advies midi --> cv interface voor ARP2600

Als het keyboard nou een gate-out had (volgens mij is de gate nergens op de 2600 als uitgang te vinden), had ik het keyboard kunnen gebruiken om een minimoog te bespelen, met alle functies van de 2620 als bonus (transpose, lfo). Misschien toch maar ergen een gate-out laten maken ?

Nou, de 2600 heeft gewoon een gate out. Die heb ik, samen met de cv-out van het 2620, aangesloten op de minimoog. Erg handig allemaal, vooral de ingebouwde lfo en transpose-schakelaar. Maar daarmee laat de mini zich niet goed bespelen:
Het 2620 keyboard is perfect gecallibreerd (en geeft dus netjes 1,00v/oct) en de minimoog is ook helemaal zuiver, spelend vanaf z'n eigen keyboard. Maar bespeeld via het ARP-keyboard loopt de toonhoogte wat achter zodra je hogere tonen wilt spelen. Misschien komt dat omdat de mini werkt met 1,02V/oct ? Er zit geen trimmer in de minimoog om het keyboard-voltage bij te stellen. Anders had ik die op 1V/oct kunnen zetten en de 3 oscillatoren hierop afgestemd.
Ik kan natuurlijk wel de lfo en transpose vanaf de 2600 benutten, maar ik moet de toetsen bespelen op het minimoog-keyboard.

Dit betekent dan toch ook dat een minimoog niet zuiver tracked op een externe sequencer ? Of je moet via midi werken en de tunings-mogelijkheden van je midi to cv convertor inzetten ?

De Kenton pro2000 manual beschrijft dat je voor een correcte samenwerking met de 2600 ook de aux moet configureren als trigger-uitgang. Ook schrijft die manual dat de gate- en trig- aansluitingen op de 2600 ingangen zijn. Volgens mij zijn dat echter uitgangen op de 2600. Op de mijne (zwart/oranje) in elk geval wel, en dat blijkt ook uit de opdruk op de synth. Bovendien triggert mijn 2600 goed op de gate-in (genaamd S/H gate) en heeft hij geen extra trigger-input nodig.
Zou dit anders zijn op oudere 2600's ?

Ik heb ook nog geprobeerd de minimoog aan te sturen via de kenton pro2000. Ook dan gaat de toonhoogte iets achterlopen bij toenemende toonhoogte. Op het net vind ik hier geen info over. Heeft niemand anders dit geconstateerd ? Ik bedoel dus dat de minimoog niet perfect tracked op 1,00V/oct via de cv-input terwijl de moog wel perfect speelt vanaf z'n keyboard.

Het feit dat de service-manual van de minimoog aangeeft dat het keyboard 1,02V/oct afgeeft lijkt het bewijs. 4 octaven verder heb je immers te maken met een vereiste 4,08V terwijl de cv-in dan 4,00V ontvangt...

Maar omdat ik dit merk na 5 minuten spelen via de cv-in en ik geen info op het net vind, maak ik me zorgen.

O wacht: achter de keyboard cv zit volgens de manual een weerstand van 102k en achter de cv-in een weerstand van 100k. Ik denk dat ik die weerstanden maar eens ga controleren...

De 1,02 V/oct is de oorzaak.

Als je een beetje handig bent met knutselen, maak je een opamp schakeling, met meerslagen instel potmeter zodat de versterking presies 1,02x is, zo dat de tuning wel goed is.
amp_noninv.gif

This is a simple non-inverting amplifier: The term "non inverting" means that the polarity of input and output signal are the same. In other words: a positive input signal applied to J1 will cause a positive output signal at J2 and a negative input signal applied to J1 will cause a negative output signal at J2.

The amplification of this circuit is 1 + R1/R2.
Example 1: R1 = 0 Ohm (connection), R2 omitted -> A = 1
Example 2: R1 = 47k, R2 = 47k -> A = 2
Example 3: R1 = 100k, R2 = 10k -> A = 11

If R1 or R2 is replaced by a potentiometer the amplification can be adjusted. If e.g. R1 in the last example is replaced by a 100k potentiometer the amplification is adjustable in the range 1...11. This circuit can be used to built an simple amplifier if the desired audio or CV signal is too small for a certain application.

Attention ! The minimum amplification of this circuit is 1 (no real attenuation possible provided that no external attenuator is used).

(De verhouding tussen R1/R2 moet 49 zijn, dus R2 49x zo groot als R1 voor versterking 1,02. Dus bv 10k en 490k, maar zet er wel een instel pot in omdat 1% afwijking teveel is.)

O wacht: achter de keyboard cv zit volgens de manual een weerstand van 102k en achter de cv-in een weerstand van 100k. Ik denk dat ik die weerstanden maar eens ga controleren...

Is het niet zo dat door de weerstand van 102k na het keyboard het keyboard-cv ten opzichte van de externe cv-in (met een weerstand van 100k) al wat afgezwakt wordt met de juiste factor (100/102). Zie detail schema. R1 is nu dan 100k
Dus dan vermoed ik dat bij mij de weerstand na het keyboard iets te hoog is of de weerstand van de cv-in iets te laag.

Attachments

• minimoog cv.JPG
    minimoog cv.JPG
    86,3 KB · Bekeken: 119
Kenton Pro 2000

Kenton Pro 2000

Ik heb twee Kenton Pro 2000 converters. Een heb ik nieuw gekocht, de ander niet en daarvan schijnt de voeding problemen te hebben, althans dat was de diagnose van Kenton op afstand. Saint Eric, ik kom nog een apparaat brengen!!
Kan de Expressionist ook zonder hulp van buitenaf op 220V werken?

o jee,
Dat schema van de minimoog geldt alleen voor de hogere serienrs. Ik heb een lager nummer en daarvoor geldt onderstaand schema. Opvallend is dat dan de weerstanden van keyboard-cv en cv-in gelijk zijn: 51,1k. Iedere oscillator heeft trouwens dezelfde schakeling. Alle 3 de oscillatoren vertonen dezelfde afwijking dus ik vermoed dat er geen afwijking in de weerstanden zit.

Zou het keyboard-cv van de oudere serie anders zijn dan de nieuwe serie ?
Of betreft dit een ontwerpfout ?
Klopt mijn berekening: als ik de weerstand van de cv-in verlaag naar 50k dan komt alles goed ?

Attachments

• 000a.JPG
    000a.JPG
    71,4 KB · Bekeken: 118
Ik heb net de keyboardvoltages gemeten: exact van 0,00V tot 3,64V zoals het schema van de hogere series aangeeft. Als het keyboard-circuit van de oude serienrs gelijk is aan dat van de nieuwe serienrs hebben we volgens mij dus te maken met een ontwerpfout in de oude serie

of:

Er staat in één van de schema's (drawing 1429, geen datum) dat de minimoog compatibel is met de 960 sequencer. Wellicht stuurde die ook iets meer dan 1,00V/oct uit ?

3,64V over 43 weerstanden komt neer op 1,016V/oct.

De 1,02 V/oct is de oorzaak.

Als je een beetje handig bent met knutselen, maak je een opamp schakeling, met meerslagen instel potmeter zodat de versterking presies 1,02x is, zo dat de tuning wel goed is.

(De verhouding tussen R1/R2 moet 49 zijn, dus R2 49x zo groot als R1 voor versterking 1,02. Dus bv 10k en 490k, maar zet er wel een instel pot in omdat 1% afwijking teveel is.)

Dit is natuurlijk niet goed. Je moet het cv signaal verzwakken.
Dat is gelukkig nog makkelijker, gewoon een potmeter als spanningsdeler.

Kijk, die expressionist die kende ik nog niet. Wel onlangs een midikit daar gekocht met een hoop vertraging maar is uiteindelijk helemaal goedgekomen en heeft me een weer perfect werkende OB-X opgeleverd

Wel veel geld, een pro2000 of een (nog wat duurdere) expressionist.

iemand ervaringen met de expressionist ? Heeft wel 8 kanalen zie ik tegenover 2 van de pro2000. Je kunt de note cv's ook uitschakelen en de output puur als modulatiebron inzetten. Erg flexibel. Ook een groot bereik (van 0 tot 127 midi note nr), single/multi trigger, portamento, 16bits resolutie.

Ik verwacht trouwens niet veel meer dan de ARP en minimoog te hoeven aansturen, maar het is natuurlijk wel handig (zoals wiseguy aangeeft) cv outputs achter de hand te hebben zodat je met de lfo's een hoop ARP-functies kunt moduleren. Maar je weet maar nooit wat voor pre-midi instrumenten je ooit nog aanschaft...

wel wat meer instel werk maar bv een syntecno kan vier soorten aan cv gate
en hx v
en omgekerde gates
en moog + 10 v outs
en je krijgter een leuke modules by en een midi merger

en t kostje drie keer minder nee
de laatste syntecnos [ gele ] gingen voor geloofk 300 de mijne iig 2 nd hands

=wel mooie een 4 x cv gate interface

koop idd maars een kenton pro 2000 ok app hoor maar begint by 500 eu ofso

...Bovendien triggert mijn 2600 goed op de gate-in (genaamd S/H gate) en heeft hij geen extra trigger-input nodig.
Zou dit anders zijn op oudere 2600's ?...

Ik zie dat er een modificatie zit op mijn ARP: achter de S/H gate-input zitten 2 weerstanden en 2 transistoren. Als dat de reden is waarom ik zo makkelijk de 2600 extern kan aansturen dan ben ik daar erg blij mee.

Maar eigenlijk snap ik er niets van. Kijkend naar het schema worden, als de schakelaar naar boven staat (in het schema naar onderen), de keyboardgate en keyboardtrigger afzonderlijk ontvangen en afgewerkt.
Maar als de schakelaar naar onderen staat, dus de S/H gate-stand zoals getekend in het schema, worden zowel de gate als de trigger vanuit hetzelfde signaal aangestuurd. Als je dan de gate van een extern keyboard invoert in de minijack dan ben je toch klaar ?

Attachments

• 2600 gatetrigger.JPG
    2600 gatetrigger.JPG
    21 KB · Bekeken: 109
Ik heb het 4072 filter erin zitten en heb zojuist de 4 weerstanden gecorrigeerd. Het volgende wav-je laat een zaagtand horen met de oorspronkelijke weerstanden (4k7). Ik heb even een rifje van duran duran gebruikt. Het filter staat maximaal open, resonantie nul.

Attachments

• ARP vcf 4072 org.WAV
    644,2 KB · Bekeken: 132
En hier met de gecorrigeerde weerstanden (2k2)

Attachments

• ARP vcf 4072 2k2.WAV
    626,1 KB · Bekeken: 138
Toch haalt het filter, zelfs bij de hoogste cutoff frequentie, nog wat weg. Het volgende voorbeeld laat het geluid rechtstreeks vanuit de oscillator naar de mixer horen, dus zonder vcf en vca. Misschien kapt het vca ook wat hoge frequenties af, maar het wegvallen ervan komt voornamelijk door het vcf.

Attachments

• ARP osc direct.WAV
    617,9 KB · Bekeken: 130
Omdat de Doepfer MAQ16/3 geen midi naar cv interface kan nabootsen

dat denkt doepfer zelf ook, maar het kan wel.

als je een event met relative notes kiest (de maq telt dus de waarde va de knop op bij de ingegeven midi note) en alle knoppen terugdraait naar 0, telt de maq dus niks op bij de ingegeven note.

als je de maq dan op 1-step mode zet, gaat de sequencer bij elke ingegeven midi noot 1 stap vooruit en levert afhankelijk van je instellingen tot max 3 x cv/gate aan de uitgang.

overigens, ik kwam hier met dezelfde vraag. krijg het advies een pro2000 of encore te kopen met midi keyboardje, om de arp aan te sturen, ipv bv een pro-1 of odyssey met cv/gate uit, wat mij ook al prima leek.

hoe erg kan een doepfer zijn?
een mcv4, die kan toch gewoon een cv/gate uitpoepen en de andere 3 cv's kan je toch op allerlei controllers instellen (aftertouch, aanslaggevoel, midi controller no) en dan naar eigen believen overal naartoe patchen?
maar dat is het dus toch niet, begrijp ik.

Ik zie dat er een modificatie zit op mijn ARP: achter de S/H gate-input zitten 2 weerstanden en 2 transistoren. Als dat de reden is waarom ik zo makkelijk de 2600 extern kan aansturen dan ben ik daar erg blij mee.

Maar eigenlijk snap ik er niets van. Kijkend naar het schema worden, als de schakelaar naar boven staat (in het schema naar onderen), de keyboardgate en keyboardtrigger afzonderlijk ontvangen en afgewerkt.
Maar als de schakelaar naar onderen staat, dus de S/H gate-stand zoals getekend in het schema, worden zowel de gate als de trigger vanuit hetzelfde signaal aangestuurd. Als je dan de gate van een extern keyboard invoert in de minijack dan ben je toch klaar ?

inderdaad.

Toch haalt het filter, zelfs bij de hoogste cutoff frequentie, nog wat weg. Het volgende voorbeeld laat het geluid rechtstreeks vanuit de oscillator naar de mixer horen, dus zonder vcf en vca. Misschien kapt het vca ook wat hoge frequenties af, maar het wegvallen ervan komt voornamelijk door het vcf.

De mixer houdt het nodige tegen en de vca moet je ook niet onderschatten en niet alleen "wat" hoge frequenties.
En wellicht moet je het filter nog afstellen.

is een pro-2 niet een prima alternatief voor een duurdere pro-2000 ?
ik zie trig tot 15v, 2 cv's aux cv's, dinsync.
is toch ook een prima bruikbaar kastje?
(er wordt niet erg gereageerd op deze vragen trouwens - is de thread misschien al te ver de diepte ingegaan? misschien weet monopoly wat te zeggen. is zijn ban al opgeheven??!)

is een pro-2 niet een prima alternatief voor een duurdere pro-2000 ?
ik zie trig tot 15v, 2 cv's aux cv's, dinsync.
is toch ook een prima bruikbaar kastje?
(er wordt niet erg gereageerd op deze vragen trouwens - is de thread misschien al te ver de diepte ingegaan? misschien weet monopoly wat te zeggen. is zijn ban al opgeheven??!)

Werkt prima kan ik uit ervaring vertellen.

Back