midi-merger?

n303y

Ouwe rot
Ik kwam vandaag een "midi-merger" tegen die ik had gevonden in een oude rommel doos. Wat ik niet begrijp is dat de doorgaanse midi-merger erg prijzig zijn terwijl deze er niet echt bepaald duur uitziet. Ik had er toevallig nog een nodig en deze blijkt nog te werken ook!

foto'tje...

Attachments

• merger.jpg
    merger.jpg
    8 KB · Bekeken: 92
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Wat ook handig zou zijn is als je zo'n soort midisplitter zou hebben.

Ik heb net ff geprobeerd maar hij ook werkt ook als midi-splitter!

Echt vreemd maar er staat ook niets op verder dus geen idee waar ie werkelijk bedoeld voor zou zijn. Er zullen wel beperkingen aan vast kleven. zolang ik er geen last van heb is het prima zo.

Volgens mij is dit een passieve audio DIN-splitter. Staat er wel het woord MIDI op? Ik denk dat het met sommige synths werkt voor MIDI maar met andere helemaal niet (afhankelijke van het gewenste voltage / inputimpedantie), zelfde geldt voor DIN-sync.

Dit lijkt inderdaad sterk op een passieve DIN splitter. Deze kan inderdaad redelijk als MIDI splitter worden gebruikt om van 1 out naar 2 outs te gaan.

Het is absoluut geen MIDI merger. Voor het mergen van 2 MIDI IN's naar 1 MIDI out is intelligente electronica nodig (mergen van seriële datastreams). Dit kan dus niet passief.

Wanneer je seriële data passief bij elkaar optelt, werkt het alleen goed wanneer slechts 1 apparaat tegelijk zend. Wanneer beide apparaten tegelijk op hetzelfde moment data zenden gaat het fout. Dan krijg je corrupte data.

Een actieve MIDI merger (een echte dus) merged deze data doormiddel van wachtrijen (buffers) en plaatst ze na elkaar ipv dwars door elkaar heen.

Origineel geplaatst door vinnieq
Volgens mij is dit een passieve audio DIN-splitter. Staat er wel het woord MIDI op? Ik denk dat het met sommige synths werkt voor MIDI maar met andere helemaal niet (afhankelijke van het gewenste voltage / inputimpedantie), zelfde geldt voor DIN-sync.

Nee er staat echt niets op. Geen idee ook hoe ik eraan kom. Dit werkt dan in ieder geval voor:

- het mergen van een Evolution MK-149 en een Virus b in een Rm1x (midi-in)
- het splitten van een rm1x (midi-out) naar een virus b en een machinedrum

Scheelt mij weer 60 euro :)

Origineel geplaatst door organix
Dit lijkt inderdaad sterk op een passieve DIN splitter. Deze kan inderdaad redelijk als MIDI splitter worden gebruikt om van 1 out naar 2 outs te gaan.

Het is absoluut geen MIDI merger. Voor het mergen van 2 MIDI IN's naar 1 MIDI out is intelligente electronica nodig (mergen van seriële datastreams). Dit kan dus niet passief.

Wanneer je seriële data passief bij elkaar optelt, werkt het alleen goed wanneer slechts 1 apparaat tegelijk zend. Wanneer beide apparaten tegelijk op hetzelfde moment data zenden gaat het fout. Dan krijg je corrupte data.

Een actieve MIDI merger (een echte dus) merged deze data doormiddel van wachtrijen (buffers) en plaatst ze na elkaar ipv dwars door elkaar heen.

Ok zoiets dacht ik al. Voor mij is het niet nodig om de midi-in tegelijk te kunnen gebruiken als ik maar niet steeds kabels hoef om te wisselen. Een patchbay stond nog op mijn verlanglijstje maar dat is nu niet echt meer modig want zo vaak wijzig ik mijn setup niet.

Origineel geplaatst door vinnieq

Ok nu wil ik er nog 1 of 2 kopen om kosten te besparen (uitgaande ervan dat ze goedkoop zijn). Hoe kan ik dit het beste aanpakken, ik bedoel hoe weet ik dat ik de goede koop aangezien er niets op staat? En waar zou ik die kunnen kopen? Ik weet vrijwel zeker dat ze ze bij feedback niet hebben aangezien ze niet eens midi patchbays verkopen.

Hey, grappig!
Ik heb exact dezelfde liggen. Is idd een ouderwetse audio DIN- splitter. Een collega kwam laatst aanzetten met allerlei oude audio verloopjes waar hij niets mee deed....misschien had ik er wat aan...ik riep gelijk: als ie als midi-splitter werkt, lach ik een krul in m'n lul !
Ik heb het nog steeds niet geprobeerd..goed te horen dat het werkt !!
Als alle 5 pooltjes "bedraad" zijn moet ie ook als din-sync splitter werken...zal het testen.
Lache man...denk dat ze nergens meer te krijgen zijn.

Dat klopt. Bij MIDI worden 3 pooltjes van de 5 gebruikt( je ziet er wel 5 maar worden maar 3 gebruikt), DIN gebruikt ze alle 5. Duurdere MIDI kabels zijn wel 5 aderig, kunnen dus zowel voor MIDI als DIN-sync gebruikt worden.

Re: midi-merger?

Origineel geplaatst door n303y
Wat ik niet begrijp is dat de doorgaanse midi-merger erg prijzig zijn terwijl deze er niet echt bepaald duur uitziet.
qua uiterlijk niet idd... maar qua innerlijk weldegelijk!
stel je hebt 2 masterkeyboards, op beide sla je een noot aan, dan worden er eerst 3 bytes van het ene keyboard doorgezonden en dan pas 3 bytes van het andere keyboard... de bytes kunnen niet zomaar willekeurig door elkaar lopen dus...

Ik snap er niets van. Het werkte allemaal perfect maar nu opeens slikt mijn Rm1x die din-splitter niet meer zodra er 2 midi-kabels zijn aangesloten. Hij reageert dan gewoon nergens meer op.

Ik denk dat ik toch maar een 2dehands A880 op de kop moet tikken. Iemand nog eentje staan toevallig?

Back