fills en riffs in pianospel

Ensemble

Ouwe rot
even een vraag aan de piano-goeroes onder ons (mn de jazzgoeroes)

Ik zit soms te pielen met verschillende accoordenprogressies en ervaar dan de behoefte om net als bij de drummers net voor een overgand een soort rif te spelen om het volgende accoord in te luiden. Hebben jullie tips om deze riffs te leren en of hoe doen jullie dat eigenlijk? dit verrijkt de muziek nl enorm.

iemand?

groet,
ens

een halve toon omhoog of omlaag wil ik nog wel es doen

maar ik ben geen goeroe 8o)

ich bin ein uberprutzer :D

ben ook ni echt een guru, maar wat je kan doen is bv net voordat je naar een bridge of naar andere toonaard gaat, is in je laatste maat een rif spelen over een 251 of een minder voor de hand liggende progressie die oplost in de nieuwe grondtoon. Je kan ook de rif beginnen met de corresponderende noten van de oude & nieuwe scale en de rif afsluiten met de overgebleven nieuwe noten die dan weer oplossen naar de nieuwe grondtoon...

Beiden dank voor de reacties

Jazzmann, dat zijn twee fijne tips, althans als ik ze juist interpreteer.
Mag ik eruit concluderen dat ze beiden erop neerkomen dat je bij twee opeenvolgende scales/toonsoorten je zoekt naar de tonen die zowel in de oude als in de nieuwe zitten en je die tonen als het ware gebruikt als een soort bruggetje middels een rif?

Hoe je die rif dan speelt qua ritme laat je dan gewoon aan je verbeelding op dat moment over denk ik dan.

Ik ga hiermee eens verder ad studie.

Dank.

ens

Back