van Soft naar Hard....

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Nu weten de meeste dat ik niet zo'n technisch wonder ben zoals de meesten hier, dus wellicht is mijn vraag daarom valide;

Al een tijdje maak ik muziek op mijn computert, eerst met Reason, nu met Live en Pro Tools (PT voornamelijk voor afmixen). Ik gebruik softsynths, maar feitelijk gebruik ik voor 75% samples om een track te bouwen.

Nu we in het tijdperk van software synths enzo zitten, dalen de hardware prijzen als een idioot. Mijn gevoel zegt, wil je hardware verzamelen om een goeie studio te bouwen, dan is nu de tijd er rijp voor. Ik zie soms spullen die normaal 3000 euro zijn, ineens voor onder de 1000.

Misschien ben ik een broekie als ik opgewonden raak van het aanzicht van een MPC60, MPC2000XL of bijv een Korg MS2000 en eigenlijk alleen kan verklaren dat, door het uiterlijk van zo'n bak, die opgewondenheid ontstaat.
Dus schaamteloos laat ik hier de vraag maar vallen:

Wat voor andere voordelen, buiten hoe stoer die machines eruit zien, heeft iemand nou als hij thuis werkt met Live, Pro Tools M Powered, Korg Legacy digital collection, Minimoog, Moog Modular V, Fabfilter, afmix filters
en house maakt a la switch, herve, stupid fresh, sinden, etc. (Veel sample werk, toegevoegd met een bassline.. verder weinig synth melodieen, op een enkele lead na). om een MPC bla bla, Korg MS2000, Juno 6 of Juno 106 etc te kopen?

Misschien zoek ik rechtvaardiging om als een gek al die toffe dingen te kopen ;)
maar nu heb ik dat nog niet.

Een hardware synthesizer kopen kan natuurlijk nooit kwaad. Aangezien veel synthesizers een bepaald klankkarakter hebben, kun je natuurlijk prima sounds daarmee maken die je vervolgens weer sampled in het digitale domein.

Een MPC kan misschien wel wat overbodig zijn. Het is zeker een leuk ding voor livewerk maar in feite meer een drumsampler dan een dedicated sampler (dus meer een simpele sampletrigger). De drumpads zijn wel heel handig om MIDI-nootinformatie mee te versturen, om zodoende bijvoorbeeld live drumpatronen mee in te programmeren. Hiervoor zou je natuurlijk ook voor een goedkopere optie kunnen kiezen, zoals de Akai MPD24.

Ik zeg. Je moet ze kopen als je ze wil hebben.

In je workflow integreren als je 100% met software kunt (en doet) werken. Niet doen!
Integreren breek je je hoofd op.

Als je een klankbron of een effectunit wil integreren, kan dat allemaal best. En als je een mpc gebruikt om buiten de pc beats om te maken, ook best.

Maar verder, het kost je een berg kabels, interfaces, problemen waar je met alleen software niet op stuit, etc. (edit: en problemen waar je met alleen hardware niet op stuit ;))

De klankverschillen tussen hardware en software zijn inmiddels ook minimaal, en er is software van een paar honderd euro waarbij synths van tegen de 1000 euro verbleken. En andersom.

Kortom, doe het als je het wilt. Maar weet waar je aan begint.

100% nodig is het niet, maar ... wél leuk!!

Laatst gewijzigd:
maakt niet uit of het nu om hardware of software gaat problemen zijn er altijd :)
en het zit eerder bij de software kant dan bij de Hardware.

Het is wat Roel zegt, inderdaad, integreren is vaak een hoop gedoe...
Maar al die mooie knopjes, lampjes, toetsen, geur, displays en sfeer daar kan software nooit aan tippen :halleluja

Ik heb zelf nu een vrij fijne combinatie van soft- en hardware staan en ik moet eerlijk zeggen dat ik toch vaak te veel neig naar de software, simpelweg omdat het (meestal) meteen werkt, snel opgeroepen is, veel controle (soft-fx erover) etc..
Toch merk ik dat de hardware een aparte smaak aan mijn muziek toevoegd en ik zou dus ook niet zonder willen/kunnen. Nu ben ik ook 'opgegroeid' met hardware, dus ik kan me bij een studio ook niets voorstellen als er geen toetsenbakken staan. :engel:

Gewoon kopen die handel dus :verkoght:

haha te gek!

ja idd, ik denk dat ik me wel zal beperken tot die speciale synths. Een mpc koop ik ooit wel eens voor de leuk, want dat ding werkt op mij als een centerfold playmate.

Om de reden die Roel geeft heb ik onlangs mijn amateursetup radicaal gescheiden in een software en een hardware gedeelte (met eventueel een Midi-laptopje). In mijn vroegerige setup greep ik naar vaak naar software als er keuze was en mn hardwarebakken stonden te verkommeren. Maar na de "scheiding" ben ik veel creatiever beginnen omgaan met hardware synths b.v de sequencer van de ene synth gebruiken om de andere aan te sturen en daarop de filters van nog een andere plaatsen en afwerken met een paar pedaaltjes. Het voelt meer ehh... "ambachtelijk" aan om op deze manier te werken.

Voor mij is de hardware vooral fijn omdat elk ding z'n eigen schuifje heeft. Ben niet aan het zoeken naar de juiste controller ofzo... Heb wel langzaam m'n sampler vervangen door de simpler van Ableton... maar knip nog steeds m'n samples in m'n Ensoniq. Vooral de EPS16 en de ASR10 zijn erg fijn bij het zoeken naar het juiste stukje uit 'n sample.

Maar toch... de strings van de Juno60... het dikke geluid van de Arp... en de toegankelijkheid van de 101 en de JX-3P...

Blijf toch meer 'n hardware man... ben ook van mening dat als je genoeg aan je geluidskaart uit geeft je erg ver komt. Zolang je niet je 10 stereo software sporen door 'n mini jack uit je PC probeert te proppen...

Hardware en software die horen toch bij elkaar waarom moet je die dan gescheiden
houden ? het is juist een uitdaging om beiden zogoed mogelijk te combineren.
Maak zelf gebruik van zowel hardware samplers als software en dat werkt prima.
Ik ga zeker niet dingen uit de weg maar gewoon zoeken naar een creatieve
oplossing zodat je er goed mee kunt werken.

Hardware en software die horen toch bij elkaar waarom moet je die dan gescheiden houden ? het is juist een uitdaging om beiden zogoed mogelijk te combineren.

Een uitdaging is het inderdaad. ;) Ik heb gemerkt dat er zo veel minder frustraties zijn (tof he, eerst een halfuur je setup veranderen, dan een halfuur naar dat ene ding zoeken dat niet gaat -hmmm... zou het aan de software liggen, zou het aan de hardwarel iggen?- en dan een uurtje muziek maken), veel tijd gespaard en mssch was het gewoon tijd voor 's iets anders. Ik ben ook een vrij chaotisch persoon (en een goede bibliothecaris:) ) Ik durf mn setup wel regelmatig veranderen, na alles goed gedocumenteerd en opgeslagen te hebben. En voor het gemak sample ik dan enkele stukjes in, die ik dan als "demo" gebruik in mijn software setup. Zo zou je inderdaad van integratie kunnen spreken. En als alles klikt, begint het grote werk natuurlijk.

als je nieuwschierig bent naar hardware (analoog of digitaal), bedenk eerst wat je voor iets wilt.

een monosynth met vlezige of puntige bass sounds, een polysynth voor allerlei string of brass sounds, een alleskunner zoals de nord modular... is het alleen een sexy apparaat of kan je hem ook heel goed gebruiken in je setup ?

het is altijd leuk om een apparaat fysiek beet te kunnen pakken en er mee te spelen in plaats van zo'n scherm. misschien krijg je wel een hele hoop inspiratie op deze manier :)

ik zou alleen hardware gaan voor "signature sounds" en karakter. Die lead of bas die naar voren komt in de mix. Maar vooral ook voor de inspiratie. De achtergrondpads etc is eigenlijk worst.

Tuurlijk is het flauwekul een echte Rhodes te hebben als je Scarbee hoort, sound-o-logisch. Maar dt is het niet als je achter een echte Rhodes zit en erop rammelt. Dan inspireert het echte ding gewoon straatlengtes meer. Dat geldt ook voor synths met veel knoppen...je gaat anders werken als je die opeens onder je vingers hebt, en je gaat anders spelen als je geen midi meer hebt om dingetjes recht te breien. Dat voegt veel toe aan een track.

Ik geloof ook dat dat het verschil in "sound" uitmaakt tussen analoog en digitaal...niet het medium maar de werkwijze telt...vroeger moest je alles in je 4sporen multitrackje perfekt inspelen, en dan ook het hele liedje achter elkaar. Niet inpunchen, niet na afloop omarrangeren, niet opeens "die padsound" even veranderen. Soms was het resultaat dan crap. Maar soms had het ook spontaniteit en vibe.

Software is klankgewijs gewoon goed.

Maarja... hardware... is lekkerder.

Misschien is VA hardware wel een tussenstap. Maar dat is voor de purist misschien zelfs al niet meer te doen
zie het als.. nouja ik ga een keer geen vergelijkingen maken :D

Origineel geplaatst door Sly Dog
Een hardware synthesizer kopen kan natuurlijk nooit kwaad. Aangezien veel synthesizers een bepaald klankkarakter hebben, kun je natuurlijk prima sounds daarmee maken die je vervolgens weer sampled in het digitale domein.

Een MPC kan misschien wel wat overbodig zijn. Het is zeker een leuk ding voor livewerk maar in feite meer een drumsampler dan een dedicated sampler (dus meer een simpele sampletrigger). De drumpads zijn wel heel handig om MIDI-nootinformatie mee te versturen, om zodoende bijvoorbeeld live drumpatronen mee in te programmeren. Hiervoor zou je natuurlijk ook voor een goedkopere optie kunnen kiezen, zoals de Akai MPD24.

Dat vind ik dus een hoop bullshit hee. Als je hardware wil, dan is het laatste wat je echt nodig hebt een VA synth. Deze kan perfect vervangen worden door een VA softsynth. Een MPC daarentegen..... Die heeft een apart geluid, een aparte werkwijze, enzo... En dan nog te bedenken dat de topicstarter 75% samples gebruikt en af en toe een leadje nodig heeft.. dan raad je hem toch geen hardware VA synth aan?

Mij advies: Hou je pro tools en ableton bij en zet er een MPC bij. Kijk of dat goed wertk( natuurlijk wertk dat fijn :) ) en voeg dan nog iets bij

Origineel geplaatst door Heinz Graaf
Dat vind ik dus een hoop bullshit hee. Als je hardware wil, dan is het laatste wat je echt nodig hebt een VA synth. Deze kan perfect vervangen worden door een VA softsynth. Een MPC daarentegen..... Die heeft een apart geluid, een aparte werkwijze, enzo... En dan nog te bedenken dat de topicstarter 75% samples gebruikt en af en toe een leadje nodig heeft.. dan raad je hem toch geen hardware VA synth aan?

nouja... het geluid dat ik uit een Nord lead of een Ion haal, haal ik uit geen softsynth. dus onzin is errug relatief !

Gebruik gewoon datgeen wat voor jou het beste werkt. Het is maar gereedschap. Ik vind zelf het tastbare instrument het meest uitdagend om er aan te zitten. Het aanraken dus is bij mij doorslaggevend. Maar ik zou prima in een enkel softwareomgeving kunnen werken te zamen met de nieuwste MacBook Pro. Ik heb alleen die Pro niet staan.

Back