Wat het verschil is tussen Cubase studio 4 en Cubase 4

E-Mash

Stamgast
Beste Synthforumleden,

Kunnen jullie me misschien uitleggen wat het verschil is tussen Steinberg Cubase Studio 4 (365 euro) & Steinberg Cubase 4 pakket (799.- euro)
Kwa mogelijkheid misschien etc ????
Ik wil cubase met Mac werken , zeker met Midi & audio combinatie.Is die Cubase 4 van 365 euro wel voldoende of moet ik perse die 799 euro pakket nemen.

Laat me weten please,

Mvg,

Ivan

ff een topic kick. Ik ben ook naar de verschillen aan het kijken. Ik wil voornamelijk werken met sample libraries, video, en kunnen mixen. Die extra plugins uit de dure versie kan ik denk ik wel missen. Ik zag ook een verschil tussen studio en de normale bij "External FX" en "External Instruments". Wat houdt dat precies in? Dat ik geen vst instrumenten en effecten kan gebruiken in studio of dat ik geen hardware effecten en synths ofzo kan gebruiken?

External instruments en external fx zijn beiden manieren om externe gear (drumcomps, synths, effect processors, compressors etc) te implementeren in Cubase op een manier waarop je ze als een virtueel instrument of effect kunt gebruiken.

Een external instrument maakt het dus mogelijk bijvoorbeeld een hardware synthesizer in een track te laden als vst instrument. Cubase regelt dan alle routing en latency zaken automatisch voor je (moet je wel een keer zelf configureren uiteraard).

Het heeft dus niets te maken met software instrumenten/fx maar met de implementatie van hardware in je soft setup. Cubase studio ondersteund dit dus NIET.

k heb ff in de handleiding gekeken maar veel helderder is het er niet op geworden. Is het zoiets als cubase Device Maps( Mixermaps), of is het enkel maar een audiorouting? En krijg je er een UI bij of moet je die zelf nog in elkaar steken? En de voornaamste vraag, want Device Maps werkte maar 50-50,.....werkt het?

Origineel geplaatst door JugJug
k heb ff in de handleiding gekeken maar veel helderder is het er niet op geworden. Is het zoiets als cubase Device Maps( Mixermaps), of is het enkel maar een audiorouting? En krijg je er een UI bij of moet je die zelf nog in elkaar steken? En de voornaamste vraag, want Device Maps werkte maar 50-50,.....werkt het?

werkt geweldig. ik gebruik het al heel lang, en zou niet meer zonder willen. External instruments is gewoon een latency compensated manier van audiorouting die je als vst in je vsti' slot kan zetten. Daarna regelt cubase de rest. De UI is er niet bij, die zul je moeten downloaden (via bijvoorbeeld www.dhoop.de of 1 van de andere device map sites) of zelf moeten maken via een device map.
De UI kun je optioneel koppelen aan het external instrument.

Simpel en mega effectief.
voordelen:
- latency compensatie
- elke parameter die je op de ui toekent is ineens een automation parameter in je main scherm
- verschillende routing setups mogelijk per type template
- het verschil tussen een vsti en hardware wordt opgeheven als je zelf je ui goed instelt.
- naar external instruments kun je hetzelfde doen voor external fx, dus je fx of mastering hardware. Dus je hardware delay kun je gewoon als send fx gaan gebruiken. of je compressor op een insert gooien, etc.

totaal niet zinvol als je geen hardware gebruikt, dan kun je beter voor cubase 4 studio gaan.

Ok dat is duidelijk, bedankt voor de antwoorden! Zitten er nog verschillen in video mogelijkheden en in tempo track mogelijkheden tussen de 2? Daarover kan ik niet echt iets vinden.

Dus external instruments is eigenlijk een soort van harware total integration ??
Waarom doet acces dan alsof ze het wiel hebben uitgevonden met hun T.I. series?

Dus external instruments is eigenlijk een soort van harware total integration ??
Waarom doet acces dan alsof ze het wiel hebben uitgevonden met hun T.I. series?

er is inderdaad niet zo veel verschil.

Het enige verschil is dat access zelf de latency regelt en hun audio via usb in je sequencer streamed. En dat in elke DAW die ze supporten. En daar zijn ze de enige in op dit moment die dat standaard kan. Dit werkt dus ook voor een access virus TI in cubase studio 4.

Met betrekking tot editten / total recall is het inderdaad niet vernieuwend, dat kan als sinds 2001 met elke synth die CC of Sysex ondersteunt.

De korg m3 kan het overigens ook op die manier, alleen heb je daar een firewire EXB board voor nodig.

Even weer een schopje omhoog :mega:

Werk op dit moment met een niet legale versie Cubase Sx3. Dit vanwege het bekende try before you buy filosofie. Ben er erg tevreden over en zit nu dus te denken om Cubase studio 4 te halen.

Maak zowel gebruik van hardware(virus ti, jp8080) als software (enkele vst's). Zal Cubase studio 4 alles even lekker ondersteunen als Cubase Sx3? Is het de overstap waard?

Ja, de overstap van Cubase 3 naar studio 4 moet geen probleem zijn. Versie 4 heeft wel hier en daar wat bugs, maar ik merk er vrij weinig van. Tevens heb ik op de Halion na nog geen gebruik gemaakt van extra features van Cubase 4. Als ik gebruik maak van external FX via spdif in en out dan krijg ik vaak last van feedback. Ik gebruik dan gewoon een extra track waar ik naartoe record. Voordeel is dat je hardware unit weer vrij komt voor een ander effect.

Het is een goeie vraag of het de overstap waard is. Het ligt eraan welke nieuwe features je wilt gebruiken. Ikzelf hou van de extra GUI features zoals het verslepen van FX en het opslaan van FX chains op tracks. De nieuwe en vernieuwde ingebouwde FX van Cubase zijn ook beter en warmer indien je die wilt gebruiken.

Dat overzicht had ik al wel eens gezien. Wat ik in een bepaald topic tegen ben gekomen is dat cubase studio 4 de hardware niet helemaal lekker ('automatisch') ondersteund werd (wat bij cubase 4 wel gebeurt). Vandaar de vraag hoe het werkt met de genoemde synths, etc.

cubase studio is in de meeste gevallen wel voldoende, echter indien je hardware synths via external instruments wil gebruiken zul je toch over moeten op de volledige versie, aangezien dit in de studio versie niet aanwezig is.

Misschien een hele stomme vraag maar wat wordt er precies verstaan onder external instruments? De vertaling is me duidelijk, de mogelijkheden alleen niet :bekdicht:

Misschien een hele stomme vraag maar wat wordt er precies verstaan onder external instruments? De vertaling is me duidelijk, de mogelijkheden alleen niet :bekdicht:

heel simpel gezegd is het een aansluitingsmethodiek die ervoor zorgt dat je latency compensated met je hardware kan werken (zoals vsti's ook gesychroniseerd worden kwa timing). Hierdoor hoef je je hardware dus niet meer als audio sporen op te nemen, maar kun je het realtime integreren in je mixdown. Daarnaast kun je een visuele editor (die je zelf moet maken of moet downloaden van iemand anders) eraan koppelen zodat je hardware als vsti te editten is. Het mooie is dat elke parameter dan voor automation beschikbaar is, wat je total recall van je hardware oplevert.

dit werkt echter alleen in de full version van cubase.

als je minimal maakt, kan je dus ook me essential uit de voeten : )

16 auditracks met 8 fx

handig overzicht

Back