kostenplaatje Soundlab-Minisynth

Toen ik de schuur aan het opruimen was vond ik een chip waarvan ik niet wist wat het was en het bleek een totale synth in één chip te zijn.
De SN 76477N http://docs.bgmicro.com/pdf/ics76477a.pdf
Ik heb dit ooit gekregen samen met nog wat andere electronika spulletjes van mijn collega.
Die ga ik denk ik nog wel gebruiken als ik een schema kan vinden.

Dan heb ik nog een vraag die nu boven komt drijven:
Ik wil eigenlijk ook bassdrum, snare, hihat etc geluiden, is dat te bewerkstelligen met die chip? Of is er een andere manier om die geluiden te krijgen
Zelf ben ik erg tevreden over de SN Voice, synth (module) van Thomas Henry met lekker veel patchmogelijkheden. Voor drum sounds heb je nog een snelle Attack Decay envelope nodig. Doordat er tuned noise in de chip zit kun je hele fijne snares maken. Zonder Attack Decay is het ook mogelijk met de interne envelope een bass drum te maken. Als je wilt kan i dat vanavond wel even opnemen.

Groet,
Woody

Haha... dat geeft wel aan hoeveel verstand ik ervan heb en dat ik mij laat misleiden door zijn mooie en duidelijke site.

Ja, die site is weinig mis mee, en om mee te beginnen is het natuurlijk allemaal prima, maar als je bekijkt hoeveel wijzigingen en "kludges" er op zijn VCO geweest zijn in de loop der tijd, en als je je dan gedenkt dat Ian Fritz bijna 10 octaven uit een gelijksoortig ontwerp haalt, weet je dat het allemaal niet high-end is.

Zelf ben ik erg tevreden over de SN Voice, synth (module) van Thomas Henry met lekker veel patchmogelijkheden. Voor drum sounds heb je nog een snelle Attack Decay envelope nodig. Doordat er tuned noise in de chip zit kun je hele fijne snares maken. Zonder Attack Decay is het ook mogelijk met de interne envelope een bass drum te maken. Als je wilt kan i dat vanavond wel even opnemen.

Groet,
Woody

Ja graag. Ik ben benieuwd.

die condenstoren had ik liggen.

Ik zal dat vanavond idd even meten ook. Wat zou de waarde van de weerstand parrallel over de elco moeten zijn om dat ongelijk laden tegen te gaan?
Ik zal iig ook een 12V trafo monteren.

Oh, en de regelaars blijven mooi koel, zelfs niet een beetje lauw.

Ik vind het alleen vreemd dat Ray Wilsson off all people (die toch bekend staat om zijn goede ontwerpen :okdan:) toch een 9v trafo gebruikt voor ±9V.

Bedankt zover.

1k weerstand zal prima werken! succes, en we horen het resultaat wel.

Om te beginnen heb ik gemeten met de oude trafo (9V).

-De spanning over de elco's bedraagt 12.66V en 12.68 volt.

Daarna 12v trafo gemonteerd (Die is zeker twee keer groter qua formaat) en gemeten:

-over de elco's geeft dat 17.16v en 17.16v
-na de regelaars geeft dat 9.21v en 9.02v

Ook nu wordt de trafo na een uurtje gebruik warmer dan lauw, maar niet heet.
Ik heb voor de vorm (want de regelaars worden nog steeds niet warm) twee koelplaatjes gemonteerd.

Misschien toch maar meer belasten?

Hoewel ik de soundlab meestal gebruik voor bells en drums, hier de SN Voice.
Zit beetje veel ruis in de opname want heb wat problemen met mn behringer mixertje. Enfin, de geluiden zijn verder prima te horen.
Een trigger (pulse wave van CGS Utility LFO) gaat in de Gate In van de SN Voice. Noise / Pulse output van SN Voice naar mixer. Ondertussen speel ik met de knoppen (VCO frequency, decay, noise frequency, noise filter). Een baby10 zit er nog even in om wat apparte bliepjes te geven. Resultaat: bass drum achtig, hihat achtig en 8-bit achtige drum geluiden.
Meer informatie over de SN Voice op http://www.birthofasynth.com/Thomas_Henry/SN-VOICE/sn-voice_main.html
Meer Thomas Henry designs op http://www.birthofasynth.com/Thomas_Henry/index.html (zitten een paar heerlijke drumsynths tussen!)

Attachments

• 20100423-sn-voice-drums.mp3
    3,6 MB · Bekeken: 129
Bedankt. Daar zijn wel mogelijkheden zo te horen. De SN voice klinkt ook veelzijdig.
Bedankt ook voor de links. Die mps-drum klinkt goed.

De reden dat ik de soundlab ben gaan maken was omdat er ook print layouts gegeven worden zodat ik die zelf kan maken. Dat drukt wat kosten.
Bij zijn synths is dat niet zo en ik kan ze niet zelf ontwerpen.

@Etaoin: Ik ben inmiddels ook geraakt door de Klee-sequencer en heb deze tread gevonden. Ik zie dat jij pcb's hebt besteld, maar zijn er ook layouts van.
Of ben ik nu wat overmoedig?

@Etaoin: Ik ben inmiddels ook geraakt door de Klee-sequencer en heb deze tread gevonden. Ik zie dat jij pcb's hebt besteld, maar zijn er ook layouts van.

Ik weet eigenlijk niet of er layouts zijn. Het zijn sowieso dubbelzijdig doorgemetaliseerde printen, dus niet zo makkelijk zelf te maken. De printen zijn een sponsorproject voor E-M, dus ik denk niet dat de ontwerpen zijn vrijgegeven.

Ik had wel een link gevonden op electro-music.com waar iemand (uncle krunkus) het op stripbord had uitgewerkt, maar die links waren dood.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom de trafo warm wordt. Heeft iemand een suggestie?

De mogelijkheden die ik op het net heb gevonden varieren van een kapotte condensator tot een te lichte load.

-De condensatoren lijken mij goed want de spanning erover is gelijkmatig.
-Een te lichte load: dan moet ik er een extra weerstand parrallel mee verbinden, denk ik. Hoeveel zou dat moeten zijn om effect te hebben?

Als ik uitreken met de U=IxR en P=UxI dat ik bijvoorbeeld 100mA wil hebben dan moet ik een 1 Watt weerstand hebben van 90 Ohm. Klopt dit, want ik ben een beetje roestig wat dat aangaat.
(Ik heb er een online calculator voor gebruikt).

Ik heb er al een zwaardere trafo van 12 volt voorgezet ipv de 9 volts trafo.(Het lijkt mij dat die juist nog zwaarder belast moet worden).

Hier gebruiken ze ook een 2x15 volts trafo voor 15 volt pos. en neg.

Graag jullie hulp.

We hebben koninginnen dag gehad en daar heb ik wat bruikbare spullen gevonden.
Allereerst heb ik een mooie Linguaphone koffer gevonden (mijn duurste aankoop) waar de SL mooi inpast en nog ruimte over heeft voor andere modules. Deze was €5,00. Er lag ook nog een mooie jaren '60-'70 boormachine met zaag apparaat in van Black en Decker, die kreeg ik er gratisjjj bij.

4568174300_3a115fffb7_m.jpg

Ik had eerst een aluminium koffer die voldeed zolang ik niks anders kon vinden, maar de ruimte binnn in zat me nooit echt lekker. De nieuwe koffer is zeker twee keer zo diep.

Verder heb ik voor €3,00 een Sherwood equalizer gevonden met 18 sliders. Ik hoop dat ik die kan gebruiken in de te bouwen sequencer. Ze zijn 5KOhm.

vraag: Hoeveel stroom kan zo'n potmeter hebben, is dat ergens te vinden?

Er zit ook een mooi grafisch led display in die ik ga verwerken in front front van de Soundlab.

4567540945_b87f2ca702_m.jpg

Ik heb de equalizer aan de SL gelegd en met alle sliders vol omhoog was het een mooi effect.
Dus sliders eruit en de aansluitingen doorverbinden (ik neem aan voor het gemak dat als je de sliders omhoog zet dat ze de minste weerstand geven, anders moet ik er weerstandjes tussen zetten als ik de pots eruit haal).
De printplaat van de eq leg ik gewoon in zijn geheel onderin.

Er zit ook een transformator met dubbel 12 volt in. Daar kan ik de voeding van de SL ook aan hangen denk ik.

Vraag: Zit er in een equalizer ook een kleine versterker/ing?

Dan heb ik voor €1,00 een 16-band automatische scanner gevonden.
Schakelaars, ledjes etc, etc. in 16-voud. :okdan:

4568175472_cc7e472052_m.jpg

4568176452_dbfa9df4c2_m.jpg

De schakelaars in de Puma 1000 scanner zijn 3-standig en dus bruikbaar voor Gate-Off-CV keuze.
Ook weer voor het sequencertje.

Laatst gewijzigd:
De slide potmeters zijn trouwens 2x 5kOhm met een midden stand van 10 kOhm.

Ik had de SL aan de eq aangesloten via de versterker en dan doet ie het, maar als ik de Soundlab rechtstreeks aansluit dan geeft ie niet genoeg vermogen.
Als ik hem alleen aansluit op de cd speler, dan doet ie het ook.

De vraag is of er iemand weet hoeveel uitgangs vermogen er op zo'n line-uitgang staat?

Is dat 1 Watt of meer, misschien wel minder. Via Google krijg ik alleen maar uitgangsvermogens van de eindtrappen.

EDIT: Ik vond deze link over line en bijbehorende voltages: http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level

Hoeveel vermogen levert een Sounlab?

Laatst gewijzigd:
Na de SL een poos lang uit het oog te hebben verloren heb ik de draad (letterlijk en figuurlijk) weer opgepakt.

Er waren een aantal dingen waar ik niet tevreden over was:

- Noise deed het niet goed
- Uitgangsignaal was erg laag
- Er viel mij nu pas een foutje op met de LFO rate, bovendien is de LFO gestopt met werken in mijn pogingen.

Oplossingen:
Noise:
- Allereerst Ray's modificatie uitgevoerd die zou moeten werken bij elke transistor.--> herrie
Ik heb de opstelling ook zo gemaakt dat ik de tor kan wisselen door het in een ic voetje te steken.
- IC7 vervangen (TL084 oorspronkelijk een 444) door een LM339. --> vaag signaal (De 084 bleek kapot)
- Een gewone bc547 uitgezocht die wel ruist. Hiermee overstuurde hij redelijk snel, maar de ruis was enorm aanwezig. Ik heb er toen een platte groene tor ingezet uit de jaren '70. De ruis was iets zachter, maar fantastisch subtiel, nog steeds zeer aanwezig en ik heb veel meer potrotatie ruis voordat hij overstuur gaat.

Uitgangsignaal:
Je wil niet weten hoelang ik dat probleem niet heb gevonden. Het bleek weerstand R25 te zijn waarvan ik de waarde er maar een factor 1000 ernaast zat. Terwijl ik de waarden toch extra gecontroleerd had. Nu heb ik een mooi vol en geluid van normale sterkte.
Wel de potmeter vervangen door een wat betere kwaliteit. Die van Piher kraakte bij verdraaien.

LFO:
Bij overschakelen naar de Low setting stopte hij. Dat was mij nog niet eerder opgevallen, omdat ik wat grotere problemen had met de SL.
De 2uF die aan de schakelaar gemonteerd is had ook hier de verkeerde waarde.
Juiste waarde gesoldeerd en voila.

Kortom: :okdan:
Ik ben blij en dit project is eindelijk goed afgerond. Met eindelijk bedoel ik dat hij volledig functioneel is zonder concessies, waardoor het altijd bleef knagen.

Foto's probeer ik nog te maken. En opnames moet ik nog uitvogelen met de computer.

Belangrijkste tip is toch dat waarden twee of drie keer gecontroleerd moeten worden, ook al denk je snel van "die heb ik toch al gehad het zal wel meevallen.

Ik wil iedereen die mij heeft geassisteerd en meegedacht heel erg bedanken. :halleluja
Ik heb heel veel geleerd en als je eenmaal mooi geluid hebt dan raak je verslaafd.

Nu het volgende project.... (ik kan niet kiezen, er is zó veel leuks)

Ik ben bezig met een sequencer en ik heb de chip voor een SNvoice. Dus dat zijn hoe dan ook de volgende

Back