Stretchen van vocals

Quibbler

Stamgast
Tjo, ik heb deze vraag ookal erges anders gesteld maar volgen mij past het beter hier:

'ik werk zelf nooit met zang eigelijk, maar ik ben wel benieuwd, als je weet dat je zang op 100 bpm is, hoe kan je de zang dan naar 140 bmp stretchen?'

bij deze :)

In welk programma

In welk programma

wil je dit gaan doen, bijna elk fatsoenlijk pakket kan dit tegenwoordig standaard maar er zijn ook zeer goede (en dure) plugins die dit nog beter kunnen.

ik wil niet weten waarmee je het moet doen maar meer hoe moet je het doen (met wavelab soundforge etc)

Je kan er ook een simpele formule op loslaten.
BPM ORIGINEEL gedeeld door BPM NIEUW TEMPO X 100= percentage dat je moet stretchen.

Good luck!
:)

Als er iets makkelijk is, is dat het wel! ;) Neem de een wav, stel het gewenste percentage (of BPM) in en luister naar het resultaat. Klaar.. Moeten we je nog meer helpen?

Origineel geplaatst door Quibbler
ik wil niet weten waarmee je het moet doen maar meer hoe moet je het doen (met wavelab soundforge etc)

Nou heel simpel:

RECYCLE 2.0:

Je laad de sample/loop erin, je klikt op toggle...dan rekent ie automatisch het tempo uit.

Dan geef je het nieuwe tempo aan, eventueel geef je referentiepunten aan (voor een nog strakker resultaat).....en je saved de sample...of je stuurt hem naar je sampler....en voila !!

thx c-code.

bambam, als iedereen bij elke vraag gaat zeggen: " kijk maar in de manual" waar is dit forum dan nog voor? als je geen zin hebt om te antwoorden laat dan lekker je reacties achterwege,

bvd.

n00b vraag, hoe kom je achter de BPM in SoundForge? Het is mogelijk in Wavelab, maar kan het ook in Soundforge?

krz: niet mogelijk stabdaard in soundforge. Waarschijnlijk wel met een of andere plugin.

(en hoe doe jij dat in wavelab dan? ... ik heb niets kunnen vinden in manual)

Origineel geplaatst door Quibbler
thx c-code.

bambam, als iedereen bij elke vraag gaat zeggen: " kijk maar in de manual" waar is dit forum dan nog voor? als je geen zin hebt om te antwoorden laat dan lekker je reacties achterwege,

bvd.

ik heb best zin om te antwoorden, maar is toch raar dat je iets vraagt wat gewoon in een handleiding staat.

tja Ik gebruik wel LEGALE software...............

Je kunt ook een loopje in Live slepen en dan hoef je je helemaal niet druk te maken over het bmp. Dat wordt vanzelf geregeld. Je kunt zelfs het tempo veranderen als je wilt, loopt alles strak mee. Dat is nou de meerwaarde van goede computer programma's.

Soms kan het leven zo simpel zijn. ;)

LIVE?

LIVE?

Origineel geplaatst door fuse
Je kunt ook een loopje in Live slepen en dan hoef je je helemaal niet druk te maken over het bmp. Dat wordt vanzelf geregeld. Je kunt zelfs het tempo veranderen als je wilt, loopt alles strak mee. Dat is nou de meerwaarde van goede computer programma's.

Soms kan het leven zo simpel zijn. ;)

Gewoon een loopje willekeurig tempo.. ik smijt het over een beat en het klinkt strak? dat programma moet ik hebben

Origineel geplaatst door ><i
krz: niet mogelijk stabdaard in soundforge. Waarschijnlijk wel met een of andere plugin.
(en hoe doe jij dat in wavelab dan? ... ik heb niets kunnen vinden in manual)

Ik las in een oude draad bij een reply van Stickx dat het ook met Wavelab kon. Ikzelf ben een SFér en weet dus helemaal niet hoe het moet... :confused:

Acid 1/2/3 kan het ook. Maar is geen VST slave (versie 3 is wel host). Leuke daarbij is ook dat je de orginele loops in nieuwe lengte kunt bewaren. (ideaal voor remixen enzo) En het algoritme van timestretchen vind ik van Acid verreweg het beste.

Iets soortgelijks zit er ook in Cubase SX.

Drop je een loopje op een audiotrack. Zet timestretch on resize aan en sleep je loopje op de goede lengte. Let wel, als het verschil erg groot is krijg je zo'n digitale effect eroverheen maar binnen 10-20% klinkt het nog redelijk.

Nadeel is dat dit niet meeveranderd met tempi.

Back