De onthullende Productie-geheimen thread!

Origineel geplaatst door BasicSystem
Deze hoorde ik onlangs (geen grap !) : Je digitale signaal via de nabandcontrole van een cassettedeck weer opnemen, klinkt lekker ranzig..................

ja, vroeger ook wel eens gedaan. Ooit een keer aan een recording engineer verteld, en die zei dat ik gek was. Maar een gouden regel is toch ook weer "het eindresultaat is wat geldt".

F*** the rules.

Ik heb veel posts in deze thread gelezen maar naar mijn menig zijn er geen 'geheimen'
Alleen handige tips.

Want muziek kent geen geheimen, Muziek heeft geen grensen. er bestaand geen regels voor muziek (mensen zeggen van wel maar dat is echt niet zo)

Mijn tip is:

Doe wat je voeld, doe wat je wil en als andere mensen het ook goed vinden is dat mooi meegenomen.
Muziek maak je (vind ik) voor jezelf, om je gevoelens te uiten en daarbij hoef je geen rekening met andere te houden.

En zoals meerdere al zeiden: Experimenteer veel en als het goed klinkt is het goed.

sorry maar dit moest ik even kwijt.

Peace Rico

Na net het hele topic doorgelezen te hebben zijn hier nog enkele dingen die ik meestal doe (of probeer te doen):

*
Tijdens het 'arrangeren' neem ik af en toe even pauze om mijn oren te laten rusten,
afhankelijk van mijn gemoed zijn er 3 mogelijkheden:
- Ik leg me languit in de zetel en doe een dutje
- Ik leg me languit in de zetel en luister naar een streepje klassieke muziek. Sommigen hebben nu misschien iets van "wat ben ik daar nu mee??" , maar klassieke stukken zijn veelal meesterwerken qua arrangement, compositie, timing en zo veel meer !
- Ik leg me languit in de zetel en zet een cd of nummer op die zijn sporen reeds verdient heeft (al dan niet in eenzelfde genre), ik luister en leer van de meesters :-)
(bvb 'Ray of Light' en andere cd's van Madonna zijn echt super qua productie...)

*
had ik al vermeld dat een comfortabele zetel zeker niet mag ontbreken in je setup ?
8)

*
Brand op het einde van de dag altijd een kopie van je mix op cd,
beluister deze dan in de auto, zo hoor je dikwijls kleine 'foutjes' of dingen die beter kunnen.
Een voice-recorder kan handig zijn om je opmerkingen snel op te nemen, bellen naar je eigen gsm en dan inspreken werkt ook (uit eigen ondervinding).
De mix kan je ook aan anderen laten horen (door hun eigen al dan niet brakke systeem), en probeer ook mee te luisteren, misschien boost jouw systeem net die 230 Hz, waar alle andere systemen dat niet doen, zodat je alsnog moet bijsturen...
Beluister na een paar dagen klooien de cd van een van de eerste dagen. Zo hoor je of je niet teveel van je idee bent afgeweken, en of al dat geklooi hoegenaamd iets uitgehaald heeft...

*
Naast monitors en een prima headphone heb ik aan mijn mengtafel ook een paar cheap-ass PC-speakertjes zitten, je weet wel, die dingen die je voor 5€ koopt bij Blokker ofzo.
Regelmatig beluister ik mijn mix ook eens door die dingen, 80% (ruwe schatting) van de luisteraars zal je nummer immers voor de eerste keer horen door een keukenradio/klokradio/in de auto !!
Beluister je mix ook regelmatig eens in mono voor diezelfde reden, niet iedereen zal een perfecte stereoversie te horen krijgen...

*
Een nachtje rust kan wonderen doen !
Zit je vast in een nummer, begin dan niet oneindig door te klooien, laat het een nachtje bezinken.
De volgende ochtend onderweg naar je werk/school/studio/... beluister je je cd van de vorige avond, veel kans dat je dan direct weet: DAT miste ik nog... (vergeet niet snel je eigen mailbox te bellen, anders ben je het misschien vergeten tegen de tijd dat je terug achter je gear zit...)

just my 0,02 € ...

geheimen

geheimen

marlyn manson nam een deel van een nummer op in een mic die in de fik stond....
en volgens mij was het fleetwood mac die een kickdrum opnam door een mic die onder zo'n ouwe blikken prullebak stond...

Ik las ooit in een interview dat Neil Young zijn gruizige geluid "ontdekte" nadat hij zijn
splinternieuwe gitaarversterker van de trap in de kelder liet vallen :)

en je weet wat ze zeggen:
Si non è vero è bien trovato

Origineel geplaatst door AlonsoMos
en je weet wat ze zeggen:
Si non è vero è bien trovato [/B]

watte??

Laat me raden.

Niet gezocht is goed gevonden? (of zoiets)

Origineel geplaatst door fenderbender
Weer is een tippie plaatsen.........

voor een superbreed gitaargeluid (maar dit werkt ook bij andere instrumenten):
- splits gitaargeluid op in links en rechts en speel dezelfde partij 2X in. Omdat je nooit precies hetzelfde speelt, krijg je een mooi ruimtelijk effect.
- gebruik verschillend gitaargeluid voor links en rechts
- ben je lui en wil je de partij niet 2 keer inspelen pak dan bijv de linker gitaarpartij en start deze een paar miliseconde later (makkelijk te doen met een eenvoudige delay)
- pak de reverb van het linkerkanaal en plaats deze rechts en vice versa

et voila, een stadionbreed gitaargeluid........

Wat ik hierbij mooi vind, bij bijv. een melodielijn, is je lijn nog een keer opnemen een octaaf hoger.
Of je moet het zelf al zo kunnen spelen, ik hoor het wel vaker maar da's dan wel knap.

Trompet dubbelen in bijvoorbeeld Jazzmuziek kan ook superdik zijn.....

Een kleine toevoeging kwa tips:

- Voor een vettere kik gebruik een klein beetje vervorming.

- Om stemmen beter in de mix te krijgen naast alle genoemde tips met compressie. dubben en verschuiven van kopieen in de tijd, een korte delay van 20-40ms. Feedback naar smaak.

- I.p.v. eerder genoemde achtergrond rumoer, achtergrond geluiden, kan men een ruis sample gebruiken die men gedurende het hele nummer speelt, zeer zacht kwa volume in gemixt en laagdoorlaat filter er overheen. Dit is als men een de mix vol wil laten klinken. Heel veel industriele bands als NIN en Filter doen dit.

Origineel geplaatst door Yoonchi

- I.p.v. eerder genoemde achtergrond rumoer, achtergrond geluiden, kan men een ruis sample gebruiken die men gedurende het hele nummer speelt, zeer zacht kwa volume in gemixt en laagdoorlaat filter er overheen. Dit is als men een de mix vol wil laten klinken. Heel veel industriele bands als NIN en Filter doen dit.

daar zal hun mix engineer blij mee zijn...dan kan je beter distorted gitaren keihard compressen en zachtjes achterin zetten...

tipje voor in breaks met akoestische drums: voorzichtig gespeeld, keihard door de compressor en telefoon eq'en. dan zacht inmixen...wel de energie, daarna instant climax gevoel!

Attachments

• red skin snippet.mp3
    333 KB · Bekeken: 158
vraagje:fade in/fade out is toch het stillaan doen opkomen of afzwakken van een melodie''geluid''? hoe voeg ik een fade in/fade out in een track?
ik heb cubase sx2

grtjes:)

Origineel geplaatst door D-Quest
vraagje:fade in/fade out is toch het stillaan doen opkomen of afzwakken van een melodie''geluid''? hoe voeg ik een fade in/fade out in een track?
ik heb cubase sx2
grtjes:)

Dat heeft Steinberg idd heel sneaky in de manual gezet..

Hint, zoek op 'automation'...

ff een schoppie ;-)

Opnemen van meerdere tracks met meersporen recorder. (hardware)

Ik neem altijd de kick als eerste op zonder breaks.
Daarna begin ik pas met inspelen van de andere tracks om dan te kunnen synchroniseren voor gitaar en ev. piano en zelf voor later de echte drumpartij te syncen op het echte nummer.

wat ik doe als eerste voor het maken van een track:

1 verzinnen van een track met piano of gitaar. en op papier zetten in een schema hoeveel maten.
2 kick opnemen.
3 dan het verzonnen stuk met gitaar/gitaar opnemen. met vooraf 2 maten kick(gesynchroniseerd)erg handig met delay en effecten.
4 nu weet ik waar de breaks moeten komen, dus de "drumpartij" opnemen.
5 2maten kick en de bass opnemen. zoook met strings. en helikopter( of andere) sounds.

dit is mijn werk wijze doe ermee wat je wilt.

Ik ben de laatste tijd bezig met vocals. Als je denkt dat je niet de stem heb voor je track, probeer het volgende. Reken maar ... niemand herken jou stem meer.

zing, momple, of zeg iets (niet te lang ander wordt het te moeilijk). Sample dit, doe dan reverse.
Speel het een paar maal af en probeer dit na te zeggen (haha zal niet mee vallen). Na wat oefeningen gaat dit wel lukken, dus neem niet te veel woorden.

Als je denk dat je dit nu kunt, maak een nieuwe sample van je zelf terwijl jij de reverse versie probeer te zingen, mompelen of spreken.

Als je dit gedaan heb, dan doe je reverse van die laatste sample. Theoretisch zou het weer goed moeten klinken.
Maar nee, wij mensen zijn niet zo gemaakt om alles perfect reverse te praten.

Het resultaat is best lachwekkend en maar wel bruikbaar. Bij mij klinkt het als een dronken Russische vent die nederlands (of afhankelijk in welke taal je werk) probeert te praten.

En dan zijn er nog zat trukjes die je weer met deze sample kan doen.

Succes!!

zit beetje vast met melodien. Ik weet het oefenen oefenen, dat doe ik ook. !! Maar iemand mischien een linkje of tips voor wat melodie lijnen. Zo weet ik hoe ze in elkaar steken! ( btw gebruik nog fruityloops) mischien tips nog groetjes:D :halleluja :okdan:

Back