MC-202 stemmen?

gogoman

Nieuwkomer
Hoi allen,

Ik heb een MC 202 in prima staat gekocht, echter een klein probleempje, hij is een beetje onstemd.
D.w.z. tussen de 1e en 2e en 3e C van 't keyboardje komen niet overeen, hij verloopt ongeveer een halve toon per octaaf. Jammer want verder vind ik het een erg toffe synth.

Heb op 't net wel een service manual gevonden met een erg ingewikkelde (voor mij dan) stemmethode met scopen en meters enzo. nadat ik daar een uurtje of wat naar gestaard heb ben ik tot de conclusie gekomen dat ik daar niet capabel voor ben.

Heeft iemand een tip hoe je 'm kunt stemmen zonder oscilloscoop? Dus gewoon op 't gehoor..., via een vergelijkbare methodiek als in de service notes.
Moet toch ook lukken of niet dan?
Of misschien is er iemand in de buurt van EHV die wel zo bedreven is in 't gebruik van scopes die me hiermee kan helpen.

Ga morgen voor een maandje van huis (geen internet vrees ik), maar wilde voordat ik ging toch nog effe deze vraag hier droppen, hoop dat iemand mij kan helpen.

Grtz
Gogoman

die van vinnie gekocht ,...?
iig moet je een scaling potmeter hebben en meer dan wat in de service manual staat ...kan ik ook niet zeggen
*D

Origineel geplaatst door ViNCE
achterop heb je een calibrateknop en binnenin zit een pot voor de tuning
Die calibratieknop is denk ik niet wat ie bedoelt. Zijn c's verlopen volgens gogoman.

Re: MC-202 stemmen?

Origineel geplaatst door gogoman
Hoi allen,

Ik heb een MC 202 in prima staat gekocht, echter een klein probleempje, hij is een beetje onstemd.
D.w.z. tussen de 1e en 2e en 3e C van 't keyboardje komen niet overeen, hij verloopt ongeveer een halve toon per octaaf. Jammer want verder vind ik het een erg toffe synth.

Grtz
Gogoman

Ik heb hetzelfde gehad met mijn MC. Ik ben er niet zelf aan gaan sleutelen, maar ter reparatie gebracht. Je bent dan wel wat geld kwijt, maar dan weet je ook wel bijna zeker dattie goed terugkomt

Origineel geplaatst door klausito
Die calibratieknop is denk ik niet wat ie bedoelt. Zijn c's verlopen volgens gogoman.
als ik even wat schema's check zie ik ook n knop voor de width, misschien dat ie hier iets aan heeft?

Dit klinkt alsof de CV niet helemaal lekker meer is. Wellicht dat het met inregelen zelf wel te doen is, maar als je er geen verstand van heb zou ik het laten doen.

Een hele tijd geleden had mijn Moog ook zoiets, ik heb hem toen ook weggebracht.

Het zou niet al te veel moeten kosten, bij mij was het ook iets van 50,- (via Dijkman, Amsterdam)

Heel effe thuis in een drukke maand....

Bedankt voor de tips, heb zelf al bedacht dat ik 't natuurlijk altijd even kan proberen (voorzichtig).
Kapot zal ie er niet van gaan, maar mocht het probleem verergeren, dan kan ik er nog altijd een prof naar laten kijken.
Heb al een aanbod voor stemmen via boemtsjak, maar da's een beetje uit de richting (ik woon in Eindhoven, hij zit in Castricum).

Ik zal na deze maand ook eens informeren bij I4-muzique, er moet toch ook wel een synthstemmer in Eindhoven zitten toch?

In ieder geval allen bedankt voor de tips....
Keep 'm coming.

Signing off (weer een tijdje away from the computer):walker:

Grtz
Gogoman

Het is gelukt!

Het is gelukt!

Haha... 3 jaar later (precies, bijna) en ik struin hier een beetje rond omdat ik de MC-202 weer wil verkopen, kom ik hier dit bericht tegen....

Het is dus gelukt, de MC202 is heel makkelijk te stemmen met twee interne potjes die (keyboard) tune en width heten, ze zijn zwart en blauw en zitten net rechts van het LCD schermpje.
Met een chromatisch stemapparaat en een blokgolf is dit goed te stemmen.
Misschien hebben meer mensen hier iets aan.

Groet
Gogoman

Haha... 3 jaar later (precies, bijna)

Give or take one year....(minor detail)

Hee gogoman, bedankt voor de tip :okdan:

Ik wil binnenkort ook eens wat aan mijn 202 (laten) doen en het zou best kunnen dat ook de tuning niet 100% is....in dat geval weet ik nu wat ik er aan kan doen.

Belangrijkste aan die van mij is eigenlijk een kapotte slider die vervangen moet worden. Ik heb daar al eens contact over gehad met Boemtsjak maar door omstandigheden had ik mijn aandacht daarna ergens anders voor nodig, en al die tijd is er niets gebeurd met mijn 202. Misschien ga ik er binnenkort weer even achteraan, want het is toch wel een fijne bak.

Een tijdje terug was er trouwens iemand hier op SF met ook een 202 die niet helemaal goed was en die wilde hij weg doen. Heb hem nog gevraagd of ik de bewuste slider kon kopen van hem, maar hij had alle onderdelen al weggegooid en van de behuizing een asbak gemaakt :stupid Erg jammer, want hij had er verschillende mensen blij mee kunnen maken.

Maar... jongens... ik ga dit forum verlaten, aangezien ik zojuist mijn laatste synth verkocht heb ;)
Ik ga gewoon weer gitaar spelen... oldschool!
Bye bye Electronica's ;)

Haha... 3 jaar later (precies, bijna) en ik struin hier een beetje rond omdat ik de MC-202 weer wil verkopen, kom ik hier dit bericht tegen....

Het is dus gelukt, de MC202 is heel makkelijk te stemmen met twee interne potjes die (keyboard) tune en width heten, ze zijn zwart en blauw en zitten net rechts van het LCD schermpje.
Met een chromatisch stemapparaat en een blokgolf is dit goed te stemmen.
Misschien hebben meer mensen hier iets aan.

Groet
Gogoman

3 jaar ervaring rijker ...niet verkopen joh mischien gaje m leuker dan ooit tevoren vinden
kheb ook gehoor d datie nog maar 250.- eu waard is
:engel::dubbel:

Back