Artefarcts bij opnemen??

SpaceAgent202

Sinds 2001
Situatie:

VA synth wordt opgenomen n digitale opnemer.

Er is een analoog signaalpad tussen beide apparaten.

De opnemer werkt met interne frequentie/resolutie 96k hz 24bits
De synth werkt met interne frequentie 44.1 khz en resolutie onbekend.

Er ontstaan artefarcts.
Er komen bijgeluiden met een frequentie van ongeveer 3.6 khz, en het klinkt een heel klein beetje alsof er een soort bitcrusher op het signaal van de synth losgelaten wordt,

Hoe kan dat verklaard worden?

En,

Hoe kan dit opgelost worden?

Filteren niet echt optie aangezien het op 3.6khz zit.
En analoge hardware ertussen hangen heeft geen nut (al compressor en mixer samen geprobeerd zonder resultaat)

Wie het weet? brand maar los!

infarct?

infarct?

Stuur je het signaal niet te hard je "opnemer" in?

nee, hoe zacht ook de artifarcts ontstaan altijd.

hier het signaal van de bron:

Attachments

• source.mp3
    174,6 KB · Bekeken: 113
Dit zou het geluid MET artefacten http://nl.wikipedia.org/wiki/Artefact moeten zijn? Ik hoor hier namelijk eigenlijk alleen een cleane sound.

Of bedoel je als je dit geluid opneemt, krijg je als resultaat artefacten? Kun je dat ook eens posten dan?

Hooo, ik was iets te snel, ik zie dat je een 2 fragment hebt gepost, even luisteren... :)

Ik zou eerder zeggen dat dat een brom is en geen artefact. Hoe neem je het op? Wat voor apparaat gebruik je? Is dat apparaat geaard?

Weet je zeker dat het niet de synth zelf is die deze bijgeluiden produceert?

Zo ja, dan kan het zijn dat er een spiegelfrequentie ontstaat doordat DA-convertors van de synth in het extreme tophoog toch veel geluid produceren (onhoorbaar voor het oor) en de AD-convertors van je digitale opname apparatuur reageren hier ongewild op waardoor spiegelfrequenties te horen zijn na opname.

ik vermoed inderdaad dat de synth onhoorbare bijfrequenties produceert, en dat de opnemer het op een of andere manier deze frequenties deelt of versterkt.

de vraag is dus: Hoe kun je deze 3,6khz frequentie berekenen of verantwoorden? kortom waardoor ontstaat die precies.

En voor de buiten het boekje denkers:
- Het is alléén de combinatie tussen deze synth en deze sampler.

Dus geldt:
deze synth naar andere opnemer = geen bijgeluiden
andere bron naar deze opnemer = geen bijgeluiden

zelfde synth maar andere instellingen naar opnemer = dus wel bijgeluiden.

dus ja het ligt aan de synth en opnemer bij elkaar.

Misschien komt het door de manier waarop de DA van de synth de boel afrondt? Ik weet het niet maar probeer maar zoveel mogelijk info te verzamelen. Het is geen alledaags uit het boekje probleem.

dus:
aan de synth uitgang geluisterd. geen hoorbare bijgeluiden
aan de opnemer ingang geluisterd. geen hoorbare bijgeluiden

aan de opnemer uitgang geluisterd. bijgeluiden
het opgenomen stukje audio digitaal eraf gehaald dus zonder extra maal conversie. ook bijgeluiden.

dus ik stel vast, dat na AD conversie en opname in de opnemer, de artefarcts zijn bijgevoegd.

dat er iets in het bronsignaal zit, sluit ik zeer zeker niet uit, maar het is in ieder geval niet hoorbaar voordat het de opnemer ingaat.

dus t zijn de converters,..dat staat vast

maar waarom? en hoe werkt het?

[=====SYNTH=====]==========kabel============[========RECORDER=======]
synthese----DA conversie--------analoog-audiopad----------------AD conversie > digitale audio (wav)
----------onhoorbaar----------onhoorbaar----------onhoorbaar----------hoorbaar----------hoorbaar

Misschien eens een (analoge) LPF filter op de uitgang van de synth zetten die bv. alles boven de 18Khz wegfilterd en dan eens opnemen (gewoon om te kijken of het artefacten van de synth kunnen zijn boven de 20Khz) Geven de andere kanalen van de opnemer hetzeflde resultaat? Best wel lastig natuurlijk.

Ik kan alleen maar boven 12khz cutten met een hoge plank filter.

Dat verwijdert wel de bijgeluiden dus het moet al in de synth output zitten.

Ik heb geen goede filter waarmee ik hoger dan dat kan cutten. Toch een analoog filter achter mn digitale synth? :)

Hoe heb je de 2 geluid files opgenomen?
Heb je 2 verschilende recorders? (Hoe kan je anders files posten met en zonder artifecten.)

Heb je dezelfde bijgeluiden als je een andere geluids bron gebruikt?
Als het de converters zijn, dan moet je dezelfde artifecten horen bij elke geluidsbron.

Nog een ding: Het verschil tussen 2 digitale geluids files kan je alleen krijgen als de 2 files door dezelfde masterklok gesynced zijn, anders is er een fase verschil tussen de 2 files. Dit is een veel voorkomende fout die een hoop mensen maken.

Origineel geplaatst door Roel
[=====SYNTH=====]==========kabel============[========RECORDER=======]
synthese----DA conversie--------analoog-audiopad----------------AD conversie > digitale audio (wav)
----------onhoorbaar----------onhoorbaar----------onhoorbaar----------hoorbaar----------hoorbaar

Attachments

• ____roel_hoorbaar.gif
    ____roel_hoorbaar.gif
    6,8 KB · Bekeken: 117
Origineel geplaatst door Patat Met
Hoe heb je de 2 geluid files opgenomen?
Heb je 2 verschilende recorders? (Hoe kan je anders files posten met en zonder artifecten.)

ja heb meer recorders. degene waar ik de voorbeelden mee opneem is bijgeluidloos.

Heb je dezelfde bijgeluiden als je een andere geluids bron gebruikt?

neen

Als het de converters zijn, dan moet je dezelfde artifecten horen bij elke geluidsbron.

dat dacht ik ook maar is niet het geval. het is specifiek van deze synth naar deze recorder, zoals ik schreef.

Nog een ding: Het verschil tussen 2 digitale geluids files kan je alleen krijgen als de 2 files door dezelfde masterklok gesynced zijn, anders is er een fase verschil tussen de 2 files. Dit is een veel voorkomende fout die een hoop mensen maken.
ik heb ook geen exact identieke files geplaatst. slechts opnames van bron (zonder bijgeluiden) en opnames van opnemer (met bijgeluiden)

het vreemde is, dat als ik een hicut filter toepas op het signaal van de synth, dus nadat het de DA van de synth uit is, dat dan ook de bijgeluiden verdwijnen.

ik kan cutten vanaf circa 12khz. en wil eigenlijk een filter dat wat hoger in het spectrum pas gaat cutten, maar die heb ik niet bij de hand.

maar de vraag is dus: wat zit er in je bronsignaal als je 96khz 24bit opname apparatuur een frequentie van 3,6khz gaat genereren op basis van de inkomende audio?

Laatst gewijzigd:
Back