Hoezo producer?

fuse

Gepokt en gemazeld
Weet dat er al over gepraat is maar deze vraag is iets anders gesteld dan toen werd behandeld.

Want, ik zie regelmatig de zin voorbijkomen ik ben producer. (no offense guys, je moet wat zeggen)
Maar het komt er dan eigenlijk op neer dat je ergens op een zolderkamertje met een paar synths/computer een muziekje produceert. En dan klinkt producer wel stoer maar componist vind ik dan een beter woord. Klinkt IMO ook iets intelectueler. :)

Maar hoe zit het nou eigenlijk echt?

voor mezelf sprekend;
ik vind mezelf pas 'producer' (in de meest uitgeklede zin van 't woord; waarmee ik niet bedoel dat ik nakend in m'n studio rondwandel..;)) vanaf het moment dat ik m'n eerste 'echte' plaat gemaakt had. toen had ik nl. voor 't eerst echt iets 'afgeproduced'.
maar over 't algemeen vind ik mezelf idd. eerder een componist/hobbyist/freak maar vooral elektronisch muzikant. hoe slecht dat ook klinkt.

ligt trouwens misschien ook aan je manier van werken; ik kan me voorstellen dat als je met een computer en software werkt en weinig 'realtime' controle dat je eerder echt nummers af 'produced'. als ik naar m'n eigen werkwijze kijk maak ik erg zelden echt een nummer; ik maak wel veel patterns en sequences die ik dan weer combineer, maar ik richt me over 't algemeen toch meer op een soort live improvisatie gebeuren dan op 't maken van complete, 'affe' tracks. en alleen dan ben ik, in mijn ogen, "Producer".

zegt me ook niet zoveel het woord Producer, klinkt erg commercieel.. alsof de bakken met geld binnenstromen. is wel leuk van jezelf te zeggen dat je geproduced hebt.. :D

Ik vind de term 'electronisch muziekant', hoe suf het ook klinkt, wel het beste.

Of je nou echt platen maakt of niet je bent muziekant en je maakt je muziek met electronische instrumenten, toch?

Een producer is iemand die zijn geld stopt in het prouceren van een product (muziek, film, wat dan ook). Diegene is meestal niet het creatieve brein, daar huurt hij mensen (muzikanten, acteurs) voor in. Dus als je op je zolderkamertje met je computer wat muziekjes zit te maken ben je verre van een producer, maar gewoon een muzikant. De meeste producers zijn geen muzikanten.

Ja, en ook ik erger me groen en geel als er weer zo'n breezah tiener roept dat hij een trance producer is.

Origineel geplaatst door omiel
Ja, en ook ik erger me groen en geel als er weer zo'n breezah tiener roept dat hij een trance producer is.

Bingo! :)

Producer is net als DJ een zwaar overschat woord...

Ik MAAK gewoon electronische muziek...

Maken = Produceren...klinkt stoerder ofzo...:z

tja.....volgens mij is dit wel eens eerder voorbijgekomen...anyway.....de meeste mensen die electronische muziek maken doen alles in hun eentje....musiceren, engineering, produceren, soms zelfs nog masteren.......dan pak je er maar gewoon een term uit die goed klinkt......op zich is het niet eens heel vreemd omdat vrij veel DJ's die muziek zijn gaan releasen daadwerkelijk puur een producersrol spelen, omdat ze een engineer en/of muzikant inhuren om hun ideeen uit te werken..

Olaf

producer lijkt me iemand die de plaat uitbrengt heel simpel... Als je je eigen plaaten uit brengt dan ben je idd producer en de componist maar idd. Veel mensen hebben dan al snel de neiging om zichzelf producer te noemen maar meestal zijn ze dat niet echt dan...

Producer klinkt trouwens heel commercieel ja. Moet ik je gelijk in geven. Ik denk dat de meeste producers ook alleen maar geld willen zien tegenwoordig... Band interreseert ze zodanig niks dat zolang ze nog leven en ze muziek maken het dan goed is. (Want owee als hun inkomstenbron verdwijnt...)

laat iedereen zich lekker noemen hoe ze willen

Waarom zou je een arbitraire grens trekken bij het moment van je eerste release. De song die je daarvoor hebt gemaakt is waarschijnlijk met de exact zelfde werkwijze in elkaar geschroeft, maar toch krijgt je bezigheid een andere naam....

Dus ja, aangenaam Pjotr G, producer! :D

Origineel geplaatst door Pjotr G
laat iedereen zich lekker noemen hoe ze willen

Waarom zou je een arbitraire grens trekken bij het moment van je eerste release. De song die je daarvoor hebt gemaakt is waarschijnlijk met de exact zelfde werkwijze in elkaar geschroeft, maar toch krijgt je bezigheid een andere naam....

Dus ja, aangenaam Pjotr G, producer! :D

Das allemaal heel leuk, maar het gaat er om dat een producer in feite heel iets anders is dan wat de meeste mensen menen. De meeste hier onder ons zijn in feite muzikanten. Jij dus ook vrees ik.

dan heb je t over conventionele muziek...niet over electronische muziek

Origineel geplaatst door Pjotr G
dan heb je t over conventionele muziek...niet over electronische muziek

Nee, ik heb het over geen enkele muziek. Ik probeer duidelijk te maken wat in het algemeen een producer betekend, ongeacht welk vakgebied je het over hebt. En bij electronische muziek staat het principe ook dat de producer zijn geld in een product stopt als investering. Hij kan daarbij ook de muzikant zelf zijn, maar het hoeft niet. Zo moeilijk is dat volgens mij toch niet. In het nederlands heet zo iemand overigens gewoon een producent. Kijk er maar eens een stel platen hoezen en de aftiteling bij films op na om er achter te komen wie de producent is en wat hij nou eigenlijk doet (en wat niet).

muzikant? neh, te groot woord voor mij..
ik ga voor matig-gevorderde-zolderkamertjesprutser-van-elektronischen-deuntjes

Zo denk ik erover;

Muzikant; iemand die muziek maakt.

Componist: iemand die een compositie uitschrijft, en dat daarna door andere mensen uit laat voeren.

Producer: iemand die een compositie maakt, en deze ook zelf uitwerkt tot een eindresultaat (met wat voor middelen dan ook).

DJ: iemand die plaatsjes draait, of ie ze nu mixt of na elkaar draait.

Ik zou zeggen, je kunt jezelf dus muzikant noemen, of producer......make your choice!!

Is het niet zo dat de meeste mensen die een paar synths op zolder hebben staan met toebehoren het gewoon leuk vinden om muziek te maken... als hobby dus.

Maar wat ik regelmatig zie is dat een aantal hobby-isten (including me) regelmatig een plaatje in elkaar braaien en dat dan uit moet groeien tot 's wereld grootste hit. Ik zou het ook wel willen, maar de waarheid is helaas anders.

Maar tot die tijd ga ik lekker door met het braaien van allerlei nummers.

Gegroet, de braaiende hobby-iest BananaWorld!!!:halleluja

Back