Roland Juno-G vs. Korg TR-61

fraqture

Nieuwkomer
Hallo allemaal :),

Ik ben nog vrij nieuw in de wereld van synthesizers (wel ietsje meer ervaren met keyboards en workstations) en wil over een tijdje mijn eerste echte synth gaan kopen. Gelet op het budget en de mogelijkheden lijken de Juno-G van Roland en de TR-61 van Korg mij interessant. Overigens gebruik ik momenteel een Korg i3, die ik op zich leuk vind om mee te spelen, maar ik wil graag meer tweakingmogelijkheden en modernere randopties (2DD diskettes is ook niet ideaal).

Ik hoopte in dit topic reacties te kunnen verzamelen van mensen die ervaring hebben met één of beide apparaten. Mensen die kunnen aangeven wat de voor- en nadelen ten opzichte van elkaar zijn en hoe de sound klinkt.

Mijn voorkeuren op muziekgebied gaan uit naar ambient, 'IDM' en gelijksoortige muziek. Ik neig dan ook naar een digitale sound. Warme, originele, 'alien-achtige' pads en leads zoals die te vinden zijn op een Korg M1 of Roland D-50 :luv: vind ik het einde. Verder hou ik van heldere fantasy-achtige synthklanken. Minder belangrijk vind ik een organische sound en akoestische instrumenten (behalve strings en piano, die heb ik wel liever goed, maar trompetten en accordeons oid boeien mij weinig). Dit alles hoop ik dan ook op één van beide apparaten terug te vinden 'out-of-the-box' en natuurlijk zelf het nodige tweaken en creëren.

Een sequenceroptie is meer dan welkom. Gelukkig zit dat op beide apparaten maar ik kan me voorstellen dat er kwalitatieve verschillen zijn. Die zou ik ook graag horen.

Na dit toch al weer lange verhaal hoop ik wat nuttige reacties te kunnen lezen. Alvast bedankt!!! :)

Je hebt ze beide al ergens kunnen bespelen? Dat zou m'n eerste aanrader zijn; anders is het lastig om een oordeel te vellen over bijv. de kwaliteit van de toetsen.

Qua geluid zit je met de Korg in de goede richting; dat gaat wat meer je richting uit qua programmering. De Juno-G heeft wel audiotracks als extra functionaliteit ingebouwd en je kunt 'm uitbreiden met een expansionboard (SRX-serie).

Echter, beiden zou ik niet kiezen voor ambient en IDM. Ik zou dan liever kijken naar een 2ehands V-Synth of zo. Je mist de sequencer en multitimbraal is 'ie ook niet echt, maar qua geluid ben je niet gebonden aan de geluiden die er in de TR en G komen.

Je hebt ook expliciet de voorkeur voor een on-board sequencer, of heb je je al eens verdiept in de software die er voor is?

Dank je voor je reactie!

Ik heb ze helaas niet kunnen uitproberen. De twee muziekwinkels bij mij in de buurt zeggen allebei geen synthesizers op voorraad te houden omdat daar schijnbaar te weinig markt voor is in dit gebied. Bestellen gaat dan weer wel. Op youtube kun je dan op zich wel een aantal demo's vinden maar dat is toch nooit 100% betrouwbaar, en het verschil in klank/soorten patches tussen beiden is me er niet duidelijk van geworden (vandaar ook dit topic) :).

Net even snel gekeken naar tweedehands V-Synths. Met wat geluk liggen die maar iets boven mijn budget (wil het toch proberen rond de €1000 te houden), alleen moet ik dan wel het halve land doorkruisen. Zal me iig eens wat meer verdiepen in de V-synth want ik neem aan dat die tip niet uit de lucht komt vallen :). Zit overigens wel in dubio over een tweedehands D-50 voor €275. Een mooie kans doet zich nu voor maar het is financieel wat onverwacht.

Wat betreft sequencers: ik sluit zeker de mogelijkheid om een software sequencer te gebruiken niet uit, maar bijvoorbeeld Cubase vind ik toch wel een erg steile leercurve hebben. Verder wel een beetje ervaring met Logic Audio Platinum (voor Windows) maar alleen met MIDI-files maken. Sonar heb ik me nog niet zo in verdiept. De behoefte aan een hardware sequencer ontstond voornamelijk uit het fijn vinden dat alles in 1 apparaat zit en dat het simpelweg makkelijk is om zo tussendoor wat 'hersenscheten' :P op te nemen.

Back