Tape echo nauwelijks geluid meer.

SpaceAgent202

Sinds 2001
Mijn tapeecho is opeens raar gaan doen.

Het uitgangssignaal is veel zachter geworden waardoor er bijna geen geluid meer uit komt.
Met de gain op standje vol open komt er nog heel zacht een hoorbare echo uit.

De echo repeat functie lijkt niet meer te werken. Ik weet niet of dat een bijkomend probleem is of misschien het concrete probleem.

Kan iemand mij op weg helpen met het bepalen van de plek waar de fout kan zitten?

Het is een HH echo unit.

Even de belangrijke stappen door lopen:
Is de tape nog goed?
Zijn de koppen schoon?

Ik heb een Dynachord met hele oude tape en het duurt een hele week voordat alle magnetische deeltjes van de tape af zijn. Hoor je niets meer. Ik kan wel nu redelijk snel tapes maken dat is weer positief.

Er kan een koppel condensator kapot zijn, waardoor je heel zacht geluid hoord.
De voeding kan ook niet goed meer zijn.
Verder is het gissen.

Nieuwe band (stukje voorbespeelde recorderband) opgelegd en dat speelt ie *op het hele zachte uitgangsnivo dus* af. uiteraard tot het langs de wiskop is geweest.

Bij gewoon delay-en is het uitgangssignaal zo laag dat ik niet kan nagaan of er nog fatsoenlijk signaal op de band komt.
Echo repeat werkt ook niet/slecht dus zou mogelijk zijn dat er iets met recording head is.

Maar even verder denkend, als de delay zacht signaal uitstuurt, is mogelijk de tap van dat signaal naar de rec head ook zacht. Dus misschien is het delaygedeelte of het gedeelte wat het signaal op peil houdt van slag.

Dus denk ik :
- eerst nagaan of recording head in orde is (kun je koppen eigenlijk doormeten en hoe?)
- daarna in het signaalpad gaan kijken, spoedcursus elektronische logica doen.

Delay testen zonder de koppen is onmogelijk denk ik he. Of zou je m voor de gek kunnen houden.
:confused:

Zal eerst vanavond ook eens de voeding nameten.

:D ook nog model?

ik ben ong. net zo oud als mn tapedelay! :o:

In ieder geval: ik heb het schema gelukkig (thanks to sympathiek forumlid volt).

Het plan: Eerst met wat logica de delen van het circuit uitsluiten die wel werken. Dan de voorstelling van het schema naar de juiste plaatsen op de twee circuitboards terugbrengen.. Dan nameten wat er verder wel en niet functioneert.

De inputs werken gelukkig goed. De motor draait, de voeding is in orde en de zekeringen zijn nog heel.

Verder uitgevonden dat er ook 220v geschakeld wordt met de volumepot dus dat is uitkijken.

Dan blijven er een aantal stukken met versterkerschakelingen over die nog met discrete onderdelen werken, en een gedeelte wat de tapebias regelt. Lijkt wel mee te vallen. Hoewel er toch behoorlijk wat ik-breek-mijn-hoofd momenten tussenzitten en ook al een aantal uren werk.

Behuizingen modden en knopjes vervangen vond ik nooit een punt maar dit is toch eerlijk gezegd mn eerste serieuze electro opknapbeurt die MOET lukken!

Kun je een opname/recordingkop meten op zijn werking?

Laatst gewijzigd:
Als voorbespeelde band ook zacht afspeelt zit het dus in je weergave-kop of het circuit daarachter. Ik wil eigenlijk naar bed maar die kun je gewoon op een mic-preamp aansluiten om te kijken of de kop kaduuk dan wel extreem vervuild is.
Zo niet dan met een toongenerator op zeer zacht van achteruit (vanaf de uitgang) naar voren (richting de kop)prikken (jaja, dat leerden we vroeger niet zo, Mike Philco(zelfde leeftijd en provincie;), maar dat werkt wel). Wel even met beleid: Je wilt in het signaal-pad prikken, niet op de voedingslijn.
Bij gebrek aan een signaalgenerator volstaat vaak de 50Hz die uit je vingers komt. Wederom: Pas op voor voedingsspanningen!
*disclaimer: Don;t try this at home kids!*

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roel
:D nee de goede kant zit aan de goede kant, en ik héb het gechecked ;)

Ik heb dit wel eens meegemaakt.
Nieuwe tape er in, bijna geen geluid.
En ik met m'n hele korte lontje: G*dver**m*, kan***apparaat, stoom uit m'n oren, jaren van m'n leven eraf geirriteerd. Is het gewoon de tape die verkeerd om zit.

Ik hoop dat het een simplel probleem is.

alles nagetrokken inmiddels.

inputcircuit = ok
droge output = ok
afspeelcircuit + kop = ok
wiskop = ok

er komt hoe dan ook geen signaal op band
recording circuit alle componenten nagegaan = ok
recording kop = geen idee.

misschien komt er geen singaal in of uit het opnamecircuit, of de kop is perongeluk kapot gegaan (kan dit?). audio signaal meten aan ingang/uitgang recording circuit met een multimeter is wel wat lastig.

ik denk eerder dat de kop misschien wel kapot al is het me een raadsel hoe zo'n ding kapot kan gaan. hoe kan ik nagaan of die in orde is?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roel
gezocht opnamekop

roellie check eff die vent uit utrechtzoek anders op tapes voor bandecho ,s op mp
die reviseerdt / heeft veel onderdelen :engel: en doet t volgensmij graag ....
iig hij heeft een passie voor tapemachienes
mail m met je [nog niet zekere ] vraag
sc7
:geslaagd:
@ patat ; " kheb de [ neem ik aan ...] watkins aan gekocht van reso ....lachuh/lol...
wordt ee bend projectje ....heb leuke mods gevonden !

Back