?) zou ik dan liever iets aparts kopen
samplers zijn bijna gratis tegenwoordig....(:>>

(Overigens mijn Roland MC 307 staat te koop op e-bay Duitsland...

==Murc=="ich spiel nur klavier"...======

En wie wil er nou presets gebruiken? Ik ga er dan wel voor zitten om alles een
beetje een 'eigen' sound te creeeren. Dat is nogal vanzelfsprekend lijkt me.

Toch niet, er zijn zat van dat soort mensen. Bij jou kreeg ik het idee door deze zin:

Als ik zelf geluiden in elkaar wil zetten, gebruik ik daarnaast mijn PC wel. :)

Zijn er hier nog mensen die de aanschaf van een MC-505 willen stimuleren, of juist willen
voorkomen dat ik er een koop?
Ik ben gewoon
erg benieuwd naar hoe het nou is om met zo'n ding te werken. Misschien ben ik dan ook
wel heel erg koppig en is dit topic een beetje overbodig..

Dat idee krijg ik wel een beetje :D
Dus gewoon kopen en/of proberen, kan nooit misgaan en als je het toch niks vindt, verkoop je hem weer voor dezelfde prijs...

ik zou doorsparen en toch gaan voor een MC-909 of een RS7000. Als je dan toch vooral die Roland sound wilt, ga dan voor de MC-909. Hij is denk ik sowieso beter op alle gebieden tov de MC-505 (en de andere MC's) en je hebt idd die sampling mogelijkheid, mss dat je die nu nog niet nodig hebt maar later wil je die er mss wel bij. Je kan dan idd later een aparte sampler nog kopen maar ja, dan heb je weer die zoektocht en sleur... na een tijd hou je je dan teveel bezig met op zoek te zijn naar die bakken die je zogezegd nog nodig hebt ipv van effectief muziek te maken :-)

ik zou doorsparen vr de MC-909 (of de RS7000)

Als ik de mogelijkheid had om door te sparen, had ik dat inderdaad gedaan. :)
Ik zit momenteel zonder werk en heb het idee dat ik dat voorlopig ook zit
(om een een of andere reden word ik nooit aangenomen :bekdicht: )
En ik weet niet waarom, maar ik heb zon gevoel dat een MC-909 net iets 'te veel'
is voor een eerste groovebox.

Ik denk dat ik inderdaad maar de 505 koop, als het me dan na een tijdje
niet bevalt, kan ik hem alsnog weer verkopen en gaan sparen voor iets anders leuks. :P

je kan altijd tijdelijk in de fabriek werken, vraag genoeg naar arbeiders hoor :D in België toch...

er zijn veel manieren om snel ff een paar honderd euro te scoren 8)

maar mss eerst idd beginnen met de MC505, tkan best zijn dat je er voldoende mee hebt en de MC909 idd teveel zou zijn, overload is ook niet goed.

In mijn ervaring vind ik het beter om als eerste apparaat er één aan te schaffen waarin men kan "doorgroeien" in plaats van dat je al vrij gauw aan een plafond van functionaliteit zit.

Helemaal omdat ik de drumgeluiden van Roland over het algemeen erg vet vind en ik heb begrepen dat die onder andere in de mc-505 zouden zitten..

Ik begruikte die geluiden al wel softwarematig in mijn muziek, maar dan is het toch wat
'minder echt' lijkt me. Zowieso lijkt me op hardware werken heel erg gaaf om te doen
en ik denk dat muziek maken voor mij daardoor alleen maar plezieriger wordt.

Samples zijn samples, of je ze nu in je software gebruikt, of ze nu in een groovebox zitten. Zou een goede controller niets voor jou zijn?

Een goede controller zou niet veel beter zijn nee, ik zou het erg fijn
vinden om ook muziek te kunnen maken zonder de PC steeds aan te hoeven zetten.
Alleen dat zal al een voordeel zijn voor mij. :)

@ Foetus.. ja dat kan, als ik 18 ben en niet meer op school zit. ;)

[

Wat is er mis aan de MC 307.?..

heeft veel meer sounds als de MC505, dusook alle soundsvan de 505 plus dan nog 50% nieuwe geluiden erbij..
maar bovendien dus 75 Euro goedkoper op de 2e hands markt.
Heeft bovendien een veel groter en duidelijker display.dan de 505, dus nog veel visuele info info zonder een PC.
Die kan dan inderdaad uitblijven.

Die draaitafel emulatie en BPM-er zond pitch schrikt denk ik wel veel mensjes af:
als zijnde dat het dus meer een DJ tool is..voor plaatjes draaiers....maar dat is du vind ik NIET..
krijg je er gratis bij en je bent niet verplicht om het te gebruiken.

Vind de 307 er bovendien veel fraaier uitzien met zijn schuine bovenzijde met dat grote gifgroene LCD scherm
.

Maaar goed een 505 gaat het dus worden lees ik...
Wat ook nog niemand noemde: is de EMU MP7..kost ook net zoveel als een 505..maar dan heb je wel ECHTE gekuiden, met een volledige synthesizer !! 16 real time potentio knobs.een geweldige drumpad keyboardje voor het ingeven van de waardes..hele goede sequencer..etc etc...

Murc..Mp7 bezitter en een MC 307 verkoper....

Kortom

Murc

Bericht door een moderator:
Ik heb hier even wat posts verwijderd en zou het fijn vinden als het in het vervolg wat vriendelijker kan.

Back