Test: hoor je het verschil tussen een U-47 en een bepaalde microfoon van 400 euro?

Test: hoor je het verschil tussen een U-47 en een bepaalde microfoon van 400 euro?

• Mic A

Stemmen: 8 47,1%
  • Mic B

Stemmen: 9 52,9%

• Totaal aantal stemmers
    17
  • Enquete gesloten .
Origineel geplaatst door Patat Met
Er moeten iig meer van deze testen komen!

Dit soort testen zijn er weinig omdat muzikanten luie donders zijn.

Ik heb iets opgezocht over de gebruikte pre-amp op het net.

Dit betreft files uit de TWEEDE TEST in deze draad!
Neve 1073 DPA:

Mic Input
1200 (Hi-Z) or 300 ohm (Lo-Z) input impedance transformer coupled stage. 48V is switchable
onto the Mic input. Mic gain is across two class A gain stages. The signal then feeds a
transformer balanced class A output stage via a +/-10dB trim.

Verder hebben ze een aurora lynx AD converter gebruikt. En een Big Ben ( wordclock-bak )

Is me niet duidelijk nog of dit bij alle testfiles zo is.

De neve heeft geen volumeknopje zeg maar om de ingangsimpendantie te regelen, maar twee ingangen XLR.
De ene 1200 de andere 300 ohm.
Dus regelen van impendantie door fijnafstemming kan niet op deze voorversterker.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
En helaas zijn ze ook nog meestal niet zo nozel.
:dubbel:
Origineel geplaatst door mixmannetje
Ik heb iets opgezocht over de gebruikte pre-amp op het net.
Neve 1073 DPA:

Mic Input
1200 (Hi-Z) or 300 ohm (Lo-Z) input impedance transformer coupled stage. 48V is switchable
onto the Mic input. Mic gain is across two class A gain stages. The signal then feeds a
transformer balanced class A output stage via a +/-10dB trim.

Verder hebben ze een aurora lynx AD converter gebruikt. En een Big Ben ( wordclock-bak )

Is me niet duidelijk nog of dit bij alle testfiles zo is.

De neve heeft geen volumeknopje zeg maar om de ingangsimpendantie te regelen, maar twee ingangen XLR.
De ene 1200 de andere 300 ohm.
Dus regelen van impendantie door fijnafstemming kan niet op deze voorversterker.

Als ze dus de 50 ohm versie van de U-47 hebben gebruikt, kan dit de oorzaak zijn dat de mic niet optimaal functioneerd.
Maar ik denk niet dat het heel erg veel uitmaakt.

TEST 2 Wie helpt me uit de impendantieproblemen?

- De OCTAVA?
- B.L.U.E. Rebuilt U47 - K47 (clone) Capsule w/ EF86 Tube?
-Telefunken U47 - M7 Capsule w/ VF14-K Tube?
- AKG C414B/XLS?

Wat mij nog niet duidelijk is : het type nr van de octava. 219 of 319?
In de answer key van de testfiles staat 219. Typfoutje of wat anders?
Dan zitten we naar een ander file te luisteren dan de mod immers?

ps Verandert de impendantie na modden?

Ik ga de verwarring nog even wat groter maken, ha...

Deze test kijkt hoofdzakelijk naar twee files en hoe deze dan klinken.
Dat is een heel goede en andere manier.
Wil je via internet iets bestellen, dan krijg je hiermee meer zicht op de zaak.

In de praktijk zul je een microfoon bij een importeur of in een winkel testen.
Sommige mensen krijgen de zaak zover dat ze de mic in hun studio kunnen testen.
Een dagje opnemen moet voldoende zijn.

Handig om dan de zanger of zangeres mee te nemen die waarschijnlijk wel een tijdje je liedjes
gaat inzingen.
Want in studios testen ze ook ter plekke welke mic het beste bij die persoon past.

Er speelt ook nog iets heel belangrijks mee:

De monitor van de zanger/zangeres!
Iedereen die zingt, past zijn stemgebruik aan op wat hij/zij hoort.
Geef ik iemand dus een hoofdtelefoon met veel midden en staat ie een beetje hard.
Dan zal diegene vaak de kleur van zijn stemgebruik aanpassen aan wat hij hoort....
Veel beginnende zangers schrikken zich te pletter, als ze ineens door een goede mic moeten zingen, want dit hebben ze nog niet meegemaakt....
Dus erg simpel is het niet om de juiste microfoon te vinden en dan ook nog goed te gebruiken....
Zodat je op de band krijgt wat je zoekt en uit die persoon wilt halen.

Ik vraag me dus af, wat deze test-mensen op hun hoofd hebben gehoord bij het opnemen.
Een mix van alle mics, eentje, 1 die buiten de test valt, of niks?

Het lijkt gemierenneuk dit, maar als je ze opneemt, zul je verschillen horen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse

Ik denk dat er meerdere redenen zijn waarom dit soort testen niet zo heel vaak voorkomen.
Ook op Gearslutz heb ik verschillende shoot-outs gevolgd en ik zie vergelijkbare patronen tussen daar en hier:

- het is technisch erg lastig om een vergelijkbare situatie te krijgen
- er zijn altijd mensen die je daar op wijzen
- en er heel lang op door kunnen gaan wat er wel niet klopte en hoe het anders had gemoeten
- maar vreemd genoeg zie je die experts zelf nooit eens een shoot-out doen
- er zijn mensen die deze testen erg stimuleren, erg leuk en interessant vinden
- maar niet hun mening geven over de shoot-out
- totdat het resultaat bekend wordt gemaakt dan zijn ze er opeens wel weer om te zeggen dat ze het al dachten
- mensen met een kleine beurs vinden het prachtig als een goedkopere mic beter klint dan de veel duurdere
- die mensen hoor je dan ook nooit over de technische details
- mensen met een grote beurs hoor je weinig tijdens de shoot-out
- want men is bang de pas gekochte $$$$-mic niet te herkennen
- na de shoot-out benadrukken ze hun jaaaarenlange ervaring om aan te geven wat er allemaal verkeerd aan de test was
- de meeste mensen volgen de shoot-out wel maar reageren niet omdat ze er niet graag naast zitten
- degenen die wel reageerden krijgen daar spijt van
- door alle bovenstaande redenen

en als ik nog even nadenk en analyseer dan kan ik nog wel een paar redenen bedenken.
Wat ik maar wil zeggen is dat het allemaal erg subjectief is :)

Toch ben ik een voorstander van dit soort testen: niet om het verschil te horen tussen een dure en niet-zo-dure mic, maar zo hoor je ook eens andere mics, met andere preamps, enz.

Ik denk dat uiteindelijk de volgers van dit draadje wel een lijstje kunnen opstellen
waarvan zij denken waar ze op moeten letten bij aanschaf van een mic.
En in welke mate ze iets belangrijker vinden voor zichzelf.

Denk ook dat het heel goed is om eens echt in een klank, specs en de eigenschappen
van een microfoon te duiken. De details. Luisteren totdat je een ons weegt, zeg maar.

Alleen al de manier waarop je luistert, voor jezelf eens nader te onderzoeken.
Want je zult steeds weer nieuwe dingen ontdekken aan deze files..
Als een geluidstraining is dit een heel interessant onderwerp/test om wat 'wijzer of whatever" mee om te gaan.
Het zal je produkties zeker ten goede komen denk ik.

Ja, teveel. :frons:

De opnameketen schijnt dus wel ok te zijn, blijft de vraag à la Van Gaal:

"Is de Oktava nou zo goed of is de U47fet nou zo slecht?" :) :stupid

a la Wim Jansen: Misschien moeten we een U87-ai file bemachtigen.

Al is het anders opgenomen. het geeft wel een indruk.

heb hier twee swf files U87 en 89 effe proberen.
Dacht files te hebben van twee neumann cds, Dus niet.
Verder zoeken maar weer op internet.

Laatst gewijzigd:
Er is nog een verklaring waarom deze mic (E319) zo goed klinkt. Dit vond ik ergens in een respectabele bron op het net.
In most of the transformer-coupled Chinese mics, the low quality output transformer has always been a major weakness of their design. According to Scott Dorsey, who is quite knowledgeable about Oktava mics, this is not true of the MK319. Over at the rec.audio.pro group at usenet, Scott said, "I was kind of surprised that the transformer in those (Oktava MK219/319) mics actually sounds pretty good, and measures well on the bench." As to the Chinese mics, Scott said, "The transformer rings. The core is poorly made; the windings are poorly wrapped. You put a square wave in, what comes out isn't square."

Chinees kantklossen?

Wat is zijn de types van Oktava en welk typenr heb jij precies?
Wat zijn de verschillen?
Welke files hebben we gehoord?
Wordt een beetje warrig zo.
Mk....219/319 ....mod....
Kun je een stukje van jouw mic, die je thuis hebt erop zetten?
( jezus wat een vragen allemaal!)

Vind hem nog steeds goed klinken hoor! (als je maar niet gaat zingen, ha!)

De Oktava 219 en 319 zijn geheel identiek op het uiterlijk na dan.

Gevolg, ik heb Michael Joly hierover gemaild, zijn antwoord: both mics use the same capsule and electronics so they are very similar. The 319 with Floating Dome offers a bit smoother off-axis response (but this is not an important attribute for close mic'd vocals) while the MK-219 has a tiny bit more lower midrange "push" due to the headbasket dimensions. So for a deep male voice the 219 might emphasize the mid bass a bit more while the 319 could be a tiny bit leaner in the same range.

In een van de Takes is per ongeluk een 219 in plaats van de 319 gebruikt. Maar gezien het minimale verschil is dit puur een kwestie van smaak.

Een voordeel van Okatavamod is dat ze microfoons vanuit Rusland laten overkomen die het beste klinken. Ze testen elke mic, zenden de freq. chart naar Joly en Joly selecteert vervolgens alleen de beste van de besten.

O? hoe dat dan opeens ?
een paar berichten terug was je er nog zo lovend over. is het niet een vochtprobleem dat de mics aantast?

en oktavamod vervangt toch geen membramen ?

Mijn 2e Oktava heb ik zelf binnen een paar uur gemod voor een fractie van de kosten van een nieuwe Oktavamod.
De sound is zo goed als identiek aan de Oktavamod exemplaren!

Ik heb alle mods uitgevoerd zoals die door Michael Joly worden uitgevoerd en ook beschreven. Aardig van Mr. Joly om zelf als 'leermeester' te spelen voor de doe-het-zelfvers onder ons. Na uren studie kan ik het 'kunstje' zelf.
Posts van de leermeester vind je bijvoorbeeld hier: http://homerecording.com/bbs/showthread.php?t=131639

Mechanische mods:

-Van de de headgrill de sidebars weghalen, een laag verwijderen en vervolgens opnieuw aarden.
-Body van de microfoon dempen met schuim, epoxy en siliconenkit
-HF booster disc verwijderen
-Low pass en -10db pad verwijderen uit het circuit-> minder 'strey' in de hoge frequenties
-schuim plaatsen aan de onderkant van de capsulehouder om staande golven te beperken

'premium electronics':

-510meg weerstanden vervangen door 1gb weerstanden
-diaphram coupling cap vervangen door een polysterene cap
-3 x 1uf electolyctic caps naar 1uf 63v polyester
-Fet vervangen door state-of-the-art Toshiba SK170BL
-kabels naar de capsule inkorten en eventueel naar behoefte (verschil is niet tot nauwelijks te horen) vervangen door 0,4 mm goud kabel

En je bent klaar. Je hebt een mic van 150 euro omgetoverd in een U-47 sound-al-like!

Dit is alles wat Michael doet aan de microfoons....Mocht er behoefte aan zijn dan kan ik wel helpen bij dit DIY project. Mail me via timonjacobs@hotmail.com.

Ik ken een expert in Nederland die deze mods zo voor je kan uitvoeren, hij rekent 279 euro (incl. verzending binnen NL) voor een geheel nieuwe gemodde Oktava 319 (precies ala Michael Joly dus). Een fractie van de kosten (400 euro, met verzending) van een Oktavamod. Je kan de microfoon zelfs even horen voordat je hem aanschaft!

Back