Na net het hele topic doorgelezen te hebben zijn hier nog enkele dingen die ik meestal doe (of probeer te doen):
*
Tijdens het 'arrangeren' neem ik af en toe even pauze om mijn oren te laten rusten,
afhankelijk van mijn gemoed zijn er 3 mogelijkheden:
- Ik leg me languit in de zetel en doe een dutje
- Ik leg me languit in de zetel en luister naar een streepje klassieke muziek. Sommigen hebben nu misschien iets van "wat ben ik daar nu mee??" , maar klassieke stukken zijn veelal meesterwerken qua arrangement, compositie, timing en zo veel meer !
- Ik leg me languit in de zetel en zet een cd of nummer op die zijn sporen reeds verdient heeft (al dan niet in eenzelfde genre), ik luister en leer van de meesters :-)
(bvb 'Ray of Light' en andere cd's van Madonna zijn echt super qua productie...)
*
had ik al vermeld dat een comfortabele zetel zeker niet mag ontbreken in je setup ?
*
Brand op het einde van de dag altijd een kopie van je mix op cd,
beluister deze dan in de auto, zo hoor je dikwijls kleine 'foutjes' of dingen die beter kunnen.
Een voice-recorder kan handig zijn om je opmerkingen snel op te nemen, bellen naar je eigen gsm en dan inspreken werkt ook (uit eigen ondervinding).
De mix kan je ook aan anderen laten horen (door hun eigen al dan niet brakke systeem), en probeer ook mee te luisteren, misschien boost jouw systeem net die 230 Hz, waar alle andere systemen dat niet doen, zodat je alsnog moet bijsturen...
Beluister na een paar dagen klooien de cd van een van de eerste dagen. Zo hoor je of je niet teveel van je idee bent afgeweken, en of al dat geklooi hoegenaamd iets uitgehaald heeft...
*
Naast monitors en een prima headphone heb ik aan mijn mengtafel ook een paar cheap-ass PC-speakertjes zitten, je weet wel, die dingen die je voor 5€ koopt bij Blokker ofzo.
Regelmatig beluister ik mijn mix ook eens door die dingen, 80% (ruwe schatting) van de luisteraars zal je nummer immers voor de eerste keer horen door een keukenradio/klokradio/in de auto !!
Beluister je mix ook regelmatig eens in mono voor diezelfde reden, niet iedereen zal een perfecte stereoversie te horen krijgen...
*
Een nachtje rust kan wonderen doen !
Zit je vast in een nummer, begin dan niet oneindig door te klooien, laat het een nachtje bezinken.
De volgende ochtend onderweg naar je werk/school/studio/... beluister je je cd van de vorige avond, veel kans dat je dan direct weet: DAT miste ik nog... (vergeet niet snel je eigen mailbox te bellen, anders ben je het misschien vergeten tegen de tijd dat je terug achter je gear zit...)
just my 0,02 € ...