Origineel geplaatst door elektrofunk
hoi,
hier wat basis dingen over synthesizers want ik denk dat je pas echt aan het begin
staat van deze magische wereld dus zal ik t je proberen zo simple mogenlijk uit te leggen.
je hebt 2 belangrijke groepen:
1 workstation/synth : "rompler"in de volksmond een machine met vaste opgenomen geluiden die niet of nauwelijks aan te passen zijn.denk aan bv een synth met daarin wat elektronische geluiden, wat piano's en wat drums etc...
eigenlijk zoals een casio keyboardje maar soms met heel veel extra's zoals funkties die geleend zijn uit de synth-wereld
2 "synthesizer" : je hebt analoog, digitaal, virtueel analoog en tal van verschillende manieren van opwekken maar het belangrijkste is dat het geluid terplekke in de machine opgewekt word doordat jou "knoppen en sliders" op een bepaalde manier gezet zijn. je begint soort van met een basis geluid die stap voor stap allerlij bewerkingen en vormingen krijgen
waardoor jij eigenlijk in controle bent van het geluid en je dus jou sound zou moeten kunnen maken. die benamingen voor bewerkingen en het effect ervan zijn vaak voor veel synths het zelfde maar door de techniek en kwaliteit die per merk en model verschilt kan je toch een andere sound krijgen per synth. eigenlijk zoals speakers, een goedkoop computer speakertje speelt dezelfde muziek als studio speakers maar de sound is wel heel uidelijk anders.
een aantal belangrijke termen zijn:
polyphonie : hoeveel toonhoogtes je gelijk kan spelen (4 voor microkorg) ... als je er maar 1 kan spelen noemen ez dat monophone
multitimbraal: hoeveel verschillende geluiden je kan spelen... bv drums en een baslijn tegelijk zou dan kunnen. of juist
2 geluiden op elkaar stappelen als 1 dik geluid!
misschien dat je nu een beetje weet waar je op moet letten bij je aanschaf, ikzelf heb ook een microkorg en ben er erg
blij mee, het is een zeer uitgebreide synth voor dat geld maar als eerste synth zou je eens moeten kijken of
jer niet liever iets hebt waarbij alle functies een eigen draaiknop hebben... waardoor je beter ziet wat je doet!
bv bij de novation k station (gelet op de prijs van de microkorg). Zelf vindt ik een jp8000 DE ideale synth voor
overzichtelijk werken.
succes