kostenplaatje Soundlab-Minisynth

Audiomoebe

Zocht u 'Audiomeubel'?
Omdat er mensen zijn die wel willen weten wat de kosten zijn voor het bouwen van een Soundlab-MiniSynth voordat ze eraan beginnen (en ik het zelf ook wel wilde weten) ,heb ik de kosten zoals ik die gehad heb eens op een rijtje gezet.

De meeste spullen heb ik gekocht bij D.Best online electronicashop.Goede,nee,Perfecte service en hij probeerd het altijd door de brievenbus te proppen.Dat scheelt geld!
De overige spullen moet ik nog bestellen bij Newtone online gitaarbouwers-shop.Nog geen ervaringen mee.

Dit is natuurlijk een opgave van dit moment,maar het geeft een richtlijn voor de geinteresseerde.Het kan duurder als je luxere potmeters en/of knoppen neemt,maar dit is zoals ik het aangeschaft heb.

Het is ook NIET bedoeld als reclame voor de desbetreffende shops,maar prijzen zijn shop-afhankelijk dus voor de goede orde moest het er wel bij vermeld worden.

1x cd40106 €0,13
17x Keramische condensatoren €0,85
6x elco's €0,24 (2 samengestelde i.p.v.keramisch 1 en 2uF)
1x TL082 €0,20
3x TL084 €0,75
2x LM13700 €1,60
2x BF245 €0,20 (MPF102 €0,18 p.stuk bij Newtone)
12x potmeter LIN €13,20
3x potmeter LOG €3,75 (LFO freq. en attack,decay pots)
20 weerstanden 1% €1.20
70 weerstanden 5% €3.50
19 tuimelschakelaars €11,40 (Newtone)
1x Tantaalcondensator €0,25
6x transistor bc547 €0,60
15x knoppen €7,50 (Niet mijn eerste keus,maar wel lekker goedkoop)
1x fotgevoelige print 10x16 €2,25
4x 1/4" Jack chassisdeel €1,72 (Newtone)
8x siliciumschakeldiode €0,08
1x zenerdiode 9,1V €0,10
2x instelpotmeter €0,60

Bijkomend:

Kast : Naar wens en budget
Front: Idem
Voeding: Trafo 2x21V uit oud cassettedeck (nog te maken)
spanningregelaars 7809 (positief 1Ampere) en 7909 (neatief 1Ampere) €0,50
rest electronica ong. €3,00
Etsmiddel: Natriumpersulfaat €3,75 (250gr. voor 1 liter oplossing)
Lichtbak: Gezichtbruiner minder dan €5,00 (Marktplaats of milieuwinkel) (nog aan te schaffen)
Timer voor lichtbak: 555timer met relais €-,-- (alles uit sloop-printen) (nog te maken)

Alles excl. verzendkosten.

Ik hoop dat ik er mensen een plezier mee doe.
Succes.

Audiomoebe

:doei:

edit: ik zal hier ook af en toe de vorderingen posten.De successen en de dompers.

Laatst gewijzigd:
Nee.

Ik dacht dat ik kon beginnen met belichten van de printplaat.
ik had ooit gelezen dat het met eem bouwlamp halogeen kon,maar das niet zo.Dus.....
Een gezichtsbruinertje halen.(of een consultje bij de lokale solar boer).

Ben jij er ook een aan het bouwen?

Met die potmeters erbij zit je al gauw op €100,0. Vergeet ook de knoppen en tuimelaars niet.
Ik vindt het wel waard om voor die €30,00 minder even te snuffelen.(Is de helft van de lol).

Wat kost dat nou,het laten maken van één frontje?

Origineel geplaatst door Audiomoebe
Met die potmeters erbij zit je al gauw op €100,0. Vergeet ook de knoppen en tuimelaars niet.
Ik vindt het wel waard om voor die €30,00 minder even te snuffelen.(Is de helft van de lol).

Wat kost dat nou,het laten maken van één frontje?

Ach , verdien wat meer geld dan zal je niet gaan lullen over 30 euro minder of meer. Zo'n belachelijke dingen. Doe dan iets wat je u wel kan permitteren.

Offtopic:

Hola Kubrick,
Jij bent niet in staat om mijn situatie te beoordelen of keuzes te keuren
Ook al had ik het geld,waar ik overigens een hele volle werkweek voor moet ploeteren met werk waar jij het nog geen week vol zou houden,dan nog zou ik niet voor de duurste oplossing gaan.
Het moet wel leuk blijven en geen aftroeverij :"kijk mij eens het duurste apparaat hebben!".
Of ben je zo'n artiest die vindt dat je alleen het beste materiaal kan maken als je niet eens een boterham met pindakaas kan betalen ,omdat alles opgaat aan de apparatuur?

Als je niks zinnigs te zeggen hebt over mijn post ,dan was die post blijkbaar niet voor jou bedoeld.

Dank
Audiomoebe

(Tenzij het als grapje bedoeld was,maar dat had je dan met een smiley wel duidelijk kunnen maken).

(Als het om apperatuur gaat dan heb ik wel gewonnen denk ik.Ik werk de hele dag met een LFO van 1250kWatt.) :kroon:

Laatst gewijzigd:
Ik ben inmiddels in het bezit van een gezichtsbruiner! 'Gratis af te halen' via marktplaats. :okdan:
Deze gaat dienen als belichtinglamp voor de print.

Volgende stap is een timer op basis van een 555 timerIC en een relais. ik zoek nog een schema en dan testen voor een optimale belichting.

Hier een goede site voor etsen en wat er bij komt kijken. Niet alles is verplicht. http://www.picbasic.nl/index.htm
Klik op 'Info' en toets bij zoeken 'etsen'.

Ik vond deze timer op basis van een 4060. Vervang de buzzer door een relais en er kan 220V mee geschakeld worden.
Deze dus: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/106

Laatst gewijzigd:
Geen moeite,hoor.

Ik was zelf ook opzoek naar dit soort info, dus ik kan mij voorstellen dat een ander dat ook kan zijn. Niks fijner dan alles op een rijtje.

Volgende stap is een timer op basis van een 555 timerIC en een relais. ik zoek nog een schema en dan testen voor een optimale belichting.

Hier een goede site voor etsen en wat er bij komt kijken. Niet alles is verplicht. http://www.picbasic.nl/index.htm
Klik op 'Info' en toets bij zoeken 'etsen'.

Ik vond deze timer op basis van een 4060. Vervang de buzzer door een relais en er kan 220V mee geschakeld worden.
Deze dus: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/106

Gaat dat niet een beetje ver? Bij goede kwaliteit printplaten komt de belichtingstijd niet zo nauw. Ik heb zelf een echte printplaatbelichter waar de timer van defect is. Ik time gewoon met een digitale kookweker en de aan-uit schakelaar. Maar de belichting op een echte belichter is vrij kort, misschien dat het met een bruiner wat langer is en dus wat vervelender om naast te staan wachten.

Nou,als jij er goede ervaring mee hebt dan volg ik dat graag.

Dit is voor mij ook een nieuwe tak van sport, dus ik doe zoals ik de info overal vandaan gehaald heb en wat mij het beste lijkt. Maar als die timing niet zo nauw komt dan gaan we die moeite om te beginnen niet nemen. Eerst maar eens een testje met de kookwekker.
Ik dacht namelijk dat dat wel vrij precies kwam.
Het probleem is dat iedereen er wel een andere mening op na houdt en dat maakt het er niet eenvoudiger op.

Hoe lang belicht jij? Ik lees overal tijden van enkele minuten tot ruime kwartieren.
Het hangt er natuurlijk van af welke lampen je gebruikt en de afstand tot de print.

ik dank je voor je antwoord. (Kunnen we eerder beginnen met het echte werk)

Ik belicht twee minuten, maar 1:50 of 2:20 maakt weinig uit bij mij. Maar dat is wel op een echte belichter waar de printplaat vlak op een glasplaat ligt. Als je met een bruiner gaat belichten is het misschien anders. Zorg er vooral voor dat je transparantje met de afdruk vlak op de printplaat ligt en goed zwart is. Dan kom je een heel eind.

Printen met een inktjet op een niet te dik wit vel papier volstaat. (Heb ik ook meerdere mensen over gehoord),als goedkope tegenhanger van het printen op doorzichtige sheets.

Wat is jou mening?

Ik heb geen idee. Ik doe alles op sheets. Het lijkt me dat de structuur van het papier een nadelige invloed heeft op smalle printsporen omdat de inkt uitloopt in het papier, en dat je veel langer moet belichten, maar misschien is het goed genoeg voor sommige ontwerpen.

Origineel geplaatst door Audiomoebe
Kan je dat printen met gewone inkt of is dat speciale inkt?

Ik print gewoon met een oude Deskjet, met gewone inkt (HEMA cartridges).
Extra zwart, extra lange droogtijd (= meer inkt). Voordeel van sheets is dus dat de inkt niet uitloopt.

Wel speciale inkjet sheets trouwens (50 voor 6,95, dacht ik, is al een tijdje geleden dat ik die gekocht heb).

Gaan we halen.

Bedankt voor het delen van je ervaringen.

Audiomoebe

Timer voor lichtbak: 555timer met relais

haha :halleluja

maaar zoals etaoin al zei, een keukenwekker zal best wel voldoen hoor :)

aardig draadje hier, ben benieuwd hoeveel je uiteindelijk aan je soundlab kwijt zal zijn. de mijne kostte wel wat meer dan het bedrag dat jij noemt. ben er trouwens wel heel blij mee en hij is zeker de moeite waard (filter klinkt fantastisch).

tip: kijk eens rond op ebay voor de tuimelschakelaars en de potmeters.

btw waar ga je die twee instelpotmeters voor gebruiken? in mijn soundlab zitten geen instel- / trimpots

succes
:okdan:

Ach , verdien wat meer geld dan zal je niet gaan lullen over 30 euro minder of meer. Zo'n belachelijke dingen. Doe dan iets wat je u wel kan permitteren.

rot op en ga dood aan een nare ziekte

terwijl je door een hondsdolle otter in je kuit wordt gebeten

een synth bouwen met goede value-for-money is audiomoebe's ding, da's zijn interesse. ik ga toch ook niet moeilijk doen dat jouw interesse het zuigen van een lul is, vlak nadat die in je anus is geweest

Hoi EZ' ,

Dat Kubrick een :kont: :kont: is dat weten we nu.Kijk ook maar eens naar zijn andere posts.
Maar voor een forum vindt ik dat je zulke verwensingen beter kan laten.
Stuur hem dan beter een pb,als je hem dat waard vindt.;)

Goed....,om op je vraag terug te komen:
Die instelpotmeters zijn voor de 1 Volt per Octaaf afstemming.
Hoe dat precies in z'n werk gaat weet ik ook nog niet precies maar je hebt het nodig als je met een keyboard de SL aan wilt sturen.De informatie van de keyboard moet overeenkomen met de desbetreffende aangeslagen toets/toon en als dat niet zo is, dan klinkt ie vals.
Een soort elektronische stemming,zeg maar.(Denk ik).
Nou wil ik dat niet (nog),Eerst maar lekker freaken zonder. Maar je hoeft het niet te gebruiken en het verminderd ook niet de mogelijkheden,dus waarom niet.
Je kan de instelpots ook overbruggen met een draadje en de pots niet installeren als je het zeker weten niet wilt gebruiken

Op de SL-MS musicfromoterspace-site staat het ook uitgelegd ergens halverwege.

Ik heb ook een vraag aan jullie.
Moet je de SL nog aansluiten op een versterker of kan je er zo al speakers aan hangen of kan er onversterkt alleen een koptelefoon aan?
Want dan komt dat er nog bij aan kosten,daar had ik nog niet bij stil gestaan.

Audiomoebe

Laatst gewijzigd:
Back