[RNC] Sidechain, hoe-wat-waarom?

donbrasco

qlickt
Wie kan mij enige duidelijkheid verschaffen omtrent sidechain? Ik heb sinds kort een RNC compressor waar een sidechain ingang opzit. Wat ik ervan begrijp is dat ik er een EQ aan kan hangen voor ducking of de-essing.

Waar kan ik het voor gebruiken en hoe moet ik het aansluiten? Ik heb nl. geen externe EQ... En op internet is er weinig over te vinden.

rear_panel.gif

block_diagram.gif

http://www.fmraudio.com/panels.html

Alvast bedankt, techneuten ! :luv:

je moet het geloof ik zien als een soort insert op je compressor die effect heeft op de bewerking wat de compressor uitvoert.
Dus gooi je teveel hoog erin, zal de compressor denken dat het hoog wat afgeknepen moet worden.

En voila : een de-esser :)

dit is me verteld, ik heb et zelf nog nooit uitgeprobeert

ik heb ook een sidechain op mijn 3630 alesisje..

ik weet wel dat hij al gaat compressen als er audio over de sidechain binnenkomt, terwijl de inkomende audio te zacht is om de compressor in werking te stellen.
van het de-essen en frequentiegestuurd compressen heb ik om eerlijk te zijn zeer weinig van gemerkt.

iemand anders die nog een waardevolle toevoeging heeft?

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
je moet het geloof ik zien als een soort insert op je compressor die effect heeft op de bewerking wat de compressor uitvoert.
Dus gooi je teveel hoog erin, zal de compressor denken dat het hoog wat afgeknepen moet worden.

Tot zover snap ik het, alleen hoe dit aan te sluiten? Ik heb er een insertkabel voor, alleen waar moet ie in? :stupid

Veel compressor-limiters, hebben zogenaamde 'sidechain inserts'. Dit is een soort toegangspunt om controle over de werking van de compressor te krijgen.

De meest gebruikte (maar niet enige) toepassing is zogenaamde 'de-essing', om die vervelende ssssssss geluiden uit een vocal te halen. Hoe doe je dat. Allereerst moet je dan een equalizer aansluiten met behulp van een insert kabel. De stereo jack daarvan gaat
in de side chain insert, de out-insert jack in de input van de equalizer en de in-insert in de output van de equalizer.

Nu de instellingen. Sssss klanken vinden plaats tussen de 4 en 8 kHz. Als je nu het niveau van dit frequentie gebied verhoogd op de equalizer dan wordt de compressor meer gevoelig voor dit frequentie gebied dan voor de anderen. Je past dus compressie toe op een bepaald frequentiegebied. Hierdoor kun je het effect van de sssss klank verminderen.

uit: http://www.heuff.nl/Services/Tech-docs/De_Compressor/de_compressor.html

Thanks shiva, hier heb ik iets aan. Ik was er al bang voor dat ik een externe EQ hiervoor nodig had.. dit is niet op een andere manier op te lossen? Je hebt PERSÉ een EQ nodig...?

Groeten van een n00b.. :z

krz: je zou misschien ook de eq van je mixer kunnen gebruiken op een apart kanaal om die frequenties via de direct out naar de sidechain op je compressor te sturen.

als ik het goed begrijp, kan je door frequenties met je eq te versterken, de compressor precies goed laten inspringen wanneer die ongewenste frequenties optreden.
dit heeft dan betrekking op de hele audiostroom in de compressor, en niet op een enkele frequentie. het enige dat je dus doet is de compressor gericht 'sturen' ???:confused:

verder kun je een sidechain inderdaad gebruiken om bijvoorbeeld een kick en een bassline beter met elkaar te laten samenwerken, door de bass te compressen met de kick in de sidechain. De compressor reageert dan dus op de kick en niet op de bass, met als gevolg dat ie eigenlijk iedere keer dat de kick klinkt, de bass een beetje zachter zet. Dit moet je natuurlijk wel zo afstellen met je attack en release dat je die gaten niet gaat horen.

ps. Het wordt trouwens ook bij radio gebruikt, om ervoor te zorgen dat de muziek zachter gaat als de presentator begint te praten.

Dus je compressed de bas, maar niet de kick. Daar gebruik ik het inderdaad ook voor.

Origineel geplaatst door Shivah
Veel compressor-limiters, hebben zogenaamde 'sidechain inserts'. Dit is een soort toegangspunt om controle over de werking van de compressor te krijgen.

De meest gebruikte (maar niet enige) toepassing is zogenaamde 'de-essing', om die vervelende ssssssss geluiden uit een vocal te halen. Hoe doe je dat. Allereerst moet je dan een equalizer aansluiten met behulp van een insert kabel. De stereo jack daarvan gaat
in de side chain insert, de out-insert jack in de input van de equalizer en de in-insert in de output van de equalizer.

Nu de instellingen. Sssss klanken vinden plaats tussen de 4 en 8 kHz. Als je nu het niveau van dit frequentie gebied verhoogd op de equalizer dan wordt de compressor meer gevoelig voor dit frequentie gebied dan voor de anderen. Je past dus compressie toe op een bepaald frequentiegebied. Hierdoor kun je het effect van de sssss klank verminderen.

uit: http://www.heuff.nl/Services/Tech-docs/De_Compressor/de_compressor.html

ok vanuit mijn kant veeeeeeel dank...

dit heb ik nooit geweten :)

het theoretische gedeelte snap ik.. alleen hoe dit aan te sluiten? dat begrijp ik dus niet.. iemand? =(

Ik heb ook een Spirit SX.. hoe prik ik de kick op de sidechain..? bikkel !!!

Origineel geplaatst door krz
het theoretische gedeelte snap ik.. alleen hoe dit aan te sluiten? dat begrijp ik dus niet.. iemand? =(

Ik heb ook een Spirit SX.. hoe prik ik de kick op de sidechain..? bikkel !!!

gewoon via de direct out van je kkick kanaal op je mengtafel ... als dat kan .. anders via een subgroep .. zo doe ik het ..
het zou wel kunnen dat je de sidechain in je fmr de normale kabel !!!
maar voor de helft er in moet drukken zodat ie alleen een input pakt (sidechain is in en out zoals het plaatje laat zien)

Origineel geplaatst door King of Snake
ps. Het wordt trouwens ook bij radio gebruikt, om ervoor te zorgen dat de muziek zachter gaat als de presentator begint te praten.

idd, en dan heet het een ducker. hij hoeft dan overigens niet eens te compressen, het simpel laten zakken van het volume is in principe voldoende.

Origineel geplaatst door MadR
gewoon via de direct out van je kkick kanaal op je mengtafel ... als dat kan .. anders via een subgroep .. zo doe ik het ..
het zou wel kunnen dat je de sidechain in je fmr de normale kabel !!! maar voor de helft er in moet drukken zodat ie alleen een input pakt (sidechain is in en out zoals het plaatje laat zien)

ik kan 'm via de direct out aansluiten idd, alleen waarvoor is die output dan? Zou je die weer op de insert aan kunnen sluiten? Of is dit alleen nodig voor de-essing? Ik ga zo ff prutsen.. :)

Verder, iedereen alvast bedankt tot zover.. meer info, tips & tricks zijn altijd welkom.

met name handig voor de-essen idd, maar ik zou eggen, geef je creatieviteit de vrije loop, probeer es wat ;)

Origineel geplaatst door BDeep
maar ik zou zeggen, geef je creatieviteit de vrije loop, probeer es wat ;)

ik doe normaal niet anders, alleen nu vatte ik het ff niet.. ;)

Origineel geplaatst door krz
ik kan 'm via de direct out aansluiten idd, alleen waarvoor is die output dan? Zou je die weer op de insert aan kunnen sluiten? Of is dit alleen nodig voor de-essing? Ik ga zo ff prutsen.. :)

Verder, iedereen alvast bedankt tot zover.. meer info, tips & tricks zijn altijd welkom.

die output is zoals hier boven is beschreven voor de-essing en ducken ofzow
de sidechain is infeite gewoon een insert voordat het signaal word geanalyseerd.
dus als je in en out van de sidechain gebruikt dat kan je het signaal voor analyse aanpassen
dit signaal is ALLEEN voor de analyse als ik het goed heb
het geluid wat gecompressed word blijft dus hetzelfde.
(dat gaat nogsteeds normaal door de VCA's zoals je op het plaatje kan zien)

door alleen een direct out in je sidechain te stoppen
heb je een ander analyse singaal ..... en word het signaal wat gecompressed word niet voor analyse gebruikt
vrij simpel eigenlijk :)

tuurlijk is het simpel:

Zo kan je dus chirurgisch er nog gauw een toepassingkje bijhalen via die sidechain alvorens de boel plat te gooien doordat die zich anders teveel met dat bepaald probleem gaat moeien.

Een optie die veelal bij de-essing dus het geval is, maar de meeste voiceprocessors of compressor (hard of soft) hebben er al èèn in de sidechain staan op het toestel zelf waardoor dit verhaal tegenwoordig veelal overbodig word. Maar er bestaan idd nog andere triggers om in de sidechain te porren.

sieeeejaaaaa!

:gaap:

Back