De onthullende Productie-geheimen thread!

We zitten hier op 't synthforum, w.m.b. is er niks mis met goede dosis kazigheid ! hehe

Daarnaast, is het ook een kwestie van goed mixen, de kazigheid heb je zelf in de hand.. kan zo vet of kazig worden als je zelf wilt.
Als het moddervet moet klinken moet je harder je best doen, denk aan layeren/unison creeeren, compresie, stereo-effecten, speeltechniek etc

Het gaat hierbij mss nieteens om het resultaat, maar de manier waarop je werkt.

Waar je mss normaal een plugin opent, of los gaat in de sample-editor, of een lijntje tekent in je Automation-track.. moet je nu oplossingen bedenken met minimale middelen.

Moet wel zeggen, de Nord Modular is eigenlijk al weer té uitgebreid misschien.. maar ook daar zou je prima resultaten mee kunnen boeken.

Het gaat er ook om, om niet te vergeten dat je (waarschijnlijk) ooit met mss 1 synth ben begonnen en daar geweldige arrangementen mee maakte.
Toen kwamen er meer synths, en meer effecten en drumcomputers en .. Je sound gaat zeker plus-10 vooruit, maar je levert vaak in op arrangement en tijd (en dus creativiteit).

Om jezelf daaraan te herinneren, kan het heel verfrissend zijn soms 1 track, met 1 synth te maken.

There is no way to cheezyness, cheezyness is the way ;)

Laatst gewijzigd:
zit ik al te zeiken voordat ik tips geef...

dus bij deze een cheeze tip:
sample een 909 kick, en pitch deze 1 octaaf hoger, mix deze met het orgineel. heb je meteen die 90-ies cheeze kick.

en de non cheeze tip:
copieer je beat pattern, geef je copy een hele korte decay (plop plop) pitch deze en zet er reverb bij 100% wet.
mix weer het orgineel erbij.
zo kan je vette ambiance op je drumtrack krijgen, (als je van drum kit wisselt nog vreemder).

rompler ontcheeze tip:
copy je sounds(dubbel dus) en detune die zooi.

Nog een leuk trucje om je mix breder te krijgen..
Maak een stereo bus aan. en gooi alles erdoor heen, zodat je een soort 2e master krijgt.
hier een keiharde geflipte flanger overheen en een extra low pass filter.
dit er zo zacht in mixen dat je niet hoort dat het erin zit, maar wel hoort als je em mute.. even spelen met de hoeveelheid flange maar levert bij mij altijd erg leuke resultaten op..

Nog een leuk trucje om je mix breder te krijgen..
Maak een stereo bus aan. en gooi alles erdoor heen, zodat je een soort 2e master krijgt.
hier een keiharde geflipte flanger overheen en een extra low pass filter.
dit er zo zacht in mixen dat je niet hoort dat het erin zit, maar wel hoort als je em mute.. even spelen met de hoeveelheid flange maar levert bij mij altijd erg leuke resultaten op..

Krijg je dan niet een compleet rommelig-uit-fase-staand laag? Lijkt me dat je beter met een high pass kan werken voor dit doeleinde..

Inspirerende tips allemaal hier! veel ideeen op gedaan sinds ik dit topic aan het lezen ben, en wil zo ook graag mijn eigen steentje bijdragen!

Om mijn tracks wat dikker te maken pak ik meestal percussie of neem ik andere dingen op zoals een lepeltje in een kopje koffie laten vallen of gewoon met conga's etc, welk geluid ik maar kan opnemen met mijn mic, tot ik een stuk of 10 sounds heb.
Daar maak ik dan een x aantal sequences mee, distort ze daarna over te top en daarna een EQ erover heen( om alleen de frequenties op te vullen waar in je beat waar je het wat voller wilt hebben, zelf zit dat bij mij vaak in het mid)
Naderhand eventueel delay, reverb , stereo maken etc etc.

Iets anders wat ik vaak doe is mijn melodieen eerst opnemen, dan weer afspelen door een oude box en zet er dan 2 mics voor, dit haalt de scherpe randjes weg van het geheel en geeft met de mic en de speaker die ik gebruik een lekkere 80's sound.

holla!

Krijg je dan niet een compleet rommelig-uit-fase-staand laag? Lijkt me dat je beter met een high pass kan werken voor dit doeleinde.

Het is zeker een rommelige laag.. als je het solo beluisterd.. maar in de mix (Moet erbij vertellen dat ik hiphop maak) klinkt het altijd lekker.. vooral in het laag.. hoog gaat het rommelige opvallen. in het laag werkt het prima!

helemaal goed, helaas niet illegaal te downloaden, dus de meesten kennen het niet (gebruiken) :D

dat denk jij :dubbel:

In de ban van de ring modulator:

Een ring modulator vermenigvuldigd signalen.
Als je dat in frequenties zet dan word dat f1+f2 en f1-f2.
Zijn f1 en f2 gelijk, dan is f1+f2=2xf1
Hiermee kan je dus harmonische vervorming maken en ook nog eens nauwkeurig aan het origineel toevoegen.

Ik zal binnenkort ff een g2 patchje posten die dit zeer uitgebreid laat zien, helaas nu ff geen tijd.

In de ban van de ring modulator:

Een ring modulator vermenigvuldigd signalen.
Als je dat in frequenties zet dan word dat f1+f2 en f1-f2.
Zijn f1 en f2 gelijk, dan is f1+f2=2xf1
Hiermee kan je dus harmonische vervorming maken en ook nog eens nauwkeurig aan het origineel toevoegen.

Ik zal binnenkort ff een g2 patchje posten die dit zeer uitgebreid laat zien, helaas nu ff geen tijd.

Hier voeg ik met groot plezier de RingThing van Electro Harmonix als tip aan toe.
Leuk van deze ringmodulator is dat hij de input kan analyseren.
En hieraan de carrier kan koppelen.

In normale taal: dit ding kan je input "volgen" en is dan altijd in tune.
Leuk!

Back