een vraag over synthesizer ..

Syco

Ingeburgerd
Ik heb de Korg R3 besteld, komt volgende week ofzo pas uit..
Hij heeft ongeveer de geluiden van microKorg.. maar natuurlijk verbeterd & hij heeft geen mini toetsen, & ge kan er meer dan 1 toets in houden, dat was bij de microKorg niet geloof ik..

ik heb nu een vraag, kan ik samples van fruityloops, controlleren en bewerken met de synthesizer ???
en kan je drums maken met een synthesizer ??

bedankt !

Waarom iets bestellen en pas later uitvinden?

En als het je niet bevalt kun je altijd na een paar dagen het ding weer terug naar de winkel brengen.

ik heb nu een vraag, kan ik samples van fruityloops, controlleren en bewerken met de synthesizer ???
voor de bovenste vraag verwijs ik je naar de search, t antwoord is ja :)
en of je drums kan maken, vast wel

ok, dank u allebei !

Ik heb het apparaat al gezien op videos enzo, maar ik was evengoed van plan om een synthesizer te gaan kopen, ik wilde de Roland sh-201 gaan halen, maar toen ik in de winkel stond, heb ik besloten om te wachten voor een betere, de sh-201 kost 499' euro en R3 Korg, 700 euro..
Ik heb ook de microKorg tenwerk gezien, daarom wil ik een synthesizer, is goed en handig om te hebben..

Is het moeilijk, of erg lang zoeken voor de perfecte geluid die ge wilt ???

dat is een kwestie van hopen dat de juiste preset erin zit, dan ben je snel heel dicht bij het gewenste resultaat.

zo niet moet je weten waar je mee bezig bent en zelf gaan programmeren. dat is een leerproces.

Origineel geplaatst door Roel
zo niet moet je weten waar je mee bezig bent en zelf gaan programmeren. dat is een leerproces.
And that's where the real fun begins. :halleluja

hoi,

hier wat basis dingen over synthesizers want ik denk dat je pas echt aan het begin
staat van deze magische wereld dus zal ik t je proberen zo simple mogenlijk uit te leggen.

je hebt 2 belangrijke groepen:

1 workstation/synth : "rompler"in de volksmond een machine met vaste opgenomen geluiden die niet of nauwelijks aan te passen zijn.denk aan bv een synth met daarin wat elektronische geluiden, wat piano's en wat drums etc...
eigenlijk zoals een casio keyboardje maar soms met heel veel extra's zoals funkties die geleend zijn uit de synth-wereld

2 "synthesizer" : je hebt analoog, digitaal, virtueel analoog en tal van verschillende manieren van opwekken maar het belangrijkste is dat het geluid terplekke in de machine opgewekt word doordat jou "knoppen en sliders" op een bepaalde manier gezet zijn. je begint soort van met een basis geluid die stap voor stap allerlij bewerkingen en vormingen krijgen
waardoor jij eigenlijk in controle bent van het geluid en je dus jou sound zou moeten kunnen maken. die benamingen voor bewerkingen en het effect ervan zijn vaak voor veel synths het zelfde maar door de techniek en kwaliteit die per merk en model verschilt kan je toch een andere sound krijgen per synth. eigenlijk zoals speakers, een goedkoop computer speakertje speelt dezelfde muziek als studio speakers maar de sound is wel heel uidelijk anders.

een aantal belangrijke termen zijn:

polyphonie : hoeveel toonhoogtes je gelijk kan spelen (4 voor microkorg) ... als je er maar 1 kan spelen noemen ez dat monophone

multitimbraal: hoeveel verschillende geluiden je kan spelen... bv drums en een baslijn tegelijk zou dan kunnen. of juist
2 geluiden op elkaar stappelen als 1 dik geluid!

misschien dat je nu een beetje weet waar je op moet letten bij je aanschaf, ikzelf heb ook een microkorg en ben er erg
blij mee, het is een zeer uitgebreide synth voor dat geld maar als eerste synth zou je eens moeten kijken of
jer niet liever iets hebt waarbij alle functies een eigen draaiknop hebben... waardoor je beter ziet wat je doet!
bv bij de novation k station (gelet op de prijs van de microkorg). Zelf vindt ik een jp8000 DE ideale synth voor
overzichtelijk werken.

succes

Origineel geplaatst door elektrofunk
hoi,

hier wat basis dingen over synthesizers want ik denk dat je pas echt aan het begin
staat van deze magische wereld dus zal ik t je proberen zo simple mogenlijk uit te leggen.

je hebt 2 belangrijke groepen:

1 workstation/synth : "rompler"in de volksmond een machine met vaste opgenomen geluiden die niet of nauwelijks aan te passen zijn.denk aan bv een synth met daarin wat elektronische geluiden, wat piano's en wat drums etc...
eigenlijk zoals een casio keyboardje maar soms met heel veel extra's zoals funkties die geleend zijn uit de synth-wereld

2 "synthesizer" : je hebt analoog, digitaal, virtueel analoog en tal van verschillende manieren van opwekken maar het belangrijkste is dat het geluid terplekke in de machine opgewekt word doordat jou "knoppen en sliders" op een bepaalde manier gezet zijn. je begint soort van met een basis geluid die stap voor stap allerlij bewerkingen en vormingen krijgen
waardoor jij eigenlijk in controle bent van het geluid en je dus jou sound zou moeten kunnen maken. die benamingen voor bewerkingen en het effect ervan zijn vaak voor veel synths het zelfde maar door de techniek en kwaliteit die per merk en model verschilt kan je toch een andere sound krijgen per synth. eigenlijk zoals speakers, een goedkoop computer speakertje speelt dezelfde muziek als studio speakers maar de sound is wel heel uidelijk anders.

een aantal belangrijke termen zijn:

polyphonie : hoeveel toonhoogtes je gelijk kan spelen (4 voor microkorg) ... als je er maar 1 kan spelen noemen ez dat monophone

multitimbraal: hoeveel verschillende geluiden je kan spelen... bv drums en een baslijn tegelijk zou dan kunnen. of juist
2 geluiden op elkaar stappelen als 1 dik geluid!

misschien dat je nu een beetje weet waar je op moet letten bij je aanschaf, ikzelf heb ook een microkorg en ben er erg
blij mee, het is een zeer uitgebreide synth voor dat geld maar als eerste synth zou je eens moeten kijken of
jer niet liever iets hebt waarbij alle functies een eigen draaiknop hebben... waardoor je beter ziet wat je doet!
bv bij de novation k station (gelet op de prijs van de microkorg). Zelf vindt ik een jp8000 DE ideale synth voor
overzichtelijk werken.

succes

Bedankt voor de uitgebreide uitleg !

maar zo een workstation/synth. zoals de Yamaha. motif es-7 is hij de moeite waard om te kopen ?? (niet dat ik zo eentje op dit moment zal kopen)..
Maar zo eentje is wel handig vind ik, daar zitten goede drums enzo..
De winkelier zei, dat de Korg R3 (die ik besteld heb) eingelijk zoiets als de '2 de' microkorg is, hij heeft ongeveer dezelfde geluiden maar verbeterd, en hij heeft geen mini toetsten in ieder geval, want dat vind ik maar minder aan de microKorg..
maarja, ik heb veel goede dingen gehoord van de microKorg, dus zal de R3 ook wel ok zijn voor mij.. !

bedanktt..

Eigenlijk is alles (of toch bijna alles:) ) de moeite waard om je aan te schaffen. Je moet eerst zien uit te vinden wat er bij jou past.

Zo'n workstation beantwoord in de eerste plaats aan die groep mensen die met kant en klare geluiden aan de slag willen gaan. Daarom zijn ze ook grotendeels op samples gebaseerd. Workstations munten vooral uit in realistische klanken. Natuurlijk kan je met een workstation ook zelf je geluiden maken (op alles zijn er uitzondering en daarop weer uitzonderingen}:| )

Een synthesizer is voornamelijk gebaseerd op synthetische geluiden nl. je bouwt geluiden op, of de presets zijn gebaseerd op synthetische of mathematische golfvormen (en minder op samples). Om daaruit realistische geluiden te krijgen is al een heel stuk moeilijker, vergt een hele hoop geluidsprogrameerkennis (kijk mama, een woord met veel letters8o) ), of is in sommige gevallen zoals een piano (zie fm synthese) een bijna onmogelijke opgave. Deze synths zijn uitermate geschikt voor die technologische geluiden die je in de natuur niet tegenkomt.

Dromen is leuk, maarr zoals fuse zegt, is informeren voor je iets aanschaft even leuk voor de portomonne.

Origineel geplaatst door JugJug
Eigenlijk is alles (of toch bijna alles:) ) de moeite waard om je aan te schaffen. Je moet eerst zien uit te vinden wat er bij jou past.

Zo'n workstation beantwoord in de eerste plaats aan die groep mensen die met kant en klare geluiden aan de slag willen gaan. Daarom zijn ze ook grotendeels op samples gebaseerd. Workstations munten vooral uit in realistische klanken. Natuurlijk kan je met een workstation ook zelf je geluiden maken (op alles zijn er uitzondering en daarop weer uitzonderingen}:| )

Een synthesizer is voornamelijk gebaseerd op synthetische geluiden nl. je bouwt geluiden op, of de presets zijn gebaseerd op synthetische of mathematische golfvormen (en minder op samples). Om daaruit realistische geluiden te krijgen is al een heel stuk moeilijker, vergt een hele hoop geluidsprogrameerkennis (kijk mama, een woord met veel letters8o) ), of is in sommige gevallen zoals een piano (zie fm synthese) een bijna onmogelijke opgave. Deze synths zijn uitermate geschikt voor die technologische geluiden die je in de natuur niet tegenkomt.

Dromen is leuk, maarr zoals fuse zegt, is informeren voor je iets aanschaft even leuk voor de portomonne.

Jah, ik snap het.
Maar, tegenwoordig is alles nuttig en goed eigenlijk (denk ik toch)
elke geluidje is niet verloren, over 10 jaar kan je die geluidje nog steeds gebruiken, zo..
Maar, ik hou meer van die synthesizer sounds, ik wist niet eens dat zo een workstation/synth. bestond hahah
Is wel fun zo een ding, check.
http://www.youtube.com/watch?v=N3i30D9od-s of http://www.youtube.com/watch?v=HoMAal_ad6w
ze gebruiken de Yamaha motif es, toch ??! hij kost 1800 euro geloof ik.. ik ben beetje telaat, heb pas de yamaha psr-1500 gekocht hahah, maarja.. & de Korg M3 is ook wel hard !! damn..

Ik ben pas 16, vele van jullie hier op deze forum zullen wel 18 tot 30 jaar ofzo zijn..

er zijn zoveel synth. & keyboards, dat je soms niet eens weet welke je moet kopen.

Laatst gewijzigd:
Re: een vraag over synthesizer ..

Ja. Via midi kan je alles triggeren en je kan zelf je audio door de R3 heenhalen en vernaggelen naar hartelust.

Ja. Maar niet alle soorten drums. Synthesizers maken in de regel van die typische electronische drumgeluiden.

Re: Re: een vraag over synthesizer ..

Re: Re: een vraag over synthesizer ..

Origineel geplaatst door bazziman
Ja. Via midi kan je alles triggeren en je kan zelf je audio door de R3 heenhalen en vernaggelen naar hartelust.

Ja. Maar niet alle soorten drums. Synthesizers maken in de regel van die typische electronische drumgeluiden.

ok, bedankt man.
ik vind dat een heel groot voordeel, dat je het kan triggeren !
is erg handig zo een synthesizer ..

Re: Re: Re: een vraag over synthesizer ..

Re: Re: Re: een vraag over synthesizer ..

Origineel geplaatst door Syco
ok, bedankt man.

is erg handig zo een synthesizer ..

Je meent het :D

Re: Re: Re: Re: een vraag over synthesizer ..

Re: Re: Re: Re: een vraag over synthesizer ..

Origineel geplaatst door the tall lad
Je meent het :D

ja eg
je kan er goede sferen me synthesizen en jmjjr gebruikte er ook 1

Tuurlijk, dat noemen we soft-synths. Doen hun best maar net niet.. :D

Origineel geplaatst door Zoidsity
Tuurlijk, dat noemen we soft-synths. Doen hun best maar net niet.. :D

"soft-synths"?
Is dat zoiets als soft drugs? Het zou eigenlijk verboden moeten worden omdat je er lui, dom en slaperig van wordt?

oh shit... nu ga ik het krijgen! 8o)

Origineel geplaatst door Syco

De winkelier zei, dat de Korg R3 (die ik besteld heb) eingelijk zoiets als de '2 de' microkorg is, hij heeft ongeveer dezelfde geluiden maar verbeterd, en hij heeft geen mini toetsten in ieder geval, want dat vind ik maar minder aan de microKorg..
maarja, ik heb veel goede dingen gehoord van de microKorg, dus zal de R3 ook wel ok zijn voor mij.. !

bedanktt..

Err, misschien dat ik verkeerd geinformeerd ben, maar de R3 is dacht ik een Mini-triton, geen 2e MicroKorg! Oftewel, een bak met heeel veel geluiden die je maar gematigd aan kunt passen, terwijl de MicroKorg een volwaardige synth is in een (imho te) klein jasje! Wil je realistische geluiden, ga voor de R3, maar wil je zelf bizarre sounds sculpten, ga dan voor de MK!

Back