Welke noten ? Voor techno/dance/house

Is ook nergens voor nodig om te weten waar de C zit....alleen ouwe lulle laxeer-rock muzikanten die zich daar druk over maken :D

Origineel geplaatst door trigg
Onbenullen :D

gewoon in elke key dingen maken, dat houdt jezelf scherp en fris....
toonsoorten ontdekken, dingen proberen.

dus nu allemaal verplicht naar www.looknohands.com en theorie leren :P

waa daar zitten veel van die exotic scales, bedankt.....kan ik mn klassieke piano vrienden weer gek maken:halleluja

Origineel geplaatst door smackos
Is ook nergens voor nodig om te weten waar de C zit....alleen ouwe lulle laxeer-rock muzikanten die zich daar druk over maken :D

HELL YEAH !-!

metal-midget.jpg

Origineel geplaatst door neuromancer
De C-toets zit tussen de X en de V onder de D en de F en boven je spatiebalk
tenzij je een azerty toetsenbord heb

Ik zit met andere noten hoor.....do,re,mi..........In belgie zijn het geen letters....

gewoon even ter info!!!!

Kvind het een wat rare vraag.

Of het zal aan mij liggen.

Waar zit de "C" op het keyboard van m'n synth eigenlijk?
Zowel m'n wavestation als m'n dx7 en m'n mirage hebben een 5 oktaafs keyboard wat van
C tot C loopt...dus over welke van de 6 C toetsen hebben we het eigenlij als we zeggen "DE C"?

even een tip:

Het komt meestal voor, dat de key van een dancetrack bepaald wordt aan de hand van het item waarmee je begint.
dit kan zijn een sample, een loop over een drumsound.
(want ook een drumsound heeft een noot, die bepaalt wordt door de toon die het geeft)

meestal tune je de drumsounds automatisch op het gehoor, maar hier wordt al degelijk bepaalt en welke key (rootnote) je de tack gaat maken.

# sample libraries geven meestal ook aan in welke noot, of op welke frequentie de samples getuned zijn.

Het kan geen kwaad om eens een simpel "songbook" uit de bieb te halen ofzo.

Kijk achterin, daar staan -in de meeste wel- een accoorden tabel, meestal met cijfers voor
de vingers die je dan het beste kan gebruiken.

Als je die grepen gewoon elke dag een keertje speelt met verschillende geluiden uit je favoriete synths,
heb je
1) lol,
2) weer wat geleerd,
3) geheid een nieuwe track. :D

De baslijn kun je op het gehoor erbij doen of spelen.
De grondtoon is de toon waar het accoord bij hoort. ( C-accoord: grondtoon C. D-accoord, grondtoon D)
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je in een C-accoord geen baslijn op B kan doen. Is ook leuk. :dj:

Ik vind de vraag ook niet 100% duidelijk, maar ik denk dat je eerder op akkoorden doelt dan noten? Met 'een' C begin je weinig lijkt me. Als je zegt ik begin vaak met een C majeur of C mineur dan zegt dat al heel wat meer. Want je kan dan in ieder geval de noten gebruiken die in de toonladders van C majeur en mineur voorkomen.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik vaak verval in het gebruik van majeur 7 en mineur 7 akkoorden, omdat het al snel een beetje 'jazzy' gaat klinken.
Maar je begrijpt; ik vind het van mezelf ook achterhaald, het is meer een tekortkoming van mij, omdat je voor de wat spannender jazz akkoorden best wel een beetje theoretisch onderlegd moet zijn.

Maar om maar even aan te geven hoe je een Cmaj7 kan spelen: C - E - G - B.
En dit akkoord is dan bijvoorbeeld weer goed af te wisselen met een Fmaj7: F - A - C - E

Kortom, ik denk meer vanuit een akkoord, of vanuit een combinatie van akkoorden. Maar het is niet dat ik een C indruk en dan denk "hoe kan ik hier een liedje van maken" ;-)

Ik hoop dat ik nog eens wat meer ga snappen van jazz harmonie, zodat ik niet blijf hangen in majeur/mineur/septieme akkoorden, majeur7 en mineur 7 akkoorden bijvoorbeeld.

daan

ik bespeel vaak alleen de zwarte toetsen en ga dan de boel transponeren .. want ik haat het als ik niet verder kom dan de zwarte toetsen. Vervolgens kijk ik naar welke noten ze zijn getransponeerd en dan speel ik de volgende melodie of wat dan ook in de die 'key'

wat wel vaak problemen geeft is wanneer ik een 2 vco toon gebruik waar de 2de vco bijv. 2 noten hoger is gestemd .. dan moet je nog effe verder denken wat elkaar dan in de weg kan gaan zitten ...

Vaak speel ik dingen ook na als ik het tof vind .. leer je ook veel van ..

Origineel geplaatst door neuromancer
Waar zit de "C" op het keyboard van m'n synth eigenlijk?
Zowel m'n wavestation als m'n dx7 en m'n mirage hebben een 5 oktaafs keyboard wat van
C tot C loopt...dus over welke van de 6 C toetsen hebben we het eigenlij als we zeggen "DE C"?

c1 is toch gewoon de eerste c die je tegenkomt als van beneden begint de tellen ? of was de middelste C = 440 hz nou waar je vanuit gaat .. ook wel c4 genoemd .. ik dacht het laatste ( weet het wel zeker )

:)

hoeveel herz de C4 is zou ik niet weten, maar een midi nootnummer staat voor een vaste toon, dus als jij transponeert dan gaan je toetsen alleen andere nootnummers verzenden. De telling van de midi nootnummers heeft als het goed is niets met je klavier te maken.

Als je een 1 oktaafs midiklavier hebt bijvoorbeeld, moet je misschien wel 12 of 24 semitonen omlaag transponeren om een c1 te spelen.

Re: Welke noten ? Voor techno/dance/house

Origineel geplaatst door glennplumber
en niet aan een toon hoor welke noot het is vroeg ik me af welke noten jullie meestal gebruiken ?

reactie Murc

Dan maakt het toch helemaal niets uit...wat er gespeelt wordt...gewoon pompen en lekker mee jodelen...
ik speel vaak zelf in de toonladder met de 2 of 3 kruisjes..mocht je daar wat aan hebben...
maar een toonladder is juist interessant vanwege de variaties daarin..er is dan ook een hele moelijke vraag aan de orde die heet.. hoe maak ik nu eigenlijk inventieve muziek..dat lijkt meij dus afhankelijk van inspiratie en inspiratie is weer afhanklijk..van

je muziekinstrument.. maar met mondharp kan je in de juiste stemming lees hier niet " de juiste noten" maar,

voor de juiste stemming " het woord gemoedstoestand" ook echter prima musciceren..
dus gemoeds stemming is ook een belangrijke factor..

zag van de week Roger Hodgson (?) van Supertramp op jawel CULTUUR TV..
met zijn pianootje en zijn songs...simpel maar doeltrefend, de tekst onder de song doet ook soms wonderen..maar ja dit is een synthesizer forum dus niet van belang..overtuigend de boodschap brengen is echter wel weer van belang...

Murc:kimono:

Laatst gewijzigd:
mannen we dwalen af..het ging om de beste house noot...ik stel voor

ta ta ta taa...de ==A'== daarvoor te benoemen.

DIT is de 2e witte toets links van de na de indeze thread behandelde centrale C...U ziet de centrale C wordt.
zonder het=' = inde lucht zwevende xcirconflex tekentje geschreven

dus pak nu een schroevendraaier en verwijder de rest van al die wit en zwarte in de weg zittende andere noten..

zul je zien..dat worden echt alleen maar hits.

Murc:walker:

Origineel geplaatst door MadR
c1 is toch gewoon de eerste c die je tegenkomt als van beneden begint de tellen ? of was de middelste C = 440 hz nou waar je vanuit gaat .. ook wel c4 genoemd .. ik dacht het laatste ( weet het wel zeker )

:)

A4=440 HZ

:engel:

Origineel geplaatst door smackos
Ik heb trouwens nog nooit van gehoord dat mensen drumsounds tunen

oow nou als je bijvoorbeeld een snare hebt waar een duidelijk toontje inzit kan het weleens beter klinken als je die net een halfje omhoog of omlaag pitched..

Back