Dit is echt wel mijn muziek!!!
Ik hou heel erg van die half tempo geshufflde ritmes. En jullie drummer doet dat op zich goed. Hij houdt het basic. Dan krijgt het echt drive. In het begin houdt hij dat goed vol, maar ik mis regelmatig wat synchronisatie tussen bas en drums. Vooral waar de accenten en syncopen vallen.
Qua mix en bewerking kan het nog wat verbeterd worden. Hebben jullie het overhead opgenomen of zijn de bass, hihat en snare ook nog apart uitversterkt? Mocht dat zo zijn dan valt aan de drums nog heel wat winst te behalen. Focus op warmte. Ze klinken nu nog wat blikkerig en koud.
Ik vind het gitaarrifje dat als basis dient voor de song echt goed. Het valt alleen in de mix een beetje weg.
Pianospel is goed. Ik speel zelf piano dus ik denk dat ik wel het recht heb om dat te zeggen. Het geluid van de Nord valt me ook alleszins mee. Helemaal verkeerd. Je blijft de dynamiek van een echte piano missen maar dit is een heel aanvaardbaar alternatief. Ik zou wellicht in de sologedeelten iets meer los gaan. Meer in de hogere registerers zodat je meer het idee krijgt dat er ook echt een solo wordt gespeeld. Luister maar eens naar wat Bruce Hornsby-tracks om te weten wat ik bedoel.
De stringpartijen mogen inderdaad iets dominanter. Ze kunnen de zang goed ondersteunen, zeker in een refrein.
De bass-partij verdient echt nog wel wat aandacht. Hij is niet superstrak en dat moet eigenlijk wel. Verder denk ik dat er wat meer gevarieerd kan worden. Rustiger beginnen en dan later 'drukker' gaan spelen. Dynamiek dus. Ook is het wellicht een idee om de bass wat te eq'en zodat hij minder zwaar klinkt. Het liedje is speels en ritmisch. Mix de bass ietsje terug en de gitaar iets harder en je krijgt wat meer sprankel terug, vermoed ik.
De zang tenslotte is zwak. Het is niet zuiver en zonder overtuiging gezongen. Bovendien is de melodielijn wat eenzijdig (lees: wordt saai). Ik weet dat het heel moeilijk is om een pakkende melodielijn te verzinnen, maar deze muziek is te leuk om het te laten verzanden in een saaie zangpartij. Varieer meer in toonhoogte en kijk wellicht of er een tweede stem bij te componeren is.
Ik denk dat jullie zanger op zich een goede stem heeft. Als hij met volle overtuiging zingt en wat meer hogere registers opzoekt neigt het een beetje naar de stem van Chris Martin. Maar dan moet het wel met overtuiging gebeuren anders gaat het dun en onzeker klinken.
Ik heb echt even de tijd genomen om hier goed naar te luisteren en wat gericht commentaar te leveren. Met positieve bedoelingen uiteraard.
OJ