Ringmodulatie ??

glennplumber

Kneed je synth
Wie zou mij uit kunnen leggen wat ringmodulatie precies is ??

En aansluitend hoe maak je dan die metalen sweeps die van bijv. 1 golfvorm in een maat steeds sneller word.
Het lijkt alsof je een toon hebt die heel erg laag is waardoor de golfvorm zo traag is dat het geen doorlopende toon meer is ..... dat je pauzes tussen de golfvormen door hoort en dan worden die pauzes steeds korter gemaakt tot dat het weer een toon word. Eeeuh ja

k'Hoop dat jullie snappen wat voor een geluid ik bedoel anders moet ik even op zoek naar een sample vanavond.

Thanks,
Glenn.

Qua theorie weet ik alleen dat ringmodulatie de som- en verschil frequenties van twee signalen opevert dus:

signaal A: 1000Hz
signaal B: 2500Hz

Resultaat: 1500Hz en 3500Hz door elkaar.

Maar doe ff 'n search op www.sospubs.co.uk.
Die hebben onder de naam 'synth secrets' 'n heel lang lopende reeks waarin echt heeeel diep ingegaan wordt op de theorie van alle vormen van synthese.

Het tweede deel van je vraag snap ik de ballen van. Het zou kunnen dat het 'n geluid is dat je maakt door één van de twee signale in pitch te sweepen. Post ff 'n sample.

yes..... k'heb 2 voorbeeldjes gevonden.
ik hoop dat jullie zeggen ooooo bedoel je dat .....dat is simpel !
p.s. het eerste voorbeeldje is het beste.

Laatst gewijzigd:
Hoe lager je gaat hoe trager je sound
Geluid zijn trillingen en hoe lager je gaat
hoe langzamer het aantal trillingen per sec.
Pak een saw donder de pitch helemaal naar beneden(30 Hz)
dan zul je een soort machinegeweer horen.
Draai je de pitch helemaal omhoog
(16 KHz) dan zijn de aantal trillingen
zoveel dat het niet meer hoorbaar is en gaan
de honden(die een veel beter gehoor hebben)janken.
Een normale toon is (bijvoorbeeld een stemvork) 440 trillingen per sec

En inderdaad een ringmodulatie zijn twee signalen die qua frequenties verschillen
waardoor je klok en bel geluiden kunt creëren.

Last edited by a moderator:
Nu ff voor de meer technische uitleg

Bij ringmodulatie gebruik je een signaal om de amplitude van een ander signaal te varieren. Als je eerste signaal een erg lage frequentie heeft hoor je alleen het 2e signaal dat langzaam harder en zachter wordt maar wanneer je het eerste signaal een frequentie geeft die hoger ligt zodat het harder en zachter worden te snel gaat om nog te horen verdwijnt het oorspronkelijke signaal en houd je de verschilfrequenties over (freq a - freq b en freq b - freq a)

Tot zover het makkelijke gedeelte.
Aangezien alle signalen die geen sinus zijn niet alleen de basisfrequentie maar ook harmonische boventonen bevatten krijg je de verschilfrequenties daarvan ook te horen. Dus met zaagtanden en blokgolven ed krijg je een erg rijk spectrum dat niet meer alleen bestaat uit een grondtoon met harmonische boventonen maar ook andere componenten bevat. Hierdoor is ringmodulatie erg geschikt om metaal achtige klanken te produceren. Op www.sospubs.co.uk staat een reeks artikelen waarin allerlei synthesemethoden worden beschreven waaronder ook ringmodulatie ik geloof dat het Synth Secrets heet.

Volgens mij klopt er nog het een en ander niet aan jullie uitleg, Ja ik studeer ook.:)
Volgens mij heeft ringmodulatie niks met de amplitude te maken, maar eerder met het frequentiespectrum.

Zo werkt het volgens mij:

Heb je een signaal met een draaggolf van 2 kHz en ga je die ringmoduleren met bijvoorbeeld 500 Hz, dan onstaan er 2 nieuwe harmonischen namelijk 2 kHz-500 Hz= 1500 Hz ( =Verschil wat
4-Tek ook al zei) en 2 kHz+500 Hz= 2500 Hz (Som) Verder worden de orginele signalen weggefilterd.

Ik heb het nog even gecheckt of ik geen onzin sta te verkopen,
en vond nog leuke, maar engelstalige site met veel info over akoestiek en muziek enzo. http://www.sfu.ca/sca/Manuals/ZAAPf/i/index.html

Wiener heeft gelijk, modulatie gebeurt in het frequentiespectrum.

Sorry 4tek 8o)

En Wiener: plaats die link ook bij de weblinks, anders zal hij velen ontgaan.

Wilde ik net gaan doen, maar weet niet wat de naam van die site is. Of kan ik daar ook zelf iets verzinnen.

Is volgens mij van een of ander universiteit ofzo???

Zie het al: "Zen Audio Project"

Volgens mij bedoelt Glennplumber gewoon de LFO met dat gesweep. Je kan daar verschillende golfvormen voor kiezen en de intensiteit (dus hoe hard hij sweept (=amplitude van het laagfrequent signaal)) en de frequentie van de LFO. Als je die frequentie nu realtime snel en langezamer maakt, krijg je dat gesweep wat Glennplumber volgens mij bedoelde.

Bij ringmodulatie vermenigvuldig je in het tijdsdomein de amplitudes van de twee ingangssignalen. Deze amplitudes mogen zowel positief als negatief zijn. Wat frequenties betreft betekent dit, dat je de som- en de verschil-frequenties van de ingangssignalen aan de uitgang van een ringmodulator ziet/hoort.

Bij amplitudemodulatie vermenigvuldig je in het tijdsdomein de amplitudes van de twee ingangssignalen, waarbij de amplitude van 1 van de ingangssignalen altijd positief blijft.

jullie hebben het over de theorie en ik bedoelde het eigenlijk praktijk gericht. Als ik eerlijk ben snap ik er de ballen van waar jullie het over hebben :confused: Teminste het grootste gedeelte dan ! Want het is inmiddels wel gelukt.

Het is nog niet precies wat wil maar het begint er aardig op te lijken. Wiener snapte in iedergeval wat ik bedoelde !! Ik zal het ff sampelen.

Wat ik gedaan heb : ik snapte nooit hoe je ringmodulatie in werking stelt je hebt ook immers (op mijn waldorf in iedergeval) alleen maar een level en een panning optie.
Oke ik heb twee osc's door de ringm, gehaald, level van de osc's heb ik uitgezet. Lfo 1 stuurt de panning van de ringm. aan en lfo 2 stuurt de ring level aan en daar komt dan die metalige sound uit.

Bedankt tot zo ver !!
Thanks

Maar kan iemand mij vertellen waar ringmodulatie nog meer voor gebruikt word??

Back