Ableton doet vervelend

Sayid

Ingeburgerd
Lieve mensen,

Ik heb nu bij een paar Live optredens met mijn asus laptop waar ik een legale ableton (5) op draai, problemen gekregen. Na ongeveer een half uur beginnen er in de weergave van het geluid een soort haperingen /tikjes te komen. Het zit niet in de audio bestanden for sure en de cpu zit onder de 20%! Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen??

Dank

Gebruik je trouwens bv. Nexus? Of live alleen maar clips? Het heeft denk ik met één van je vst effecten of instrumenten te maken.

Origineel geplaatst door Negative Plus
Vast je latency te laag gezet of slechte geluidskaart/drivers.

Blijft natuurlijk wel vreemd dat dit pas na een half uur gebeurd. Ik sluit stroomvoorziening ook niet uit. Maar o.k. het is weer zo'n specifiek computer probleem. Misschien wel handig op te vermelden wat voor een geluidskaart je hebt.

live optredens vinden vaak plaats in warme vochtige zalen.
computers houden daar over het algemeen niet zo van.
ik heb van artiesten gehoord die live optredens doen dat software zich soms vreemd kan gedragen in dat soort omgevingen...
ben geen expert maar misschien zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?

9 kansen op 10 is dit probbleem te wijten aan een incompatibel vst plugin. Ableton is barslecht icm de meeste vst(i) plugis. Bijna alle Waves bv doen Ableton zeuren. Ze werken wel maar helemaal niet goed.

Wat een kul Heinz.
Ik heb alle plugins die je kan bedenken en ze doen t allemaal goed.

Hier werken ook een hele berg plug-ins perfect, zelfs beter dan in Logic 8, die wel al eens wil zeuren.
Het is zo dat Waves -officieel- Live niet ondersteund, maar het werkt wel, dat kan ik je verzekeren.

Wel op Mac hier, geen idee hoe het in Windows-land met compatibiliteit gesteld is.
En van die laptops die altijd haperen, een ventilatortje erbij kan wonderen doen :)

Origineel geplaatst door Heinz Graaf
9 kansen op 10 is dit probbleem te wijten aan een incompatibel vst plugin. Ableton is barslecht icm de meeste vst(i) plugis. Bijna alle Waves bv doen Ableton zeuren. Ze werken wel maar helemaal niet goed.

Het is dan ook voornamelijk die rotzooi van waves die problemen veroorzaakt. Alle plugins die ik heb doen het prima in Ableton. De VST support in Ableton is prima.

Neemt niet weg dat dit niet gewoon een gare plugin kan zijn natuurlijk.

ik heb ooit een liveset (mashup) met ableton gedraaid..heel veel timestrechen en effecten, ik kwam ook niet boven de 20% cpu uit, maar af en toe haperde 'ie ook...en dat was wel ontzettend kl*te..tijdens de gig...
sindsdien zit ik op de 5-10 % cpu max door alles maar te bouncen als 't ge-timestreched is..
de effecten daar lag het niet aan...maar ik neem geen risico's en bounce ze gewoon mee...dan maar wat minder " live" doen...beetje filteren, (un)muten, en compressie erop...

ik bedenk me trouwens net dat 't ook kan komen door de mapjes en sub-sub-sub-mapjes waar ableton z'n audio vandaan moet plukken...dus alle audio-ingredienten in een map doen(of is dat onzin??)

Er zijn een pak vst plugins die idd wel werken in Live maar die, of je project corrupt maken, of Live doen crashen na een 30-tal minuten, of gewoon constante hicks and stotters veroorzaken zonder al te veel cpu te gebruiken. veel GUIs zijn fucked up en sommige preset banks importeren voor geen meter. Ga voor de lol eens op het Ableton forum neuzen. Waves is een nachtmerrie.. Overigens is Waves officieel compatibel met zowat elk programma maar niet met Live. Dat probleem met Cirkelzaag hierboven is te wijten aan plugins die wel werken maar dus ook weer niet

Vreemd, hier heb ik (op Mac weliswaar) nooit problemen met Waves plug-ins in Live.
Ik gebruik ze vaak, van Renaissance Bundle tot L2 en nog anderen, zonder enig probleem.
Automation, bouncen, etc. alles werkt perfect zoals het hoort.

Geen trage HD?

Maar ehm.... heb je al eens thuis gestresstest en dan met wat monitor tooltjes om te zien wat er hapert?

Nou mensen,

bedankt voor de uitgebreide respons. Heb inmiddels begrepen dat het ook aan de tijdsynchronisatie kan liggen. Fijn dat windows ongevraagd om de zoveel tijd contact zoekt met de ether om je klokje bij tijds te houden en dat tikjes en snapjes in je output mee laat doen met je live set.. Uitzetten die functie dus, voor degenen die het niet wisten(zoals ik dus). Hoop dat ableton nu niet meer gaat lopen haperen.Thnx again

Origineel geplaatst door Sayid
Nou mensen,

bedankt voor de uitgebreide respons. Heb inmiddels begrepen dat het ook aan de tijdsynchronisatie kan liggen. Fijn dat windows ongevraagd om de zoveel tijd contact zoekt met de ether om je klokje bij tijds te houden en dat tikjes en snapjes in je output mee laat doen met je live set.. Uitzetten die functie dus, voor degenen die het niet wisten(zoals ik dus). Hoop dat ableton nu niet meer gaat lopen haperen.Thnx again

Dit lijkt me ZEER onwaarschijnlijk. Dit is een procesje dat op ZEER lage prioriteit draait en ook nog eens met een behoorlijk grote interval (1 x per week om afwijkingen in je klok te corrigeren).

Nogmaals denk ik echt dat je elders zult moeten zoeken want de timesync van windows is echt geen verdacht proces.

Dat lijkt me inderdaad ook zeer onwaarschijnlijk tenzij je een hele trage processor hebt.

Back