Yamaha SK 50D

Is die dan ok?

Dat is toch een orgel?

Hij staat op Marktplaats inderdaad tussen de orgels. Maar het is echt wel wat meer. Het is een orgel/string machine/synth in één.

Hier een citaat van vintage synth explorer:

Yamaha's SK series are combo-keyboards with synthesizer, organ, and string sections. Specifically the SK20 has poly-synth, string-synth, and organ sections. The SK30 (weighing in at over 90 lbs.) adds a mono-synth section. The bigger SK50D adds a bass-synth section and a second keyboard to what the SK30 offers. Interestingly, they are often referred to as 'analog', but in fact do have a digital section. Its organ has one of the early implementations of Yamaha's FM technology in a very limited form, concurrent with the GS-1/2 development platforms which eventually led to the DX series.

The ORGAN SECTION is available in all the SK series synthesizers. It offers a full range of stop levers from 1' to 16', percussion levers with adjustable decay, and controls for overall sustain, brilliance and decay. This gives you quite a lot to work with in the way of synthesis. The organ's sound is FM based and it sounds very B3 like. You can add a Vibrato and a noisy but good Tremolo to it. Its sound is all about the 70's era rock organ, especially with the Ensemble chorus effect in use. It also has a Leslie-speaker output around back.

The POLY-SYNTH SECTION is a 7-note polyphonic synthesizer with basic filter, pitch, envelope, and portamento controls. It features two (detuneable) oscillators per voice so it's good for thick pads. It lacks any bite whatsoever and, even in normal attack mode, has way too slow an envelope to be used for any bass or percussion sounds. But, the pads and strings you can get certainly shine and glitter like Bowie a-la Ziggy Stardust (especially when layered with the String-Synth...more on that below). It's like a good entry-level synthesizer. Basic and simple LFO, filters and ADSR envelopes. It has a built-in sustain and the Tremolo and Ensemble chorus effect also apply to this section.

The PRESET STRINGS section, however, isn't very developed and so it offer very limited editing capabilities and a rather thin sound. Its only real purpose is to layer with the Poly-Synth section. If you're looking for that classic '70's string machine, you can do a lot better than the SK.

The SK30 and SK50D also feature a SOLO SYNTHESIZER SECTION which is a single VCO driven mono-synth similar to a Roland SH-101. It has basic pitch, waveform, filter, volume, envelope generator and portamento functions. Its resonant filter isn't great and can't be driven into self-oscillation. The keyboard's after-touch can control the vibrato, tremolo, and brilliance effects. You can play leads in the solo section while simultaneously playing chords in the organ or poly-synth sections.

The SK50D has the fifth and final section as well as an additional second keyboard stacked above the other! The BASS SECTION provides an independent set of tone generators and controls for a deep, rich organ bass sound. It has its own set of stop levers, as well as sustain and brilliance controls.

All the different sections of the SK synths can be layered and stacked via the slider bars. You use the slider bars as a mixer to set the individual volume for each section. All sections have their own separate audio outs (though a mix out is also available). A great thing for live performances is the split keyboard mode. That way you can have, for example, a very nice, punchy bass sound from the synth section and a lead sound coming from the organ or solo sections. Although it has no patch memory, there are push buttons for instantaneous selection of organ, poly-synth and string preset sounds; there are three presets in each section. It also, has no arpeggiator or sequencer, and lacks MIDI. But it's cheap, easy to use, has a nice sound, full 61-note keyboard, and classic wooden panels. The SK's have been used by The Constantines, DJ Logic, and Ben Wa.

massive grote machine ben benieuwd wat t waard =...?
volgens mij zijn deze string / bass / synth machines aardig voorzien van cv / gate ingangen
integen stelling tot siel / korg string brass machines
bv kgeloof dat je een korg triden t byna niet extern relaxed aan kan sturen ....jammer mooie bak
stond laatst in mn buurt ook een sk30d voo175,- best leuk
:halleluja

Ik heb laatst een sk20 gratis opgehaald best een leuke bak met een erg mooi filter geen cv/gate helaas, staat nu bij Gert Emmens weer geruild met mijn ps900 die hij had gekocht van mij ..

Nou ik heb een sk 50D

Wat is dat vet zeg. Jew hebt eigenlijk 3 losse synths in 1 én een vet orgel. De key splits zijn fixed voor de solo bassynth (onderste rechter 1,5 octaaf) en de solo synth (upper rechter2 octaven). het orgel is op het upper keyboard daaronder te layeren, en de synthesizer (yes!) is op het onderste keyboard te layeren!
Ik ben onder de indruk van de resontantiefiltersectie, klinkt echt lekker analoog! Verder ziet ie er bijna net zo uit als een vette cs. met houten panels, en veel, heel veel schuiven en draaiknoppen. Alle secties hebben een separate uitgang en onder de grote (gaaf) volumeknop links zit een mengpaneel waar je de 4 secties kunt mixen!

En jaah het heeft een volt controlled in/out en trigger in/outs. Allerlij pedaal aansluitingen voor bijvoorbeeld synthesizer brilliance, een voor portamento etc etc!

Alleen tillen..... niet normaal! ik vond een dx7 in een flight case al belachelijk, dit is echt echt niet normaal!

Leuk om te lezen dat je eerst vraagt of ie ok is en of het geen orgel is en dat je er nu zelf één gekocht heb. Waar dit forum al niet goed voor is!
Ik ben wel benieuwd naar mp3's en fotootjes. Dus als je de mogelijkheid hebt om die hier te plaatsen...graag!
Veel plezier er mee!

Origineel geplaatst door Zomnius
Nou ik heb een sk 50D

Wat is dat vet zeg. Jew hebt eigenlijk 3 losse synths in 1 én een vet orgel. De key splits zijn fixed voor de solo bassynth (onderste rechter 1,5 octaaf) en de solo synth (upper rechter2 octaven). het orgel is op het upper keyboard daaronder te layeren, en de synthesizer (yes!) is op het onderste keyboard te layeren!
Ik ben onder de indruk van de resontantiefiltersectie, klinkt echt lekker analoog! Verder ziet ie er bijna net zo uit als een vette cs. met houten panels, en veel, heel veel schuiven en draaiknoppen. Alle secties hebben een separate uitgang en onder de grote (gaaf) volumeknop links zit een mengpaneel waar je de 4 secties kunt mixen!

En jaah het heeft een volt controlled in/out en trigger in/outs. Allerlij pedaal aansluitingen voor bijvoorbeeld synthesizer brilliance, een voor portamento etc etc!

Alleen tillen..... niet normaal! ik vond een dx7 in een flight case al belachelijk, dit is echt echt niet normaal!

dus je hebt gelijk de grootste
magk vragen wat dat 2e hands kost [ongeveer...?]
ik henb een yammie organ c35/55 geheel analoog best leuk,...zoon ding in huis
maar zoon sk is meer idd playable met filters ook
kwist niet datze ook aardig wat cv / gates hadden
bisbis
:okdan:

Die sk50D is best prijzig. Het is een erg mooi ding. Ik zal zo snel mogelijk foto's posten. Ik zal ff kijken hoe dat werkt.

Je hebt gewoon meerdere synths in 1 enorme bak!

Solo synth:

LFO Speed - slider
portamento time - slider
Depth - slider

VCO:
feet, slider (hoogte vd vco)
Wave (van zaag mix naar blok dus geen keuze maar een slider die mixt!) slider
pw schakelaar voor LFO Manual of EG gestuurde pulsmode.

VCF:
Cut off freq - slider
Resonance (heerlijk) - slider
modulation - slider
EG Depth - slider

VCA
schakelaar voor hold/gate/EG - slider
Attack - slider
Decay - slider
Sustain - slider
Release - slider

Eigen slider volume in de mixer vóór de mastervolume pot
Eigen uitgang

play buttons voor modulation vibrato en brilliance.

En dit is pas de solosynt voor het upper keyboard!

Dan heeft de sk50d ook nog een vet orgel met drawbars, een aparte bassynth een string ensemble en een polysynthesizer dan ook zeer uitgebreid is.

Alles met aparte uitgangen en filters stuurbaar met pedalen etc.

Het enige wat je mist is een pitch bender.........'tweeken' dan maar?

foto's kan je ook vinden op www.startkabel. Maar dat is er een in slechte staat met zwarte zijkanten. Die van mij is veeul mooier ;) en in mint condition!

,,,

,,,

aangzien je toch aan de gigantiese yamies bezig ben kan je deze mischien ook maar beter op halen zupa zeldzame YC45D :11947833313

Even voor de duidelijkheid de CV/Gate is alleen van de solosynth de rest van de SK is dus niet aan te sturen.

Mag de pret verder niet drukken het is een prachtige bak die erg lekker klinkt maar wel aardig aan de zware kant en een ruime studio is geen overbodige luxe!!

EN NOG EENTJE
BIEDEN VANAF 500 MMMM IETS je minder ...
maargoed onder synths staat ie
Advertentienr.:12025624213

Origineel geplaatst door Zomnius
Die sk50D is best prijzig. Het is een erg mooi ding. Ik zal zo snel mogelijk foto's posten. Ik zal ff kijken hoe dat werkt.

Je hebt gewoon meerdere synths in 1 enorme bak!

Solo synth:

LFO Speed - slider
portamento time - slider
Depth - slider

VCO:
feet, slider (hoogte vd vco)
Wave (van zaag mix naar blok dus geen keuze maar een slider die mixt!) slider
pw schakelaar voor LFO Manual of EG gestuurde pulsmode.

VCF:
Cut off freq - slider
Resonance (heerlijk) - slider
modulation - slider
EG Depth - slider

VCA
schakelaar voor hold/gate/EG - slider
Attack - slider
Decay - slider
Sustain - slider
Release - slider

Eigen slider volume in de mixer vóór de mastervolume pot
Eigen uitgang

play buttons voor modulation vibrato en brilliance.

En dit is pas de solosynt voor het upper keyboard!

Dan heeft de sk50d ook nog een vet orgel met drawbars, een aparte bassynth een string ensemble en een polysynthesizer dan ook zeer uitgebreid is.

Alles met aparte uitgangen en filters stuurbaar met pedalen etc.

Het enige wat je mist is een pitch bender.........'tweeken' dan maar?

foto's kan je ook vinden op www.startkabel. Maar dat is er een in slechte staat met zwarte zijkanten. Die van mij is veeul mooier ;) en in mint condition!

Wat een geld allemaal. Maar mooi is ie!
en toch : CS serie blijft stukken duurder dan dit moois.

die van mij houd ik lekker.

Ik zoek nu nog een midi cv gate oplossing wie weet wat voor niet al te veel, anders pleur ik de klanken in mijn emu.

Volgens mij wel het zijn dezelfde foto's zo te zien. Ik heb die adverteerder ook gemaild maar hij vraagt ook een stevig bedrag dus hij moet wel in goede staat zijn.

ch ja. maar blijft een studio vullende dino die erg vet klinkt.

Die sk50d van mij heeft echter een prachtig koffertje waar de basspedalen inzitten. Dat is bij deze weer anders.

Wat ik tevens tegen kwam is een uitgang, waar je met het keyboard (bovenste denk ik) iets anders kan aansturen.
Dat s midi uit de prehistorie!

cheers.

Back