Faithless en Logic Pro, wie jat van wie?

Origineel geplaatst door BlackEyed
Iedereen zegt nu wel dat het zo vaak gebeurt, maar kom eens svp met voorbeelden, want ik ken ze nog niet! En dan geen voorbeelden van samples en mashups, maar het overduidelijke gebruik van presets. Zo opvallend als die van Faithless heb ik namelijk nooit eerder gehoord: kick, snare, hihats exact hetzelfde en daarna ook nog een loop die exact hetzelfde is.

Underworld - Born slippy

Ik heb me daar lang geleden als eens over verbaasd. Helaas weet ik niet meer welke sample cd het was. En ik dacht nog hey dit zijn samples van underworld ... totdat ik de release datums bekeek van de sample cd en die van underworld en de sample cd was een jaar of 5 eerder uitgekomen. Het ging om een setje van 3 loops ... ik zal er hier eentje bijvoegen :)

Attachments

• 140 25.wav
    295,4 KB · Bekeken: 92
dacht ik dus ook he...

van het weekend die DVD nog zitten kijken... wat zijn die live vet zeg, maar ook de helft wat je ziet gebeurt niet echt. ( op knopjes drukken enzo en interresant met je mpc of gitaar bezig zijn. )

kan de topic starter twee geluidsvoorbeeldjes plaatsen over welke het gaat? Ik heb geen logic pro en geen faithless..

ik heb nog platen liggen uit 1994 van faithless die door rollo zijn geproduceert. echt dikkige plaatjes zijn dat ... naar mijn mening is er na insomnia niks leuks meer uitgekomen van hun..

live zijn ze nog steeds de bomb... alhoewel ik ook best een keertje een gear only optreden zo willen zien ( laat die band maar thuis ) wat meer gericht is op de beat...

Origineel geplaatst door glennplumber
Underworld - Born slippy

Ik heb me daar lang geleden als eens over verbaasd. Helaas weet ik niet meer welke sample cd het was. En ik dacht nog hey dit zijn samples van underworld ... totdat ik de release datums bekeek van de sample cd en die van underworld en de sample cd was een jaar of 5 eerder uitgekomen. Het ging om een setje van 3 loops ... ik zal er hier eentje bijvoegen :)

Is die sample cd dan uit 89/90?

Origineel geplaatst door Roel
dacht dus echt dat dat eigen werk was he

is het ook, ik weet niet waar glenplumber het op baseert. de bassdrum+hihats is iig geen onderdeel van die loop want die hoor je in de rest van de track apart , dus wat blijft er van over van die zogenaamde loop? :D

Origineel geplaatst door smackos
t is wel een beetje echt suf hoor dat ze zoiets gewoon gebruiken, natuurlijk mag het, en het is zeker geen jatwerk maar het is gewoonweg suf...
Faithless sucked zowiezo hard...ongetalendeerde luie drugsapen

Er is ook zo een minimal hitje van een jaar of 2 geleden, Ada (ofzoiets) Red Shoes...dat was gewoon een synth melodie loop uit de Electribe ESX (van 2 hele maten)...en de vocals kwamen volgens mij ook gewoon uit de ESX

Grappig,,
Ik vond die Red Shoes een leuk nummer, maar had iedere keer een deja-vu aanval.

Origineel geplaatst door chrizz
is het ook, ik weet niet waar glenplumber het op baseert. de bassdrum+hihats is iig geen onderdeel van die loop want die hoor je in de rest van de track apart , dus wat blijft er van over van die zogenaamde loop? :D

Als je leest dan zie je waar ik het op baseer. Wat je dan ook ziet is dat het een setje loops was ;)

Origineel geplaatst door sander
Is die sample cd dan uit 89/90?

Nou misschien was 5 jaar iets te ruim genomen. Laat ik het zo zeggen in iedergeval ruimschoots voor 1995 !

Maar (bedenk ik me nu) ik heb wel een aantal zero-g sample cd's uit 89 en 90. Datafile 1 en 2 heten ze ... zou me eigenlijk niks verbazen als ze daar opstaan ! Alhoewel misschien wel iets te stevig voor die tijd !?

Origineel geplaatst door glennplumber
Als je leest dan zie je waar ik het op baseer. Wat je dan ook ziet is dat het een setje loops was ;)

nou, ik ben zeer benieuwd naar de sample cd :D

Wat een gemekker, als het lekker klinkt klinkt het lekker!
Denk je nou echt dat het publiek het een ene moer kan schelen of het toevallig een preset is of een drumloopjes van een sample cd? nee want men luistert naar de MUZIEK

Dat is waar het uiteindelijk om gaat. Uiteindelijk zijn drums uit een 909 ook een preset.
Als je je synth niet helemaal zelf bouwt is alles preset, je kan aan de knoppen draaien maar je hebt niet zelf verzonnen wat die knoppen allemaal gaan doen.

niet zo huilen dat jij niet zoveel succes hebt geboekt met het opnieuw uitvinden van het wiel hoor :L

Underworld

Underworld

Holy shit Glenn,

Als je gelijk hebt dan vind ik dat wel echt bizar hoor. Ik had/heb Underwolrd best hoog zitten maar dan moeten ze niet alles bij elkaar hebben gejat. Overigens gaat het mij meer om de sfeer die iemand neerzet met alle elementen dan de elementen op zichzelf.

Squarepusher jat oo allemaal bekende loops, zelfs op zijn meest recente werk, vind ik het daarom slecht? Nee integendeel.

Tja.

Ik snap eigenlijk de hele discussie niet. Je zegt dat een artiest iets 'jat' van een sample CD en daar vervolgens een hit mee scoort.

Hoe vaak overkomt het je niet dat je een geluid hoort uit een synthesizer en daar vervolgens een nummer omheen maakt? Hoe vaak overkomt je het niet dat je een loop van een sample CD hoort en daar vervolgens door geïnspireerd wordt en daar vervolgens een nummer mee maakt, of een nummer maakt die een deel van de sample gebruikt?

Er werd en wordt door iedereen muziek gemaakt en daarbij wordt gebruik gemaakt van eerder materiaal welke door een ander is gemaakt. Kijk naar de klassieke muziek, daar word nog steeds inspiratie uit gehaald om nieuwe muziek te maken (of gewoon een nummer omheen gemaakt).

Ga je nu iedereen bekritiseren omdat hij/zij iets bedenkt op basis van een bestaand stuk? Ja, iedereen wil graag geld verdienen, de een doet het origineler dan anderen.

Iedereen maakt gebruik van instrumenten die anderen ook gebruiken, geluiden die anderen gebruiken (Vangelis=CS80, Jean Michel Jarre=Elka). Toen de M1 van Korg uitkwam hoorde je in bijna elke productie een geluid (Universe en de piano). Toen de D50 uitkwam, hoorde je in elke productie dezelfde presets terugkomen. Noem het gebrek aan goede ideeën, maar ze gebruikte het instrument waar het voor is bedoelt.

Faithless gebruikt een loop uit een commerciëel beschikbaar apparaat. Of de kip er nu eerder was dan het ei, is dat belangrijk? Ik denk het niet. Het belangrijkste is voor een artiest dat die geïnspireerd is. Dat kun je al dan niet mooi vinden. Iedereen heeft een eigen smaak (gelukkig).

Dat je ineens een groep als Underworld niet meer hoog hebt zitten 'omdat ze alles bij elkaar hebben gejat'? Ik denk dat als je goed luistert er in bijna elk nummer wel iets te horen valt wat een ander al heeft gedaan.

Staar je niet blind op de techniek, maar geniet van de muziek die eruit voortkomt. Het scheelt enorm veel frustratie!

kijk, iedereen kan een viool (of ander instrument) bezitten, maar het bespelen ervan is altijd eigen inbreng in de vorm van kunde en creativiteit. het resultaat heette toen nog muziek. nou zijn er in de loop der tijd een aantal apparaten gemaakt die het maken van muziek vergemakkelijkten, zoals drumcomputers, samplers et cetera.

mede doordat die techniek grote sprongen vooruit heeft gemaakt (en daarmee de creativiteit der mensch evenredig achteruit is gegaan) is het nu mogelijk om nagenoeg zonder kunde en creativiteit "muziek" tot stand te brengen.

het valt mij op dat steeds meer personen (waarvan enkelen zich muzikant noemen) een winstdoelstelling voor ogen hebben, en daarbij valt mij ook op dat een groot deel van deze groep zich bedient van voorgenoemde middelen, om zonder kunde en zonder creativiteit toen "eigen" werk af te leveren. "kijk dit is mijn nieuwe nummer. allemaal loops van sampleceedees gekopieerd en geplakt.. en ja nu is het mijn werk". bleh!

in mijn optiek is dat niets anders als recyclen of remixen. inspiratieloos.

voor mijzelf samengevat zijn de musici zonder duidelijk winstoogmerk creatiever en kundiger bezig dan hun commercieel georienteerde collegae. tja, je moet wat als inspiratie niet tijdgebonden is, en de deadline wel. he?

ik kan de gedachtengang goed volgen van diegenen die het samplen en het gebruik van samples niet kunnen waarderen. niet omdat samplen of samples gebruiken een verboden techniek is, maar juist omdat datgene wat wordt gesymboliseerd door begrippen als "samplen" en "samples" in verband wordt gebracht met domweg kopiëren en gebruiken als of het gebruikers' eigen werk was/is.

ook ik als loop- en klankfreak kots ervan. daarom publiceer ik niets van mijn ideeen hier, omdat ik inmiddels weet dat hier bepaalde specifieke personen fijn geluidjes en loopjes opslaan en zelf weer gebruiken. dit gaat tot en met het zeuren over "aahhhh mag ik die ene patch van die synth van jou ook hebben, die vind ik zo gaaf... pleeaasee", waarbij je dan de patch een keer opstuurt, en m 5 liedjes verder nog steeds terughoort. "das mijn eigen gemaakte track met mijn eigen geluiden". zucht

tja... samplen staat gewoon in veel gevallen in dezelfde context als "jatten". dus ik begrijp de aversie wel.

en ook dat gaat weer tot software maken aan toe. neem een vst met 1001 loops erin. komen die van drumcomputers, dat is tot daar aan toe, maar komen die van platen, muziekstukken, et cetera. logisch dat er vragen komen als "waar komen die samples vandaan?"

eigen inbreng, daar gaat het om. en gebrek aan eigen inbreng, betekent bij mij geen waardering. maar goed, meneer klant is de belangrijkste persoon, waarbij soms vergeten wordt dat muziek ook een manier is om jezelf te kunnen ontwikkelen.

net zoiets als afkijken op school. je komt er wel hoor, maar je kunt nog steeds niks zelf.

dus ja, genieten van de muziek zeer zeker. maar het genot wordt stukken minder als duidelijk wordt dat het "idee" van mister superstar niet van zichzelf de groote persoonlijkheid komt, maar van sampleceedee | beats voor dummies vol. 1.

Origineel geplaatst door JurgeN
Ik snap eigenlijk de hele discussie niet. Je zegt dat een artiest iets 'jat' van een sample CD en daar vervolgens een hit mee scoort.
[.....]
Hoe vaak overkomt het je niet dat je een geluid hoort uit een synthesizer en daar vervolgens een nummer omheen maakt? Hoe vaak overkomt je het niet dat je een loop van een sample CD hoort en daar vervolgens door geïnspireerd wordt en daar vervolgens een nummer mee maakt, of een nummer maakt die een deel van de sample gebruikt?
:doei:

dus, even terug naar het hoofdonderwerp.

de vraag gaat er volgens mij om, voor wie zijn de credits voor het maken van deze hippe loops ? faithless? of de makers van de plugin voor logic?

Laatst gewijzigd:
..

..

Ik geloof dat ik niet zeg dat ik Underworld nu ineens niet hoog heb zitten. Maar goed als u zo graag die interpretatie aan mijn reactie wil geven dan is dat uw goed recht. Verder spreekt mijn post voor zich, nl. dat het inderdaad gaat om de output, ik geloof dat we het daar wel over eens zijn.

Origineel geplaatst door Roel
voor mijzelf samengevat zijn de musici zonder duidelijk winstoogmerk creatiever en kundiger bezig dan hun commercieel georienteerde collegae. tja, je moet wat als inspiratie niet tijdgebonden is, en de deadline wel. he?

Deze redenatie is toch wel erg kort door de bocht en denk niet dat je zoiets bots als dit kan beweren. Creativiteit is mijn inziens niet vast verbonden aan tijd maar is een samenspel van talent en inzet.

fuse je hebt gelijk. het is wat kort door de bocht. maar, het was ook om een standpunt duidelijk te maken.

aan de andere kant, ik ken ook uitzonderingen (gelukkig niet veel!) waarvoor het bovenstaande wél opgaat.

gelukkig zijn er veel personen die hun werk inderdaad met talent en inzicht uitvoeren, en dit nog eens met liefde doen ook. voor die groep gaat mijn stelling niet op dus voelt u zich niet aangesproken aub :o:

Back