De onthullende Productie-geheimen thread!

Veel koffie :koffie: en vandaag vanwege de aanhoudende hitte (meer dan 37 graden buiten) een lekker koud Belgisch biertje :biertje:

Wat volgens mij bijna het belangrijkste is is een goede atmosfeer/ambiance om in te werken en voldoende back-ups maken.

Helaas geen Batman kostuum heb :D

Expres iets waarvan je weet dat het absoluut niet werkt in je track gooien om daarna weer een creatieve oplossing te kunnen bedenken om te zorgen dat juist dat ineens wel heel goed werkt. Kan heel verrassend uitpakken als het lukt

Een ABBA truuk:

Dezelfde track nog een keer opnemen, met alle instrumenten vervangen door een andere sound.
Die mix je af op desk 2, tegenwoordig PC2, Die sync laten lopen en daarna samenvoegen wat verrijkt.

Omslachtig is het wel, maar het levert dezelfde "spanning" op als wanneer je 2 platen door elkaar mixt.

Zo springt je track er heel fris uit.

'n tip van ludwig von beethoven:

wanneer je 's avonds aan een compositie hebt gewerkt en je staat 's morgens op met de melodie nog in je hoofd, weet je dat het een goede melodie is...

(is hier reeds vermeld onder nachtje erover slapen)

jay

Niets zo erg dan een crashende computer door bijv. blikseminslag en al je muziek kwijt zijn. (been there).
De stroom stekkers of stekkerdoos uitrekken als het bliksemt, ramen dicht doen en vooral niet met je laptop onder een boom zitten.:D

Ook goed om te weten, als er ooit een EMP (electro magnetic pulse) wapen, HEMP (high-altitude electromagnetic pulse) wapen of gewoonweg een atoombom wordt ingezet en je niet te dicht bij de ground-zero zit dan helpt een kooi van Faraday. Als je studio niet in zo'n kooi zit dan kan je voor de goedkopere oplossing gaan: alles in de auto - deze is namelijk ook een kooi van Faraday (maar wel zorgen dat er niks tegen de metalen delen zit).:okdan:

Mijn productie geheim is GEEN INTERNET in je muziekhok.

En bier... wel bier.

Inderdaad een hele goeie tip! Geen internet en geen games installeren op je computer.

Ben nu iedere keer als ik een beetje vastzit met mijn muziek aan het gamen en raak ik dus weer afgeleid. Maar aan de andere kant misschien ook weer goed, even met iets anders bezig zijn en dan weer met een frisse kijk terug aan de slag!

Ben nu iedere keer als ik een beetje vastzit met mijn muziek aan het gamen en raak ik dus weer afgeleid.
maar dat je vastzit qua muziek heeft nutuulk weinig te maken met wat je daarna dan maar gaat doen; het gamen is gevolg, niet oorzaak...
je kan uiteraard ook gewoon vast blijven zitten en wachten zonder iets anders te gaan doen maar da's vrij saai nutuulk :D

Vast een oude tip, maar ik zet hem er toch maar bij: Als je een synth opneemt, op de (analoge) mixer alle kanalen behalve het kanaal wat je aan het opnemen bent muten. Zo voorkom je onnodige ruis.

Zet eens een analyzer plugin op de master out van je analoge tafel en ga eens je kabels verleggen, experimenteren met netfilters, afscherming op kabels etc, kan is groot dat je je noisefloor zo met een dB of 10 naar beneden krijgt

Praktisch beginnerstipje die ik nog niet gelezen heb hier:

Wanneer je een volgende dag verder gaat werken aan een track, sla dan eerst een kopie van het project op. Een backup als het ware. Soms zijn er van die dagen dat je de hele boel verkloot door teveel toe te voegen of iets dergelijks. Zo kun je altijd weer terug naar hoe het was. Ik doe dit ook tijdens het werken als ik op het punt sta grote veranderingen te maken.

Hier ben ik mee gestopt :)

Het is net de uitdaging om door te gaan. Je zit te vaak te denken of je wel verder kan of toch maar best een kopie zou bewaren enz. Stil staan is achteruit gaan niet waar? Als je je hersenen te vaak gebruikt voor dingen als dit, gaat dit ten koste van creativiteit en zelfvertrouwen in de studio. Gewoon gaan met die banaan en zien waar je uit komt.

Voor wie last van een writersblock heeft, maak 10 kutnummers in een week tijd , drink daarna minimaal 2 liter bier van je favoriete merk, slaap goed uit, regel een goeie wip, (2 mag ook) sta op met een heerlijke koffie van vers gemalen bonen, bel af voor je werk, zet je telefoon uit en maak de track.

Het kan overigens geen kwaad om een wandelingetje buiten in te lassen tussen het maken van de kutnummers en het drinken van het bier. De wip is wel absoluut wel noodzakelijk, maar vergeet niet dat dit een hoger doel dient, dus neem er de tijd voor.

Verder genoeg water drinken en fruit eten, maar dat spreekt voor zich natuurlijk.

De hoogte is altijd omgekeerd evenredig aan de lengte / 2.

Materiaal desch constructie, hangt een beetje van de eigen voorkeur af.

rubberen stootbandjes voor wanneer de wip omlaag komt om de klap op te vangen is nutuulk ook niet geheel onbelangrijk...
maar die tip van 10 kutnummers is sowieso ende uberhaupt een goeie! :okdan:

of een waterbed ; 1 stoot en het bed doet de rest?was er al geen topic op dit forum met als titel ; maak bewust een kutnummer?is het daar(voor) dat je inspiratie haalt gedurende de wip?

Back