Tape echo nauwelijks geluid meer.

dan zul je wat euro's deze kant op moeten gooien :D

inmiddels weer wat verder gekeken. het lijkt erop dat er simpelweg geen audio in de opnamekop aankomt, dus zou niet heel spectaculair moeilijk moeten zijn om op te lossen.

alle componenten zijn voor zover ik kan nagaan in orde. zoek zoek..

ik dacht ik doe het anders en zet m in de te koop draad.

als iemand zich geroepen voelt om een keer te kijken naar de delay is het natuurlijk ook goed 8o)

Roel-wil-de-delay-weer-werkend-hebben-Dag

Roel-wil-de-delay-weer-werkend-hebben-Dag

ik heb eens met een scoop zitten kijken direct op de koppen, ik heb niet het idee dat de koppen ook maar iets aan golfvorm voortbrengen, behalve de wiskop daar is een golfvorm op te meten.
kortom ik zie met de scoop niets op de opnamekop, en ook niets op de afspeelkop. hoe dan ook hoor ik ook geen taperuis uit de echo-uitgang, dus ik vermoed dat de afspeelkop of het uitgangscircuit inderdaad kapot is.
is er een manier om na te gaan of de kop zelf kapot is? en hoe? ik wil best wat meten, maar wat ik moet weten daar ontbreekt mij de kennis nog, kan iemand mij vertellen hoe een kop doorgemeten moet worden? ik heb een scoop en een multimeter tot mijn beschikking.

en als je de dradjes van de opname kop los soldeerd en direct op die draadjes gaat meten ? als daar ook geen signaal opstaat zal het niet aan de kop liggen maar in het circuit dat signaal naar de kop moet brengen.

Demagnetiseren misschien? Het hangt een beetje af van hoe vaak je dat ding gebruikt, maar als je niet regelmatig of zelfs nooit hebt gedemagnetiseerd word het geluid ook doffer en zachter, soms zelfs bijna zo erg dat je drop outs krijgt of je zo goed als niks meer hoort.

Edit: volgens mij heeft dat hier toch niet mee te maken. Maar desondanks, demagnetiseren moet wel af en toe.

Ik denk dar er een versterker schakeling voor de opname kop (2e kop die de tape ziet) kapot is.
Wat je doet is het signaal met je scoop volgen vanaf de ingang en elke keer een stapje verder. Daar waar je geen signaal meer hebt zit de fout, en vervang je deze onderdeeltjes. Dan moet het weer werken.
Zit er geen fout in de opname kop en de schakeling daarvoor en hoor je geen ruis uit de echo komen, dan zit de fout waarschijnlijk in de laatste versterkerschakelingen bij de uitgang.

en als je de dradjes van de opname kop los soldeerd en direct op die draadjes gaat meten ? als daar ook geen signaal opstaat zal het niet aan de kop liggen maar in het circuit dat signaal naar de kop moet brengen.

(1. de opnamekop)
ik heb de draadjes van de opnamekop los gesoldeerd.
op die draadjes staat een permanente sinusgolf, en stuur ik signaal via de input naar binnen dan krijg ik een golfje bovenop deze sinus. sluit ik het weer op de kop aan, dan kan ik het tweede golfje niet meer zien.

weerstand over de kop gemeten (niet aangesloten) is 167 ohm.

Attachments

• opnamekop.jpg
    opnamekop.jpg
    4,7 KB · Bekeken: 95
Laatst gewijzigd:
dat lijkt mij te kloppen dan, anders een andere kop gebruiken ?
de kop ga ik nog even van uit dat hij goed is, (alleen omdat ik geen andere kop heb liggen dan maar en ik niet weet waarom een kop ineens kapot zou gaan),.

ben licht tevreden over het resultaat van de opnamekop,

(2. de wiskop / to do)
dan maar als tweede naar de wiskop gaan kijken. (wat ik nu schrijf is in tegenstelling tot mijn eerder bericht over de wiskop)

ik meet (zowel in- als uit-circuit) op wiskop een weerstand van 3 ohm ? ik weet niet wat hoog of laag is relatief gezien, maar dit lijkt mij toch erg laag. op de draadjes naar de wiskop toe staat geen meetbare spanning en de scoop laat geen golfvorm zien. ook niet nadat de wiskop is losgesoldeerd.

(3. de afspeelkop / to do)
verder heb ik nog de afspeelkop bekeken, maar kan hier nog niks nuttigs op of aan vinden. er komt alleen bizar bijna AM-geluid uit de echo-uit als ik een van de draadjes na de afspeelkop aanraak of iets in de buurt daarvan?

Laatst gewijzigd:
Back