Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Dag iedereen.

Ben van plan een nieuwe computer te kopen nl. een Mac. Ik heb het helemaal gehad met Windows. Heb echt het schijt aan die Vista hier, om eerlijk te zijn was ik nog een gelukkiger gebruiker van Windows 98, dan van dit kleresysteem.

Nu heb ik Ableton Live 8. En ban van plan een Macbook te kopen, maar twijfel te gaan. Voor en door live sets ze dan helemaal ruk gaan door al die irritante blowers en rokers!? Ik zou niet willen dat na 2 jaar mijn Macbook de geest geeft. Daarom zat ik te denken aan een iMac (die van 1200euro) en daarnaast, nog een Windows als prul voor livesetjes, dat niet al te duur is.

Wat zou het beste zijn?

Mvg en dank,
bazzie

Draai in alle uithoeken met mn Macbook, nooit problemen gehad. Alleen bier zou ik mee uitkijken.

Imac is een minder plan, je kan de HDD niet zelf vervangen.

Nu heb ik Ableton Live 8. En ben van plan een Macbook te kopen, maar twijfel .. dat hij door livesets helemaal ruk gaat door al die irritante blowers en rokers!? Ik zou niet willen dat na 2 jaar mijn Macbook de geest geeft. Daarom zat ik te denken aan een iMac (die van 1200euro) en daarnaast, nog een Windows laptop als prul voor livesetjes, dat niet al te duur is.

Wat zou het beste zijn?

Mvg en dank,
bazzie

(sorry voor de ongebruikelijke zinsbouw in reply 1)

ik ben een beetje aan het rondkijken naar een eenvoudige interface voor de macbook pro (2008). De bedoeling is dat deze live gebruikt kan gaan worden, en voro eenvoudige lokatie opnames.
de 828 mk3 zit in het rack en ga ik niet meeslepen.

eisen:
-USB2 / FW
-bus powered
-2x mic pre
-2 / 4 line outs
-midi IO
-headphone out
-stabiel op osx 10.6.8

compact, niet teveel losse frutsels, break-out kabeltjes etc. iemand hier die iets weet?

zelf heb ik de focusrite saffire 6 en scarlett gezien, maar heb er geen ervaring mee.

Hallo allemaal, ff vraagje.

Ik heb een Pc met daarop een Focusrite Saffire LE audio interface, nu wil ik mijn MacBook Pro ook gaan gebruiken op dezelfde interface. Nu is mijn vraag: kan ik deze beide gebruiken en moet ik de voeding gaan gebruiken van de audio interface.? Mijn dank alvast..

nou zeg, nu heb ik tot twee keer toe een reply hier geschreven, staat er weer niks! :(

die roland en de rme is niet helemaal wat ik zoek. die nieuwe focusrite kastjes zien er wel leuk uit, eerst even wat reviews lezen. Het is enkel voor live, en een keer op locatie een stereo lijntje opnemen. Thuis gebruik ik gewoon de 828 mk3...

even checken of dit bericht nu wel blijft staan.

nou zeg, nu heb ik tot twee keer toe een reply hier geschreven, staat er weer niks! :(

die roland en de rme is niet helemaal wat ik zoek. die nieuwe focusrite kastjes zien er wel leuk uit, eerst even wat reviews lezen. Het is enkel voor live, en een keer op locatie een stereo lijntje opnemen. Thuis gebruik ik gewoon de 828 mk3...

even checken of dit bericht nu wel blijft staan.

Check √ :D

Apogee DUET 2 of Mini Me

Apogee DUET 2 of Mini Me

Binnenkort (waarschijnlijk) december eigenaar van de nieuwe iMac 27.
Nu wil ik Logic Pro gaan gebruiken en volgens mij zijn de APOGEE geluidskaarten erg goed na het lezen van vele recensies.

Nu mijn vraag aan jullie experts ;) Neem ik straks de:

DUET 2

images

of toch de geweldige:
Mini ME

images

Morgen komt mijn 2012 Mac mini 2.3 Quad binnen. Ik zal er zeer binnenkort een SSD van Intel (180GB uit de 330 serie) in gaan zetten naast de 1 TB die er al in zit. De standaard 4GB zal als laatste worden vervangen door 16 GB.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen. De meningen zijn nogal eens verdeeld over of mini's geschikt zijn voor audio productie en softsynths, maar afgaande op sommige benchmarks presteren de mini's beter dan de meeste Mac pro's.

DAW's: Ableton Live 8 (bijna Suite) en Garageband/Logic/Mainstage.

Ik heb altijd een berg synths aangestuurd met een Atari mega St mbv Cubase.
Nooit met PC gewerkt, nog nooit audio sporen opgenomen in PC..enkel met midi gewerkt.

Nu wil mijn oude hobby weer oppakken en ben daarom sinds twee maandjes de gelukkige eigenaar van een MacbookPro.
Spec: 2.6 GHz i7, 8 GB geheugen, 256 GB SSD interne schijf.

Nu ben ik me aardig aan het oriënteren en Google me een ongeluk, maar misschien kan ik hier wat tips verkrijgen.
Een paar vraagjes:

1) Ik dacht ik ga voor duurzaam/betrouwbaar en neem een SolidStateDrive, maar begin me eigenlijk beetje zorgen te maken of 256 GB(meer was absurd duur) wel genoeg is voor muziekprogramma's.
Programma's die ik wil installeren: Ableton Live, Logic of Cubase, Traktor en misschien dat pakket van NI Kontact indien ik besluit een NI Machine aan te schaffen...
Ik heb begrepen dat het verstandig is plugins op de interne schijf te zetten, sample pakketten kunnen op externe schijf. Zijn er mensen hier die ook met een 256 GB interne schijf werken ?
Is het mogelijk om audio sporen op te nemen/in te laden op/vanaf de externe hd of wordt dit afgeraden ?
2) Welke daw: Cubase lijkt logisch voor mij, echter is het audio gedeelte voor mij geheel nieuw dus kan ik misschien net zo goed overstappen op nieuwe software en is Logic beter afgestemd op Mac ?
3) Lijkt mij het verstandigst om de thunderbolt poort te gebruiken voor externe HD
4) Lijkt mij het verstandigst om de firewire 800 poort te gebruiken voor een externe geluidskaart
5) USB3 poorten kunnen oa dan gebruikt worden voor midi controllers
6) Ik heb hier nog een ongebruikte Midex+ midi interface liggen, is die nog bruikbaar ?

Op-aanmerkingen/antwoorden zijn van harte welkom !!

Oeps..'t is laat
1)...NI Kontact moet zijn NI Komplete
6)...Midex+ moet zijn Midex8

Een paar vraagjes:

1) Ik dacht ik ga voor duurzaam/betrouwbaar en neem een SolidStateDrive, maar begin me eigenlijk beetje zorgen te maken of 256 GB(meer was absurd duur) wel genoeg is voor muziekprogramma's.

Ja en nee. De meeste programma's passen erop. De library's (NI Komplete??) waarschijnlijk niet. Het ligt ook aan je overig gebruik. Ik heb zelf ook een grote muziekverzamelingen dan gaat het hard.

Programma's die ik wil installeren: Ableton Live, Logic of Cubase, Traktor en misschien dat pakket van NI Kontact indien ik besluit een NI Machine aan te schaffen...
Ik heb begrepen dat het verstandig is plugins op de interne schijf te zetten, sample pakketten kunnen op externe schijf. Zijn er mensen hier die ook met een 256 GB interne schijf werken ?

Een hele tijd gewerkt met een oudere Mbp met 250 GB hdd. Daar stond ook Ableton Live en Logic op.

Is het mogelijk om audio sporen op te nemen/in te laden op/vanaf de externe hd of wordt dit afgeraden ?

Dat ligt aan de snelheid van de gebruikte ext hdd. Ik zou daar voor een USB 3/ Thunderbolt optie gaan met minimaal 7200 RPM schijven of.. SSD's (nog eens 256 heb je voor tussen de 150 en 200 euro excl. externe behuizing).

2) Welke daw: Cubase lijkt logisch voor mij, echter is het audio gedeelte voor mij geheel nieuw dus kan ik misschien net zo goed overstappen op nieuwe software en is Logic beter afgestemd op Mac ?

Er zijn vele goede pakketten. Ligt eraan wat je prettig vind. Denk ook eens aan StudioOne van PreSonus. Hoor ik ook goede verhalen over.

3) Lijkt mij het verstandigst om de thunderbolt poort te gebruiken voor externe HD

Ja

4) Lijkt mij het verstandigst om de firewire 800 poort te gebruiken voor een externe geluidskaart

Kan ook over USB 2.0 of 3.0. Ligt eraan hoeveel sporen je tegelijk denkt te recorden.

5) USB3 poorten kunnen oa dan gebruikt worden voor midi controllers

Met eventueel een USB 2.0 Hub met extra voeding nog meer gear.

6) Ik heb hier nog een ongebruikte Midex+ midi interface liggen, is die nog bruikbaar ?

Geen idee. Heeft die USB? Anders zou je op de support pagina moeten kijken van de Midex.

Op-aanmerkingen/antwoorden zijn van harte welkom !!

Je zou ook kunnen kijken naar een externe hardeschijf setup in RAID. Hiervoor bestaan oplossingen die je rechtstreeks aan je Mbp hangt via TB of USB. Maar ook een NAS (Network Attached Storagedevice) zou kunnen werken.

Binnenkort (waarschijnlijk) december eigenaar van de nieuwe iMac 27.
Nu wil ik Logic Pro gaan gebruiken en volgens mij zijn de APOGEE geluidskaarten erg goed na het lezen van vele recensies.

Nu mijn vraag aan jullie experts ;) Neem ik straks de:

DUET 2

images

of toch de geweldige:
Mini ME

images

Wat zijn de prijsverschillen? Wat kun je met de één wel en met de ander niet of minder goed?
Welke sluit aan bij je eigen wensen mbt i/o?
Bij welke wordt de meeste software meegeleverd (plugin's???)

Thx voor je comment Daan !
Gelijk ff in Interface magazine(Nr.137) artikel over Presonus Studio One gelezen...interessant..

Ik lees net dat Steinberg vorig jaar nieuwe drivers ontwikkeld heeft voor de Midex-8 op W7/Mac 32/64 bit.
En dit terwijl de Midex8 al jaren uit de productie is..toch aardig dus en het proberen waard...

Back