Artefarcts bij opnemen??

Probleem lijkt me heel simpel. Je digitale recorder is gewoon rotzooi. Gebruik een andere.

Het probleem is dat de AD van je brakke recorder geen LPF filter heeft om de spiegelfrequenties die tijdens het samplen ontstaan tegen te houden.
Je kan er zelf wel een LFP voorhangen maar da's symptoombestrijding van een ondeugelijk apparaat.

daar heb je interdaad een punt.

ik ga maar eens afwegen tussen zelf een LPF tussenvoegen of de recorder spreekwoordelijk het raam uitgooien

Origineel geplaatst door fuse
Het probleem is dat de AD van je brakke recorder geen LPF filter heeft om de spiegelfrequenties die tijdens het samplen ontstaan tegen te houden.
Je kan er zelf wel een LFP voorhangen maar da's symptoombestrijding van een ondeugelijk apparaat.

Als dit het geval is, dan verwacht je dat de spiegelfrequenties dicht bij 0,5Fs liggen. Dus voor 44,1kHz zo rond de 15kHz-20kHz en niet bij 3kHz.

Misschien heel gek idee... maar zou je de twee opnames kunnen vergelijken met een Spectral Analyzer. Dus de opname met artifacten en de opname zonder artifacten vergelijken en dan kijken welke frequenties je mist met de opname met artifacten dan kun je in ieder geval zien welke frequentie(s) de boosdoener(s) zijn.
Edit: ik neem dus ook aan dat bepaalde frequenties niet geconvert worden omdat de AD-converter dat niet aankan en zodoende die artifacten gaat produceren.

PS. Ik heb ook wel eens gehoord dat juist hele lage frequenties AD converters kunnen verstoren.
PPS. Voor zover ik weet kan een analoog mixer/filter ook gewoon lage en hoge frequenties wegsnijden. Omdat ie analoog is wil niet zeggen dat ie per se alles door laat.

Ik denk niet dat er sprake is van subharmonische.
Als er wel sprake is van aliasing (zo heet de vervorming waar Fuse het over had) met subharmonischen, dan moet dat bij elke geluidsbron zo zijn. En dat is hier niet het geval.
Aliasing zou best ontstaan kunnen zijn, maar dan hoor je dat alleen in de aller hoogste frequenties.

Er zit geen geluidskaart op m'n pc, anders had ik de storing wel kunnen isoleren.

Ik denk ook niet dat de converter de schuldige is.

het nadeel is. als ik het opneem met mn geluidkaart zie ik geen pieken meer, maar als op de opnemer een lpf voor de a/d ontbreekt, en op mijn geluidkaart niet, is het niet meer realistisch meten.

een spectrumanalyzer heb ik niet helaas. en als ik het met mn pc ga doen dan zit je weer met het geval uit bovengenoemde alinea.

Misschien een idee om jullie theorie van Nyquist en spiegel frequenties weer eens op te halen?

Als die 3.6khz een spiegelfrequentie zou zijn dan zou het een super sonische frequentie zijn die normaliter alleen een vleermuis moet zijn maar door het spiegelen hoorbaar wordt.
Als je de samplefrequentie zou kunnen veranderen (naar bijv 88.1) dan zou je dat kunnen checken.

Wat zou kunnen helpen is het signaal eerst door een andere AD/DA conversie te gooien zodat je dat min of meer als filter dient. Als je een FX unit hebt met digitale engine en het FX bypassed zou al goed moeten gaan.

Wat zou kunnen helpen is het signaal eerst door een andere AD/DA conversie te gooien zodat je dat min of meer als filter dient. Als je een FX unit hebt met digitale engine en het FX bypassed zou al goed moeten gaan.

Klopt als een bus! dan issie weg. :okdan:

Misschien een idee om jullie theorie van Nyquist en spiegel frequenties weer eens op te halen?

Als die 3.6khz een spiegelfrequentie zou zijn dan zou het een super sonische frequentie zijn die normaliter alleen een vleermuis moet zijn maar door het spiegelen hoorbaar wordt.
Als je de samplefrequentie zou kunnen veranderen (naar bijv 88.1) dan zou je dat kunnen checken.

Jij was toch degene die kwam met het idee dat de 3kHz een spiegel frequentie was? Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen.

inmiddels met een tweede VA synthesizer getest.

Exact zelfde verhaal.

Het signaal eerst door een externe AD+DA conversie processen zorgt dat de bijgeluiden verdwijnen.

Origineel geplaatst door Patat Met
Jij was toch degene die kwam met het idee dat de 3kHz een spiegel frequentie was? Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen.

Nee dat was Subgroover.
Maar als je synth ultrasoon (niet supersoon) geluid produceerd dan krijg je dus met (brakke) AD conversie die frequenties terug gespiegeld.
Maar als die frequentie fixed is dan moet de ultrasone vervuilding ook een fixed frequentie hebben. En met een scoop zou je kunnen kijken of dit klopt.

Nee dat was Subgroover.
Maar als je synth ultrasoon (niet supersoon) geluid produceerd dan krijg je dus met (brakke) AD conversie die frequenties terug gespiegeld.
Maar als die frequentie fixed is dan moet de ultrasone vervuilding ook een fixed frequentie hebben. En met een scoop zou je kunnen kijken of dit klopt.

Ik snap dat aliasing een probleem kan zijn, maar niet voor frequenties van 3-4kHz. Dat is echt belachelijk, zelfs voor de meest verrotte converter.

Het kan ook wat anders zijn. Dan is Occam's razor wel handig. Maar wat niet kan is nog nooit gebeurd. ;)

Origineel geplaatst door Roel
inmiddels met een tweede VA synthesizer getest.

Exact zelfde verhaal.

Het signaal eerst door een externe AD+DA conversie processen zorgt dat de bijgeluiden verdwijnen.

Dus je hebt wel artifacten bij andere geluidsbronnen?

Dan is de converter de schuldige.

Back