De onthullende Productie-geheimen thread!

Mijn geheim (voor zover het een geheim betreft...en na dit bericht al helemaal niet meer) is dat ik bij elke belangrijke fase in een nummer m'n vrouw laat luisteren.
na tijden met een nummer gekloot te hebben hoor je bepaalde dingen niet meer. Een beetje te vergelijken met iemand die je elke dag ziet en niet ziet veranderen terwijl iemand die je tijden niet ziet kan zeggen "je bent behoorlijk afgevallen" (of aangekomen :D ).

Hoe dan ook ik vraag vaak mijn vrouw om haar mening en die haalt er vaak feilloos een aantal tekortkomingen uit of geeft suggestie voor hoe het beter c.q minder beroerd kan.

"klinkt lekker, maar......" waarna vervolgens het hele nummer op de schop kan.
Of nog erger. "hmmm......." en ik ben weer dagen van de straat.

groet

Tom

Origineel geplaatst door Slipperman

Als ik ga mixen doe ik sowieso me master outs op -2.5 zetten. ALtijd zorgen dat de rode ledjes in jemixer nooit gaan branden. Alleen de gele en groene :) dan zit je mix redelijk goed qua volume.

Hmmm, m'n mixer staat altijd flink in het rood te gaan. Maarja, dat kan een Mackie wel hebben :)

Enkele kleine tips mijnentwege:

- Gesampelde stringpads klinken soms nogal 'dun'. Je kan ze aandikken door er een zaagtandpad achter te plakken.

- Neem een bepaalde pad of sequence op in je sequencer en pan deze uiterst links. Kopieer hem naar een tweede track en pan deze uiterst recht. Verschuif dan de rechter een aantal milliseconden (afhankelijk van het ritmetempo). Je krijgt dan een erg breed stereobeeld. JMJ gebruikt deze techniek veelvuldig op de strings van Equinox.

- Statische brasspads kan je aantrekkelijker maken door met 2 saw's te werken. Op de eerste saw doe je een kleine pitchbend naar boven (via pitch EG) en op de tweede doe je dit ofwel niet, ofwel een beetje naar beneden.

- Voor SY77/99 FM-gedeelte: Neem een carrier en zet de frequency op fixed, bv 0.1 Hz (je krijgt een LFO-achtig effect - tremolo). Programmeer nu de pitch EG waarbij de pitch begint op de originele frequency en hoog of laag eindigt. Zet dan de pitch sensitivity van alle andere carriers en modulators op '0' en die van onze ene carrier op 7. Dit geeft knappe effecten à la Vangelis.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft ;)

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
Enkele kleine tips mijnentwege:

- Gesampelde stringpads klinken soms nogal 'dun'. Je kan ze aandikken door er een zaagtandpad achter te plakken.

als je geluiden stapelt wordt het altijd dikker, idd een goede tip.
Dit kan ook met bassen en leads trouwens

Mijn tip is voor de mensen die lopen te janken dat hun strings en leads niet vet klinken:

Als het maar niet wil lukken om de strings en leads vet te laten klinken, ga dan niet uren lang met effecten en synthese dingetjes klooien, maar zorg dat je de juiste akkoord gebruikt, voeg noten aan het akkoord toe. De meeste mooi akkoorden zijn 4 voudig of meer. Als je eenmaal een mooi breed akkoord heb, ga dan pas kloten met effecten en synthese etc.

Voor al die mensen die bang zijn om hun geheimen prijs te geven
:kont:

nou ik ga weer muziek maken:doei:

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Hmmm, m'n mixer staat altijd flink in het rood te gaan. Maarja, dat kan een Mackie wel hebben :)

auw dat doet pijn aan me oren...

lekker met hoofdtelefoon. ook goed voor je boxen als alles er zo hard doorheen word geperst... veel platen zijn tegenwoordig erg slecht gemixt door dat soort dingen. zo klinkt een mix niet lekker

Origineel geplaatst door Slipperman
auw dat doet pijn aan me oren...

lekker met hoofdtelefoon. ook goed voor je boxen als alles er zo hard doorheen word geperst... veel platen zijn tegenwoordig erg slecht gemixt door dat soort dingen. zo klinkt een mix niet lekker

Wat ik bedoelde te zeggen, is dat je het niet hoort dat 'ie in het rood gaat (ik heb het natuurlijk niet over 10 dB of meer....
Platen die slecht gemixt zijn.....da's een ander verhaal. Als je het soort platen bedoelt dat vervormd klinkt, dan is dat meestal zo bedoelt en bereikt door de gain van de individuele kanalen te oversturen.

Ze proberen hiermee te bereiken dat een track (dance meestal) krachtiger klinkt. Tsjek de oude Chemical Bros.

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat je het niet hoort dat 'ie in het rood gaat (ik heb het natuurlijk niet over 10 dB of meer....
Platen die slecht gemixt zijn.....da's een ander verhaal. Als je het soort platen bedoelt dat vervormd klinkt, dan is dat meestal zo bedoelt en bereikt door de gain van de individuele kanalen te oversturen.

Ze proberen hiermee te bereiken dat een track (dance meestal) krachtiger klinkt. Tsjek de oude Chemical Bros.

Denk dat daar veelal distortion wordt gebruikt wat anders en precieser kan worden ingestelt dan letterlijke oversturing van je signaal. Oversturing van je mixer kanalen zou ik nooit doen... Mengtafels zijn hier niet voor gemaakt (ookal zouden ze het kunnen hebben) en daarnaast hoor 'jij' het niet op jouw hoogwaardige aparatuur, maar gaan er misschien op goedkope stereosetjes opeens allerlei dingen mis...

Gebruik liever een goede multiband compressor, op de juiste manier, om je signaal omhoog te boosten...

Origineel geplaatst door Almeros
Gebruik liever een goede multiband compressor, op de juiste manier, om je signaal omhoog te boosten...

Uhm, dit is heel iets anders dat gainen, gainen is in principe gewoon distortion.. kan best. 8~

Ach jah...tis inderdaad ook maar net wat je voor sound wilt bereiken! 230 op je inputs klinkt ook best VET 8~

230 rechtstreeks als sinusoscillator door je monitors is ook best VET :)

Choir:

- neem een mic en sample een "Oooooh" of "Aaaaaah" van je eigen stem.
- knip en zorg dat je 1 cycle overhoud die, als je hem loopt, overeenkomt met het origineel.
- copieer de sound nogmaals en transponeer deze 1 octaaf lager.
- maak van het mono signaal een stereo stereo signaal.
- gooi er wat chorus overheen (tweaken naar eigen smaak).

ready.

Origineel geplaatst door 6 trak
Choir:

- neem een mic en sample een "Oooooh" of "Aaaaaah" van je eigen stem.
- knip en zorg dat je 1 cycle overhoud die, als je hem loopt, overeenkomt met het origineel.
- copieer de sound nogmaals en transponeer deze 1 octaaf lager.
- maak van het mono signaal een stereo stereo signaal.
- gooi er wat chorus overheen (tweaken naar eigen smaak).

ready.

dit met andere goede synthchoirs en mellotron choirs overdubben en alles lekker in stereoveld wegplaatsen. Krijg je echt vet geluid mee.

Denk dat daar veelal distortion wordt gebruikt wat anders en precieser kan worden ingestelt dan letterlijke oversturing van je signaal. Oversturing van je mixer kanalen zou ik nooit doen... Mengtafels zijn hier niet voor gemaakt (ookal zouden ze het kunnen hebben) en daarnaast hoor 'jij' het niet op jouw hoogwaardige aparatuur, maar gaan er misschien op goedkope stereosetjes opeens allerlei dingen mis...

Soms wordt een bepaalde sound juist gemaakt door oversturing in je mixer, de bekende distorted TB 303 sound is daar één van. Alle signalen in het rood lijkt me ook geen goed idee maar als je een bepaalde sound wilt creeren met gaindistortion dan kan dat heel goed klinken. Het ligt dan wel vooral aan je mengtafel of dit 'prettig' gaat klinken of niet.
De éne gaindistortion is de andere niet.

Tom

geweldige topic mensen!!! ga zo door :halleluja

Let op dat als je gaan pannen met stereo sample delays (bv L=R+15ms) dat het in jou studio helemaal de shit kan zijn, maar dat zodra de speakerplaatsing verandert het hele stereobeeld ook veranderd. Als je van tevoren weet hoe de setup zal zijn (denk aan theatershows. optredens) is het veel realistischer om deze manier van pannen te gebruiken samen met de "oude" manier.

Geheimen, ....tja (mijn producties klinken natuurlijk erg goed hahaha 8o) )

Nou buiten de keuze van sounds vind ik de balans in de mix erg belangrijk...
Je kan bv een dunne sound gebruiken die toch zijn plaats heeft in de mix als aanvulling.
Ik laat mijn Cubase vaak gewoon lopen en ga met mn synths een mooie balans vinden zodat alles op zijn plaats valt zegmaar..zodat het als het ware 'Hi Fi' klinkt, clean, diep en transparant ook al zijn de sounds goor....daar kick ik op...

En qua soundkeuze...tja als een geluid je niet bevalt kun je er altijd andere dingen mee doen...te dunne strings kun je langzaam arpeggieren, een te vette lead doe je op de 1e tel, een slap snaretje doe je syncopisch en wat zachter tussen de drumsounds...

Qua effecten, tja gebruik gewoon de effecten in je synths, een stereo time delaytje op een baslijn, een chorusje op een arpeggio......
Mensen klagen altijd over de 'ingebouwde' effecten in synths, maar kom op zeg, als je een goede mix hebt, klinkt het lekker of niet en dat wordt er echt niet beter op met een Lexicon delay of wat dan ook !

bwah de christov tips danmaar

combineer drumklanken, layer ze...dus bv 2kicks uit 1 drumsloop en 2 snarers uit de zelfde of uit 2 drumloops elke 1 kick en 1 snare pakken en dan layeren

als je met tracker werkt zet hem ipv 90 op 180 bpm, zo kun je uitgebreidere ritmes maken...

kicks meer in het laag eqen en snares meer in het hoog...

drums compressen

bass ook

voorderest mix ik ngo slecht en heb ik geen kaas gegeten van eq

Dat is op zich best een goeie hans.

Ik zelf heb geen tips&tricks.

Wel een vraagje dit weet ik gewoon nog steeds niet.

Ik weet dat je je synth altijd vol open moet zetten,

Ik dacht ook te mene dat je op je mixer al je kanalen op o db moet proberen te houden, maar als ik de gain ook nog ga
gebruiken vliegen mijn monitors speakers eruit denk ik zo...

Wie kan mijn dit uitleggen hoe dat werkt, want ik ben nu zover dat ik aardig uit de voeten kom met synths,
maar in mixen ben ik echt een lul. haha.

Back