De onthullende Productie-geheimen thread!

Wat ik nog wel een aardige Vocoder-truuk vind die ik bij toeval 'ontdekte' van de week:

- Pak de grondtoon van de muziekpassage die je wilt opleuken als carrier, voeg eventueel de 7th toe. Eventueel over meerdere octaven.
- Gebruik een mic om de oscillator te moduleren
- Ga nu 'beatboxen' (voor staccato) of ritmish ademen in de mic (voor 'mondharmonica'-effect)
- Eventueel herhalen/aanvullen met tonen die octaaf hoger of lager liggen om het dikker te maken. Of je speelt een melodie.
- Het geheel nog eens extra dynamisch filteren en van delays/reverb voorzien versterkt het effect.

Je krijgt nu een hele organisch klinkende, ritmische lijn in je mix die, mits subtiel gebruikt, de muziek 'levendiger' maakt.

Origineel geplaatst door jimmyjones
belangrijkste tip :

blijf er plezier in hebben

:doei:

hehe lol
plezier is bij tegenwerker nummer 1

ik werk juist goed op frustratie en dan maar ploeteren ploeteren en ploeteren tot je dat ene drum loopje zo hebt zo als je em wilt en die melodie net zo

ik merk wel dat ik hier allemaal tips zie die met een pc zo makkelijk toe te passen zijn en dingen die ik verzon vroeger om mijn gebrek aan melodie en compositie te compenceren, tegenwoordig werkt ik vaak heel erg basis al die fancy mix trukjes en zo gebruik ik echt zelden en als ik dit nu dan lees denk ik daaaaaaaamn laat ik me ook maar weer eens met dat soort dinge bezig houden

leuk topic dit

de 12 bit sound ...

sample een sample op dubbele snelheid
en speel em daar na af op normale snelheid en je hebt die vieze smerige 12 bit sound (of iets wat in buurt komt) hoe sneller je em sampled hoe ranziger hij word

zo zeg.zeer nuttige tips wat ze geven.ben pas weer in de muziek gekropen.heb een o1v.maar kon hem maar voor 20%.nu toch wat meer.zo las ik van dat m/s per kanaal voor het stereo beeld.man wat schild dat zeg.zeer leerzaam hier.wist niet dat er dat op zat.zo zie je maar weer goed lezen hierzo.en je komt steeds meer te weten.toch nog een vraagje,ik gebruik bij de o1v de monitor uitgang.die dan naar de versterker zit.is dat zo goed,omdat er ook nog een uitgang zit met een stekker met 3 pinnetje,s.en waarvoor is de 48v voor. thanks

ain

check www.gearslutz.com en zoek op guest moderation archives, lees wat bruce swedien daar zegt. Hij heeft MJ's shit gedaan. de man is een beest. gebruikt ook geen compressie trouwens. typisch.
Geweldige site, die gearslutz. Bruce gebruikt wel de truk van veel layeren. En tape! Waarschijnlijk dan dat dat tot tape compressie leidt.

Tip van mij die ook hier vermeld is maar niet voor vokalen: dubbel een zangtrack en delay die enkele milliseconden. Maakt het vetter.
Een andere truk die ze in deze draad op gearslutz tonen, waarbij ze Michael Jackson gebruiken, is het opnemen van dezelfde zanglijn, maar dan op verschillende afstanden van de mic.

Een andere truk die ze in ... waarbij ze Michael Jackson gebruiken, is het opnemen van dezelfde zanglijn, maar dan op verschillende afstanden van de mic.

Wat voor mij zou neerkomen op de zanglijn gewoon nog eens opnemen, wat hoog eruit eq-en, volume wat omlaag en evt. een zacht kort drumroom galmpje ;). En vervolgens ben je wat flexibeler als je later er toch iets anders mee wilt doen...

Hoe maak ik deze bass sound?

Hoe maak ik deze bass sound?

Beste mensen,

Ik vroeg me af hoe ik deze sound kan maken:
http://www.speedyshare.com/383914948.html

Het gaat me dan vooral om de baslijn die erin zit. Het lukt me niet om de bass zo "zuigend" te maken. Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen hoe ik dit kan doen met mijn VST's.

Ik heb de volgende VST's in combi met fruityloops 7:
Albino 3
Bass station
Beast
Nexus
Wasp
ZT3A+

Vriendelijke Groet,

BartBrackel.

p.s:
Het is een sample uit de set van petter van awekenings 10 mei.

Duidelijk gevalletje van compressor / side-chaining, lijkt me

GOUDEN TIP!!! Je vriendin is goed pakken!!! :D das goed voor de mind... wedden dat er nieuwe ideeËn opduiken. En als je er nog eens micro voor haar snuitje zet... heb je weeral een paar geile samples meer:eureka:

Ik 'maak' muziek in Ableton. Eigenlijk doe ik vooral het recorden en arrangen daar, synths via midi aansturen, vst's gebruik ik niet. Enkel de drums komen uit de drumracks met eigen samples.

Wat ik tegenwoordig veel doe (en het schijnt voor mij te werken):

Eerst wat plurken op een groovebox, niet op zoek gaan naar ideeën maar de ideeën laten ontstaan. Iets leuk gevonden: midi in Live zetten, oftewel gewoon meteen als audio opnemen en er een loop van maken. Van daaruit verder werken.

Geluiden niet te 'vet' maken. Deze is al heel veel gezegd waarschijnlijk, maar toch. Veel geluiden uit bv mijn mc303 klinken slap en cheesy. Smijt ik ze bij elkaar in een mix met een distorted bass à la 303 erboven dan hoor je niet meer dat die geluiden niet vet zijn. Eq is dan haast niet meer nodig, alles zit nogal goed in de mix.

Als ik een synthloop van 4 maten ofzo opneem, dan maak ik een opname van 16 maten (vier keer dezelfde loop laten doorspelen) en af en toe draai ik aan de tone-regeling van mijn mixer (niet teveel, een beetje). Zorgt voor dat beetje onvoorspelbaarheid. Daar hou ik wel van.

Drumloopje of sampletje nét uit de maat laten meelopen. Elke 4 maten ofzo opnieuw triggeren zodat het niet té gek gaat klinken.

Stemmen meemixen (zelfs al is het onherkenbaar als stem).

Samplen, samples verknippen, omdraaien, filteren, ...

Niet teveel cutoff sweeps. Ik vind dit vaak een gemakkelijke oplossing waar mss een leukere oplossing te vinden is als je wat beter zoekt.

Niet teveel distorten. Niet teveel compressen. Alles met mate.

Leegtes laten in je muziek. Niet constant strings of bassen die alles opvullen.

Drums layeren.

Basisgroove van de drum met niet te exotische geluiden en niet te ingewikkeld maken. Eenvoud klink dikwijls erg dansbaar.

Af en toe eens een pitchbend van 12 semitones ertussen smijten.

Niet altijd alles via midi doen, sommige dingen live inspelen en meteen als audio opnemen.

Goed luisteren naar slechte muziek, zodat je weet wat je niét wil maken. Voor derest jezelf geen ristricties opleggen.

Soms muziek maken en doen alsof je een DJ bent (kill-eq enzovoort).

Soms muziek maken en doen alsof je een rocker bent (of gewoon beseffen dat eigenlijk een rocker bent). Stilstaan bij het feit dat er groepen zijn met 1 drummer, 1 bassist 1 gitarist en 1 zanger. Geen dertig synths boven elkaar plakken.

Er is niet altijd een baslijn nodig!

Muziek maken als je daar zin in hebt.

De belangrijkste: minder kijken/ zoeken/ piekeren over wat je wil hebben maar nog niet hebt en gewoon muziek maken.

Belangrijke tip (1): maak ook bagger! Laat je niet frustreren door een periode waarin er niets uit je vingers komt. Die bagger leidt tot een goede track. Daar moet je doorheen.

Tip 2: Verkoop nooit je spul en laat je vrouw/vriendin haar smoel houden. Ik ben bij teveel mensen geweest die hun hobby opgaven omdat de vrouw iets met de kamer wilde of het een te dure hobby vond.

Tip 3: Koop een relaxte stoel

Tip 4: Kill your darlings! Die geweldige synth die je als eerste had, maar niet klinkt bij de rest. Delete dat riffje! (sla hem wel even op als preset)

Tip 5: Varieer je niet suf! Veel artiesten (incluis me) willen innovatief zijn. Soms is dat niet nodig, de meeste goede tracks bestaan uit een paar goed uitgewerkte elementen. Een vriend van me zegt altijd: Gebruik 3 goede ideeen voor een track!

Tip 6: Koop goede monitoren! Je kunt niet zonder

Tip 7: Doe wat aan je kamer, HEEL BELANGRIJK

Tip 8: Maak je eigen muziek, maar wees niet bang om van anderen te leren en gebruiken. Veel gebruikte concepten worden gebruikt omdat ze werken, dat is niet voor niets.

Tip 9: Probeer eens de opbouw/melodielijnen/percussie van 1 van je meest favoriete track uit te schrijven op papier en probeer het (al dan niet met wijzigingen) zelf te maken. Je leert hier ontzettend veel van.

Tip 10: Samples bewerken, timing van synths en vette effecten, het is allemaal super en zeker nodig. Focus je eerst op een goed palet aan instrumenten, dat dichtsmeren is later pas belangrijk.

Tip 11: Begin eens met het outro en werk terug, het werk heel creatief om het eens helemaal anders aan te pakken.

Tip 4 van Subatomic.. bedoel je daarmee dat als je met een supergaaf synthlijntje ben begonnen en daar een track omheen hebt gebouwd.. maar dat het synthlijntje op e.g.m. niet meer werkt bij de rest.. dat je die delete ? (als een soort mal die je weggooit en met de restvorm verder gaat?)

Zoja, ben je dan niet te ver gegaan met geluiden erbij maken alsof het 2 verschillende nummer zijn? begrijp de tip niet helemaal.

Mijn interpretatie van Tip 4:

Wees niet bang radicaal te snijden, knippen of weg te gooien.
Ik trap nog wel eens in de valkuil krampachtig vast te houden aan een idee omdat het "iets goeds heeft". Of omdat er veel moeite in gezeten heeft. Of omdat het technisch hoogstaand is...allemaal nonsense argumenten om iets te koesteren.

Slecht = slecht, matig = slecht, en een beetje goed = ook slecht. Weg ermee.

Tip 4 van Subatomic.. bedoel je daarmee dat als je met een supergaaf synthlijntje ben begonnen en daar een track omheen hebt gebouwd.. maar dat het synthlijntje op e.g.m. niet meer werkt bij de rest.. dat je die delete ? (als een soort mal die je weggooit en met de restvorm verder gaat?)

Zoja, ben je dan niet te ver gegaan met geluiden erbij maken alsof het 2 verschillende nummer zijn? begrijp de tip niet helemaal.

Meestal leidt dat ene geluidje tot een inspiratiegolf (althans dat heb ik) waardoor je opeens een hele zooi er omheen bouwt. Soms klinkt dan die synth waarmee het begon ( die met dat geweldige geluid) niet zo best meer. Wat de meeste mensen dan doen is aan de rest sleutelen omdat die synth zo VET is, die mag er niet uit! Juist dan moet je hem gewoon zonder pardon deleten. 8D

Bijna= niet.

Tip 12: Minder is meer! Steeds meer synths en FX voegt weinig meer toe.

hier hoorde de quote van Matthew maar die is ge-delete :P

Precies, dat dacht ik ook. Als de rest afbreuk doet aan je eerste synthlijn, dan is "de rest" wellicht niet ondersteunend genoeg.. en zou ik de rest weggooien. da's 1

2, als er een splitsing lijkt te ontstaat tussen je vette synthlijn en je (door inspiratie-golf van het 1e geluid) gemaakte muzikale ondersteuning > tip 4

zoiets ? :)

Sorry dat ik mijn post verwjiderd heb.
Ik typte hem etgelijk met subatomics en las dat mijn post er egen toevoegin meer aan was...dus weg ermee...

Maar ik type iets in de richting:

Als je een geweldig synthlijntje hebt, dan zou ik DIE juist niet deleten.
Als de muziek eromheen afbraak doet aan dit geweldige lijntje zou ik de muziek eromheen herzien of deleten.

Zoiets was het geloof ik...

Back