Meerdere midi's aansluiten

edgard

Nieuwkomer
Hi,

Ik heb een vraagje nl.:

Ik heb twee roland-d2 een korg-se1 een roland-mc303 een korg ea-1mkII en eem yamaha djx.
Als ik de korg ea-1mkII met de korg-se1 en de roland d2 verbind is er geen probleem.
Ik wil ze allemaal met elkaar verbinden. (achter elkaar)

Kan ik bv van de se-1 midi uit naar ea-1mkII in dan midi uit naar roland d2 en van de ea-1mkII thru naar mc33.??
Of hoe moet ik dat het beste doen zonder dat er vertraging ergens opduikt, als ik 6 midi"s wil door loepen.
Is er iemand die er verstand van heef en mij kan helpen??
(tsal er vast wel zijn op dit forum)
Alvast bedankt Edgard

Is er niet zonder iets tekopen een oplossing???:eureka:

er stond een 3x8 midi thru hier op SF te koop. 25euro.
Dat zou echt ideaal zijn al.
Anders zou je een daisy-chain kunnen proberen.

App.>midiuit>midiin>App.>midithru>midiin>App.>midithru>midiin>App.>etc etc etc

Hoe waar was dat tekoop????8D

Allee, als ik alles in daisy-chain opstel, treed er dan geen vertraging op bij de laatste 2 cq 3 midi's???:eureka:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door edgard
Hoe waar was dat tekoop????8D

Allee, als ik alles in daisy-chain opstel, treed er dan geen vertraging op bij de laatste 2 cq 3 midi's???:eureka:
Probeer eerst maar eens alles achter elkaar te knopen via MIDI thru. Dikke kans dat 't gewoon goed loopt. Ik heb ook 6 MIDI apparaten achter elkaar, en vaak meer, zonder merkbare vertraging. Mocht 't toch niet lekker werken, dan kun je altijd nog zo'n MIDI thru boxje proberen.

MIDI verkeer heb je natuurlijk in 2 richtingen. Je wilt al je MIDI OUTs in de MIDI IN van je PC krijgen. Dat kan met een Daisy chain. Maar dan wil je nog de MIDI OUT van je PC naar alle MIDI IN's van je apparaten krijgen. Dat kan ook met een daisy chain, maar tenzij al je apparaten meerdere midi thru's hebben, niet wanneer je al een daisy chain voor je midi outs had aangelegd. Met de patchbay kan je dan de richting PC OUT - apparaten IN regelen, maar voor de richting apparaat OUT - PC IN zal je toch nog een daisy chain aan moeten leggen. je hebt immers maar IN poorten op je 3*8, dus incl PC kan je maar 3 OUT poorten daarop aansluiten. Van PC naar de apparaten daisy chainen, van de apparaten naar de PC via de 3/8 lijkt mij dus de oplossing hier. Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Alles achter elkaar knopen (in daisy chainen) maar dan gaat ok het geluid mee naar de volgende midi appar.????
licht dit aan een intelling of zo???

Midi stuurt alleen maar data, informatie, geen geluid. Je moet je apparaten allemaal een apart midi kanaal toewijzen, zo kun je ze bedienen ook al hangen ze aan "1 ketting". Ik zou je drumbakken het eerste in de chain hangen, omdat je met drums het eerst vertraging zult merken.

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
MIDI verkeer heb je natuurlijk in 2 richtingen. Je wilt al je MIDI OUTs in de MIDI IN van je PC krijgen. Dat kan met een Daisy chain.

Dat kan dus niet! Je kunt niet meerdere midi uitgangen "achter elkaar hangen" (daisy chain). Elke uitgang van elke synth moet naar een aparte ingang. Dit kun je met een midi patch-bay doen. Hiermee bepaal je welke midi uitgang er naar de midi ingang(en) van je PC gaat. Als je meerdere uitgangen TEGELIJKERTIJD naar 1 ingang wilt hebben zul je deze signalen moeten "mergen" (samenvoegen).

MIDI is geen Geluid! Er gaat geen audio door de midi kabels. Je zult dus elke audio uitgang van elke synth op een ingang van een mengtafel moeten aasluiten.

Dat kan ook met een daisy chain, maar tenzij al je apparaten meerdere midi thru's hebben, niet wanneer je al een daisy chain voor je midi outs had aangelegd.

Meerdere Thru's? Dat hoeft toch helemaal niet? Je kunt toch gewoon de THRU van de 1e synth aan de IN van de 2e synth hangen, en dan de THRU van de 2e naar de IN van de 3e enz...

Origineel geplaatst door meesha74
Dat kan dus niet! Je kunt niet meerdere midi uitgangen "achter elkaar hangen" (daisy chain). Elke uitgang van elke synth moet naar een aparte ingang.

Wat vertel je me nou? Dat kan zeker wel, gewoon de midi-thru gebruiken. Zo werkte ik vroeger ook, nu heb ik dan een unitor 8 dat werkt wel stukken prettiger.

Ik weet niet precies hoe je wil werken, als je vanuit een sequencer programma alles wil aansturen gaat je pc-midi-out naar midi in op een synth, met midi thru naar midi in op de volgende synth etc. Alleen de uitgang van je master keyboard gaat dan naar de in van de pc.

Origineel geplaatst door klausito
Wat vertel je me nou? Dat kan zeker wel, gewoon de midi-thru gebruiken. Zo werkte ik vroeger ook, nu heb ik dan een unitor 8 dat werkt wel stukken prettiger.

Nee ik bedoel dat je niet meerdere MIDI uitgangen samen naar één MIDI ingang kunt aansluiten via een daisy chain.

En daar heb je een punt :). Maar dan kan je met die 3*8 dus nog steeds maar 3 midi apparaten hun OUT aande IN van de PC verbinden.

Inderdaad. Je kunt dit dus oplossen met een midi patchbay. Daar sluit je dan alle MIDI uitgangen van je synths op aan, en kun je kiezen welke van deze uitgangen naar (bijv) de 3 ingangen van de 3*8 gaan. Voordeel is dat je geen pluggen hoeft om te steken. Nadeel is dat je maximaal 3 synths tegelijkertijd kunt opnemen. (hoewel ik betwijfel of er veel mensen zijn die dat doen...)

Origineel geplaatst door meesha74
Nee ik bedoel dat je niet meerdere MIDI uitgangen samen naar één MIDI ingang kunt aansluiten via een daisy chain.
Ok, nee dat gaat uiteraard niet.. hoewel.. nooit geprobeerd... maar wie wil dat ook... je kunt ze toch niet allemaal tegelijkertijd bespelen.

Zou dan als volgt gaan: synth 1-midi out naar synth 2 midi in, synth 2 midi out of thru... nee dat gaat dus niet, je hebt of out of thru.. pak je out, ben je de data van synth 1 kwijt, pak je thru heb je niets aan de out data van synth 2..

Hmm... wazig :mega: haha...

Als ik van mijn mc303 via midi out naar korg electribe ae kII midi thru naar electribe es1 trhu naaaaaar mijn roland d2 midi in door verbind dan komt uit de koptelefoon aansluiting en de audio uitang van mijn d2 het geluid van mijn 303 en of mkII. en of es1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als ik van mijn mc303 via midi out naar korg electribe ae kII midi thru naar electribe es1 trhu naaaaaar mijn roland d2 midi in door verbind dan komt uit de koptelefoon aansluiting en de audio uitang van mijn d2 het geluid van mijn 303 en of mkII. en of es1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kijk eens aan.

Wat is dit voor een wazige omschrjiving? Is dit een geintje of denk je werkelijk dat je door midi op deze manier aan te sluiten het geluid van de éne synth uit de andere krijgt?

Nogmaals, als dit een geintje is kan ik er erg om lachen. :D Als je serieus bent, dan eeeeehm..... Succes!! :okdan:

Back