Artefarcts bij opnemen??

Origineel geplaatst door Roel
het vreemde is, dat als ik een hicut filter toepas op het signaal van de synth, dat dan ook de bijgeluiden verdwijnen.
dat is vreemd... het was volgens jouw de synth zelf niet dus wat dat betreft doet de high-cut ansich niet echt iets zinnigs... dat zou dus betekenen dat de recorder aan de haal gaat met de audio wanneer deze boven een dusdanige freq komt? :confused:

Attachments

• ____roel_hoorbaar2b.gif
    ____roel_hoorbaar2b.gif
    7,4 KB · Bekeken: 123
Laatst gewijzigd:
het zou natuurlijk kunnen dat er een hoge onhoorbare frequentie in het bronsignaal zit, waarop de opnemer reageert.

ik ivnd het aannemelijk, omdat met een hi cut filter inderdaad het probleem verdwijnt.

de vraag blijft nog steeds, waarom en hoe kan dit.

voor de duidelijkheid dus:

ik denk dat er wel degelijk iets in het signaal zit vanaf de synth!

maar, zolang het niet de opnemer in is geweest is het Niet HOORbaar. (dus sluit niet uit dat het er wel in zit!)

kortom: WAT zit er in je bronsignaal als je 96khz 24bit opname apparatuur een frequentie van 3,6khz gaat genereren op basis van de inkomende audio?

Als je 'm niet op de output hoort maar hij er wel na de A/D erin zit, zou je bijna denken dat het een verschilfrequentie is en dat je een signaal van 99,6 kHz (100 kHz misschien?) in je audio hebt zitten. Misschien een storing van een interne clock ofzo?

Heb je de mogelijkheid er een low pass filter voor te hangen met een kantelfrequentie ergens richting de 90 kHz? Dan weet je of de storing zo hoog zit of niet.

Er zou al gefilterd moeten worden voor de A/D, maar misschien vond de fabrikant van je recorder dat niet nodig.

Origineel geplaatst door etaoin
Er zou al gefilterd moeten worden voor de A/D, maar misschien vond de fabrikant van je recorder dat niet nodig.

dat is mijn gedachtengang ook inderdaad. het lijkt erop dat dit filteren niet gebeurt.

als het een 96khz opnemer is dan zou ie alles boven de nyguist keihard moeten filteren lijkt me. dat is in dit geval dus alles boven 48khz.

ik denk daarom dat het een verschilfrequentie is die mogelijk een keertje wordt gespiegeld of gehalveerd. interne clock storing van de D/A die ie daarna meestuurt in het audiopad lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Origineel geplaatst door etaoin
Heb je de mogelijkheid er een low pass filter voor te hangen met een kantelfrequentie ergens richting de 90 kHz? Dan weet je of de storing zo hoog zit of niet.

nee dat heb ik niet. is dat te fabriceren met eenvoudige elektronica?
ik denk dat alles boven de 48 khz in het audiopad wegfilteren ook al kan helpen.

(en even alles terzijde, als ik het signaal door een analoge mixer gooi, dan blijft de hoge frequentie er gewoon inzitten (even ervan uitgaand dat die er inderdaad in zit))

het zou natuurlijk kunnen dat er een hoge onhoorbare frequentie in het bronsignaal zit, waarop de opnemer reageert.
ja pcies... ongewenste frequenties, die je 'normaal' gesproken niet zou horen, worden gespiegeld en zorgen dus voor een versterking...

Origineel geplaatst door 6 trak
ja pcies... ongewenste frequenties, die je 'normaal' gesproken niet zou horen, worden gespiegeld en zorgen dus voor een versterking...

Origineel geplaatst door Subgroover
dan kan het zijn dat er een spiegelfrequentie ontstaat doordat DA-convertors van de synth in het extreme tophoog toch veel geluid produceren (onhoorbaar voor het oor) en de AD-convertors van je digitale opname apparatuur reageren hier ongewild op waardoor spiegelfrequenties te horen zijn na opname.

;)

Origineel geplaatst door 6 trak
Ik neem aan dat de convertor dat zelf al doet? Anders heb je altijd bijgeluiden denk ik. Het bijgeluid dat de synth zou produceren zou dan rond de 191 kHz liggen... En als 't daar aan zou liggen, dan moet het bijgeluid een andere frequentie hebben als je je samplerate aanpast.
Wat voor synth & convertor zijn het eigenlijk?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik neem aan dat de convertor dat zelf al doet? Anders heb je altijd bijgeluiden denk ik.
ja maar die hoor je dus 'normaal' gesproken niet... maar wel als een recording device veel hoger kan opnemen...
er zit natuurlijk wel een groot gat tussen het synth geluid qua freq en wat de recorder extra opneemt...

@roel: dan zou het haast toch de kabel moeten zijn?

Zit je stiekem niet met een groundloop te hannessen?

@ fuse: nee geen groundloops in mijn setup. dat ben ik nagegaan. het is een digitaal bijgeluid wat onstaat.

in de tussentijd heb ik nog wat zaken nagetrokken (geen verschil tegenover uitgangspunten)

issue blijft bij:
1. andere kabels
2. analoge mixer ertussen of ertussenuit

issue weg bij:
a. zelfde recorder + andere bron
b. zelfde bron + andere recorder
c. zelfde bron + tussenstap via analoog filter en dan naar recorder

het is een digitale synth ja.
met specs volgens manual output freq range 0-24khz

hoe je dat dan weer kunt nameten?

Laatst gewijzigd:
Wat is die AD dan? Een of ander taiwanees prutmerk?

ben ik aan het uitzoeken!

maar ik blijf het vreemd vinden dat precies de output van deze synth dit resultaat geeft, en andere geluidsbronnen dit probleem met de converter niet hebben. twee taiwanese prutconverters? Of taiwanese D/A in de synth en misschien zelfs chinese A/D in de opnemert?

als ik nou wist wat ik precies moest wegfilteren voor de A/D converter dan was ik misschien al klaar geweest.

(en kon ik de (even als zodanig aangenomen) taiwanese converters gewoon blijven gebruiken)

even verder denkend:

1. hoe kan ik meten wat er aan onhoorbare frequenties in zit?
ik weet (nu nog) niet vanaf welke frequentie ik moet gaan filteren.
met mijn geluidinterface gaat het geluid voor de A/D conversie zeer waarschijnlijk wél door een filter dus ik vraag me af of metingen via geluidkaart daardoor nog wel representatief zijn. (ik denk van niet)

en aanvullend op 1:
2. hoe voorkom ik nou die frequenties. 12khz hi cut is wat te laag uitgesneden om nog muzikaal te gebruiken.

trial and error is misschien de juiste weg. maar hoe kom ik aan het goede filter met huis-tuin en keuken middelen? (tenminste ik was niet van plan een analoge stereo filterbank aan te schaffen hiervoor).

dat dacht ik ook maar is niet het geval. het is specifiek van deze synth naar deze recorder, zoals ik schreef.

Dan is je iig converter goed. Dat betekend dat de oplossing niet duur uit valt.
Maar dan heb je het probleem nog niet opgelost.

Effe brainstormen:
Het zou aan de kabels kunnen liggen.

Het kan ook zijn dat er iets mis is bij de ingang van de converter of uitgang van de synth. (los draadje of zo)

Of je PC of ander apparaat geeft storing.

Het kan een probleem zijn in de voeding van de synth.

Heb je nog steeds storing als je alleen de synth en de converter aanstaan? Dus als alle andere aparaten uit zijn, heb je dan nog storing?

hey patatmet! even antwoorden hoor!

Origineel geplaatst door Patat Met
Dan is je iig converter goed. Dat betekend dat de oplossing niet duur uit valt.
Maar dan heb je het probleem nog niet opgelost.

Effe brainstormen:
Het zou aan de kabels kunnen liggen.

andere kabels geprobeerd, maakt niet uit, hou het zelfde probleem

Het kan ook zijn dat er iets mis is bij de ingang van de converter of uitgang van de synth. (los draadje of zo)

dat moet ik nagaan, maar dat zou betekenen dat met andere recorder of andere synth het probleem ook zou moeten optreden dat is niet zo. dus dat is waarschijnlijk uit te sluiten.

Of je PC of ander apparaat geeft storing.

alles uitgezet tijdens de test behalve opnemer en afspeler. probleem blijft ook dan. dus het is uitgesloten dat het aan andere factoren ligt.

Het kan een probleem zijn in de voeding van de synth.

hoe kan ik dat nagaan? de synth wordt gevoed met een "gewone" 220 naar laagspanning adapter. ik weet niet hoe ik kan nagaan of de voeding goed of slecht is.

Heb je nog steeds storing als je alleen de synth en de converter aanstaan? Dus als alle andere aparaten uit zijn, heb je dan nog storing?

jep helaas wel.

Back