2 Synths tegelijk aansturen!!!!! HELP

baso

Stamgast
Beste forumgebruikers. Sinds onegveer een half jaar ben ik druk in de weer met hardware. Mijn setup bestaat op moment voornamelijk uit de virus en jp8080 die ik aanstuur met logic.

Met softsynths maak ik meestal mijn sounds door deze te layeren. Als ik dan op mn midi keyboard een c indruk hoor ik 2 verschillende synths die de c spelen.

Hoe configureer ik mn setup zo dat ik dat met mn virus en jp8080 kan doen.

Heeft iemand sowieso tips voor deze setup? Logic... controller.. jp8080... virus ... en nog meer synths eventueel.

Of geeft het midisysteem uit 1982 hier toch teveel beperkingen?

Je moet verschillende midi-kanalen toewijzen vanuit je sequencer aan je apparaten. Let wel dat je op je synth instelt dat hij niet op alle midisignalen reageert. Volgens mij heet dat local off. Maar dat staat in de handleiding.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Je moet verschillende midi-kanalen toewijzen vanuit je sequencer aan je apparaten. Let wel dat je op je synth instelt dat hij niet op alle midisignalen reageert. Volgens mij heet dat local off. Maar dat staat in de handleiding.

[zijkmode] LOCAL OF houd in dat de toetsen en de knoppen van de desbetreffende synth waar je local of instelt alleen over de midi out zenden en niet naar de synth zelf. dit komt van pas als je die synth als master gebruikt, en wanneer je dan via een sequencer je midi stuurt naar je master synth, hij geen dubbele midi binnen krijgt.

Als je synth op alle kanalen reageert, dan staat hij op OMNI, dus in plaats van OMNI even kanaaltje 1 - 16 instellen [zijkmode] :geslaagd:

Met softsynths werk ik alsvolgt.

kanaal 1 in mn secuencer speel ik een melodie met sound a. Als die goed klinkt pak ik op kanaal 2 een andere synth met sound b. Nu wil ik horen hoe sound a en b samen klinken dus zet ik record aan bij beide kanalen.

Tis voor mij belangrijk dat ik tegelijk beide sound zowel afzonderlijk kan luisteren als tegelijk door te spelen. Ik wil dus niet een loopje maken in logic en vervoglens die aftespelen om zo te horen hoe ze samen klinken.

Kan ik tegelijk dus met mijn midikeyboard 2 synths aansturen?????

Hm, ik heb gewoon voor al mijn synths (en bijbehorende parts) een midi-kanaal aangemaakt waar al de goeie midi-output en kanaal in opgeslagen staan.. Als ik wil layeren dan kopieer ik gewoon de midi-melodie van mijn 1e synth-midi-kanaal naar het 2e.. Presto! Layeren totdat je omvalt, en niks geen gekunstel met midikanalen :okdan:

Ja dat snap ik maar ik wil vooraf sounds maken door deze te layeren en DAN pas een melodie of riff maken.

Dus zonder af te spelen of te recorden 2 synths tegelijk spelen. Zoals ik dat ook met softsynths doe.

midi splitter

midi splitter

philip reese heeft kleine doosjes op batterij met 1 x midi-in en drie keer deze midi uit. hiermee kun je dus zelfs een derde hw-synth layeren en direct horen als je op je keyboard speelt.

Origineel geplaatst door baso
Ja dat snap ik maar ik wil vooraf sounds maken door deze te layeren en DAN pas een melodie of riff maken.

Dus zonder af te spelen of te recorden 2 synths tegelijk spelen. Zoals ik dat ook met softsynths doe.

Dat kan als je synht multitimbraal is. Je geeft dan elk part dat je wilt layeren hetzelfde midikanaal en je wijst aan elk part een geluid toe of programmeert elk part naar behoefte.

Origineel geplaatst door Ethereal
Hm, ik heb gewoon voor al mijn synths (en bijbehorende parts) een midi-kanaal aangemaakt waar al de goeie midi-output en kanaal in opgeslagen staan.. Als ik wil layeren dan kopieer ik gewoon de midi-melodie van mijn 1e synth-midi-kanaal naar het 2e.. Presto! Layeren totdat je omvalt, en niks geen gekunstel met midikanalen :okdan:

je pompt alleen wel onnodig veel noten over je midikabeltjes. Dat kan resulteren in een slechtere timing.

Origineel geplaatst door Ethereal
Als ik wil layeren dan kopieer ik gewoon de midi-melodie van mijn 1e synth-midi-kanaal naar het 2e.. Presto! Layeren totdat je omvalt, en niks geen gekunstel met midikanalen :okdan:
ben je langer mee bezig qua muis klik/sleep etc. dan gewoon ff op je synth het midi kanaal te changen naar dezelfde als je ander synth waar je mee wil layeren :)

Origineel geplaatst door anoniempje
[zijkmode] LOCAL OFF houd in dat
...alles wat de soundengine beinvloed word verbroken.

Attachments

• localonoff.gif
    localonoff.gif
    7,8 KB · Bekeken: 90
Laatst gewijzigd:
midi split en merge

midi split en merge

ik raad de topicstarter de 2M van reese aan

http://www.philrees.co.uk/products/mergebox.htm

voor je oorspronkelijke vraag heb je genoeg aan een splitter, je Kb midi naar 2 synths ipv1 , maar omdat je natuurlijk ook graag de midi uit je sequencer naar je beide synths wil sturen zonder iedere keer een kabel te moeten ompluggen wil je ook een merger. input vd merger/splitter is dan Kb en seq. midi out (midi out van je geluidskaart).

als je tevens je met de hand geschreven automation uit beide synths in je seq wilt kunnen recorden dan heb je nog twee extra inputs nodig. in dat geval zou ik maar eens kijken naar een uitgebreidere midi-patchbay.

waarom heb je een midi-thru box of -splitter nodig? Gewoon midi-kanalen van je multitimbrale parts of synths gelijk zetten. klaar.

Hazes heeft hier eigenlijk wel een puntje met een hele makkelijke oplossing.

Maar goed, je kan ook eens kijken voor een Roland A-220. Die heeft voor mij in het verleden ook al wat midi-problemen opgelost.

8)

Origineel geplaatst door BananaWorld
Hazes heeft hier eigenlijk wel een puntje met een hele makkelijke oplossing.
"puntje"? dat is gewoon DE (simpelste) oplossing...

kijk, als jij nederland 1 kijkt en iemand verder in de straat wil ook naar nederland 1 kijken dan word daar toch ook niet een geheel nieuw tv station voor gebouwd die dan nog eens een keer exact hetzelfde uitzend op een ander kanaal?! :eureka:

m.a.w.: het signaal is al aanwezig, voor beide synths identiek dus waarom nog een keer genereren op een ander kanaal?

Maar "DE SIMPELSTE OPLOSSING" (in Logic dan) betreft 1 muisclick. Ga staan op de track van 1 van de 2 synths. Speel wat en je hoort het geluid van die synth. Is je het wel eens opgevallen dat de "R" knop van die track rood oplicht? Dat betekent recordmode aanzetten, echter zolang Logic niet daadwerkelijk in recordstand gaat lopen, fungeert dit knopje alleen als een soort doorgeefluik naar de synth.

En nu de truuk: ga met de muis naar het andere kleine "R" knopje van die andere track en druk deze in. Nu kun je op hetzelfde moment 2 synths tegelijkertijd horen. Op deze manier kun je nog veel meer tracks inschakelen en dus nog veel meer synths tegelijkertijd horen. :geslaagd:

Back