Vintage chips voor de vintage synths....

heb gister even de evolver open getrokken.
surprise, surprise!
geen enkele cem chip gevonden. slechts enkele chips met de markering analog devices....
geen 3310, 3340, 3396, 3394 oid....

Origineel geplaatst door HEXAGON
Omdat ze weten dat wat ze graag hadden gewilt dat er in zou zitten,het er niet inzit.

Ik had hier ook al is gevraagd na gezever van tegenpartij om een wiard bloot te stellen,maar ondanks de snoerlooze schroevendraaier in handbereik is (zichtbaar op foto's),was het opeens te moeilijk om het ding te openen,losers zeg ik.

Origineel geplaatst door senso
Trouwens, Dave Smith zegt over de Evolver chips:

"The ones I'm using are the same ones as we used to use in the Prophets".

Origineel geplaatst door Dave Bryce

so you could pretty much say that they're actually new Curtis chips.
He does apologize if you feel you were misled. It was not his intention at all.

"the same" is blijkbaar een ruim begrip voor DSI.
Ik vind dat Dave Smith aardig zijn best gedaan heeft, te insinueren dat het om dezelfde chips gaat.

Origineel geplaatst door ch9527
heb gister even de evolver open getrokken.
surprise, surprise!
geen enkele cem chip gevonden. slechts enkele chips met de markering analog devices....
geen 3310, 3340, 3396, 3394 oid....

een poly evolver of een mono?

In elk geval een dankbare stap.

Er is niks mis mee met deze nieuwe uigebrijde toestellen die een rijk klankpotentieel bevatten,voor de liefhebber dan,maar der is wel iets mis met de marketing ervan...

kan je een hi res foto shooten van de binnenkant?

Origineel geplaatst door Lt_picard
"the same" is blijkbaar een ruim begrip voor DSI.
Ik vind dat Dave Smith aardig zijn best gedaan heeft, te insinueren dat het om dezelfde chips gaat.

ik had al gepost dat leven in USA moeilijk is als er geen $ binnenkomt,alles is goed om eraan te raaken.

soms is het beter dat je kaarten op tafel legt...

ik hoop dat Bowen ook ni begint,int forum op zijn site belooft hij al voor zen solaris ,emulaties van SSM2040 vcf's,ik moest al bijna in men broek plassen als ik dat las.:dubbel:

(EDIT:ik heb nu toevallig toen ik men scopes had zen prophet5 plugin gekocht,en het heeft niets met een prophet5 te maken zelfs geen rev3,net als de arturia jupiter v vergeleken met de echte bvb,wat wel ok was op zen plug was de wijze hoe de resonance zich gedraagde in polymod funktie,dit was idem als een p5 rev2 (daar zit een groot verschil in namelijk tussen de 2 revs omdat de caracteristieken (lees hoe het filter zich gedraagt) bij hi res tussen ssm2040 en cem3320 verschillend zijn)
Maar van een ssm filter sound is geen sprake.

(weer iets dat jullie weten)

een monoevolver desktop.
heb geprobeerd wat foto;s te maken met m'n phone, maar dat werd niks. zijn wel erg fijne kleine letters op chips etc.
overigens is er nog een boel ruimte in de doos zelf... de eigenlijke synth is niet meer dan 1 printplaatje. met buttons en pots erop gesoldeerd.
mijn monopoly daarentegen...

een poly evolver of een mono?

In elk geval een dankbare stap.

Er is niks mis mee met deze nieuwe uigebrijde toestellen die een rijk klankpotentieel bevatten,voor de liefhebber dan,maar der is wel iets mis met de marketing ervan...

kan je een hi res foto shooten van de binnenkant?

Maar van een ssm filter sound is geen sprake.

(weer iets dat jullie weten)

wat vind je van de ssm2044 sound? hij is redelijk legendarisch naar het schijnt. sp1200 en mijn mooie korg monopoly. maar ik vind de filtersound niet zo geweldig. zeker niet met resonantie.
nu is er een forumlid die een standalone ssm2044 filter aanbiedt. lijkt me niet zo geweldig dus...mening?

Nee..

het is duidelijk dat er geen enkele CEM inzit,en de custom ic's die er inzitten zullen een aftreksel van zijn van een cem filter design,dit is het enige mogelijke .

Van het ogenblik dat het 'based on' is,is er ook geen enkele sprake van vergelijking met vintage onderdelen en dus sound.

Ikzelf vondt het al eigenaardig,want toen de poly evolver uitkwam had ik deze in een store gedurende 3 uur uitgetest.

ik vond em wel leuk,veel te duur (maar dat is mijn mening),coole sounds,maar niets te vergelijken met enige vintage voorouder zoals beweert wordt,behalve dan de naam Dave Smith !

En wat mij meteen opviel en waar ik vrij zeker dan ervan was dat alles surface mont zou zijn,is dat als je de vco's int filter etc. te luid mixt en verschillende voices speelt HET KRAAKT,dus geen distortie maar kraken,en dat wijst dat er geen classieke componenten inzitten zoals bvb in een moog voyager of studio electronic.

eigenaars probeer het maar hem te doen kraken,je zal zien..

(je hebt dat ook wanneer je dacs het niet aankunnen in je geluidskaart op je pc,lol)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door ch9527
wat vind je van de ssm2044 sound? hij is redelijk legendarisch naar het schijnt. sp1200 en mijn mooie korg monopoly. maar ik vind de filtersound niet zo geweldig. zeker niet met resonantie.
nu is er een forumlid die een standalone ssm2044 filter aanbiedt. lijkt me niet zo geweldig dus...mening?

Ik vindt em goed (zelfs heel goed),ik heb polysix en mono/poly ook gehad,de polisix is super maar in een mono synth zoals de MP dus valt het wat tegen ondanks de 4 vco's dan nog wel,en idd ik heb mijn exemplaar niet lang bijgehouden,je moet is een rsf kobol horen,monoply heeft er demos van geplaatst,maar ze zijn wat mislluk ,ik bedoel het toont niet echt wat die kan (no offence aan monopoly zen kunde),ik heb helaas geen meer..

(ja die kits zijn cool van ambi-j)

maar ik heb (veel) liever de 2040

2044 is eigenlijk voor polyponic synths and video game machines...

Je kan ook eens kijken op emulator archives om de mening van deze persoon te lezen.

EDIT: de legendarische SSM sound is enkel 2040 en 2050 en niets anders,laat dit duidelijk zijn ,eens en voor altijd

2044,2056,etc is bijzaak

hun vca's daarentegen is iets anders,dit is ook legendarisch,zit in Urei,en SSL (dacht ik),en vele andere high end audio van toen.

De MOTM modules zitten er vol van,het signal pad is dan ook onberispelijk!

duidelijk,
thanks!

Ik vindt em goed (zelfs heel goed),ik heb polysix en mono/poly ook gehad,de polisix is super maar in een mono synth zoals de MP dus valt het wat tegen ondanks de 4 vco's dan nog wel,en idd ik heb mijn exemplaar niet lang bijgehouden,je moet is een rsf kobol horen,monoply heeft er demos van geplaatst,maar ze zijn wat mislluk ,ik bedoel het toont niet echt wat die kan (no offence aan monopoly zen kunde),ik heb helaas geen meer..

(ja die kits zijn cool van ambi-j)

maar ik heb (veel) liever de 2040

2044 is eigenlijk voor polyponic synths and video game machines...

Je kan ook eens kijken op emulator archives om de mening van deze persoon te lezen.

EDIT: de legendarische SSM sound is enkel 2040 en 2050 en niets anders,laat dit duidelijk zijn ,eens en voor altijd

2044,2056,etc is bijzaak

hun vca's daarentegen is iets anders,dit is ook legendarisch,zit in Urei,en SSL (dacht ik),en vele andere high end audio van toen.

De MOTM modules zitten er vol van,het signal pad is dan ook onberispelijk!

ter verduidelijking de RSF Kobol is met SSM2040 dus, (voor den 35ste keer al dat ik dit hier opt forum zeg,lol)

Ontopic DSI...

Alesis had customs ic's laten maken,dit werdt aangekondigt voor de komst vd andromeda.

der is een pak r&d ingegaan,en als die uitkwam verkocht die heel slecht (omwille van de toen astronomish hoge prijs),met als resultaat alesi falliet en overgekocht.

ik vraag me af of de ze analoge nieuwe ic's niet in al die nieuwe surface mount componets based synthesizers zitten,het zit er dik in dat de DSI dezelfde als de andromeda gebruikt.

Ik geloof nooit dat die kapitaal heeft ingebracht om zelf een r&d op te richten en er zelf heeft ontwikkeld,volgens mij,als er al analoge vcf's en vco's in smd al bestaan,sluit je een deal af om die te gebruiken,NET ZOALS DESTIJDS hij eerst SSM's en dan CEM's gebruikte.

Hij is niet omgeschakeld van ssm op cem omdat die stabieler ofzo waren,het is een kwestie van money en gebruikersrechten tussen emu en sci geweest.

Je kan moeilij DSI synths verkopen met de ooo zo mooie Prophet logo erop en erbij vertellen

'' ja,ja beste gebruikers,het zijn de identieke componenten volledig analoog dus net als deze die in de Alesis andromeda zitten''

..,want dan krijgt die dik in zen kont,en voorkoopt hij er geen enkele van.

Enfin,veronderstellingen allemaal,maar ik bereken mijn kans op 95%,maar ja wie ben IK!

En wat mij meteen opviel en waar ik vrij zeker dan ervan was dat alles surface mont zou zijn,is dat als je de vco's int filter etc. te luid mixt en verschillende voices speelt HET KRAAKT,dus geen distortie maar kraken,en dat wijst dat er geen classieke componenten inzitten zoals bvb in een moog voyager of studio electronic.
Het verschil tussen surface mount en thru hole is alleen de verpakking, intern is daar niks anders aan, het verschil kun je dus niet horen. Het kraken komt ergens anders vandaan.

Hij is niet omgeschakeld van ssm op cem omdat die stabieler ofzo waren,het is een kwestie van money en gebruikersrechten tussen emu en sci geweest.
Volgens mij is ie overgestapt omdat SSM zijn zaakjes niet voorelkaar had, bij het produceren van de SSM chips was de obrengst per wafer beperkt, veel uitval dus, Curtis had het beter voorelkaar. Daarom bleven de SSM's duur t.o.v. CEM's. Ook zijn de Curtis ic's veel beter ontworpen dan de SSM's daarom klinken de CEM's cleaner en zijn ze stabieler dan de SSM's. Daarom klinken de SSM's naar mijn mening zo goed, ze zijn een beetje sloppy.

Origineel geplaatst door Twiki
Het verschil tussen surface mount en thru hole is alleen de verpakking, intern is daar niks anders aan, het verschil kun je dus niet horen. Het kraken komt ergens anders vandaan.

normaal gezien niet nee, behalve dan indien de specs van de componenten verschillen,en dat zal wel zo zijn.

maar kraken doet hij..

een sherman filterbank is ook surface mount btw.

kraken doet ie wel, maar is eenvoudig te verhelpen door volumes van afzondelijke oscillatoren te verlagen.
niks ergs aan hoor. er is zelfs een indicatielampje die aangeeft wanneer oversturing plaatsvindt. het is geen fijne oversturing nee, dat is waar!

normaal gezien niet nee, behalve dan indien de specs van de componenten verschillen,en dat zal wel zo zijn.

maar kraken doet hij..

een sherman filterbank is ook surface mount btw.

idd kraken is toch bekend? Staat zelfs op een van de eerste pagina's van de handleiding.

I seem to be getting distortion in my output. Assuming that Distortion and
Output Hack are off, you are likely just overloading the signal somewhere. There
are many signal sources, and many sources of gain. If too many are used at
levels that are too high, you will likely get some distortion. For example, if you are
using all four oscillators, lower the LEVEL setting of each oscillator to the 40 – 60
range. Likewise, if using all three delay taps, lower the AMOUNT setting of each.

van alle vintage synths die ik gehad heb was er geen enkel die kraakte bij oversturing.

geen enkel was ook niet surface mount based.

mensen vinden dit normaal op een dsi ,ik niet,zekers voor die prijs niet...

ik kan moeilijk begrijpen dat dit een fout in het design is,ok er zijn leds maar dat wil niets zeggen..

Ik denk eerder dat ze met de keuze van het design en componenten niet anders konden!

Back