Hoe kies ik welk instrument afspeelt door mijn keyboard vanuit een Nuendo midi file?

Hoe kies ik welk instrument afspeelt door mijn keyboard vanuit een Nuendo midi file?

Ik maak een midi recording. Rechtstreeks in Nuendo. Ik speel die af, door mijn roland em10(brak) keyboard... Ik kies een kanaal. De meeste kanalen geven mij de piano klank, channel 10 drum, en er zijn enkele kanalen waar een ander instrument onder zit...

Vanuit fruity loops heb ik gisteren gemerkt dat ik per kanaal gewoon uit een lijst kan kiezen welke sound ik aan welk kanaal wil toekennen, op die manier kan ik dus meerdere kanalen door mijn roland jagen, met elk een ander geluid...

Maar ik heb me vandaag suf zitten zoeken in nuendo om iets gelijkaardigs te vinden. Zelfs als ik het instrument zelf verzet van klank, blijft hij de piano weergeven via midi (hetgeen ik live speel niet natuurlijk dan).

En ik heb echt geen idee hoe ik dit moet instellen (ben zeer nieuw in midi, heb nog maar twee dagen een midi-hub, maar zit dus al goed vast. Google of boeken helpen niet echt voor dit probleem...)

Dit moet erg simpel zijn volgens mij...

Je moet m.b.v. van Nuendo Program Change Messages versturen zodat de gewenste klanken worden gekozen. Hoe dat in Nuendo precies gaat weet ik niet aangezien ik geen ervaring met Nuendo heb.

Ik ken de EM10 niet maar nu staat deze wellicht in de GS/GM modus waardoor je op alle kanalen standaard een pianoklank hebt en op kanaal 10 een drumklank. In de handleiding staat er vast wel hoe je ook de andere modi kan aanspreken (als die aanwezig zijn uiteraard)

Als het midibestanden zijn die je gedownload hebt dan kan je best ook eens kijken of er een GM/GS Reset Boodschap inzit waardoor jouw EM10 naar GM/GS klanken overschakelt.

Je mag dan nog op de EM10 de juiste klanken selecteren, zodra Nuendo jouw MIDI-bestand afspeelt wordt deze boodschap dan verzonden en krijg je het symptoom wat je beschreef.

Het verwijderen van die resetboodschap zou dan voldoende moeten zijn.

Plaats anders het MIDI-bestand als bijlage in deze draad zodat we even kunnen kijken of dat de oorzaak is (of misschien nog iets anders).

Luc

Laatst gewijzigd:
Back