[acoustic/pop] Song: Time

Stage73

elektromechanisch lid
zow...ALWEER een nieuwe track! Dit keer ben ik niet voor de compositie verantwoordelijk, maar wel voor alles wat geen gitaar of zang is :-) Check het nummer "Time" door Lenny Cortez hier:

http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=194445&songID=5690856

Ik heb geen idee hoe het met de mix staat, heb dit even op de koptelefoon samengemikt. Alles hier is een 1e take! Alle tracks van voor naar achter! De gitaar is een Ibanez, evenals zang opgenomen met Rode NT3, piano is Nord Electro, bass van SonikCell/Sampletank en de drums (work-in-progress) NI Battery2

veel plezier!

Zo.. ik heb de track net even zitten beluisteren. In het algemeen klinkt het goed! Wat ik niet zo goed vind zijn de vocals...het komt een een beetje zeurig over. Ook vermis ik mooie strings op de achtergrond en kan de opbouw naar mijn mening nog wat beter. Je zou kunnen proberen het meer naar een climax toe te werken. :mega:

Klinkt goed! De vocal is alleen niet goed gestemd met de track. Je moet de pitch denk ik iets opdraaien want de stem zeurt tegen de toon aan :) :biertje:

Best een mooi nummer!:okdan:
Vind de bas iets te puntig, zeg maar funky gespeeld.
Zou de noten gewoon lekker uit laten klinken, misschien iets minder mid erin.
Drums kunnen ook wel iets beter, maar ik weet inmiddels dat het programmeren van "echte" drums een hels karwei is.......
Vocals misschien nog een keertje overdoen? En dan iets meer uithalen in de refreinen, meer dynamiek....
Succes!

dank voor het luisteren! ik heb een nieuwe versie geupload, waar de drums en vooral de mix opgeschoond zijn. De vocals en de solo komen er nu beter uit. Het klopt dat de vocals een beetje 'hangen', ik heb nu op een aantal plekken een tikje gepitchshift zodat het allemaal wat lekkerder past.

Dit is echt wel mijn muziek!!!

Ik hou heel erg van die half tempo geshufflde ritmes. En jullie drummer doet dat op zich goed. Hij houdt het basic. Dan krijgt het echt drive. In het begin houdt hij dat goed vol, maar ik mis regelmatig wat synchronisatie tussen bas en drums. Vooral waar de accenten en syncopen vallen.
Qua mix en bewerking kan het nog wat verbeterd worden. Hebben jullie het overhead opgenomen of zijn de bass, hihat en snare ook nog apart uitversterkt? Mocht dat zo zijn dan valt aan de drums nog heel wat winst te behalen. Focus op warmte. Ze klinken nu nog wat blikkerig en koud.

Ik vind het gitaarrifje dat als basis dient voor de song echt goed. Het valt alleen in de mix een beetje weg.

Pianospel is goed. Ik speel zelf piano dus ik denk dat ik wel het recht heb om dat te zeggen. Het geluid van de Nord valt me ook alleszins mee. Helemaal verkeerd. Je blijft de dynamiek van een echte piano missen maar dit is een heel aanvaardbaar alternatief. Ik zou wellicht in de sologedeelten iets meer los gaan. Meer in de hogere registerers zodat je meer het idee krijgt dat er ook echt een solo wordt gespeeld. Luister maar eens naar wat Bruce Hornsby-tracks om te weten wat ik bedoel.
De stringpartijen mogen inderdaad iets dominanter. Ze kunnen de zang goed ondersteunen, zeker in een refrein.

De bass-partij verdient echt nog wel wat aandacht. Hij is niet superstrak en dat moet eigenlijk wel. Verder denk ik dat er wat meer gevarieerd kan worden. Rustiger beginnen en dan later 'drukker' gaan spelen. Dynamiek dus. Ook is het wellicht een idee om de bass wat te eq'en zodat hij minder zwaar klinkt. Het liedje is speels en ritmisch. Mix de bass ietsje terug en de gitaar iets harder en je krijgt wat meer sprankel terug, vermoed ik.

De zang tenslotte is zwak. Het is niet zuiver en zonder overtuiging gezongen. Bovendien is de melodielijn wat eenzijdig (lees: wordt saai). Ik weet dat het heel moeilijk is om een pakkende melodielijn te verzinnen, maar deze muziek is te leuk om het te laten verzanden in een saaie zangpartij. Varieer meer in toonhoogte en kijk wellicht of er een tweede stem bij te componeren is.
Ik denk dat jullie zanger op zich een goede stem heeft. Als hij met volle overtuiging zingt en wat meer hogere registers opzoekt neigt het een beetje naar de stem van Chris Martin. Maar dan moet het wel met overtuiging gebeuren anders gaat het dun en onzeker klinken.

Ik heb echt even de tijd genomen om hier goed naar te luisteren en wat gericht commentaar te leveren. Met positieve bedoelingen uiteraard.

:okdan:

OJ

Bij het commentaar op de pianopartij bedoelde ik natuurlijk: helemaal NIET verkeerd. Het woordje 'niet' is weggevallen....
Sorry!

Helemaal NIET verkeerd dus!

Ik vind het mooi en ben het niet met vorige posters eens.
Ik vind alle " tekortkomingen" geen tekortkomingen maar onderdeel van een eigen stijl.

En toevallig houd ik ook nog eens van zo'n stijl :)

Knap liedje! Ik heb nog wel een paar puntjes waar je misschien wat aan hebt.
De balans tussen de onderlinge snaren van de gitaar komt raar op mij over. De lage tonen zijn luider dan de hoge, dat kan komen omdat je de microfoon te hoog hebt geplaatst. Ook is het bij dit soort liedjes vaak mooi om een gitaar te gebruiken met een elementje, en dat signaal ook mee te mixen, voor het stereobeeld, of gewoon om in de mix nog te kunnen kiezen. Stereomiken is natuulijk ook mooi. De bas vind ik inderdaad ook wat puntig, maar de drums staan mij wat te ver weg. Dat kan ook komen omdat er niet een ruimte is waarin alles zich afspeelt, dwz als je 1 galm gebruikt op alle instrumenten (wel per auix regelen) dan hebben ze een gemeenschappelijke factor.. het mixed dan mooier bij elkaar.
En een dynamisch liedje is altijd mooi, maar stemmen comprimeer ik altijd vrij stevig, juist vooral als de rest heel dynamsich is.....
Maar dit is slechts mijn manier.:)

wow, wat een gedetailleerde tips! DANK!! daar hebben we wat aan! Ik krijg het gevoel dat jullie denken dat de drums en bas "echt" zijn, da's echter niet het geval. Bas heb ik ingespeeld op toetsen (Sonikcell Bass - Jazzbass/fingered) en is inderdaad misschien wat te on-tight en te funky (ik ben meer een funk/jazzspeler, normaal gesproken). De drums komen gedeeltelijk van GrooveMonkey midifiles, gespeeld door Native Instruments Battery2. Die zijn ooit live ingespeeld, ik heb zelf het nodige veranderd, nieuw ingespeeld (op toetsen), zodat het meer paste.

Dat van de gitaarmic kan kloppen, ik mik altijd iets van bovenaf op de plek waar de hals begint (dat je zoiets hoort!!) Hoe mic je een gitaar stereo? Ik heb nog een 2e (samson :( ) condensatormic. De galm is er echter maar 1, en daar ontbreekt misschien ook wat finesse, ik gebruik altijd Cubase Reverb32, vocal plate, galmtijd terug naar 2.3s, in de send. Misschien moet er iets warmers en vooral beters overheen (maar wat? ik snap niks van reverbs). Misschien ligt het ook aan mijn opnameruimte annex woonkamer..3.80m hoog....

Over de zang, ik hang tussen de mening van Matt en de rest in, ik vind ook het karakter goed, maar soms is ie wat dun en bibberig. Lennart zingt altijd zittend en naar beneden, terwijl je eigenlijk moet staan en rechtuit moet zingen om power te kunnen leveren. Misschien moet ik toch maar eens mijn zin doordrijven en hem laten staan.

heheheh, staan !!

Leuke muziek in ieder geval, vind het wel een prettige stem.

Wat je mix betreft: de bass mag wel wat zachter. Afmaken en posten !!

wel...ik weet niet of jullie ook al strijkers in je hoofd hoorden (die zaten er niet in!!) maar mijn producervriend stefan hoorde ze ook ("wat..geen strijkers??") dus hebben we er wat aan gedaan...nieuwste update dus met 2 cello's. MAN wat klinkt EWQLSO goed!

De belangrijkste dingen zijn al gezegd, dus dan wil ik gewoon even zeggen: mooi nummer! Gaaf dat je eens zoiets als dit maakt, lekker afwisselend, gewaagd; toch vrij lastig om in dit soort nummers de juiste sfeer te creƫeren, en daar zijn jullie behoorlijk goed in geslaagd! Wat mij betreft mag een en ander strakker worden gespeeld, dat vallen de diverse partijen nog beter op hun plek.
Ik ben benieuwd naar een volgende versie!

:okdan:

Dit klinkt al meer af. Meer ondersteuning voor de zang. Bass minder dominant hoewel hij nog steeds prominent aanwezig is.

Erg leuk gedaan. Ik hoop binnenkort ook iets soortgelijks te kunnen posten.

Back