DIY pultec manley version met tube stage

da goose

DaGooseMusic.nl
In navolging op de thread van Radiance op zijn solid state pultec mijn verslag van wat een Tube stage pultec manley style gaat worden.
Verschil is behalve de tubestage met uiteraard een tube (ecc88 ) dat er ook output en later misschien ook nog input trafo's komen (lundahl) dat er meer stappen zijn in de hoog sectie waardoor het een mid/hoog sectie word.
Dit word gedaan, aangezien het een compleet passief EQ netwerk is, met een combi van condensatoren en spoelen, deze combi is dus anders als in de originele pultec (zal niet te technisch gaan worden) en word ook door manley geleverd en ziet er alsvolgt uit.

stereo_pultec.jpg

De 'originele' manley pultec
pulteccase.jpg

Mijn versie van de manley (zoek de verschillen 8o) )
Case ga ik overigens niet zelf in elkaar frutselen en schaefferen maar compleet zo besteld.

Tot nu toe is het meer parts en info verzamelen maar kan inmiddels wel al wat dingen gaan solderen, de eindstage, de filterboards op de foto gaan NIET gebruikt worden omdat deze dus niet de extra 'manley stappen' heeft, deze sectie ga ik zwevend of op ferroboard bouwen.
De spoelen zijn besteld (CUSTOMBUILD) en de wima caps zijn net aangeschaft.

OK... foto's voor zover ik ze heb.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Fottotje van de multi inductor (alle spoelen in een indutcor)
inductor_sizes.jpg

Zo... voor het eerst is de soldeerbout aan het werk gegaan, de tube stage boards zijn gedeeltelijk gestuffed, moeten nog wat parts in en van de week komen de gematchde elctro harmonix ECC88 NOS tubes binnen, dan kan ik in principe al de stage gaan testen.
Ik kan pas echt aan de gang als de case binnen is omdat de passive EQ sectie (het hart dus) zwevend gebouwd gaat worden, is lastig zonder case.

4.jpg

Bob de bouwer. :)

Goed bezig.

Gaaf zeg, ik wil het komende jaar (wanneer er weer wat geld is) ook aan de slag met DIY gear. Zit wel te twijfelen of ik een tube versie zou maken zoals deze, of zonder buizen gezien mijn gebrek aan ervaring. Anyway ik kijk uit naar je vorderingen, succes :kroon:

Als ik genoeg ruimte in de case overhoudt ga ik misschien naast de tube stage nog een solid stage bouwen zodat je kunt switchen tussen deze 2 stages, soms zal tube beter klinken, soms solid state (neve stage ofzo) dus waarom niet beide? 8o)
Ben nu alles aan het uitvogelen hoe ik de bouw ga doen wat betreft de filtersectie, ben ook nu al aan het kijken voor het volgende project, een nog iets uitgebreidere versie van deze EQ (nog een extra filter trap erbij) maar eerst deze.

BTW, Radiance... bedankt.. dankzij jou ben ik nu ook helemaal DIY addict, moet minstens 1x per week naar mijn dealer aan de prinsengracht 34 :frons:

Origineel geplaatst door radiance
Yeah....you're welcome 8)

Hoeveel rackspace heb je nog?

racks zitten vol maar aangezien dat ook DIY racks zijn kan ik daar ook weer een projectje van maken :smeris:

Origineel geplaatst door da goose
Ae, ben ook nu al aan het kijken voor het volgende project, een nog iets uitgebreidere versie van deze EQ (nog een extra filter trap erbij) maar eerst deze.

BTW, Radiance... bedankt.. dankzij jou ben ik nu ook helemaal DIY addict, moet minstens 1x per week naar mijn dealer aan de prinsengracht 34 :frons:

:okdan:

Ik ga voor een lekker opvallend ontwerp wat betreft knoppen heb ik besloten, onderstaande knoppen zijn onderweg.
Verder is alles binnen of besteld, tubes zijn er morgen evenals de inductors en wat parts bij RS vandaan, verder mis ik nog wat condensatoren die ik morgen bij stuut ga halen.
Dan nog wachten op de case (komt er over een paar dagen aan hoop ik) en dan kan het echt bouwen gaan beginnen :luv:

aknebelor.jpg

update!

De tube stage boards zijn fully stuffed samen met de Tubes, er komen nog wel 2 LL5402's bij voor de balnced input.
Wat ik zelf overigens erg leuk vind aan dit project is dat het een hoog fisherprice gehalte heeft door de grote parts, het is dat de weerstanden normaal formaat zijn op de 2w 3k3 na maar lkrijg er toch een beetje een 'honey i blew up the printboards' idee bij.
Nu is het helaas nog steeds wachten op de case en de inductors, project ligt nu ff stil.

6.jpg

7.jpg

8.jpg

En weer een paar stapjes verder:
De filters zijn klaar, met veel passen en meten past alles op 1 veroboard dus geen zwevende caps en inductors maar op een board.
Alle switches en pots (multi stepped switches) worden aangesloten vanaf het board dus overzichtelijk, je ziet al gedeeltelijk de grotere gaten waarin de adres worden ingeprikt, word iets dikker draad dan dat ik standaard gebruik voor dit soort projecten.
De caps rondom de inductor (in het getekende vierkant) is de mid/high boost sectie (1khz tot 16khz in 11 stappen), de rest kun je zien aan de values die op de caps geschreven staan.

Zit nog steeds op de case te wachten helaas maar die komt echt deze kant op dus dan kan het echte werk beginnen en eigenlijk is dat niet eens zoveel werk meer hoewel je je vaak verkijkt op de bedrading. }:|

Fotootjes:
9.jpg

10.jpg

en weer een update! case is binnen en de oranje knoppen zijn ook binnen.
Het echte bouwen kan nu dus gaan beginnen :{

De printboards gaan net aan passen overigens en de trafo's (grote jongens) ernaast komen in een aluminium afscheiding te zitten tegen instraling.
Het plan om naast de tube stage een wisselbare solid state stage te zetten gaat dus waarschijnlijk niet door.

OK... foto's!

11.jpg

12.jpg

Let ook ff op de oranje leds in mooie chromen houdertjes :smeris:

Mooi man!
Je zou eventueel de Inductors ook in kunnen inpakken met "mu-metal" (zelfde spul als waar de Lundahl's in zitten).
Het schijnt dat die ook wel één en ander kunnen oppikken qua hum. B.v. Sowter's zitten ook ingepakt in "mu-metal".
Heb zelf tot nu toe geen last gehad van hum of ruis in mijn Pultec's, maar bij jou loopt er geloof ik 250v naar je buizen, dus dat is een ander verhaal.
Die toroids geven meestal niet zoveel hum....Ze zijn geloof ik net te groot om zijwaards te monteren toch? Zou ook weer schelen qua afstand tot het audio gedeelte.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door radiance
Mooi man!
Je zou eventueel de Inductors ook in kunnen inpakken met "mu-metal" (zelfde spul als waar de Lundahl's in zitten).
Het schijnt dat die ook wel één en ander kunnen oppikken qua hum. B.v. Sowter's zitten ook ingepakt in "mu-metal".
Heb zelf tot nu toe geen last gehad van hum of ruis in mijn Pultec's, maar bij jou loopt er geloof ik 250v naar je buizen, dus dat is een ander verhaal.
Die toroids geven meestal niet zoveel hum....Ze zijn geloof ik net te groot om zijwaards te monteren toch? Zou ook weer schelen qua afstand tot het audio gedeelte.

Ik zat er ook al aan te denken om zoiets met de inductors te doen, ze zitten wel redelijk ver van de trafo's en tubes vandaan en daar staat 250v gelijkspanning op dus dat zal minder snel hummen dan 50hz.
De trafo's zijn inderdaad te hoog om op zijn kant tegen de zijkant te monteren, had wel al bewust dichtgegoten trafo's genomen en ze komen in een eigen afgeschermd hoekje te zitten.
Ik wacht wel ff af wat het gaat doen.. morgen ga ik aan de bedrading beginnen, is kijken hoever ik kom.

Origineel geplaatst door mikemix
Kan je niet beter koper gebruiken ipv aluminium?

Bedoel je voor de afscherming rond de trafo's?
Dan moet ik WEER een bovenleiding gaan jatten... :engel:

Maar denk dat aluminium ook wel voldoet hiervoor, althans, daar ga ik ff van uit.. koper is ook prijzig en niet zo makkelijk aan te komen denk ik

Zo... weer een stuk verder!
Hij schiet zelfs al behoorlijk op.. alleen de tube stages werken niet, heeft waarschijnlijk te maken met een defecte LM317 in de voeding, die was gebroken en daarna weer gesoldeerd maar denk dat ie die niet helemaal overleeft heeft.
Wel eng om met 250v / 300v gelijkspanning bezig te zijn, heb een mooie bleeding resistor overd e caps heen geplaatst zodat ze redelijks snel leeglopen als de spanning eraf gaat maar zelfs dan duurt het nog 10 minuten ofzo..
Later weer verder, nu vast een fotootje van de passive stage met een stukjes draad :z

13.jpg

Back