Test: hoor je het verschil tussen een U-47 en een bepaalde microfoon van 400 euro?

Test: hoor je het verschil tussen een U-47 en een bepaalde microfoon van 400 euro?

• Mic A

Stemmen: 8 47,1%
  • Mic B

Stemmen: 9 52,9%

• Totaal aantal stemmers
    17
  • Enquete gesloten .
Resumee: muziekstijl speelt een heel belangrijke rol als je een keuze maakt...

Edward van Halen speelt op een Marshall ( vroeger), hardrock.
De solo's en slagpartijen komen uit je kasten geknalt.
Luister maar eens naar de eerste lp van ze.
Als je voor zijn kast staat wil je wegrennen.
Rauw en keihard.

Hoe dan met dance, trance, house, techno?
toch?
Smooth is soms best handig...

Een buizencompressor op een krijsende virus C?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mixmannetje

Om over virtuele amp modelling maar te zwijgen, want dat slaat helemaal nergens meer op.

Ik ben gitarist, dus ik benader dit soort dingen al jaren vanuit een andere hoek.
Dat is dus het verschil tussen een line 6 naar een transistor app naar een fet en een Marshall toren uit 1960 ofzo.
De laatste knalt het meest.
Iedereen denkt dat een line 6 hard klinkt , op je af dendert, maar dat is als je er voor staat. NIET als je hem opneemt.
Zonde van je tijd. Kan je helemaal niks mee.
En toch kopen mensen het. Ga er maar niet mee naar een studio!
Verder dan een plaats achterin het geluidsbeeld kom je niet.......plastic en glas en geen definitie...
Ik vind dit soort baude uitspraken en vooral het type adviezen ("gebruik het niet: zonde van je tijd!") altijd lastig te rijmen met het feit dat er genoeg lieden met een prima staat van dienst zijn die het tegendeel aantonen door er doodleuk goede muziek mee te maken en uit te brengen.

Van een absolute expert op dit gebied verwacht ik een genuanceerde(re) uitspraak in de trant, die juist rekening houdt met de context (muziekstijl, budget, homestudiosituatie waarin je gewoon niet de luxe hebt om een buizenversterker neer te zetten en op 11 te zetten voor het beste resultaat). Ik ben dus erg geneigd dit soort uitspraken met "ach, dat is ook maar een mening" af te doen; wat jammer is omdat jij best wel 'ns veel ervaring met het onderwerp zou kunnen hebben.

Het verschil is dat ik een week of twee heb zitten klooien met een line 6 axis.
Alles geprobeerd, batterijen mics, line uitputs, pre -amps etc.
Dus vandaar mijn botte uitspraak. ( ik kan dat ding echt niet meer zien!)

Ik had een bepaald gitaargeluid geluid en een gitaargeluid nodig dat voorin het geluidsbeeld stond.
Raar als je allerlei gitaren probeert, fenders uit 90-80-70, zelfs uit 1959 aantoe.
Maakt niks uit. Presets etc.
Ik heb dit echt heel goed onderzocht. Ik neem nl die sporen ook op en vergelijk.
ook gitaar-collega erbij. Drama. Hij heeft een dure amp gekocht en dan krijg je dit...

Ook erg vreemd als je een oude vox neerzet met een sm58 en je hebt het ineens wel toch?
(Ook nog een boogie geprobeert en een marshall al eerder in die week)

Misschien hebben ze hier over een jaar of wat op bedacht.
De processing op zich is nog niet dicht genoeg. Dat merk je aan alles.
De line 6 redt het niet in de mix.

Maar ik blijf bij mijn onderzoeks-ervaring. Wel mijn excuses dat het nogal baud overkomt.
Met twee weken bedoel ik dan ook bijna dag en nacht...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mario
Niet in grote overtuiging een kwaliteitsverschil dus zo zie je maar dat het enorme verschil kwa bedrag niet in verhouding staat tot de kwaliteit.

100% mee eens, na post processing zijn de veranderingen aan klank al dermate groot dat het verschil totaal verwaarloosbaar is in dit geval en dus totaal niet in verhouding staan tot de prijs wat mij betreft.

Overigens wel een extreem leuk initiatief zo'n vergelijkingspolltopic ! Moeten er zeker meer komen!8)

Nou ja, denk dat de budget mic in dit geval niet eentje is wat je doorgaans bij je lokale muziekzaak zou scoren.

Waarom trouwens een flat-top? Minder last van bijgeluiden of zo?

Maar ik blijf bij mijn onderzoeks-ervaring. Wel mijn excuses dat het nogal baud overkomt.
Met twee weken bedoel ik dan ook bijna dag en nacht...
Ah, met "veel ervaring" doel ik toch meer op zo iemand als Arjen Lucassen waarbij je "2 maanden dag en nacht" toch snel kunt vervangen door "2 jaar dag en nacht" en waarvan je weet dat hij ook verschrikkelijk veel ervaring heeft op de andere vlakken van muziekproductie, dus het e.e.a. ook in een breed licht ziet.

En als Lucassen dan zegt dat-ie z'n Line6 rechtstreeks ProTools binnen toch echt beter klinken en daarnaast ook nog werkbaarder vindt dan een klassiek "versterkermuurtje", dan ben ik wat eerder geneigd daarin mee te gaan dan in jouw uitspraak ;)

Ik vind het nl. altijd jammer als iemand vraagt "Wat is een goede versterkeremulator? Context: weinig budget en een thuisstudio waarin ik geen versterker (laat staan een goede) kan gebruiken." er dan gelijk geantwoordt wordt met "Versterkeremulatoren zijn crap: je moet gewoon een *** met een SM57 ervoor neerzetten en op 11 zetten!". Tsja, lezen schijnt soms moeilijk te zijn...

Het is een mooie cd geworden..

waar we niet op tijd hebben gelet.
Dus alle gelegenheid hadden om die cd zo mooi mogelijk te maken.
Naar wens en in stijl.
Meer een visitekaartje...we wilden gewoon zo goed mogelijk doen.

Dus tussen de echt vette samples en de mooie akoestische opnames met o.a. M147
hield de line 6 axis geen stand. Mijn verhaal ging ook over het verschil in apparatuur en
plaatsing in het klankbeeld. Het ging om de aard van de klank.
In deze extreme situatie krijg je andere onderzoeksresultaten.

En een digitale studio, geen home-studio.

Laatst gewijzigd:
Dus mic A is een gemodde Oktava M-139? Heel interessant!
Zoals ik al zei; geen idee of het de U74 is of niet maar wel een mooi geluid.
Zelf heb ik een JZ-1 in mijn bezit waar ik heel tevreden over ben. JZ word/werd gemaakt door de mic-designer van Blue. Niet Russisch maar wel oost-europa (Letland).

Bedankt ook voor de link naar de OkatavaMod site; daar ga ik nog even flink in rondsnuffelen :)
Ik was laatst op een Russiche site die buizen versterkers en mic's maakte, niet echt goedkoop maar altijd nog goedkoper dan de gevestigde merken.

Re: U-47

Re: U-47

Origineel geplaatst door timonjacobs
Dit moet ik een Chinese microfoon nog zien doen. Dan heb je mischien veel hoog, maar als het 'smerig' klinkt, net als in de meeste chinese rotzooi, dan heb je er alsnog niks aan.

Er zijn zoveel verschillende Chinese micro's op de markt dat je denk ik zeker niet mag veralgemenen. ADK, BLUE ... zijn ook Chinees

Nogmaals: vergeet niet dat mic A nieuw maar 375 euro kost...

De standaard versie kost 160€, uiteindelijk vind ik 375 € voor een geupgrade mic gewoon veel te veel.

De capsules van de Oktava microfoons worden nog steeds op de oude manier, met veelzorg en met de hand gemaakt, precies zoals dat in de jaren '50 gebeurde in de Neumann fabriek. Het ontwerp van de capsule lijkt verbazingwekkend veel op dat van de oude Neumann, of is eigenlijk identiek. De kwaliteit is niet altijd even constant geweest, maar daar waar nodig biedt selectie van de capsule uitkomst.

Al eens een China made capsule bekeken?

Het geheim van de oude Neumann's zit hem niet in de buis maar in het membraan, en verklaart ook de mid-range presence.

Een U67 klinkt anders dan een U87, toch hebben ze beiden een M7

Met een groot aantal mods van mic guru Michael Joly, die de mods eigenlijk voor nop uitvoerd

das wel een hele goeie ...

Met een prijs van 375 euri (nieuw) laten deze gemodde mics vele grote namen ver achter zich, om nog maar te zwijgen over microfoons van Chinese makelij. De lonen in sommige delen van Rusland zijn 1/8 dan die van hier, vandaar de lage prijs voor zulk mooi handwerk. Dus mijn boodschap: koop Rusisch handwerk i.p.v. Chinese massa: even duur!

Meer informatie: www.oktavamod.com

Ik ben echt geen fan van die "mod" firma's. Een micro moet standaard maar goed genoeg zijn denk ik dan. Bij zo'n mod firma's lijkt het ook altijd dat de originele ontwerper het niet meer weet. Terwijl die ontwerpers over het algemeen meer van micro's kennen dan die gasten zelf. Zo'n mk 319 is gewoon gebouwd met een bepaalde prijs in gedachte, tuurlijk kan je die modden en dat woord willen kopers gewoon horen tegewoordig. Maar Oktava heeft ook duurdere micro's ...

Slimme zet overigens van die tegenfase. Wat heb je nou van wat afgetrokken?, want zo hoor je eigenlijk precies waar de ene mic tekort schiet of juist uitblinkt. Zouden ze vaker moeten doen bij professionele mic reviews8~ .

Grappig trouwens om eerst iedereen voor Mic A te zien kiezen en na de uitslag ineens voor B. Bewijst maar weer hoe belangrijk blindering is in een (semi)wetenschappelijke test:L.

Timon, waarom heb je voor die flat-top gekozen? Want daar was ik wel nieuwschierig naar.

leuke test, heb verder ook een paar van de 219 vs MT-Gefell wavs beluisterd op de site. Spannend. Het lekkere van een mooie Neumann lijkt me, dat je iets hebt waar je op kunt rekenen: goede gear inspireert met elke muzikant. Heb er verder geen benul van, ben van een Samson C01 naar de Rode NT overgestapt en het is heerlijk nu überhaupt bruikbare hoge freqs te hebben, waar je mee kunt spelen in de mix...moet daar eerst me leren omgaan en dan misschien eens zo'n mooie mic horen.

voor wat bertreft de gitaar-amps...de oude Line6en zijn niet echt vergelijkbaar met de state-of-art versies van nu, en NI guitarrig en amplitube. Ik gebruik de Fender Twin van NI voor mijn Rhodes en het verschil met de echte jongen (in mijn geval een SF Bassman50) vind ik te verwaarlozen...daarentegen de klankwereld die zo'n plugje opent zeker niet! Ik ben het ook niet eens met dat alles buizen moet zijn: "de" Rhodes sound komt naar mijn smaak uit mijn AER akoestische gitaar ampje!

Heb ook een prachtige leadsound voor een nummer gemaakt met de "transistor lead" sound uit Amplitube die ik met de buizenemulaties niet zo kristalhelder krijg (linkje http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=40507&songID=4145906)

Origineel geplaatst door Stage73
Ik ben het ook niet eens met dat alles buizen moet zijn: "de" Rhodes sound komt naar mijn smaak uit mijn AER akoestische gitaar ampje!

het grappige is ook dat de speaker / versterker van een Rhodes Suitcase een transistorversterker is... en die klinkt heerlijk !

Tuurlijk!

Een Neve tafel kan ook een transistorbak zijn.

Ik ken ook Rhodes mannen. De ene speelt op een oude Yamaha bas-buizencombo met 2 x 12" en de andere op Kustom
transistorbasversterker uit 1980 ofzo met een inmense baskast van kustom. Met zwarte skai bekleding.
Allebei een onwijs live geluid. De rillingen lopen over je rug...

Het hoeft helemaal geen buizen te zijn.
Wat me opvalt hier is: waar gebruik je het? Daar gaat het over!

Ga je opnemen dan zal de aard van je versterker gaan meespelen. In een mate en wat
voor set up gebruik je en past dat daarin?

Een mix is net Haantje de Voorste, wie staat er vooraan?
Ik kan ook wel een moog plugin opnemen.bwvs.
Ik moet er dan niet doorheen gaan bleren met een buizenmic. van tig euro...
Dat wordt een rare wedstrijd...uit zijn verband....

Laatst gewijzigd:
Interessant. In de testopzet is het verschil niet groot, in elk geval niet duizenden euro's waard. En hier zit nu net weer min of meer de valkuil van dit soort testen. We weten niet wat de rest van de opnameketen is. Als die niet zeg maar op kwaliteit van bijv. de U47 is dan wordt het moeilijk om algemene conclusies te trekken.
Bijv. als je een Fiat 500 tegen een Ferarri laat racen op een erg hobbelige weg met diepe kuilen dan kunnen ze beide niet harder dan 40 km op die weg rijden. Conclusie zou dan zijn dat een Fiatje even hard als een Ferrari zou gaan.
Dat klopt dan alleen voor die (opzet)=weg.
Laat je ze op een vlakke asfaltweg racen dan komen de kwaliteitsverschillen pas goed tot uiting.

Henk

De apparatuur is gewoon studie grade apparatuur. Hardy pre-amps met apogee convertors volgens mij, dus daar zal het niet aan liggen...althans mag ik hopen.

Origineel geplaatst door FrankH
Je begrijpt het juist goed. Smaak is heel relatief en heeft vaak niets te maken met technische kwaliteit. :)
Inderdaad ja, ik had echt niet verwacht dat de meningen zo verdeeld zouden zijn. Heb ik weer stof om heel het weekend over na te denken, hah :geslaagd:

Een buizencompressor op een krijsende virus C?
Is zeker wel vet!

Het hoeft geen Virus te zijn maar is zeker wel een tubeamp/comp over een glasheldere string/saw

Luister

en mijn Virus TI + DaTube in Cubase. (ik heb een VST gebruikt ipv een echte buis, sinds uit dit topic gebleken is dat lowbudget ook goed kan klinken 8o)

Virus TI + tube

back on topic......

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door timonjacobs
De apparatuur is gewoon studie grade apparatuur. Hardy pre-amps met apogee convertors volgens mij, dus daar zal het niet aan liggen...althans mag ik hopen.

Misschien dat de mic en micpre impedanties wel uitkunnen maken. De Hadry M-1 micpre heeft een trafo als input. En als de output impedanties van de 2 microfoons erg verschillen, dan zou dat het klankverschil kunnen verklaren. De Octavia heeft (dacht ik) 200 Ohm de Neumann 50 of 200 Ohm.

Er moeten iig meer van deze testen komen!

Back