Roland Keyboard kanaal kiezen.

Ik heb deze vraag reeds eerder gepost in hetr 'midi' topic, maar geen reactie tot dusnogtoe. Hoe vervelend sommige mensen het mss vinden, ik kopiëerde de hele zooi gewoon naar dit topic, omdat het toch een probleem is dat ik heb met één bepaald keyboard.

Ik heb een Roland EM10 (zo'n Creative Keyboard).

De midi empl. chart zegt mij dat het instrument default in Mode 3 staat (omni off,poly), toch reageert het instrument op élk kanaal dat ik ernaartoe stuur. Tegelijkertijd.

Ik heb al poly messages proberen sturen om het aantal kanalen te beperken maar blijkbaar gaat het toch ergens fout want het keyboard blijft geluid maken van elk kanaal ik erin stuur. De enige control message die schijnt effect te hebben is poly off, dan gaat het inderdaad naar monofoon (maar wel gewoon monofoon per kanaal), de andere messages die ik stuur hebben geen enkel effect.
Ik probeerde de local on/off message en die doet het ook niet.

Wat ik wil is dat de roland reageert (polyfoon als dat kan) op enkele kanalen, en niét op allemaal, zodanig dat ik de Roland via de thru van mijn synth (die momenteel ingesteld staat op kanaal 16) kan aansluiten, en dat de Roland niet alle noten dubbelt die mijn synth enkel zou moeten voortbrengen...

Ik kan er niet aan uit en heb geen idee wat te doen (ik werk in Nuendo 2 btw)

Keyboard buitengooien (verkopen) en ander kopen, of ligt het aan iets stom dat ikzelf verkeerd doe?

Simon.

Ik ken de EM-10 niet, maar aan de hand van de gedownloade handleding zie ik in de MIDI chart het volgende:
1. De kanalen lijken vast te zitten aan interne instrumenten; zie de regel "Basic Default" en "Channel Change", daar staat dat er geen channel change mogelijk is.
2. Al zou je de through willen gebruiken op kanaal 16, dan blijft de EM-10 ook op kanaal 16 reageren, nl. bij default de drums.

Mijn vraag is: waarom zet je dit keyboard niet aan het eind van de keten?
Dus ipv:
Sequencer -> EM-10 -> Andere module
de volgende opstelling:
Sequencer -> Andere module(s) -> EM-10.

Met deze opstelling kun je nog altijd de MIDI OUT van de EM-10 gebruiken.

Origineel geplaatst door Yoonchi
Ik ken de EM-10 niet, maar aan de hand van de gedownloade handleding zie ik in de MIDI chart het volgende:
1. De kanalen lijken vast te zitten aan interne instrumenten; zie de regel "Basic Default" en "Channel Change", daar staat dat er geen channel change mogelijk is.
2. Al zou je de through willen gebruiken op kanaal 16, dan blijft de EM-10 ook op kanaal 16 reageren, nl. bij default de drums.

Mijn vraag is: waarom zet je dit keyboard niet aan het eind van de keten?
Dus ipv:
Sequencer -> EM-10 -> Andere module
de volgende opstelling:
Sequencer -> Andere module(s) -> EM-10.

Met deze opstelling kun je nog altijd de MIDI OUT van de EM-10 gebruiken.

Dat is het nu net. Ik heb hem op het einde van de keten staan (er is zowiezo geen thru op de roland aanwezig). En ook al staat hij dus opt einde van de keten, hij blijft reageren op élk kanaal (dus ook op elk kanaal waar ik de synth mee aanstuur waarachter hij gekoppeld zit)

(ik kan wel vanuit de sequencer andere instrumenten (program change) kiezen voor de Roland)

Maar ik merk dat je meer ervaring hebt ivm het interpreteren van die midi chart, en als jij zegt dat het niet mogelijk is om bepaalde kanalen uit te zetten zal het wss ook zo zijn. Het is best wel vervelend, want het is een groot lomp ding, met grote vervelend lichte toetsen, en ik dacht van het nog nuttig te gebruiken op deze manier. Het enige wat ik ermee kan doen is het op een aparte midi ingang aansluiten (wat op zich nog geen probleem is), maar op deze manier weet ik tenminste wat de capaciteiten zijn van het instrument.

Back