De onthullende Productie-geheimen thread!

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Hier is een truuk a la Marcus Miller:
Dubbel een synth-baspartij met een basgitaar. Hierbij is het vooral
lekker als de synth erg laag is en/of een langzame attack heeft en de basgitaar
juist veel attack en hoog heeft . Vooral een slap-bas klinkt heel lekker dan. Gebruik
zo min mogelijk compressie op de basgitaar om de dynamiek goed uit te
laten komen. Je kunt, als je wilt, beiden nog door hetzelfde effect halen, zoals
een chorus... maar meestal klinkt het beter als je dat niet doet.

Een variant is een truuk van Jaco Pastorius: speel op een basgitaar twee keer
dezelfde partij in, de ene links, de andere rechts. Omdat je natuurlijk nooit precies
hetzelfde speelt krijg je een lekker ruimtelijk flanger effect.

Kun je geen basgitaar spelen? Leet het dan maar! 8)

kijk dat zijn de beter tips !
al ben ik al redelijk bekend mee (al dan niet met basgitaar maar dat terzijde)

maar nog een leuke tip

speel eens met 2 synths tegelijk
dan heb je namelijk veel meer control over het dichtslippen van de melodie wat bij het laag op laag opbouwen snel gebeurt.

dezelfde partij in, de ene links, de andere rechts. Omdat je natuurlijk nooit precies

pas wel op met stereo baspartijen als je je werk op vinyl wilt uitbrengen, stereo bas is namelijk moeilijk te snijden..

Mmm als ik dat zou doen, zou het wel een beetje erg letterlijk 'out of phase' gaan lopen8o)

Origineel geplaatst door DJB

Bijvoorbeeld: over Cmin past heel mooi G#maj, Bes ook wel als bridge....

mwa,.. omdat in G#maj... G#maj & C- 2 tonica's zijn vind k het nogall plat klinken.
...Als je dan toch in een tonica wil blijven zou 'k eerder opteren om dan een rechtdoor baslijntje in g#maj en die wat opfleuren met kwarten-voicings of zo.

jzz

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
bij lage 'agressieve strings' (ala superstring - cygnus x)
om een octaaf lager een bepaalde noot uit de 3 noten accoord te pakken (vaak middelste) hierdoor krijg je extra power in de melodie

(wie wist dit niet :D )

huh ?

Gitaarwerk bedoelt het spelen van een accoord in de eerste omkering, denk ik.

CMineur (C Es G) met een Es in de bas, bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door GREENSKiN
Gitaarwerk bedoelt het spelen van een accoord in de eerste omkering, denk ik.

CMineur (C Es G) met een Es in de bas, bijvoorbeeld.

of waarsch de omkering G C bE met C in de bas... lijkt me logischer
... t lijkt me geen goed idee om guide notes in de bas te nemen

jzz

Iets wat ik nu gebruik is het volgende:

Ik neem een deel van alles totale audio (dus wat ik zeg maar live inspeel op meerder modules, samplers, synths what ever tegelijk.) op 1 kanaal (wel stereo). Hier kan dus niks op gemixt worden aangezien alles door mekaar staat in die zin dat het het zelfde principe is als het gehele nummer met oscilator bekijken...)

Dan als er bepaalde stukken wat harder moeten klinken deze overdubben op een apart mono kanaal en hier eventueel een effect overheen plaatsen (chorus ofzoiets dergelijks.)

Dan klinkt het geheel toch wat ruimer qua effecten. Wat er eigenlijk hier staat beschreven is dus een geluid in stereo, zelfde in mono eroverheen en daar effect op. het effect is dan wat minder rauw. Je hoort het origineel dan wat beter en het kan als je het wat lager in mixt of zelfs gaat pannen leuke effecten opleveren. Soort van de geluidjes laag in de mix die niet opvallen maar als je ze wegneemt dat je wel wat mist...

Wat ik merk is dat men vaak naar rechts geluiden gaat pannen als eht ergens komt te staan. Probeer als je dit geneigd bent ook eens de linker kant.

Of een combinatie van pan effect (links-> rechts -> links. Dus telkens herhalend) maar dan ook volume even redig op en neer te laten gaan. Lijkt het alsof de bron rondcircelt. is ook wel grappig (soort van rotary achtig iets.) (Hier evt. kleine chorus op maakt het wat warmer en meer leslie achtig )

wow wat een goeie tip zeg, ik hem vandaag gebruikt en het werkte

Origineel geplaatst door Origin X
Natuurlijk bij iedereen bekend marr ik plaats et toch eve:

Heb je in je eindmix een instrument wat (irritant) overheerst, bijvoorbeeld een bepaalde trom, zet dan een parametrisch EQ op dat kanaal, zet de Q vrij hoog,en de gain heel hoog... Ga dan aan de frequentie draaien totdat het hele zooi vreselijk gaat kraken. Je hebt nu de storende frequentie gevonden. Wat je nu alleen hoeft te doen is de gain onder de 0 DB te draaien (hangt ervan af welke waarde) en je zult zien: het instrument past veel beter in de mix.

Ook door met de frequentie te switchen van het parametrisch EQ krijg je een bepaald effect, een gratis flanger.

Hier is een truuk a la Marcus Miller:
Dubbel een synth-baspartij met een basgitaar. Hierbij is het vooral
lekker als de synth erg laag is en/of een langzame attack heeft en de basgitaar
juist veel attack en hoog heeft . Vooral een slap-bas klinkt heel lekker dan. Gebruik
zo min mogelijk compressie op de basgitaar om de dynamiek goed uit te
laten komen. Je kunt, als je wilt, beiden nog door hetzelfde effect halen, zoals
een chorus... maar meestal klinkt het beter als je dat niet doet.

dan loopt de boel uit fase in de bas.

Om een leuk Fx te maken:

Maak of zoek een apart geluidje en gooi het door een tempo-delay met veel feedback...Laat dit geluid door een compressor gaan en stuur via sidechain een kick in...En voila...Lekker pomp fx !!
Om wat CPU te besparen kan je beter het FX opnemen en op een track opnemen en dan door de compressor laten gaan

Je beats door die multiband compressor van akai-collection heen halen kan ook hele verbluffende effecten opleveren

als je bij bv. een trance track de bassline iets te basic vind klinken, een paar miliseconden vertraging, komt het geheel wat vetter over :geslaagd:

Origineel geplaatst door Nik
dan loopt de boel uit fase in de bas.

Goh, dat heb je vlug begrepen! :geslaagd:

Luister maar eens naar "Hejira" of "Don Juan's Reckless Daughter" van Joni Micthell,
waar Pastorius vaak dat soort geintjes uithaalt. Je moet wel creatief zijn met EQ
om de boel in te tomen, maar het effect is heel erg cool.

over het algemeen klote ik ook maar wat aan, en als het lekker klinkt dan klinkt het lekker 8o)

maar wat ik wel eens doe is . ik ben niet fingervlug met een melodie is spellen en als ik dan een melodie in mij hoofd heb kan ik deze nooit op bv 135bpm in spelen,want mijn dikke worsten finger kunnen het niet bijbenen. dus wat doe ik ik speel de melodie op bv 100 bpm in. klinkt natuurlijk nergens naar maar als ik hem dan weer op 135bpm zet, dan is daar het melodietje wat ik in mij hoofd had. hier en daar wat bijschaven en klaar.

misshien al een eeuwen oude truk voor sommige mensen,ik nie weten maar ja ik ben ook niet eeuwen oud en heb het dan toch zelf gespleeld :)

Oké dan.
Hier wat van mij omdat ik ook een paar dingetjes gelezen heb die ik nog niet wist.

Ik gooi het over de compressie boeg omdat ik daar tot nog toe weinig tips over heb gelezen.

- Als je een vette bassound hebt die de kick af en toe weg drukt; een compressor op de bas zetten en de kick in de sidechain invoeren. Elke keer als de kick klinkt, wordt de bas geduckt (instellen naar smaak) en blijft je kick goed doorkomen. Als je het goed doet valt hjet niet op dat de bas wat geduckt wordt.

- Een flinke galm op een sound houden zonder dat deze de mix dicht smeert.
De galm op 2 apparte kanalen laten terug komen en flink compressen, daarna weer terug voeren in de mix. Omdat hij zo hard gecomprest is hoef je de galm niet zo hard terug te zetten in de mix om hem toch goed te blijven horen. Zo houdt je de boel een beetje open en klinkt er toch een vette reverb op je sound.

- Attack van een sound langer maken door de attack van de compressor zo snel mogelijk te zetten. Dan experimenteren met de tresholdknop om net het topje van de attack weg te halen zodat de aanloop net voor de attack, de attack zelf, en de decay net na de attack, even hard klinken. Dit weer oppompen maakt dat de attack langer duurt en daardoor veel meer ballen geeft. Leuk voor kickdrums.

- De bas en kick samen door één compressor halen geeft vaak meer samenhang tussen die twee.

- Vergeet niet je gate te gebruiken bij compressie want je pompt ook de ruis op.

- Meestal compressie voor eq omdat je niet wilt dat je eq-settings door de compressie weer teniet gedaan worden. Is niet heilig maar wel vaak beter.

- En tenslotte, na het masteren met compressie op je track, ga nog even alle freq.gebieden af want compressie (ligt geheel aan de instelling en soort compressor) kan gevolgen hebben voor je zorgvuldig uitgebalanceerde frequentie spectrum. Eventueel nog een tikkie na eq'en.

gr. Tom:doei:

voor rm1x en waarschijnlijk ook wel rs7000 gebruikers

gebruik je arpergiator eens uit op een drumkit zoals snare/clap-kit (realtime opnemen)
zet hem wel iets langzamer dan 100%, 150 of 200 afhankelijk van je bpm.
gooi er daarna een mididelay met note-shift overheen.
neem met overdub op en mute af en toe "op het gevoel".
de originele noten worden dan weggehaald maar de midi delay worden in het gemute stuk nog wel afgespeeld.
eventueel in grid of stepmode de irritante of overbodige noten weghalen
et voila instant brakes en vage bijna niet te verzinnen drumloops

enne als je de arp gebruikt (als melodie) zet dan ook eens de velocity op random
het swingt meteen een stuk meer

oh ja en als je een melodie opneemt zet de bpm op de helft van de originele waarde (bijv. 75 ipv 150)
zet alle andere tracks op 50% timeshift, neem je melodie op
deze is nu net zo lang als de rest maar je pattern blijft hetzelfde
wel weer bpm en alle oorspronkeliojke waardes terugzeten
dit kan natuurlijk ook met timeshift 25 voor alle tracks en 400 voor de op te nemen track maar dan word hij dus vier keer zo lang

Nog een kleine tip (ik weet niet of hij al genoemd is).

Speel een melodietje in en gebruik daarna je sequencer (cubase e.d.) om er nog extra noten bij te zetten. Zo krijg je melodietjes die je niet kan spelen met je handig en gaaf klinken.

Voor diegene die eens wat anders willen dan de standaard 4/4 maat.

Het is erg leuk om dit eens te experimenteren. Zet de maatsoort in je programma op een andere maatsoort; 6/8 ofzo (zo gek als je wil, maar je moet het wel kunnen volgen anders speel je zo raar)

Als je dan eenmaal iets heb staan dan zet je de maatsoort weer op een andere; 12/16 bijv. en doe je hetzelfde in dezelfde toonsoort bijv. (met de net ingespeelde track op mute) en dan zet je hem weer op 4/4 en speel je de beat in.

Wat je dan krijgt zijn ritmisch hele interressante dingetjes, je moet ervan houden

En voor galm, -en misschien is-tie al lang geweest- dat zuigende effect wat ze soms aan zang meegeven, vooral bij rock/gitaar muziek is het te gek. Je neemt een inverse reverb met daarover wat distortion en die neem je apart op. Vervolgens schuif je de galmtrack een stukkie terug zodat hij gelijk eindigt met de zang << dus als de zanger z'n laatste woord in de zin heeft gesproken stopt acuut de galm. En de galm begint dus ook eerder dan de zanger wat het zo 'zuigend' maakt, dit is een zeer agressief en mooi effect. Werkt ook mooi op synth-leads en FX en op een snare

Laatst gewijzigd:
Back