Welke noten ? Voor techno/dance/house

Origineel geplaatst door smackos
Ik heb trouwens nog nooit van gehoord dat mensen drumsounds tunen

Dat doe je wel alleen sta je er niet bij stil. Er is een reden in ieder geval waarom dezelfde drums soms wat lager of hoger beter in een track passen, en sommige drumsounds die je niet kunt aanpassen in pitch gewoon niet werken.

Maar ik denk dat je dat gewoon automatisch doet, en er niet stil bij staat.

Ooit een keer in de SoS een bij zo'n verhaal over een oude rockmixer (jawel ;)) gelezen dat hij er altijd voor zorgde dat het drumstel helemaal precies getuned was voordat hij ging opnemen. Scheen veel makkelijker te mixen.

hoe kan je achter de pitch van een snare komen(behalve horen)? moet je soms alles weg-filteren zodat je de noise weghaalt, en dan naar de tuner kijken? betere tuner kopen?

bij mijn tuner geeft ie bij geluiden met noise zoals snare helemaal niks......hoe doen jullie dat?

Origineel geplaatst door bikkel
Dat doe je wel alleen sta je er niet bij stil. Er is een reden in ieder geval waarom dezelfde drums soms wat lager of hoger beter in een track passen, en sommige drumsounds die je niet kunt aanpassen in pitch gewoon niet werken.

Maar ik denk dat je dat gewoon automatisch doet, en er niet stil bij staat.

Ooit een keer in de SoS een bij zo'n verhaal over een oude rockmixer (jawel ;)) gelezen dat hij er altijd voor zorgde dat het drumstel helemaal precies getuned was voordat hij ging opnemen. Scheen veel makkelijker te mixen.

Ja, een drumstel wordt meestal getuned (spannen van de vellen) naar gelang de wensen van de drummer of het soort muziek of mix enzzzz
bv voor d&b achtige drums moet je snare rete strak staan en voor rock mag ie vrij 'los'

Origineel geplaatst door plieuw
hoe kan je achter de pitch van een snare komen(behalve horen)? moet je soms alles weg-filteren zodat je de noise weghaalt, en dan naar de tuner kijken? betere tuner kopen?

bij mijn tuner geeft ie bij geluiden met noise zoals snare helemaal niks......hoe doen jullie dat?

In bijvoorbeeld Wavelab kan je elke sound tunen die je maar wilt :)

jup wavelab(dat was ik vergeten zo deed ik het vroegha:D, goede tip ) maar ik wil het in vst vorm in mijn host kan dat ook

Ik zit met enige verbazing te alle reacties te lezen.
Blijkbaar zijn de meeste Synth-freaks meer techneuten dan doorgewinterde muzikanten.

Zelf doe ik nogal eens aan band-coaching en heb daarin ook mensen die geen noot kunnen lezen.
Al wil je een stuk maken en daarin niet alleen de standaard (drie) akkoorden gebruiken die ons menselijk verstand ons normaal gesproken ingeeft,
dan is het erg interessant om even een uurtje te steken in het studeren van de kwintencircel.
Van daaruit kun je alle muziek theoretisch uitschrijven.
(Beethoven schreef zijn composities ook terwijl hij al doof was)

Al heb je een meer specifieke vraag is die aangegeven site eerder op deze thread een mooie vraagbaak.
Anders stuur je me maar ff een PB, ik heb nog weinig weet van synths,
maar als het om theorie gaat ben ik je man. :okdan:

In principe is elke toonsoort mogelijk voor dance house.
Ik gebruik dan ook alle toonsoorten voor het maken van nummers.
Hoewel ik wel en voorkeur heb voor het spelen C# of Eb

andere toonsoorten levert vaak andere ideeen op, omdat automatisme in een toonsoort er dan niet meer zijn.
Altijd in C spelen is niet alleen saai om te luisteren, de akkoorden zijn uiteindelijk ook gewoon op.. dan moet je toch kunne transponeren door een te gekke brug, die je meestal vind door in een andere toonsoort te beginnen en vandaar uit weer te zoeken naar de toonsoort die je het meest speelt.

De C-toets zit tussen de X en de V onder de D en de F en boven je spatiebalk
:D

Welke toonsoort je gebruikt hangt van een aantal factoren af:
- Als je met zangers werkt moet de toonsoort niet buiten hun bereik liggen
- Sommige andere instrumenten klinken beter in een toonsoort als andere, ook electronische instrument. Bijv. een Crumar Bit One heeft de neiging in G lekkerder de klinken dan in D(mijn favoriete toonsoort).
- Wil je ook de ritmische instrumenten versterken/vetter laten klinken. Meeste kicks zijn gestemd op G, dacht ik.

Als je wilt schrijven om later goed gemixed te kunnen worden, moet je eens in je eigen platenkast kijken en luisteren welke toonsoort gemiddeld gebruikt wordt.
Heel veel is volgens mij in A of F gedaan.

als we dan toch persoonlijke favorieten gaan delen:

As groot
D klein

staat garand voor een rustige sound met veel relatief simpele mogelijkheden
naar C, G e.d. te transponeren...

Meestal doe ik dat op het gehoor. Door hem wat hoger en lager te pitchen hoor je vervolgens waar hij ongeveer zit. Maar je kan het ook doen door er een frequency analyzer achter te zetten en te kijken op welke frequency de fundamentele staat (Een elektronische - 808 909- snaardrum bestaat uit 2 sinusgolven en wat ruis. Op je analyzer ga je tussen de 100 en 300 Hz, pieken zien. Grosso modo bepaalt de grootste, luidste piek de toonhoogte van je snaardrum. )

http://mdsp.smartelectronix.com/ffttools/

Let wel: de meeste snaardrums zijn inharmonisch.

heb je mij weer

ik heb absoluut nog weinig skillz ervaring en wete ik wat
maar wat ik niet snap

geregistreerd sinds dec 2001

hoe kan je nou zolang ergens mee pielen en er nog geen zak van weten, dat begrijp ik echt niet

dan wil je het niet weten en hoef je er ook geen draad over te openen vrees ik

edit: ik wil niet onaardig overkomen hoor. ik snap dat gewoon niet zo goed
oplossing lijkt me allerlei dingen proberen. desnoods akkoordenschemas checken en onderzoken waarom dat en dat mooi bij elkaar past
ik wil ook nog meer leren bn daar ook mee bezig. maar je moet iig kunnen lopen voordat je gaat voetballen natuurlijk

noten lezen?

noten lezen?

ik heb wel eens een walnoot onder de loep gehouden... nergens tekst te bekennen. geef het maar op dat noten lezen

Ik zit met andere noten hoor.....do,re,mi..........In belgie zijn het geen letters....

gewoon even ter info!!!!

Kvind het een wat rare vraag.

Of het zal aan mij liggen.

do re mi is relatief en abcdefg is absoluut. lijkt me heeeeel erg stug dat in België geen abcdefg wordt gebruikt :confused::D

heb in de notenleer ook altijd alles met do, re, mi enzovoort geleerd, is dat in nederland anders dan?

wel oa door werken met trackers snel de letters geleerd :)

dat van relatief en absoluut snap ik wel niet volt... hoe zit dat?
edit: wiki brengt redding!
ben toch niet helemaal zeker... betekent dit dan gewoon dat de "absolute waarden" van do, re, mi enzovoort veranderen naargelang de toonsoort van je instrument? zoals bijvoorbeeld bij een klarinet een do geen C is maar een A#?

Laatst gewijzigd:
heb je mij weer

ik heb absoluut nog weinig skillz ervaring en wete ik wat
maar wat ik niet snap

geregistreerd sinds dec 2001

hoe kan je nou zolang ergens mee pielen en er nog geen zak van weten, dat begrijp ik echt niet

dan wil je het niet weten en hoef je er ook geen draad over te openen vrees ik

edit: ik wil niet onaardig overkomen hoor. ik snap dat gewoon niet zo goed
oplossing lijkt me allerlei dingen proberen. desnoods akkoordenschemas checken en onderzoken waarom dat en dat mooi bij elkaar past
ik wil ook nog meer leren bn daar ook mee bezig. maar je moet iig kunnen lopen voordat je gaat voetballen natuurlijk

Weet je wat ik niet snap ... dat mensen zich op een forum over synths zich druk maken over de kunnen en kennis van andere mensen !?

met lange 808 kicks kom je er niet onderuit

(Dynamix II - Just Give The DJ A Break - 1987)

Het ingevoerde bericht is te kort. Verleng het bericht tot minimaal 10 tekens.

Attachments

• R-64038-1149745865.jpeg
    R-64038-1149745865.jpeg
    73,7 KB · Bekeken: 77
Back